De set van J o e p

Gestart door J o e p, januari 21, 2012, 17:13:19

Vorige topic - Volgende topic

brt

Staat de rechter speaker voor de tv?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

J o e p

Ben eind vorig jaar beginnen met vernieuwen. Versterker, phono versterker, cd speler en platenspeler. Overal was er een verbetering te vinden. Overal zo'n beetje hetzelfde maar dan de opvolger ervan. Als het maar merkbaar echt beter klonk. Natuurlijk niet allemaal echt nodig maar als je kunt verbeteren waarom zou je het dan niet doen.
En overal waren die verbeteringen ook te vinden.
Als laatste waren de luidsprekers aan de beurt. Het hardst aan vervanging toe maar ook het moeilijkst te vervangen door al dat gesleur.
Die B&W's waren echt niet leuk meer te schel in het hoog. Ik bleef me er aan irriteren en ik luisterde zelfs niet meer met plezier naar het geluid dat ze voortbrachten. Net als de 804 die ik eerder had was dat toch een puntje.
Dus een zoektocht gestart welke zo'n vijf maanden duurde. Van alles beluisterd, stad en land afgereisd maar vooral bij en naar oude vrienden geluisterd. Sommige waar ik al decennia niet meer was geweest. En dan zie je dat er mensen zijn die cd's en platen collecties hebben van meer dan 10.000 exemplaren.
Harbeth bleef mijn aandacht trekken en daar kwam mijn voorkeur dan ook terecht. Natuurlijk heb ik ook betere luidsprekers (zoals de Kef's Blade one meta van € 40.000,-) mogen beluisteren maar die lagen vele tienduizenden euro's boven mijn budget.
Ben me daarna gaat verdiepen in de achtergronden van Herbert. Nu blijkt dat de eigenaar van Harbeth Alan Shaw uitsluitend werkt met Hegel versterkers. Iets anders komt er niet in. En dat Hegel's Anders Ertzeid een vijf tal merken adviseert voor zijn versterkers waaronder Harbeth.
Maar het ging er natuurlijk om wat ik er van vond. En dat geluid vond ik zo natuurlijk en in de kamer aanwezig dat mijn beslissing vast stond. Het kwam er dan ook op neer dat het Harbeth ging worden.

Dus nu staat het setje binnen. Moet het nog z'n plaats geven en mogelijk nog een snoertje kopen en er goed voor gaan zitten. Maar helaas is het nu mooi weer geworden.
Hegel H400, Hegel Viking, Van den Hul M.C. D 102mkIII XLR, Hegel V10, Rega P3 RS, Harbeth Super HL5 plus XD, tellurium Q Black II.

Xander32

Gefeliciteerd met deze geweldige upgrade 👍🏻
Alleen de optiek al; van Chinese/ UK glimmende halffabrikaten naar Engels vakwerk.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

brt

Ik hoop dat je Harbeth bedoelt, Herbert is z'n goedkope Duitse broertje. Dat klinkt naar geprakte biefstuk  :D  :tounge:
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

J o e p

Citaat van: brt op mei 23, 2026, 12:29:30Ik hoop dat je Harbeth bedoelt, Herbert is z'n goedkope Duitse broertje. Dat klinkt naar geprakte biefstuk  :D  :tounge:
Je hebt gelijk. Zal eens goed kijken maar zit nu weer een tijdje aan zee dus het gaat even duren.
O, ik heb nog een foto gevonden.
Hegel H400, Hegel Viking, Van den Hul M.C. D 102mkIII XLR, Hegel V10, Rega P3 RS, Harbeth Super HL5 plus XD, tellurium Q Black II.

brt

Citaat van: J o e p op mei 23, 2026, 12:34:26Je hebt gelijk. Zal een goed kijken maar zit nu weer een tijdje aan zee dus het gaat even duren. O, ik heb nog een foto gevonden.

Nice, mooie speakers om te zien  :thumbs-up:

En hij staat dus niet voor de tv, dat meende ik op de andere foto te zien. Fijne kamer zo 👌

tompj

Citaat van: J o e p op mei 23, 2026, 11:47:28Ben eind vorig jaar beginnen met vernieuwen. Versterker, phono versterker, cd speler en platenspeler. Overal was er een verbetering te vinden. Overal zo'n beetje hetzelfde maar dan de opvolger ervan. Als het maar merkbaar echt beter klonk. Natuurlijk niet allemaal echt nodig maar als je kunt verbeteren waarom zou je het dan niet doen.
En overal waren die verbeteringen ook te vinden.
Als laatste waren de luidsprekers aan de beurt. Het hardst aan vervanging toe maar ook het moeilijkst te vervangen door al dat gesleur.
Die B&W's waren echt niet leuk meer te schel in het hoog. Ik bleef me er aan irriteren en ik luisterde zelfs niet meer met plezier naar het geluid dat ze voortbrachten. Net als de 804 die ik eerder had was dat toch een puntje.
Dus een zoektocht gestart welke zo'n vijf maanden duurde. Van alles beluisterd, stad en land afgereisd maar vooral bij en naar oude vrienden geluisterd. Sommige waar ik al decennia niet meer was geweest. En dan zie je dat er mensen zijn die cd's en platen collecties hebben van meer dan 10.000 exemplaren.
Harbeth bleef mijn aandacht trekken en daar kwam mijn voorkeur dan ook terecht. Natuurlijk heb ik ook betere luidsprekers (zoals de Kef's Blade one meta van € 40.000,-) mogen beluisteren maar die lagen vele tienduizenden euro's boven mijn budget.
Ben me daarna gaat verdiepen in de achtergronden van Herbert. Nu blijkt dat de eigenaar van Herbert Alan Shaw uitsluitend werkt met Hegel versterkers. Iets anders komt er niet in. En dat Hegel's Anders Ertzeid een vijf tal merken adviseert voor zijn versterkers waaronder Herbert.
Maar het ging er natuurlijk om wat ik er van vond. En dat geluid vond ik zo natuurlijk en in de kamer aanwezig dat mijn beslissing vast stond. Het kwam er dan ook op neer dat het Herbert ging worden.

Dus nu staat het setje binnen. Moet het nog z'n plaats geven en mogelijk nog een snoertje kopen en er goed voor gaan zitten. Maar helaas is het nu mooi weer geworden.

Dat zijn geweldige luidsprekers. Echt heel erg mooi. Ik zou ze zelf echter nooit combineren met Hegel. Smaakkwestie. Alan Shaw is een erg rare vogel als het gaat om versterkers. Hij heeft jarenlang volgehouden dat als het maar goed meet het allemaal niet uitmaakt. Ik heb jaren met Harbeth gespeeld (M30, M30.1, M30.2) en ken ook jouw speakers goed. Ik combineerde eigenlijk steevast met een versterker met een lekker vloeiend geluid. Wat steviger buizen (push-pull) werkten vaak goed en klasse A. Maar zoals gezegd, smaakkwestie.
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

Dura

Schitterende speakers! Toen ik die dunwandige bakken formaat groentekist voor het eerst zag kon ik me niet voorstellen dat het geluid vrij kon komen van de speakers. En toen hoorde ik toch een ruimtelijk geluid met heel veel diepte, fantastisch! Volgens Garmt die er ook was mede te danken aan de hypertweeter.
Was trouwens ook op een Hegel, perfecte combinatie.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

Xander32

Hetgeen ik van Hegel heb gehoord vond ik analytisch, steriel, zelfs gekunsteld klinken; ik ben geen fan en was dat evenmin van B&W ...

... maar de ts heeft al een eerste stap de goede richting op gezet 👌🏻

Harbeth heb ik gehoord op o.a. Leben, VTL, Marantz, Pass Labs en Accuphase (klasse A) versterking en dat klonk allemaal plezant 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Kurt

Nogal heel kort door de bocht @Xander32... Over Hegel ga ik geen uitspraak doen. Ik heb die dingen al ettelijke keren horen spelen, en vind daar echt niets verkeerd aan. Maar goed, dat heet "smaak" denk ik.

Echter, 60j B&W geschiedenis over dezelfde kam scheren, is mi niet correct. Iedere nieuwere generatie van de B&W 800 reeks klinkt gewoon slechter. Niet enkel mijn oordeel, maar dat lees je overal. Tot 11j geleden had ik de top van de 800 reeks en wou die dan vervangen  door de nieuwe top 800. Denk D3 of D4? Klonk veel te schel, onrealistisch detail enz. Ik heb tot 3x toe over een langere periode luistersessies gedaan omdat ik dacht dat het een momentopname was en ik niet 100% id stemming was of dergelijke. Maar nee, telkens weggelopen, dus die klonken echt wel anders.

Ik wil maar aangeven dat B&W echt wel heel goede speakers heeft gebouwd in het verleden.

J o e p

Citaat van: tompj op mei 23, 2026, 12:45:56Dat zijn geweldige luidsprekers. Echt heel erg mooi. Ik zou ze zelf echter nooit combineren met Hegel. Smaakkwestie. Alan Shaw is een erg rare vogel als het gaat om versterkers. Hij heeft jarenlang volgehouden dat als het maar goed meet het allemaal niet uitmaakt. Ik heb jaren met Harbeth gespeeld (M30, M30.1, M30.2) en ken ook jouw speakers goed. Ik combineerde eigenlijk steevast met een versterker met een lekker vloeiend geluid. Wat steviger buizen (push-pull) werkten vaak goed en klasse A. Maar zoals gezegd, smaakkwestie.

Heb ze ook op buizen versterkers mogen beluisteren. Primaluna klonk erg mooi. Maar had net die Hegel H400 gekocht en die was ook niet goedkoop. Maar buizen hebben mijn interesse zeker gewekt!

tompj

Citaat van: Kurt op mei 23, 2026, 13:48:16Nogal heel kort door de bocht @Xander32... Over Hegel ga ik geen uitspraak doen. Ik heb die dingen al ettelijke keren horen spelen, en vind daar echt niets verkeerd aan. Maar goed, dat heet "smaak" denk ik.

Echter, 60j B&W geschiedenis over dezelfde kam scheren, is mi niet correct. Iedere nieuwere generatie van de B&W 800 reeks klinkt gewoon slechter. Niet enkel mijn oordeel, maar dat lees je overal. Tot 11j geleden had ik de top van de 800 reeks en wou die dan vervangen  door de nieuwe top 800. Denk D3 of D4? Klonk veel te schel, onrealistisch detail enz. Ik heb tot 3x toe over een langere periode luistersessies gedaan omdat ik dacht dat het een momentopname was en ik niet 100% id stemming was of dergelijke. Maar nee, telkens weggelopen, dus die klonken echt wel anders.

Ik wil maar aangeven dat B&W echt wel heel goede speakers heeft gebouwd in het verleden.
Mee eens. B&W heeft m.i. goede en slechte periodes afgewisseld. Sommige stokoude modellen klinken nog steeds geweldig. Veel nieuwere modellen kunnen mij ook minder bekoren. Hebben trouwens wel meer luidsprekermerken last van.

Harbeth echter niet. Die klinken onverminderd goed vind ik zelf.

tompj

Citaat van: J o e p op mei 23, 2026, 13:54:40Heb ze ook op buizen versterkers mogen beluisteren. Primaluna klonk erg mooi. Maar had net die Hegel H400 gekocht en die was ook niet goedkoop. Maar buizen hebben mijn interesse zeker gewekt!
Leuk. Altijd wat om op termijn weer naar uit te kijken. Eerst maar genieten van wat je nu hebt. Die luidsprekers staan sowieso garant voor heerlijke luistermomenten.

Xander32

... mijn eerste serieuze speakers waren van, jawel; B&W.

Daar heb ik ook echt wel een hele tijd veel plezier aan beleefd. Destijds heb ik ze 1 op 1 vergeleken met speakers van Mission en Tannoy, m'n shortlist. Daarna heb ik nog meermaals ls van dit merk meegenomen in de aftrap van een zoektocht naar nieuwe ls, maar ze vielen steevast als eerste af, ze konden mij niet meer bekoren. Eveneens tijdens verschillende M&G's B&W's gehoord; ze doen het niet (meer) voor mij.

Harbeth daarentegen 👌🏻

Kurt

Citaat van: Xander32 op mei 23, 2026, 14:01:07... mijn eerste serieuze speakers waren van, jawel; B&W.

Daar heb ik ook echt wel een hele tijd veel plezier aan beleefd. Destijds heb ik ze 1 op 1 vergeleken met speakers van Mission en Tannoy, m'n shortlist. Daarna heb ik nog meermaals ls van dit merk meegenomen in de aftrap van een zoektocht naar nieuwe ls, maar ze vielen steevast als eerste af, ze konden mij niet meer bekoren. Eveneens tijdens verschillende M&G's B&W's gehoord; ze doen het niet (meer) voor mij.

Harbeth daarentegen 👌🏻
Zelfde ervaring

Spijkie

Zou dat voor meer top of the line luidsprekers gelden ? Dat die gewoon veel lastiger aan te sturen maar als je dan de gouden combi hebt dat t hemels klinkt ? Ik weet bijv dat de top van Audiosolutions gewoon niet combineren met mijn symphonia, daar moet echt de HV serie achter van T+A of de welbekende mastodonten.

Waarbij ik ervan uitga dat een accuphase ook goed moet kunnen op D3 denk ik.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

J o e p

En wederom roepen we van de daken "het kan gewoonweg niet beter".
Maar feit is dat de Harbeth luidsprekers toch wel in een andere klasse passen dan de B&W's 702.
Het schelle is weg het beeld is veel meer gedetailleerd en staat meer in de kamer.
Een verantwoorde investering dus op het eerste gehoor.

Fr@nk

Citaat van: J o e p op mei 26, 2026, 15:45:08En wederom roepen we van de daken "het kan gewoonweg niet beter".
Maar feit is dat de Harbeth luidsprekers toch wel in een andere klasse passen dan de B&W's 702.
Het schelle is weg het beeld is veel meer gedetailleerd en staat meer in de kamer.

Fijn om horen Joep. Veel luisterplezier toegewenst!
🔊 Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (2M Black/AT VM750SH) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Eversolo DMP-A6 -  Qobuz - AQ - QED.

🎧 RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE-1000 V2 Stealth - Sennheiser HD58X Jubilee - HD600 MKII - HD650 MKII - HD660s - HD800s - Beyerdynamic DT1770Pro - DT1990Pro - Amiron Home - Amiron Copper Wireless - T1.3rd gen. - Denon AH-D7200 - Focal Hadenys - Clear MG.

MarKath

Citaat van: J o e p op mei 26, 2026, 15:45:08En wederom roepen we van de daken "het kan gewoonweg niet beter".

Ik was ook helemaal lyrisch van Harbeth, zo erg dat ik ooit een clone 40.2 heb gebouwd.

Begin deze maand de kans gehad om tot aanschaf over te gaan van een z.g.a.n. 40.2 in Palisander met fishtank stands.

Heb hiervoor mijn Unison Research in de auto gegooid en ca. 500 km Duitsland in gereden.

Om een lang verhaal kort te houden, ik kwam van de koude kermis thuis. Het was een grote teleurstelling t.o.v. mijn eigen Diapason. Het huwelijk Harbeth 40.2 met mijn Triode 25 is geen match wat niet wegneemt dat het een hele mooie luidspreker blijft.

Ik denk dat het lage rendement (86 dB) niet echt geschikt is voor een 25/45 Watt buizen versterker.
The Diapason Adamantes III is a very good do-it-all 'speaker: jazz, blues, classical, pop...they can play everything with gusto. They are meant for a mature audiophile, a kind of guy who has healed from his AUDIOPHILIA NERVOSA crisis and now concentrates on Music only.

Xander32

Lang geleden heb ik samen met een forumgenoot een Harbeth demo/ show mogen bijwonen waar de verschillende modellen stonden te spelen in verschillende ruimtes.

Het paradepaardje stond opgesteld in de grootste ruimte, zijnde de 40's, op buizen pre en ev's.

Alle sets konden ons bekoren 🎶, maar die 40's klonken lomp, wollig, gekleurd 😟

Die vielen ons enorm tegen.

Citaat van: MarKath op mei 27, 2026, 06:43:48Ik was ook helemaal lyrisch van Harbeth, zo erg dat ik ooit een clone 40.2 heb gebouwd.

Begin deze maand de kans gehad om tot aanschaf over te gaan van een z.g.a.n. 40.2 in Palisander met fishtank stands.

Heb hiervoor mijn Unison Research in de auto gegooid en ca. 500 km Duitsland in gereden.

Om een lang verhaal kort te houden, ik kwam van de koude kermis thuis. Het was een grote teleurstelling t.o.v. mijn eigen Diapason. Het huwelijk Harbeth 40.2 met mijn Triode 25 is geen match wat niet wegneemt dat het een hele mooie luidspreker blijft.

Ik denk dat het lage rendement (86 dB) niet echt geschikt is voor een 25/45 Watt buizen versterker.

Richi

Citaat van: Xander32 op mei 27, 2026, 07:49:49Lang geleden heb ik samen met een forumgenoot een Harbeth demo/ show mogen bijwonen waar de verschillende modellen stonden te spelen in verschillende ruimtes.

Het paradepaardje stond opgesteld in de grootste ruimte, zijnde de 40's, op buizen pre en ev's.

Alle sets konden ons bekoren 🎶, maar die 40's klonken lomp, wollig, gekleurd 😟

Die vielen ons enorm tegen.

Ik had een vergelijkbare ervaring met Harbeth, en ben er door afgeknapt op dit merk. Maar er zijn zo veel mensen die er lyrisch over zijn, dus in een goede setting zou het betoverend moeten klinken. Dat wil ik graag nog eens ervaren met Harbeth.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

MarKath

Natuurlijk valt of staat alles met de perfect match en een portie geluk, maar als die er is dan is het goed.

Dat is bij mij dus met de Unison Research in combinatie met de Diapason.
The Diapason Adamantes III is a very good do-it-all 'speaker: jazz, blues, classical, pop...they can play everything with gusto. They are meant for a mature audiophile, a kind of guy who has healed from his AUDIOPHILIA NERVOSA crisis and now concentrates on Music only.

bmateijsen

Citaat van: MarKath op mei 27, 2026, 06:43:48Het was een grote teleurstelling t.o.v. mijn eigen Diapason. Het huwelijk Harbeth 40.2 met mijn Triode 25 is geen match wat niet wegneemt dat het een hele mooie luidspreker blijft.

Het wordt vaak onderschat wat de 12" woofer nodig heeft aan stroom.

J o e p

Citaat van: MarKath op mei 27, 2026, 06:43:48Ik was ook helemaal lyrisch van Harbeth, zo erg dat ik ooit een clone 40.2 heb gebouwd.

Over de al dan niet incestueuze relatie tussen de Harbeth en Hegel hoeven we het hier niet meer te hebben. Maar wat mij opviel was dat ik op sommige momenten bij het luisteren naar de Harbert mijn Hegel op 70 had staan en dat voor een 2 x 250 watt versterker. Nu zat ik daar ook wel eens op met de B&W 702 luidsprekers. En iedereen weet dat je met die dingen echt minstens 200 a 250 watt erin moet pompen willen ze gaan zingen.
Het verraste mij dan ook dat een Harbeth zoveel vermogen nodig heeft. Temeer dat ik al zat te dromen van een Primaluna of een Leben CS600 van 2 x 32 W bij 1 kHz (6L6GC).
Nu denk ik dat ik die combinatie met Harbeth niet kan maken. (gelukkig, scheelt me weer een hoop geld). Maar ik sta er wel van te kijken. Zou dan ook graag het commentaar van topj in deze horen.

tompj

Citaat van: J o e p op mei 27, 2026, 17:11:43Over de al dan niet incestueuze relatie tussen de Harbeth en Hegel hoeven we het hier niet meer te hebben. Maar wat mij opviel was dat ik op sommige momenten bij het luisteren naar de Harbert mijn Hegel op 70 had staan en dat voor een 2 x 250 watt versterker. Nu zat ik daar ook wel eens op met de B&W 702 luidsprekers. En iedereen weet dat je met die dingen echt minstens 200 a 250 watt erin moet pompen willen ze gaan zingen.
Het verraste mij dan ook dat een Harbeth zoveel vermogen nodig heeft. Temeer dat ik al zat te dromen van een Primaluna of een Leben CS600 van 2 x 32 W bij 1 kHz (6L6GC).
Nu denk ik dat ik die combinatie met Harbeth niet kan maken. (gelukkig, scheelt me weer een hoop geld). Maar ik sta er wel van te kijken. Zou dan ook graag het commentaar van topj in deze horen.
Ik denk dat je mij bedoelt?

De kleinere Harbeths gaan uitstekend met Leben. Zelfs een CS300 speelt prachtig met een M30 weet ik.