The McGurk Effect!: What we see overrides what we hear.......

Gestart door Raphie, februari 13, 2012, 01:17:10

Vorige topic - Volgende topic

Siddartha

Volgens mij gaat het hier over twee dingen:

1. Je kijkt en luistert naar iets waarbij hetgeen wat je ziet niet overeenkomt met wat je zou moeten horen, maar je hoort wat je ziet: mcGurk effect

2. Je kijkt luistert naar iets en je denkt dat hetgeen wat je hoort beter is omdat hetgeen je ziet ook beter is: het placebo effect.

Beide kloppen echter heeft het tweede niets met het eerste te maken maar wel met onze hobby ;)
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Raphie

Citaat van: Siddartha op februari 13, 2012, 22:31:34
Volgens mij gaat het hier over twee dingen:

1. Je kijkt en luistert naar iets waarbij hetgeen wat je ziet niet overeenkomt met wat je zou moeten horen, maar je hoort wat je ziet: mcGurk effect

2. Je kijkt luistert naar iets en je denkt dat hetgeen wat je hoort beter is omdat hetgeen je ziet ook beter is: het placebo effect.

Beide kloppen echter heeft het tweede niets met het eerste te maken maar wel met onze hobby ;)
vervang bij 2 nu eens "beter" door "anders" dus niet kwalitatief  ;) maar anticipatie, dat is EXACT wat er met mcGurk ook gebeurt, je VERWACHT een bepaalde klank op basis van wat je ziet, die anticipatie is zo sterk dat die in staat is je waarneming te beinvloeden.

Ik ben er van overtuigd, dat die anticipatie grote overeenkomsten kan hebben met hoe alle Audiofielen visueel "luisteren" en DBT's mijden...... (waarbij ik wederom niet zeg dat er geen verschillen kunnen zijn in apparatuur of kabels o.i.d.) Het gaat om het visuele "houvast" en bij mcGurk leidt juist dat houvast je om de tuin, net zoals bij audiofielen het enthousiast conditioneren en dan laten luisteren doet. (zilver is scherper, dunnere kabels geven minder laag, hoor je dat "meer zwart" ook?!?) de associatie is gemaakt.
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op februari 13, 2012, 22:36:08
hoor je dat "meer zwart" ook?!?
Waarom horen ze eigenlijk nooit rood, groen, oranje, paars, blauw, wit?

Raphie

JBL PRX Power!

Midcall

Citaat van: chansig op februari 13, 2012, 20:48:26
Volgens mij heb jij ook gelezen wat ik heb geschreven als reactie na het zien van de video. Daarnaast vraag ik me inderdaad af of dit proces ook binnen de audio plaats vindt.

Men ziet dit en denkt dat vervolgens te horen. Dit is volgens mij het proces waar het omgaat. Dat er mogelijk andere gebieden in de hersenen hier verantwoordelijk voor zijn...dat neem ik zo aan. Maar de essentie blijft zien en menen te horen en dan vervolgens een rare schakeling in de hersenen. Zie je niets dan is het plots hetzelfde...

Gr Hans
Als ik een kind van 9 dit filmpje laat zien dan hoort het hetzelfde als wij horen. Als ik datzelfde kind een kabel van 10.000 euro de meter laat zien dan is het een audiofiel geworden die ook verschil in kabels hoort? Nogmaals, de vergelijking slaat echt compleet nergens op. Nieuwe invulling van Voodoo-kabels, dat wel.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

AbZ

Staaled

Citaat van: Kjelt op februari 13, 2012, 22:44:05
Waarom horen ze eigenlijk nooit rood, groen, oranje, paars, blauw, wit?
Ik moest het even opzoeken,wist nl wel van het bestaan, maar dit fenomeen heet synesthesie.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Raphie

Citaat van: Midcall op februari 13, 2012, 22:46:58
Als ik een kind van 9 dit filmpje laat zien dan hoort het hetzelfde als wij horen. Als ik datzelfde kind een kabel van 10.000 euro de meter laat zien dan is het een audiofiel geworden die ook verschil in kabels hoort? Nogmaals, de vergelijking slaat echt compleet nergens op. Nieuwe invulling van Voodoo-kabels, dat wel.
Ok, dus een kind van 9 dat veel beter kan horen als jij, hoort het verschil in de kabel, waar jij 10K euro p/m voor over hebt BTW, NIET?!?! ROTFLMAO  :clapping: :clapping: Is dat wat je zegt? te grappig dit  :D
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Hipster op februari 13, 2012, 22:47:55
Ik moest het even opzoeken,wist nl wel van het bestaan, maar dit fenomeen heet synesthesie.
Klopt, zijn heel wat boeken over volgeschreven.  Er zijn ook componisten bezig geweest (Skriabin) om concerten te maken met kleuren (wat niet helemaal hetzelfde is, maar het was wel geïnspireerd op dit fenomeen).  Als je het niet van jezelf hebt dan kan je het trouwens ook krijgen met een pilletje...

Midcall

Citaat van: Raphie op februari 13, 2012, 22:52:04
Ok, dus een kind van 9 dat veel beter kan horen als jij, hoort het verschil in de kabel, waar jij 10K euro p/m voor over hebt BTW, NIET?!?! ROTFLMAO  :clapping: :clapping: Is dat wat je zegt? te grappig dit  :D
Nee, dat probeer jij ons te doen geloven door deze onzinnige vergelijking te trekken, je moet om je eigen onzinnigheid lachen nu...
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Raphie

Citaat van: Midcall op februari 13, 2012, 23:00:23
Nee, dat probeer jij ons te doen geloven door deze onzinnige vergelijking te trekken, je moet om je eigen onzinnigheid lachen nu...
:pompom: je hebt jezelf gewoon vastgeluld, geef het nou maar toe, de quote staat vast, valt niks meer te editten  :pompom:
JBL PRX Power!

chansig

Citaat van: Midcall op februari 13, 2012, 22:46:58

Weet je zeker dat het eerste wat je schrijft klopt of is dat een gok ?

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

AbZ

Citaat van: chansig op februari 13, 2012, 23:03:25
Weet je zeker dat het eerste wat je schrijft klopt of is dat een gok ?
Hij heeft goed gegokt.

Raphie

Citaat van: AbZ op februari 13, 2012, 23:04:54
Hij heeft goed gegokt.
Het eerste is ook niet zo spannend dat wordt vanaf de geboorte aangeleerd. Het 2e gedeelte van z'n stelling is veel interessanter  :D
JBL PRX Power!

chansig

Ik kan me voorstellen dat de ontwikkeling van een kind ook meespeelt...Zoals geschreven kan me voorstellen. Of is het gewoon universeel ? 2,4,8, etc jaar. Zwakzinnig, geestelijk beperkt, autistisch, Asperger etc.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Raphie

Citaat van: chansig op februari 13, 2012, 23:07:47
Ik kan me voorstellen dat de ontwikkeling van een kind ook meespeelt...Zoals geschreven kan me voorstellen. Of is het gewoon universeel ? 2,4,8, etc jaar. Zwakzinnig, geestelijk beperkt, autistisch, Asperger etc.

Gr Hans
Ja, audiofiel word je niet zo maar natuurlijk.
JBL PRX Power!

AbZ

Raphie

Citaat van: AbZ op februari 13, 2012, 23:09:43
LoL   ;D
zijn een beetje de vrijmetselaars/x-men onder de hobbyisten, grote denkers met bijzondere gaven  :D
JBL PRX Power!

Kjelt

Dat kind van 9 hoort hetzelfde als wij horen maar vraagt dan wel meteen wat er mis is met die meneer,
Enigste dat we tig keer horen is:   :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa: etc.

Raphie

Citaat van: Kjelt op februari 13, 2012, 23:11:55
Dat kind van 9 hoort hetzelfde als wij horen maar vraagt dan wel meteen wat er mis is met die meneer,
Enigste dat we tig keer horen is:   :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa:  :baaa: etc.
deze emoticon is nog nooit ZO van TOEPASSING geweest  :clapping:
JBL PRX Power!

Midcall

Citaat van: Raphie op februari 13, 2012, 23:06:46
Het eerste is ook niet zo spannend dat wordt vanaf de geboorte aangeleerd. Het 2e gedeelte van z'n stelling is veel interessanter  :D
Ben je het eens met dat 2e deel van de stelling of niet?

Siddartha

Citaat van: Raphie op februari 13, 2012, 22:36:08
vervang bij 2 nu eens "beter" door "anders" dus niet kwalitatief  ;) maar anticipatie, dat is EXACT wat er met mcGurk ook gebeurt, je VERWACHT een bepaalde klank op basis van wat je ziet, die anticipatie is zo sterk dat die in staat is je waarneming te beinvloeden.

Ik ben er van overtuigd, dat die anticipatie grote overeenkomsten kan hebben met hoe alle Audiofielen visueel "luisteren" en DBT's mijden...... (waarbij ik wederom niet zeg dat er geen verschillen kunnen zijn in apparatuur of kabels o.i.d.) Het gaat om het visuele "houvast" en bij mcGurk leidt juist dat houvast je om de tuin, net zoals bij audiofielen het enthousiast conditioneren en dan laten luisteren doet. (zilver is scherper, dunnere kabels geven minder laag, hoor je dat "meer zwart" ook?!?) de associatie is gemaakt.

Beter is ook anders.. ;)

Maar het gaat niet om zien maar weten.. Bij het McGurk effect zie je iets wat jouw hersenen als anders verwerken dan wat je zou moeten horen; bij het luisteren naar audio weet je iets wat het gehoor beïnvloedt.

Ook al zie je de versterker of kabel van €10.000 niet, zodra je het weet beïnvloedt jou dat.
Bij Jouw filmpje gaat het niet om weten maar om zien, dat is het verschil.

Vergelijking gaat dus wat mij betreft niet op. Alhoewel je wel gelijk hebt in het feit dat het gehoor (lees hoe je hersenen interpreteren) iets anders waarneemt door bepaalde informatie. Maar dat gaat veel verder dan alleen visuele informatie. Dit kan ook door wat iemand jou vertelt, herinnering of anderzijds zijn.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

SpeedyAndré

Citaat van: Raphie op februari 13, 2012, 23:11:25
zijn een beetje de vrijmetselaars/x-men onder de hobbyisten, grote denkers die bijzonder grote uitgaven doen  :D

:D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Raphie

Je weet het juist wel, daarom investeer je erin, haal je de visuele zekerheid weg (DBT) dan weet je het dus niet meer..... :D
Citaat van: Siddartha op februari 13, 2012, 23:22:35
Beter is ook anders.. ;)

Maar het gaat niet om zien maar weten.. Bij het McGurk effect zie je iets wat jouw hersenen als anders verwerken dan wat je zou moeten horen; bij het luisteren naar audio weet je iets wat het gehoor beïnvloedt.

Ook al zie je de versterker of kabel van €10.000 niet, zodra je het weet beïnvloedt jou dat.
Bij Jouw filmpje gaat het niet om weten maar om zien, dat is het verschil.

Vergelijking gaat dus wat mij betreft niet op. Alhoewel je wel gelijk hebt in het feit dat het gehoor (lees hoe je hersenen interpreteren) iets anders waarneemt door bepaalde informatie. Maar dat gaat veel verder dan alleen visuele informatie. Dit kan ook door wat iemand jou vertelt, herinnering of anderzijds zijn.
JBL PRX Power!

Midcall

Citaat van: Raphie op februari 13, 2012, 22:52:04
Ik VROEG dit aan je, dat stelde ik niet. Ik wacht overigens nog op een antwoord, maar zoals zo vaak ontwijk je die dan weer.