The McGurk Effect!: What we see overrides what we hear.......

Gestart door Raphie, februari 13, 2012, 01:17:10

Vorige topic - Volgende topic

AbZ

Citaat van: Midcall op februari 14, 2012, 09:14:46
Ik VROEG dit aan je, dat stelde ik niet. Ik wacht overigens nog op een antwoord, maar zoals zo vaak ontwijk je die dan weer.
Gaat toch om onderstaande vraag? 
Citaat van: Midcall op februari 13, 2012, 22:46:58Als ik een kind van 9 dit filmpje laat zien dan hoort het hetzelfde als wij horen. Als ik datzelfde kind een kabel van 10.000 euro de meter laat zien dan is het een audiofiel geworden die ook verschil in kabels hoort?
Nee, dat kind is geen audiofiel geworden...  maar wat is je punt?

Raphie

Citaat van: Midcall op februari 14, 2012, 09:14:46
Ik VROEG dit aan je, dat stelde ik niet. Ik wacht overigens nog op een antwoord, maar zoals zo vaak ontwijk je die dan weer.
Sorry IMHO opinion was het gewoon je stellingname.

nou vooruit, probeer het nog eens, wat probeerde je daar nou exact te zeggen?
JBL PRX Power!

Midcall

Citaat van: AbZ op februari 14, 2012, 09:21:57
Gaat toch om onderstaande vraag?  Nee, dat kind is geen audiofiel geworden...  maar wat is je punt?
Inderdaad, om die vraag gaat het. Raphie linkt dit McG effect aan het gedrag van wat hij audiofielen noemt en de beïnvloeding wat er bij niet DBT om de hoek komt kijken.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Raphie

Citaat van: Midcall op februari 14, 2012, 09:47:56
Inderdaad, om die vraag gaat het. Raphie linkt dit McG effect aan het gedrag van wat hij audiofielen noemt en de beïnvloeding wat er bij niet DBT om de hoek komt kijken.
precies wat is je punt? hoort het kind nu WEL of NIET verschil?
JBL PRX Power!

Midcall

Citaat van: Raphie op februari 14, 2012, 10:03:50
precies wat is je punt? hoort het kind nu WEL of NIET verschil?
Ik heb niet het idee dat er van jou nog een antwoord komt op mijn toch erg eenvoudige vraag.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Raphie

Citaat van: Midcall op februari 14, 2012, 13:58:35
Ik heb niet het idee dat er van jou nog een antwoord komt op mijn toch erg eenvoudige vraag.
Nou, grappig, ik heb EXACT hetzelfde. Jammer midcal, je zit fout en zelfs pedant doen redt je je hier niet meer uit.  :D over en sluiten > owned!  :headbanging:

JBL PRX Power!

Midcall

Citaat van: Raphie op februari 14, 2012, 14:02:01
Nou, grappig, ik heb EXACT hetzelfde. Jammer midcal, je zit fout en zelfs pedant doen redt je je hier niet meer uit.  :D over en sluiten > owned!  :headbanging:

Ik stel een vraag, die beantwoord je niet en ik krijg vervolgens mijn eigen vraag retour en is het plots mijn stelling(??) geworden en zou ik me er niet meer uit (mijn eigen vraag nota bene) kunnen redden en ga je een idioot 'overwinningsdansje' doen.

Raphie

Nee Midcall zo werkt het niet, de quotes spreken voor zich  :devil: Nee de gans ben jij, begrijp dat dan...
JBL PRX Power!

Kjelt

Nu lees ik alleen nog maar
:baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:
:baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:

Raphie

Citaat van: Midcall op februari 13, 2012, 22:46:58
Als ik een kind van 9 dit filmpje laat zien dan hoort het hetzelfde als wij horen. Als ik datzelfde kind een kabel van 10.000 euro de meter laat zien dan is het een audiofiel geworden die ook verschil in kabels hoort? Nogmaals, de vergelijking slaat echt compleet nergens op. Nieuwe invulling van Voodoo-kabels, dat wel.
Die vergelijking slaat i.d.d. nergens op, Je stelt jezelf een vraag lijkt het wel, maar wat is nu eigenlijk je punt? Waar wil je dat ik een antwoord op geef?
JBL PRX Power!

Staaled

Citaat van: Kjelt op februari 14, 2012, 14:38:43
Nu lees ik alleen nog maar
ik hoor het nu zelfs na deze post. :P
meer zwart kerel. :plain:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Midcall

Citaat van: Raphie op februari 14, 2012, 14:41:09
Die vergelijking slaat i.d.d. nergens op, Je stelt jezelf een vraag lijkt het wel, maar wat is nu eigenlijk je punt? Waar wil je dat ik een antwoord op geef?
Ik geef het op... veel plezier verder.

AbZ

Citaat van: Midcall op februari 14, 2012, 14:47:03
Ik geef het op... veel plezier verder.
Zwak.  Ik heb je wel antwoord gegeven en jou een normale wedervraag gesteld.
Blijkbaar had je helemaal geen punt.

Raphie

Citaat van: AbZ op februari 14, 2012, 14:49:31
Zwak.  Ik heb je wel antwoord gegeven en jou een normale wedervraag gesteld.
Blijkbaar had je helemaal geen punt.
en dat is nu het hele punt....  ;)
JBL PRX Power!

blue-eyes

@ een aantal leden:

jullie zoeken bewust de confrontatie op met Raphie. Op deze manier wordt dit niet gewaardeerd door de admins. Beschouw dit derhalve als een verkapte waarschuwing.
Discuseer normaal, niet discuseren om de persoon, maar om de inhoud!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Siddartha

Citaat van: Raphie op februari 14, 2012, 06:30:06
Je weet het juist wel, daarom investeer je erin, haal je de visuele zekerheid weg (DBT) dan weet je het dus niet meer..... :D

Ik weet niet wat met DBT wordt bedoeld (iets met blind testing?)
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat wanneer je info hebt (visueel verkregen of anderzijds) het je kan beïnvloedden, volgens mij zijn we het tot zover met elkaar eens.  :clapping:
Maar dat ligt veel breder. Zou je de visuele zekerheid weg halen en je luistert naar een liedje en vervolgens hetzelfde liedje afspelen op dezelfde installatie maar vertellen tegen de luisteraar dat het een high-end installatie is met kabels van engelenhaar en weet ik wat dan zou het zo kunnen zijn dat de luisteraar het beter vindt klinken, nog steeds zonder visuele ondersteuning.

Zie hier het placebo effect: je weet iets en koppelt er een werking aan.

Dat is dus iets anders dan het McGurk effect waarbij je iets anders hoort omdat je iets anders ziet, niet mdat iemand je vertelt dat er iets anders gezegd zou worden.

Conclusie: een aspect van het McGurk effect komt zeker voor bij het lusteren naar audio, namelijk iets anders (verschil) horen. Echter de oorzaak is compleet anders.

Duidelijker kan ik het niet maken, ik probeer dus aan te geven dat het breder is dan alleen visuele ondersteuning.

:thumbs-up:
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Raphie

daar kan ik wel in meegaan, belangrijkste voor mij is dat andere zintuigen in staat zijn ons gehoor te manipuleren. McGurk is daar een voorbeeldvan.
JBL PRX Power!

Siddartha

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 21:49:46
daar kan ik wel in meegaan, belangrijkste voor mij is dat andere zintuigen in staat zijn ons gehoor te manipuleren. McGurk is daar een voorbeeldvan.

Absoluut mee eens!

Om een ander smakelijk voorbeeld te noemen; als ik whisky drink dan ruik ik tijdens het nemen van een slok, dat geeft een andere smaak dimensie dan drinken alleen!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Arno P

Altijd muziek luisteren met de ogen dicht zou ik zeggen  :D

frenske

EJ

blue-eyes

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

qinq

Net op normaal volume wat muziek 2.1 geluisterd. De bas was wel dieper dan normaal, maar toch had ik het gevoel dat het hoorbaar uit de hoek van de sub kwam. Toch niet helemaal mijn smaak, vond het normaal beter klinken.

Loop ik naar de recieven toe stond ''Pure direct'' aan. Nog even aan de sub driver voelen ter controle maar indd deed hij niet mee. Mezelf mooi voor de gek gehouden... Ik dacht zo zeker te zijn dat het anders klonk. Voor mij alleen een extra bevestiging dat wat je denkt ook bij hifi heel belangrijk is.

Kjelt

Tonen onder de 120-150 Hz kunnen door een mens niet gelokaliseerd worden.
Toch mooi dat je wel verschil waarnam nu de sub niet mee deed? Weet je weer waarvoor je hem hebt aangeschaft  ;)

qinq

Citaat van: Kjelt op maart  4, 2012, 17:49:12
Tonen onder de 120-150 Hz kunnen door een mens niet gelokaliseerd worden.
Toch mooi dat je wel verschil waarnam nu de sub niet mee deed? Weet je weer waarvoor je hem hebt aangeschaft  ;)

Dat weet ik, maar ik hoorde dat nou eenmaal. Het geluidsbeeld was verandert, terwijl stiekem de sub nog steeds uit stond. Schrok ervan dat ik mezelf zo voor de gek kon houden. Pas toen ik een nummer met erg veel laag aan zette kreeg ik door dat er iets niet klopte.