Extreme CD-verbetering: discussie over effect Nespa #1?

Gestart door LittleNinja, januari 21, 2012, 09:48:08

Vorige topic - Volgende topic

marconist

Wel ..... er wordt hier zoveel gezwamd, dat ik ook nog wel even mee kan doen.  ;D

Iemand had het foldertje van Nespa geprikt, waarin wordt gesteld dat tijdens het sputteringproces de 'argon' in de weg zit.
Dit is nu echt weer een hele rare stelling van die Nespa-boys (inmiddels overleden, zag ik) want er is geen sprake van argon'gas', maar van argon in een geïoniseerde staat. En dat is niet een 'stukkie argon'.
Het aluminium (of ander metaal) dat losgeslagen wordt uit de geefelectrode kán niet anders dan neerslaan op het stuk plastic dat we de disc noemen. Er kan hooguit iets tussenzitten van een ander solide materiaal, en dat noemen we dan vervuiling.
Maar die kans is uiterst klein, anders konden we ook geen chips, transistors, harddiscs en whatsoever maken. Nog afgezien van meer profane toepassingen zoals gecoate ruiten en zo.
Om de 'link' liefhebbers te bevredigen, hierbij een simpele uitleg van het sputteringproces:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sputter_deposition

Ik vind bovenvermeldde "nespa-verklaring" net zo verzonnen als hun andere statement dat er 'vettigheid' op de polycarbonaat persgiet disc zou zitten .....

En voor degenen die boven en onder niet meer zien zitten: het substraat (de échte disc zoals je die vastpakt) wordt in een klap gegoten mét de signaalbobbels (pits en lands), dan van een reflecterende metaallaag voorzien en dan komt  daar bovenop een laklaag om te voorkomen dat die metaallaag weer door lucht (zuurstof) zou worden aangetast. Op die laklaag wordt dan tenslotte tekst of plaatje geprint.
De leeszijde is dus het oorspronkelijk substraat oftewel de glanzende/lichtbrekende kant.

Als je een disc tegen een sterke lichtbron houdt, kun je het resultaat van het sputterinsproces zien. En dat variëert nogal. E.e.a wordt veroorzaakt doordat die metaallaag maar enkele moleculen dik is en daarnaast houdt men graag de tijd van het sputteren zo kort mogelijk (tijdswinst). Ook speelt mee dat de sputterelectrode (de gever) niet goedkoop is en zo lang mogelijk moet meegaan, dus hoe minder je ervan afneemt des te meer discs je kunt sputteren.

Of ik denk dat de Nespa een positieve invloed heeft? Nee.
Maar je krijgt ongetwijfeld een disc kapot met voldoende (licht)energie.
Misschien dat sommige spelers beter presteren als de errorcorrect constant aanstaat. :D

Peerless Monster

Citaat van: marconist op februari 28, 2012, 12:47:47
Misschien dat sommige spelers beter presteren als de errorcorrect constant aanstaat. :D

Een erg positieve bijdrage. Zo had ik het nog niet eens (kunnen) bekijken.
Wellicht heb je gelijk ;D ;D ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Raphie

Na de uiteenzetting van Marconist, nog steeds mensen die in fabeltjes geloven?
JBL PRX Power!

Peerless Monster

Citaat van: Raphie op februari 28, 2012, 13:13:57
Na de uiteenzetting van Marconist, nog steeds mensen die in fabeltjes geloven?

Raph het is geen fabeltje. En ik word beticht van eigenwijsheid thuis... ;D
Ik hoor het verschil 7 van de 10 keer in een set die ik niet ken en nog vele andere verzachtende omstandigheden.
Dus de gokkans maakt dat ik het niet hoor... Whahahaha.
Ik ga nog zo'n test doen.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

EJ

Doe de test dan eens dubbel blind. Kijken of je nog steeds de 7/10 keer haalt. ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat jullie een uitstekend initiatief hebben genomen! En ik wil best mee doen met een volgende test hoor (en beloof me eerlijk op te stellen ;) ).

Sonic Circle

Citaat van: marconist op februari 28, 2012, 12:47:47
Of ik denk dat de Nespa een positieve invloed heeft? Nee.
Maar je krijgt ongetwijfeld een disc kapot met voldoende (licht)energie.

Hoi,

ik heb ontzettend veel respect voor je technische kennis. Dat je dat hebt was me tijdens onze persoonlijke kennismaking ook al wel duidelijk geworden :).
Echter ik zit nu as we speak een cd te beluisteren die een Nespa behandeling heeft ondergaan en sindsdien duidelijk beter en ruimtelijker klinkt.

Vreemde paradox.

Peerless Monster

Citaat van: EJ op februari 28, 2012, 13:18:10
Doe de test dan eens dubbel blind. Kijken of je nog steeds de 7/10 keer haalt. ;)

Wat is dubbelblind?
Waarom zijn jullie toch zo gebrand op zo'n test.
Jullie kunnen het gewoon niet accepteren dat het te horen is.
Ik heb verder geen economisch belang bij zo'n Nespa. Zelf ga ik hem ook niet aanschaffen.
Maar op de 1 of andere manier moeten de non-blievers wat te bewijzen hebben.
Vooral als blijkt dat de interpretatie van de test gewoonweg voor iedereen anders is...
Ik vind het zo grappig... Niemand accepteert het... Waarom geen idee.

Citaat van: EJ op februari 28, 2012, 13:18:10
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat jullie een uitstekend initiatief hebben genomen! En ik wil best mee doen met een volgende test hoor (en beloof me eerlijk op te stellen ;) ).

Ik wil een test waarbij naar voren komt dat het juist NIET helpft zo'n Nespa.
Dan zouden dus alle antwoorden fout moeten zijn. Of statistisch gezien heb je dan ook weer een gokkans ;D ;D ;D

Hahaha

Raphie

niet druk over maken, lekker genieten, ook al zit het tussen de oren
JBL PRX Power!

Peerless Monster

Citaat van: Raphie op februari 28, 2012, 13:21:09
niet druk over maken, lekker genieten, ook al zit het tussen de oren

Dat is het belangrijkste van alles ;D
Laat ik voorop stellen dat ik heb genoten van de test en de discussie rondom.
En ik hoop jullie ook.

Sonic Circle

Het zit hem in mijn oren Raphie, niet ertussen.

Heb een Engelse kennis die afgestudeert natuurkundige is. Zijn mening vooraf: theoretisch onmogelijk om een verschil te horen.
Na hands-on test: ik neem verschil waar.

EJ

Citaat van: Peerless Monster op februari 28, 2012, 13:20:42
Wat is dubbelblind?
Waarom zijn jullie toch zo gebrand op zo'n test.
Jullie kunnen het gewoon niet accepteren dat het te horen is.
Ik heb verder geen economisch belang bij zo'n Nespa. Zelf ga ik hem ook niet aanschaffen.
Maar op de 1 of andere manier moeten de non-blievers wat te bewijzen hebben.
Vooral als blijkt dat de interpretatie van de test gewoonweg voor iedereen anders is...
Ik vind het zo grappig... Niemand accepteert het... Waarom geen idee.

Dan zouden dus alle antwoorden fout moeten zijn. Of statistisch gezien heb je dan ook weer een gokkans ;D ;D ;D

Hahaha

Heb je de titel van het topic gezien, en dan vooral dat woordje "Extreme"? Dat heb ik in de test niet teruggevonden. ;) En dubbelblind? Om invloed uit te schakelen. LittleNinja deed nogal neerbuigend over het beinvloeden door de Nespa van 4 man. Die beinvloeding sluit je zo volledig uit.

Ik ben geen voorstander van 'blinde' tests. Alleen van dubbelblind. Omdat dat echt onomstotelijk (en wetenschappelijk mits goed uitgevoerd) aantoont of er al dan niet invloed is.

Dus als je een test wilt waaruit naar voren komt dat zo'n Nespa boerenbedrog is: dat is je kans.

Raphie

Citaat van: Sonic Circle op februari 28, 2012, 13:25:06
Het zit hem in mijn oren Raphie, niet ertussen.

Heb een Engelse kennis die afgestudeert natuurkundige is. Zijn mening vooraf: theoretisch onmogelijk om een verschil te horen.
Na hands-on test: ik neem verschil waar.

anticipatie, zelfde als dat de verkoper tegen je zegt "Goed opletten, wat je nu gaat horen, ongelovelijk"
"hands-on" is juist de grootste misleider
JBL PRX Power!

Peerless Monster

Citaat van: EJ op februari 28, 2012, 13:26:24
Heb je de titel van het topic gezien, en dan vooral dat woordje "Extreme"? Dat heb ik in de test niet teruggevonden. ;) En dubbelblind? Om invloed uit te schakelen. LittleNinja deed nogal neerbuigend over het beinvloeden door de Nespa van 4 man. Die beinvloeding sluit je zo volledig uit.

Oh daar ben ik het wel mee eens. Het is geen extreme vooruitgang.
Maar er is nergens gedefinieerd wat een extreme vooruitgang is. Dat is onze interpretatie.
De test heeft ook alleen maar nut als ik verschil ervaar ook. Dus stel dat in de preparatie van een blinde test ik geen verschil hoor, heeft het niet eens nut om met de test aan te vangen.

Maar je reageert niet op het NIET horen van verschillen... Je zou de test toch eerlijk maken?
Dat betekent dat jezelf als non-believer (of eigenlijk is het een ander woord voor dovemansoren ;D) ook aan de kaak gesteld mag worden... Heb je wel eens de druk van het forum op jezelf gevoeld? Ik wel. Samen met mijn 2 collega's.
En ik presteer onder druk nu eenmaal slecht ;D ;D ;D

EJ

Ik bied me niet voor niets als vrijwilliger aan! Dat doe ik (bijna) iedere keer als er sprake is van een test, ik sta open voor verandering hoor. In tegenstelling tot wat een hoop 'audiofielen'. Ik zal echt de eerste zijn te bekennen dat ik verschil hoor als ik dat hoor.

En ik heb wel eerder dubbel blind tests gedaan. En feilloos (toentertijd) de mp3tjes onderscheiden van de wavjes/flacjes.

Peerless Monster

Citaat van: EJ op februari 28, 2012, 14:04:53
Ik bied me niet voor niets als vrijwilliger aan! Dat doe ik (bijna) iedere keer als er sprake is van een test, ik sta open voor verandering hoor. In tegenstelling tot wat een hoop 'audiofielen'. Ik zal echt de eerste zijn te bekennen dat ik verschil hoor als ik dat hoor.

En ik heb wel eerder dubbel blind tests gedaan. En feilloos (toentertijd) de mp3tjes onderscheiden van de wavjes/flacjes.

Dan gaan we de uitdaging toch samen aan?
Ik vind dit wel grappig eigenlijk.
Waarom zijn die testen met Raphie destijds afgekapt?
Teveel voor discussie of men het hoort of niet... ;D

Heb je een Nespa en wat voor opstelling is het?

Martijn M

Citaat van: Peerless Monster op februari 28, 2012, 13:20:42

Hahaha
De verwachtingswaarde is 50% goed, dus vijf uit tien. Met zeven uit tien zit je daar niet heel ver af. Zeventig uit honderd zou al beter zijn, maar ook tien uit tien is sterk.
Dutch & Dutch

EJ

Citaat van: Peerless Monster op februari 28, 2012, 14:09:26
Dan gaan we de uitdaging toch samen aan?
Ik vind dit wel grappig eigenlijk.
Waarom zijn die testen met Raphie destijds afgekapt?
Teveel voor discussie of men het hoort of niet... ;D

Omdat de believers niet durven. :D Raphie doet ongetwijfeld mee. :D Keyser, iets voor jou?

Citeer
Heb je een Nespa en wat voor opstelling is het?
Nee, ik ben een absolute non-believer voor dit soort flauwekul. Dan ga ik zeker niet zo'n ding aanschaffen. ;) Heb dus ook geen opstelling.

Misschien dat we Jacco's hulp kunnen inroepen als die nog niet is weggepest?

Peerless Monster

Citaat van: keyser op februari 28, 2012, 14:12:56
De verwachtingswaarde is 50% goed, dus vijf uit tien. Met zeven uit tien zit je daar niet heel ver af. Zeventig uit honderd zou al beter zijn, maar ook tien uit tien is sterk.

Statistisch gezien wel, maar er wordt geen rekening gehouden met variabelen, zoals de gebruikte set (hoe goed is deze), na 3 keer hetzelfde nummer gehoord te hebben ben je het gruwelijk beu, je referentie raak je op den duur kwijt, stress, etc. Hoe wetenschappelijk is een wetenschappelijke test met iets dat kleine verschillen geeft (of juist niet). We zijn er wel uit dat de verschillen klein zijn, maar om nu te zeggen ik 100 keer Dire S wil luisteren... Neu dank je feestelijk. Dat houdt niemand vol.
10 keer is zowieso ook teveel.

Ik snap je uitgangspunt, dus zo veel als mogelijk testen. Maar dat is met deze subtiele verschillen gewoonweg niet mogelijk.
Je bent zo geconcentreerd...

Kjelt

Citaat van: Peerless Monster op februari 28, 2012, 14:20:28
Statistisch gezien wel, maar er wordt geen rekening gehouden met variabelen, zoals de gebruikte set (hoe goed is deze), na 3 keer hetzelfde nummer gehoord te hebben ben je het gruwelijk beu, je referentie raak je op den duur kwijt, stress, etc.
weer een herhaling van wat al eerder gezegd is , stel dat we alleen de eerste drie nemen, van de eerste drie heb je er twee goed, dat is dus 66,6% oftewel minder dan je 70% op de hele set van 10.

Peerless Monster

Citaat van: Kjelt op februari 28, 2012, 14:27:05
weer een herhaling van wat al eerder gezegd is , stel dat we alleen de eerste drie nemen, van de eerste drie heb je er twee goed, dat is dus 66,6% oftewel minder dan je 70% op de hele set van 10.

Dank je wel voor deze uitmuntende analyse.

Ejorne

Gezien het grote grijsgebied van een blinde test, de score van 7op10 en de mogelijke overeenkomende factor van dat topic van onze nieuwe forumsponsor, heb ik het vermoeden dat de NESPA wel degelijk invloed kan hebben. Als ik me nog zou bezighouden met het afspelen van die ronde schijfjes had ik me er zeker verder in willen verdiepen.

LittleNinja

EJ, in dat geval heb je het anders geinterpreteerd dan ik het heb bedoeld.

Neerbuigend was het zeker niet. Ik trachtte het van een andere zijde te belichten. That's all.

Ik vraag ook niemand om een believer te worden, zeker niet. Het zal me namelijk koud laten of mensen er wel of niet in geloven. Het gaat mij er om dat mensen het gewoon eens kunnen proberen. That's it.

Citaat van: EJ op februari 28, 2012, 13:26:24
LittleNinja deed nogal neerbuigend over het beinvloeden door de Nespa van 4 man. Die beinvloeding sluit je zo volledig uit.

EJ

Citaat van: LittleNinja op februari 28, 2012, 17:05:22
EJ, in dat geval heb je het anders geinterpreteerd dan ik het heb bedoeld.

Neerbuigend was het zeker niet. Ik trachtte het van een andere zijde te belichten. That's all.

Ik vraag ook niemand om een believer te worden, zeker niet. Het zal me namelijk koud laten of mensen er wel of niet in geloven. Het gaat mij er om dat mensen het gewoon eens kunnen proberen. That's it.

Ok. ;)

Martijn M

Citaat van: EJ op februari 28, 2012, 14:13:46
Keyser, iets voor jou?

Niet echt... In een blinde test gaat nogal wat tijd en moeite zitten. Het lijkt me heel leuk om eens mee te werken aan een blinde test, maar tussen bijvoorbeeld luidsprekers of complete sets waarbij enkel de luidsprekers gelijk zijn.
Dutch & Dutch

dekkersj

Citaat van: EJ op februari 28, 2012, 14:13:46
[...]

Misschien dat we Jacco's hulp kunnen inroepen als die nog niet is weggepest?
Mij krijg je niet zomaar weg  ;D Zeker niet in een forumrubriek die speciaal voor mij en gelijkdenkenden in het leven is geroepen. Ik geniet met volle teugen: in een test die opgezet is vanuit de "believershoek" wordt het tegendeel gesuggereerd van waarin geloofd wordt en de harde claims van de fabrikant Nespa keihard onderuit gehaald (ook de titel van de draad klopt niet). En ik heb daar heel weinig voor hoeven doen! Nee hoor, ik neem nog een Nespresso en ga dromen van een mooie lpg installatie in mijn net aangekochte W124 230E automobiel...

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort