De set van J o e p

Gestart door J o e p, januari 21, 2012, 17:13:19

Vorige topic - Volgende topic

Utlover

Citaat van: J o e p op januari 28, 2026, 14:57:34Beste allemaal. Kunnen jullie mij adviseren over een SSD drive waar ik mijn cd's op kan zetten en aan kan sluiten op mijn installatie. En mooie duidelijke soft-where.
Puur externe SSD: Samsung MU-PC4T0T/WW Portable SSD T7, SSD 4TB. Momenteel rond de EUR 350 bij amazon. Zo'n externe SSD kun je alleen gebruiken als de apparatuur waarop je hem aansluit in staat is hem te gebruiken. Er is geen ingebouwde media server oid.

Edit - de Hegel heeft geen USB aansluiting voor een externe schijf. Dan lijkt een optie met een pc en connectie via router/ethernet de weg die bewandeld moet worden.

J o e p

Citaat van: Utlover op januari 28, 2026, 18:09:00Puur externe SSD: Samsung MU-PC4T0T/WW Portable SSD T7, SSD 4TB. Momenteel rond de EUR 350 bij amazon. Zo'n externe SSD kun je alleen gebruiken als de apparatuur waarop je hem aansluit in staat is hem te gebruiken. Er is geen ingebouwde media server oid.

Edit - de Hegel heeft geen USB aansluiting voor een externe schijf. Dan lijkt een optie met een pc en connectie via router/ethernet de weg die bewandeld moet worden.

Begrijp ik. Denk er een LUMIN mini, Marantz SACD n30 of een Innuos ZENmini MK3 bij te kopen.
Maar om nu straks met 3 streamers in huis te zitten.... En toch zit er ook soms slechte software bij, iets wat ik juist voor mij belangrijk is.
Hegel H400, Hegel Viking, Hegel V10,  Rega P3 RS, Van den Hul M.C. D 102mkIII XLR, B&W 702S2, tellurium Q Black II.

Dura

Citaat van: J o e p op januari 28, 2026, 20:17:05Begrijp ik. Denk er een LUMIN mini, Marantz SACD n30 of een Innuos ZENmini MK3 bij te kopen.
Maar om nu straks met 3 streamers in huis te zitten.... En toch zit er ook soms slechte software bij, iets wat ik juist voor mij belangrijk is.
En hoe vind je de software en de hardware van de Hegel? Want dat lijkt me het meest eenvoudige om die te gebruiken.
Harbeth P3ESR, Powernode N331, LG G3 55'. Less is more.

J o e p

Daar heb ik helemaal nog niet aan gedacht. Ik denk niet dat de Hegel software dat aan kan. Ik kan er wel een USB op aansluiten maar of de software het e.e.a. zal herkennen? Ik ga dat volgende week proberen. Bedankt voor de tip!
Hegel H400, Hegel Viking, Hegel V10,  Rega P3 RS, Van den Hul M.C. D 102mkIII XLR, B&W 702S2, tellurium Q Black II.

Dura

Er zit een streamer met DAC ingebouwd, en die schijnt goed te zijn, de bijbehorende app schijnt lekker eenvoudig te zijn.

Als je je eigen geripte of gedownloade muziek wilt afspelen moet je even met het volgende rekening houden :
Helaas kun je de USB stekker op de Hegel niet gebruiken om direct een SSD met muziek in te pluggen.
Die SSD moet in een router, pc of NAS zitten of op aangesloten zijn. Tussen dat apparaat en de Hegel moet een bedrade netwerk connectie bestaan.
Even een klusje om uit te zoeken wat het handigste is, en vergeet ook vooral niet minstens een backup te maken met enige regelmaat.
Heb je dat voor elkaar, dan denk ik dat je een hele fijne, eenvoudig bedienbare set hebt.

Marco66

Ik heb een ssd m.2 naar usb behuizing gekocht, werkt prima.
Woonkamer: Rega Brio MK7, John Eekels Monitoren
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

J o e p

Citaat van: Marco66 op januari 28, 2026, 22:05:01Ik heb een ssd m.2 naar usb behuizing gekocht, werkt prima.

O mooi, wie, wat, waar?

Daarnaast is het mogelijk eigen muziekbestanden via het UPnP-protocol vanaf een NAS af te spelen. Er is hoop.

Dura

Citaat van: J o e p op januari 28, 2026, 22:11:16O mooi, wie, wat, waar?

Daarnaast is het mogelijk eigen muziekbestanden via het UPnP-protocol vanaf een NAS af te spelen. Er is hoop.
Die NAS kan prima werken, maar die SSD kun je niet direct in de Hegel pluggen.

sschot

Gelet op het vraag, de onmogelijkheden van de Hegel zie ik denk ik 2 opties.

Een (SSD) NAS, bijv UGreen
Een NUC met headless linux en een muziekserver hierop geïnstalleerd.

Zou zelf voor een NAS met 2 schijven gaan, zodat je een kloon (backup) hebt. Denk dat bij een NUC er te veel zelf gedaan moet worden. Ik heb er in iedergeval als optionele NAS geen ervaring mee
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

Kurt

Zo te zien kan je Hegel muziek afspelen via UPnP.

Om het simpel te houden, hiervoor heb je een UPnP server (software) nodig, een computer (Windows, Mac, Raspberry, Linux, ...) om die UPnP server op te draaien, en uiteraard je muziek.

Een gratis UPnP server is bv MinimServer (https://minimserver.com/downloads.html). De gratis versie komt met een beperkt (maar goed werkend) aantal features. Er is ook Asset UPnP (https://www.dbpoweramp.com/asset-upnp-dlna). Deze laatste is iets makkelijker te installeren, maar vervalt na 30 dagen.

Bij wijze van test, zou je een van bovestaande UPnP servers op je PC kunnen installeren, vervolgens je USB drive met deuntjes inpluggen, in de UPnP software verwijzen naar je USB drive, en zien of 't werkt. Hou er rekening mee dat firewalls en virusscanners op je pc wel eens moeilijk kunnen doen.

Indien tevreden, kan je achteraf die UPnP software op een NUC, NAS, Raspberry, ... installeren.

Ikzelf gebruik al jaren een Raspberry PI4, met mijn +3200 FLAC CDs op een externe SSD, met aan diezelfde PI nog 2 externe HDDs als backup. Verder draai ik daar Minim op. Gezien het OS van die PI, Linux is, heb ik daar een SMB share op aangemaakt, zodat ik via mijn PC makkelijk mijn muziek kan overzetten in de juiste folder op de SSD die aan de PI hangt.

Xander32

Waarom niet direct voor een nas gaan, dedicated voor de audio. Dat kost je de kop niet en je bent in één keer klaar voor jaren. En die Minimserver is een goede tip, waarbij ik het mij niet meer kan heugen dat die lastig te installeren was 🙄 Hier op een Synology nas ging dat volgens mij heel soepel. Maar onderwijl is dat bijna 10 jaar terug (en al die tijd speelt de nas geheel probleemloos en vlot).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Kingpin

Citaat van: Xander32 op januari 29, 2026, 05:53:05Waarom niet direct voor een nas gaan, dedicated voor de audio. Dat kost je de kop niet en je bent in één keer klaar voor jaren. En die Minimserver is een goede tip, waarbij ik het mij niet meer kan heugen dat die lastig te installeren was 🙄 Hier op een Synology nas ging dat volgens mij heel soepel. Maar onderwijl is dat bijna 10 jaar terug (en al die tijd speelt de nas geheel probleemloos en vlot).
Dit dus.
En liefst geen uPnP protocol gebruiken ivm veiligheid.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Kurt

Ik ken Hegel niet, maar in de screenshots zie ik UPnP. Vandaar dus... En waarom zou UPnP niet veilig zijn in een thusinetwerk?
Uiteraard is een dedicated NAS het beste, maar als "test" kan je dat ook heel even snel opzetten op een pc, om te zien hoe het bevalt.
Dat was m'n punt.

J o e p

Lang, lang geleden had ik een Mac mini met Audrivana erop.
Heb nog een levenslang abonnement op Audrivana, mogelijk die kant eens opkijken.
Het gebruiksgemak van de software is voor mij primair.

Huub-13

Als de software erg belangrijk voor jou is kun je wellicht denken aan BLUOS.
Dit is al lang bestaande en alom gewaardeerde software.
Je zou daartoe een BLUESOUND VAULT 2(i) kunnen kopen, die een ingebouwde harde schijf heeft (meestal 2TB).
Op Marktplaats staan er diverse voor 700-850 euro.
Zo'n Vault kun je dan het beste digitaal op jouw Hegel aansluiten omdat die waarschijnlijk de betere Dac heeft.
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Dynaudio Heritage Special | Stax SR-009 + Paltauf KHV-ES buizenversterker

Richi

Citaat van: J o e p op januari 29, 2026, 11:42:11Lang, lang geleden had ik een Mac mini met Audrivana erop.
Heb nog een levenslang abonnement op Audrivana, mogelijk die kant eens opkijken.
Het gebruiksgemak van de software is voor mij primair.
Audirvana op de Mac werkt top en klinkt ook top. En er is nu ook een iOS remote. Ik zou niet verder zoeken.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • JPLAY • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

RCD

Als je een upnp player hebt kun je Jplay gebruiken, is super goed.

Rob

J o e p

De Noorman is geland.

Die cd's zijn nooit ver weg geweest...

J o e p

LED lampje voor bij de draaitafel. LIDEL € 6,00.

Fr@nk

Je mag wel iets aan die kabeltroep doen Joep.  ;)

Grts
Frank
Stereo:  Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (2M Black/AT VM750SH) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Eversolo DMP-A6 -  Qobuz - AQ - QED.

Head-Fi 🎧 :  RME ADI-2 FS DAC -  xDuoo 26S - HiFiman HE-1000 V2 Stealth - Sennheiser HD58X Jubilee - HD600 MKII - HD650 MKII - HD660s - HD800s - Grell Audo OAE1 - Beyerdynamic DT1770Pro - DT1990Pro - Amiron Home - Amiron Copper Wireless - T1.3rd gen. - Denon AH-D7200 - Focal Hadenys - Clear MG.

J o e p

Citaat van: Fr@nk op februari 13, 2026, 14:11:00Je mag wel iets aan die kabeltroep doen Joep.  ;)

Grts
Frank
Ik weet het Frank. Denk dat ik nu wel een setje heb wat even blijft staan. (onzin natuurlijk, zeg ik iedere keer). Maar moet ook even naar de stekkerblok en snoeren kijken. En daar ben ik nog niet aan begonnen. Heb in het verleden een Siltech stroomkabel gehad. Tonge wat dat ding warm werd. Moet er eens induiken.

Groet Joep.