Extreme CD-verbetering: discussie over effect Nespa #1?

Gestart door LittleNinja, januari 21, 2012, 09:48:08

Vorige topic - Volgende topic

skoebiedoe

Citaat van: Raphie op februari 26, 2012, 19:59:48
zoals ik al zei, zet je handtekening maar eens op de leeszijde van een CD, speelt gewoon door.........

Dat klopt meestal maar zet deze eens op de reflecterende zijde en je hebt veel kans dat hem blijft hangen.;)

In principe doet de Nespa niets met de leeszijde en gaat dus geen putjes of streepjes "verbeteren" maar deze gaat er alleen voor zorgen dat je minder leesfouten gaat krijgen door het optimaliseren van de afstand tussen lees en reflectiezijde....( lees dit als zijnde de onzuiverheden tussen de lagen "wegbranden")

En dan is er natuurlijk de vraag ga je die leesfouten eventueel horen?( omwille van de buffering en dergelijke)
Bij een goede cd speler waarschijnlijk niet maar dat wil dus niet zeggen dat er geen detail verloren gaat.

(allee zo zie ik het meer)

AbZ

Citaat van: skoebiedoe op februari 26, 2012, 20:17:01
Dat klopt meestal maar zet deze eens op de reflecterende zijde en je hebt veel kans dat hem blijft hangen.;)

Met de leeszijde bedoelt Raphie niet de kant met de letters  :hehe:

Raphie

JBL PRX Power!

skoebiedoe

Citaat van: AbZ op februari 26, 2012, 20:20:13
Met de leeszijde bedoelt Raphie niet de kant met de letters  :hehe:

Dat weet ik hoor. En ja t'is een Belg  maar daarom gene lomperik hoor.:p

( ik kan ook terug komen dat dit een typische hollandse reactie is.....maar ik ga me niet verlagen tot dat niveau.: p )

Kjelt

Citaat van: skoebiedoe op februari 26, 2012, 20:17:01
In principe doet de Nespa niets met de leeszijde en gaat dus geen putjes of streepjes "verbeteren" maar deze gaat er alleen voor zorgen dat je minder leesfouten gaat krijgen door het optimaliseren van de afstand tussen lees en reflectiezijde....( lees dit als zijnde de onzuiverheden tussen de lagen "wegbranden")
Waar haal je deze "informatie" vandaan? Als je het artikel lees van p1 zie je duidelijk dat de Nespa beweert "onzuiverheden" in de putjes die dus evt verkeerd als geen putje reflecteren weg te branden. Maar dat is dus iets waar cd helemaal niet gevoelig voor is want de lengte van een putje is dusdanig dat hele kleine onzuiverheden in dat putje niet geinterpreteerd worden.

AbZ

Citaat van: Raphie op februari 26, 2012, 20:25:00
Zeker een Belg?
Er is inmiddels een reflecterende zijde bijgekomen in die posting
maar daar kan je weer geen handtekening op zetten.

skoebiedoe

skoebiedoe

Citaat van: AbZ op februari 26, 2012, 20:53:56
Er is inmiddels een reflecterende zijde bijgekomen in die posting
maar daar kan je weer geen handtekening op zetten.

Verklaar u nader.

AbZ

Citaat van: skoebiedoe op februari 26, 2012, 21:00:51
Verklaar u nader.
Bovenkant:  die met de letters.  Onderkant:  leeszijde.
Reflecterende laag:  ertussen, maar wel boven de putjes?  Of begrijp ik je verkeerd?
(Btw, folder is niet zichtbaar.)

skoebiedoe

skoebiedoe

Citaat van: AbZ op februari 26, 2012, 21:09:34
Bovenkant:  die met de letters.  Onderkant:  leeszijde.
Reflecterende laag:  ertussen, maar wel boven de putjes?  Of begrijp ik je verkeerd?
(Btw, folder is niet zichtbaar.)

en waar zijn die letters dan op gedrukt?

( ach soit, voor mij hoef je daar zelfs niet op te antwoorden hoor.
Hopelijk heb je uw lolletje gehad en heb je eens hartelijk kunnen lachen,tenminste één gelukkige mens meer op de wereld. ;) )

AbZ

skoebiedoe

Citaat van: AbZ op februari 26, 2012, 21:23:53
Op de bovenkant.

Dus jij kunt die letters weghalen zonder de reflecterende laag te beschadigen?(zonder de hulp van chemicalien natuurlijk anders is het te gemakkelijk. ;) )

AbZ

Citaat van: skoebiedoe op februari 26, 2012, 21:32:50
Dus jij kunt die letters weghalen zonder de reflecterende laag te beschadigen?(zonder de hulp van chemicalien natuurlijk anders is het te gemakkelijk. ;) )
:blink:  Waarom zou je die letters willen weghalen?  LoL, ik snap er geen bit meer van  :)

maar volgens mij zitten ze niet op die laag.  Heeft dit nog met het Nespa gebeuren te maken?

skoebiedoe

Heeft inderdaad wienig te maken met de Nespa..( dus wie speelt met wiens voeten)

Heb je de pdf al gelezen trouwens?

AbZ

Citaat van: skoebiedoe op februari 26, 2012, 22:55:08
Heeft inderdaad wienig te maken met de Nespa..( dus wie speelt met wiens voeten)

Heb je de pdf al gelezen trouwens?
Ik probeerde gewoon te achterhalen wat je zou kunnen bedoelen  :coffee:
pdf gelezen, merci  :thumbs-up:

HTip

Citaat van: Peerless Monster op februari 26, 2012, 15:00:14
Ik kende de uitslag natuurlijk al, maar ik ben erg benieuwd wat de discussie zal zijn.
Het is namelijk vreselijk moeilijk om je referentie vast te houden met 10 fragmenten. Dus je audio geheugen moet vrij goed zijn.
Dan daarbij was het gekozen nummer, nu niet het meest uitgesproken nummer om de verschillen te horen.
Ik vond het vreselijk leuk om te doen. Puur ook gewoon voor mezelf te kunnen bewijzen dat ik echt wel verschillen hoor met CD's die zijn behandeld met dit apparaat.
Naast de Nespa hebben we overigens ook de CA-plate getest. Maar dat verschil was niet subtiel meer zoals met de Nespa.
Ik hoop dat Philip, Ron of Marc me nog extra kracht kan bijzetten dat deze tweak in deze set met een Oppo echt prachtig uit de verf kon komen.
Geen blinde test voor nodig... Ik denk zelfs voor Ron niet, die niet echt een geoefend stereo luisteraar bleek. Niet erg. Ik hoop alleen dat hij heeft genoten van ook deze Nespa test. Het zette allemaal toch een bepaalde druk op ons zo aan het begin van de M&G. De verdere dag en avond was gelukkig erg ontspannen en ik ging niet eens luistermoe naar huis (wat me opviel, ondanks dat we wel wat pieken moesten verduren boven de 110 dB).
Het effect van CA Plate kan ik zeker onderschrijven en was niet subtiel te noemen. Dat vond mijn vrouw later op de avond ook, maar dat heeft weinig te maken met de Nespa ;) Ik denk ook dat LN gelijk heeft door te zeggen dat een mindere opname relatief meer effect heeft dan een goede opname. De SACD van Dire Straits is van zichzelf al een goede opname, maar is nog steeds voor verbetering vatbaar. Wat zegt dat over de productie?

Ik heb verschillen gehoord die niet subtiel waren te noemen en voor de volgende M&G ga ik kijken óf we de test nogmaals doen en dan kies ik een nummer waarbij het effect minder subtiel is...

De EAC-test is niet uitgevoerd, maar kan nog steeds en wil ik best doen, maar dan moet iemand me helpen met de instellingen. Het liefste met screenshots.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

dekkersj

Maar goed, de voorlopige conclusie is dus dat die Nespa helemaal niets doet aan het geluid en enkel invloed heeft op de gebruiker. De claim van de fabrikant dat het een duidelijke verbetering is wordt in ieder geval niet waargemaakt en een testpanel dat er serieus voor is gaan zitten komt niet verder dan een behoorlijke gokkans.

Pure verkwisting van geld en tijd.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

erik s.

Citaat van: dekkersj op februari 27, 2012, 23:35:17
Maar goed, de voorlopige conclusie is dus dat die Nespa helemaal niets doet aan het geluid en enkel invloed heeft op de gebruiker. De claim van de fabrikant dat het een duidelijke verbetering is wordt in ieder geval niet waargemaakt en een testpanel dat er serieus voor is gaan zitten komt niet verder dan een behoorlijke gokkans.

Groet,
Jacco
correctie, JOUW conclusie.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Peerless Monster

Groet,
Jacco

Dank je wel voor deze zinloze uiteenzetting. Maar zoals ik al zei. De beste stuurlui staan wal.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

dekkersj

"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

AbZ

Groet,
Jacco
Kan je nog even uitrekenen hoe groot de steekproef had moeten zijn,
om significante resultaten te krijgen?  (grens 5%)

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

WickedGame

Groet,
Jacco

Ik als objectief persoon die de test heb gedaan kon wel minimale verschilletjes ontdekken. Mijn eerste 5 keuzes zijn precies tegenover gestelde van wat het had moeten zijn als je hypotetisch zou zeggen: "De Nespa is beter". Als je de hypothese had gesteld: "Levert de Nespa verschil op" had mijn uiteenzetting van wat ik hoorde juist geweest.

Het is maar net hoe je dan de hypothese stelt. Er is naar mijn mening verandering en voor mijn gehoor (kan ook gewenning zijn) vond ik blijkbaar het origineel beter of prettiger dan de Nespa bewerking.

Raphie

Maar goed, lijkt me duidelijk dat "het verschil" niet "extreem" is  :D (iedereen gokte bij 50% kans nog steeds dik 1/3 fout... en maar volhouden :clapping: :clapping: :D )

hoop geld voor een lampje dat niks doet :D
JBL PRX Power!