The McGurk Effect!: What we see overrides what we hear.......

Gestart door Raphie, februari 13, 2012, 01:17:10

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

JBL PRX Power!

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

qinq

Audiofiel

Dat is een hele oude, al jaren bekend. En meestal ook erg nuttig, want vaak is het niet conflicterend, maar aanvullend op wat we horen. Bijvoorbeeld op een rumoerig feestje, waar je je gesprekspartner niet kunt volgen met alleen het geluid, maar wel door de combinatie van geluidsfragmenten en het kijken naar de mond voor de ontbrekende delen.

Met onze manier van muziek luisteren of verschillen tussen apparatuur kunnen horen heeft het echter niets te maken. Dan heb je juist geen visuele ondersteuning bij de geluiden.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Citaat van: Audiofiel op februari 13, 2012, 07:22:02
Dat is een hele oude, al jaren bekend. En meestal ook erg nuttig, want vaak is het niet conflicterend, maar aanvullend op wat we horen. Bijvoorbeeld op een rumoerig feestje, waar je je gesprekspartner niet kunt volgen met alleen het geluid, maar wel door de combinatie van geluidsfragmenten en het kijken naar de mond voor de ontbrekende delen.

Met onze manier van muziek luisteren of verschillen tussen apparatuur kunnen horen heeft het echter niets te maken. Dan heb je juist geen visuele ondersteuning bij de geluiden.
LOL, het effect treedt overal op. dus een disclaimer voor audiofielen is NIET van toepassing (waarbij ik niet zeg dat mensen geen verschillen horen) Maar het effect van anticipatie (dus iets anders verwachten te horen en de vertaling in onze hersenen is evident) het gaat er juist om dat je door de mond foute conclusies trekt, dat is het hele punt van de oefening.  :D
JBL PRX Power!

Audiofiel

Leg mij dan eens uit welke visuele beïnvloeding er tijdens het luisteren speelt? Of heb jij tussen je speakers altijd de originele artiest staan? Die jou stiekem met zijn of haar mond van de wijs probeert te brengen?

Dit experiment toont alleen aan hoe onze hersenen omgaan met het verwerken van conflicterende visueel-auditieve informatie. En van zo'n conflict is geen sprake bij muziek luisteren op je set.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Je zou bijv kunnen denken aan DBT, waar de visuele ondersteuning ook weg is. de nachtmerrie van iedere audiofiel.
hersenen zijn blijkbaar door anticipatie zeer makkelijk te beinvloeden.

Doe er mee wat je wilt, maar het fenomeen is onmiskenbaar.
JBL PRX Power!

Audiofiel

Slecht voorbeeld, je zegt dat de visuele ondersteuning weg is. Hoe kan er dan visueel conflicterende informatie binnen komen? ;D

Raphie

Citaat van: Audiofiel op februari 13, 2012, 07:53:19
Slecht voorbeeld, je zegt dat de visuele ondersteuning weg is. Hoe kan er dan visueel conflicterende informatie binnen komen? ;D
Juist goed voorbeeld: met visuele ondersteuning, hoor je het verschil, zonder niet > The McGurk Effect (het is nog vroeg, maar misschien nogmaals de video bekijken?)
JBL PRX Power!

qinq

Het heeft een rede dat apparatuur vaak klinkt zoals het eruit ziet. Bij kabels klinkt goud warm en zilver helder etc.

Audiofiel

Citaat van: Raphie op februari 13, 2012, 07:55:04
Juist goed voorbeeld: met visuele ondersteuning, hoor je het verschil, zonder niet > The McGurk Effect (het is nog vroeg, maar misschien nogmaals de video bekijken?)

Het lijkt mij inderdaad verstandig dat je de video nog een keer gaat bekijken. Nu trek je het helemaal uit zijn verband. ;)

Raphie

Citaat van: Audiofiel op februari 13, 2012, 08:02:19
Het lijkt mij inderdaad verstandig dat je de video nog een keer gaat bekijken. Nu trek je het helemaal uit zijn verband. ;)
Prima! zoals ik al zei, doe er mee wat je wilt. Het effect is onmiskenbaar. 
JBL PRX Power!

Audiofiel

Citaat van: Raphie op februari 13, 2012, 08:04:49
Prima! zoals ik al zei, doe er mee wat je wilt. Het effect is onmiskenbaar. 

Je verkeerde interpretatie is ook onmiskenbaar.  ;D

AbZ

is dit een demo van een audiofiel die in de veronderstelling verkeert dat hij Raphie negeert?
:popcorn:

Midcall

Raphie heeft sterk bewegende kabels en luidsprekers waardoor zijn ogen een andere interpretatie geven van het geluid wat zijn oren bereikt.

Of hij heeft vergelijkbare kabels/luidsprekers als ieder ander en slaat de vergelijking die hij hier inbrengt totaal nergens op.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

high-q

Leuk filmpje ...

:baaa: :baaa: :baaa:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

chansig

Citaat van: Audiofiel op februari 13, 2012, 07:46:40
Leg mij dan eens uit welke visuele beïnvloeding er tijdens het luisteren speelt?

Je weet wat er staat ?

Je kunt bv eens een UcD in een simpel bakje (sony oid) moeten maken en eenzelfde UcD in een Krell kast oid. Vervolgens niets blind testen maar gewoon zoals we dat gewend zijn...Lijkt mij een leuke test.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Midcall

Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Raphie

Citaat van: chansig op februari 13, 2012, 13:34:20
Je weet wat er staat ?

Je kunt bv eens een UcD in een simpel bakje (sony oid) moeten maken en eenzelfde UcD in een Krell kast oid. Vervolgens niets blind testen maar gewoon zoals we dat gewend zijn...Lijkt mij een leuke test.

Gr Hans

Hans begrijpt het, of een mooie sleeve over een kabel trekken  :D
Leuk he, dat alle "audiofielen" gelijk pedant moeten reageren.  :laugh:
JBL PRX Power!

Midcall

Citaat van: chansig op februari 13, 2012, 13:34:20
Je weet wat er staat ?

Gr Hans
Hele leuke test inderdaad. Niet dat het iets met dit effect te maken heeft, maar leuk lijkt het me zeker!

Ik denk dat een enkeling dit effect ietwat verwart met een placebo effect, wat twee verschillende dingen zijn.

chansig

Ik heb de video niet bekeken..laat ik daar duidelijk over zijn. Als ik de verschillende reacties goed begrijp heb ik daar de conclusie uit getrokken dat het gaat dat op wat je ziet vervolgens invloed heeft op wat je denkt te horen/of te zien. Daarbij rekening houdend met de context waarin het plaats vind.

Het kan dus zijn dat ik de plank helemaal mis...ik zal vanavond de video eens bekijken..maakt het reageren ws wat makkelijker.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Midcall

Samengevat... Je ziet een man iets zeggen, vervolgens zegt de man in beeld iets anders, het geluid verandert niet, maar omdat je de man iets anders ziet zeggen, hoor je dat wat je die man ziet zeggen.

SpeedyAndré

Citaat van: Raphie op februari 13, 2012, 13:36:18

Leuk he, dat alle "audiofielen" gelijk pedant moeten reageren.  :laugh:

Nou nou wat een hoop 'audiofielen' hier zeg  ::)
Of zie je dubbel omdat een er van nogal vaak post ...
Dit soort topics zal wel het gevolg zijn van je vrijwillige eenzame opsluiting thuis  :D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Raphie

De titel vat het keurig samen: What we see overrides what we hear.......
JBL PRX Power!

chansig

Citaat van: Midcall op februari 13, 2012, 14:00:34
Samengevat... Je ziet een man iets zeggen, vervolgens zegt de man in beeld iets anders, het geluid verandert niet, maar omdat je de man iets anders ziet zeggen, hoor je dat wat je die man ziet zeggen.

Ik ga eerst de video bekijken... :D

Gr Hans