Extreme CD-verbetering: discussie over effect Nespa #1?

Gestart door LittleNinja, januari 21, 2012, 09:48:08

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Ik wil even vermelden dat Dire Straits ongeveer het slechtste nummer is wat je hiervoor kan uitkiezen. Op een of andere manier klinkt Dire straits altijd wel goed. Men had een veel uitgesprokener nummer moeten pakken.

Daarnaast is het aantal wel erg veel, na 2 keer komt het nummer je strot uit en raak je de referentie kwijt. En daarna komen de non believers om duidelijk te schrijven dat gezien de resultaten het wel dusdanig subtiel moet zijn, want iedereen heeft geen 100 of 70% geslaagde waarde.

Ik doe duidelijk niet meer van dit soort testen, ergens op dit forum las ik dat verschillen er meestal wel zijn met o.a. nespa, andere stroomsnoeren, type DAC maar dat dat vaak na enkele nummers pas opvalt, want dan ga je iets missen. En ja natuurlijk het zijn geen giga verschillen maar wel zo groot dat ik wel een dergelijk apparaat heb, al is het geen nespa, maar een furutech.

Wel gedurfd om deze test te doen en te publiceren.

Ik heb zelf zoiets van wil je het niet geloven, dan doe je het toch niet en koop je niet zo'n apparaat.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Peerless Monster

Citaat van: AbZ op februari 26, 2012, 15:34:20
Haha, dacht je dat ik nooit aan blinde testen had meegewerkt?  Het is ook meer een kwestie van nieuwsgierigheid dan van lef denk ik, maar nogmaals:  goed dat jullie dit gedaan hebben!  Uitslagen horen trouwens eigenlijk wel anoniem te zijn.  (Dat scheelt oa weer voor gevoel van 'druk' bij een volgende test.)  Een niet-significante uitslag betekent ook niet dat nonbelievers ergens gelijk in hebben.

Oh daar durf ik niks over te zeggen Abel. Ik geloof best dat je ook wel eens blinde testen hebt gedaan.
Vond het echt ontzettend leuk, maar ook spannend.
We hebben veel lol gehad, maar tijdens de test: doodstil op de muziek na ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

AbZ

Citaat van: Peerless Monster op februari 26, 2012, 15:38:19Ik geloof best dat je ook wel eens blinde testen hebt gedaan.
Tot en met hersenscans...  maar je wist al dat ik gestoord was  :angel:

@dekkersj, bedankt voor het rekenwerk :)   
Na reply #187 van mij was je erg stil  :P

skoebiedoe

Citaat van: frank2 op februari 26, 2012, 15:35:31

Daarnaast is het aantal wel erg veel, na 2 keer komt het nummer je strot uit en raak je de referentie kwijt. En daarna komen de non believers om duidelijk te schrijven dat gezien de resultaten het wel dusdanig subtiel moet zijn, want iedereen heeft geen 100 of 70% geslaagde waarde.

Ik doe duidelijk niet meer van dit soort testen, ergens op dit forum las ik dat verschillen er meestal wel zijn met o.a. nespa, andere stroomsnoeren, type DAC maar dat dat vaak na enkele nummers pas opvalt, want dan ga je iets missen. En ja natuurlijk het zijn geen giga verschillen maar wel zo groot dat ik wel een dergelijk apparaat heb, al is het geen nespa, maar een furutech.

en ik durf daar nog bij te voegen....op uw eigen setup....een setup die je door en door kent..... ;)
(en ja, ik heb ook een Nespa1 )

Peerless Monster

Citaat van: AbZ op februari 26, 2012, 15:43:18
Tot en met hersenscans...  maar je wist al dat ik gestoord was  :angel:

Net als ik ;D
Maar jij bent echt de overtreffende trap! ;D ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

AbZ

Ik wil even vermelden dat Dire Straits ongeveer het slechtste nummer is wat je hiervoor kan uitkiezen. Op een of andere manier klinkt Dire straits altijd wel goed. Men had een veel uitgesprokener nummer moeten pakken.

Wel gedurfd om deze test te doen en te publiceren.

Ik heb zelf zoiets van wil je het niet geloven, dan doe je het toch niet en koop je niet zo'n apparaat.
Als het testen toch niets uitmaakt voor jou, waarom probeer je er dan zoveel op af te dingen?  Ik snap sowieso niet waarom je opeens met rationele argumenten probeert te komen, als je anders altijd zo tevreden bent met klinkklare onzin.

paaj

De eerste twee uit de test heeft ook geen van de drie goed ;)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

AbZ

Citaat van: paaj op februari 26, 2012, 16:10:49

De eerste twee uit de test heeft ook geen van de drie goed ;)
;D  Kortom, je bent er nog niet goed ingekomen of hangt het alweer de strot uit.  Klinkt weird...

AbZ

Even terug on topic  :lookaround:  als dat ook mag:

Hoe is het afgelopen met de EAC test?

Citaat van: eddy135 op februari 26, 2012, 14:53:59
1  Of gaan we er toch vanuit dat een ripper geen onderscheid maakt en een CD speler wel...
2  Zijstapje: zijn er geen CD spelers met een buffer, die een schijf meerdere malen uitleest?
1  Best mogelijk, maar verschil in resultaat is minder waarschijnlijk vanwege CRC.
Vraag bij EAC is dus vooral de vraag hoeveel fouten/correctie je hebt, voor&na behandeling.
2  Moderne CD-spelers voor DJ's hebben wel buffers.  Dit is voor de effecten en tegen de zwaardere leesongelukjes ('overslaan') maar voorzover ik weet wordt uitlezing normaal niet herhaald.  Bij nieuwere spelers (generatie Pio CDJ 2000) worden tracks voor afspelen compleet geript denk ik.

frank2

Citaat van: AbZ op februari 26, 2012, 16:02:46
  Ik snap sowieso niet waarom je opeens met rationele argumenten probeert te komen, als je anders altijd zo tevreden bent met klinkklare onzin.

wordt eens volwassen aub
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

AbZ

Citaat van: frank2 op februari 26, 2012, 16:33:53
wordt eens volwassen aub
Niet naar jouw maatstaven hoop ik ;)  Of had je daar nog goede redenen voor?

In je eigen topic kan je weldenkende lieden nog wel eens de mond laten snoeren
maar in dit board hoor je echte verschillen  :coffee:

ps Als je "klinkklare onzin" geen fijne woordkeuze vindt (kan ik inkomen),
laten we het dan houden op:  bevindingen die uitermate onwaarschijnlijk overkomen op anderen, in combinatie met een vrij systematische afwijzing van rationele reacties.  Dit brengt ons echter weer terug op de vraag waarom je hierboven opeens wel rationeel probeerde te reageren.

S@m

Daarnaast is het aantal wel erg veel, na 2 keer komt het nummer je strot uit en raak je de referentie kwijt.

Je maakt me erg nieuwsgierig hoe jij dan de stekkerblokken, connectoren en ander spul test voordat je tot vaak schrikbarende conclusies komt...

frank2

Citaat van: AbZ op februari 26, 2012, 16:51:03
Niet naar jouw maatstaven hoop ik ;)  Of had je daar nog goede redenen voor?

In je eigen topic kan je weldenkende lieden nog wel eens de mond laten snoeren
maar in dit board hoor je echte verschillen  :coffee:
.

Raphie

dus even los van wat al uit is gelegd over hoe CD's gelezen worden, zijn er dus mensen die denken dat transparanter polycarbonaat, het lezen "makkelijker" maakt (relateer makkelijk ook even aan hoe de CD gelezen wordt)

Daarnaast twijfelen deze mensen ook aan degene die de CD heeft ontworpen, er zijn specificatie limieten en daarbinnen doet ie het gewoon, daarbuiten niet meer. en dat hoor je duidelijk
sterker nog, je kan met een benzinestift op een CD schrijven en hij speelt nog steeds EXACT hetzelfde. Dit is echt oplichting van de bovenste plank  :clapping:
JBL PRX Power!

Kjelt

Ik wil even vermelden dat Dire Straits ongeveer het slechtste nummer is wat je hiervoor kan uitkiezen.
Nu dan wel het gezegde: de beste stuurlui staan aan wal met als aanvulling dat deze zich tussen wal en schip bevind  :D

WickedGame

Er wordt ontiegelijk gehamerd over dat een nespa een verbetering is, maar als de Nespa nu een verandering aanbrengt welke ik voor mijn eigen gehoor niet als verbetering ervaar is dan mijn score puur berust op gokken? Er is verschil te ontdekken maar je moet wel heel goed luisteren, het is geen dag en nacht verhaal. Nu ben ik niet iemand die technisch luister dus was ook nog eens lastig.

Vond het een leuke test dat wel maar NOOIT meer.... damn wat is dat vermoeiend.

AbZ

Citaat van: WickedGame op februari 26, 2012, 19:35:20
Er wordt ontiegelijk gehamerd over dat een nespa een verbetering is, maar als de Nespa nu een verandering aanbrengt welke ik voor mijn eigen gehoor niet als verbetering ervaar is dan mijn score puur berust op gokken?
Nee, dit hangt dus altijd van de vraagstelling af.
Daarom had ik eerder al een voorbeeld gegeven met waarderingscijfers!

Als je iets beter vindt klinken dan is dat natuurlijk geen gokken,
ongeacht de reden waarom je het op dat moment beter vindt.

eddy135

Citaat van: WickedGame op februari 26, 2012, 19:35:20

Vond het een leuke test dat wel maar NOOIT meer.... damn wat is dat vermoeiend.
Alles voor de wetenschap, he?  ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

LittleNinja

Mijn bevinding destijds bij Sonic Circle was dat een reeds goed klinkende cd slechts een lichte wijziging opleverde, terwijl een matig tot slecht klinkende cd het meeste profijt had van de behandeling met de Nespa.

eddy135

Citaat van: AbZ op februari 26, 2012, 19:39:02
Nee, dit hangt dus altijd van de vraagstelling af.
Daarom had ik eerder al een voorbeeld gegeven met waarderingscijfers!

Als je iets beter vindt klinken dan is dat natuurlijk geen gokken,
ongeacht de reden waarom je het op dat moment beter vindt.
Bovendien, als de uitlezing van de schijf wordt verbeterd, hoor je dus meer de muziek, (en minder de foutcorrectie), zoals de maker het bedoeld heeft...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

AbZ

Voor de duidelijkheid:  die kansen zeggen sowieso niet dat je gegokt hebt.
Staat los van de uitslag.  Bij een loterij kan je ook winnen  :)

roland p

Is het al eens bewezen dat je foutcorrectie wel/niet hoort?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

AbZ

Citaat van: roland p op februari 26, 2012, 19:56:47
Is het al eens bewezen dat je foutcorrectie wel/niet hoort?
Bedoel je dan horen wanneer het gebeurt?  Ik denk van niet.
(Of vergeleken met ongecorrigeerd?  Dat verschil kan wel groot zijn.)

Raphie

zoals ik al zei, zet je handtekening maar eens op de leeszijde van een CD, speelt gewoon door.........
JBL PRX Power!

Peerless Monster

Citaat van: Raphie op februari 26, 2012, 19:59:48
zoals ik al zei, zet je handtekening maar eens op de leeszijde van een CD, speelt gewoon door.........

Jammer genoeg dan alleen niet meer waard geworden ;D