TC sounds TC2+ 15" box circa 75 liter bouwen?

Gestart door Liber0, november 15, 2011, 10:16:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Liber0

Ik wil een kleinere box maken met de speaker in de lange zodat ie beter achter de tv past
Zit nu in 148 liter kast is veel te groot

iemand een idee? er mag ook een poort in zitten

Versterker: Bash 500

Speaker:


TC Sounds TC2+   15"
Nominal Impedance (Ohms)   4
Qts   0.368
Qes   0.398
Qms   4.803
Fs (Hz)   17.7
Res (Ohms)   3.1
Le at 1kHz (mH)   2.6
Effective Diameter (m)   0.330
Vas (liters)   357.2
Mms (g)   233.8
Cms (mm/N)   0.348
BL (N/A)   14.20
SPL (dBSPL @ 1W @ 1m)   88.9
Rated Power (Watts RMS)   400
Xmax (mm one-way)   18.1
Baffle Cutout Diameter
(inches)   14
Mounting Depth (inches)   7.,5

Former member 78

Als je 75l wil, dan zal ik voor gesloten gaan.
In mijn Dressoir heb ik 2x (ongeveer) 97l met 2x een 15''

Is een kistje van 50 - 50 - 50 te groot?

morca

Met 75 liter kom je net boven je max vermogen uit maar is niet veel.
Ik heb de beta versie van WINisd,ik zal hem vd week invoeren in de oude,kan de Xmax niet vinden in deze,verder zit je redelijk veilig.
Ik post de graps vd week even voor je  ;)

Liber0

Alvast bedankt Morca de liters mogen evt ook minder of meer zijn hoor
Het moet een beetje smalle kist worden zodat ik hem achter de TV kan plaatsen

beetje dit type maar dan waarschijnlijk zonder bass pijp



daxie

Citaat van: Liber0 op november 16, 2011, 11:29:27
Alvast bedankt Morca de liters mogen evt ook minder of meer zijn hoor
Het moet een beetje smalle kist worden zodat ik hem achter de TV kan plaatsen

beetje dit type maar dan waarschijnlijk zonder bass pijp




en hopelijk iets beter gebouwd... Gaten in de bracing lijken me klein voor een sub.

morca

Idd die bracing is niet lekker zo,en die 75 liter kan net gesloten,wil je basreflex zal hij toch echt aanzienelijk groter worden om de 20 hz te halen of lager.
Iemand een ander idee ,wil hij hem voor film gebruiken is het bij deze unit makkelijk om al vanaf 15 of lager te tunen,maar dan word de kist wel veel groter

Als jij hem perse erachter wil ,hoe groot is de ruimte waar hij moet staan ,en ik zou zeggen maak hem gesloten,zo klein met poort....... :nowink:
Gaat niet laag opkomen denk ik,plus dat je niet maarzo even een pijp erin kan zetten,je gaat last van een blazende pijp krijgen,met te hoge luvhtsnelheid

Vergeet die poort of maak hem volgens de optimale berekening,anders doe je deze goeie sub veel te kort.

Former member 78

Als hij de maten welke ik aan gaf niet te groot vindt, dan kan die
met zijn driver een leuke gesloten sub bouwen.

Gepoort kan hij vergeten, zal veel te groot voor zijn smaak worden.

morca

50x50x50 komt op 95 liter met bracing denk ong 90 a 92.

Als de TS een kistje wil van 75 liter PM me even,stuur ik je vd week de maten en de berekening van WINisd.
Anders zit ik weer voorniks te rekenen,als je het op prijs stelt doe ik het met plezier voor je

Liber0

Dat kistje heb ik van google geplukt als voorbeeld voor de vorm: smal hoog en lang

buitenmaat wil max 45 cm breed houden houden dan past hij makkelijk achter de TV dan  heb ik niks met waf :wub: te maken

voorstel is dus gesloten (sealed) woofer kist
buiten werkse maten: 45 breed   50 hoog en 50 cm lang is circa 81 liter?? bij 2,2 cm mdf?? ex speaker volume..

de grote vraag is dan.... gaat ie laag genoeg voor film. :music:. ik denk dat Morca dat wel weet of iemand anders met ervaring




Timvg

ik zou de kist zo groot mogelijk houden voor deze driver.. de Vas is aan de hoge kant, indien je een te kleine kist gebruikt zal je inboeten aan prestatie..
Met EQ zal je hem sowieso wel vlak krijgen, zelfs in een kleine kist, maar dan riskeer je op hoge volumes natuurlijk vervorming, compressie, mss zelfs overexcursie..

yorkie13

even zo snel in winISD geeft dat een -3db van 36 hz

maar je hebt toch een 500 watt amp met Eq ?

morca

Citaat van: Timvg op november 17, 2011, 11:49:50
ik zou de kist zo groot mogelijk houden voor deze driver.. de Vas is aan de hoge kant, indien je een te kleine kist gebruikt zal je inboeten aan prestatie..
Met EQ zal je hem sowieso wel vlak krijgen, zelfs in een kleine kist, maar dan riskeer je op hoge volumes natuurlijk vervorming, compressie, mss zelfs overexcursie..
Ok ,mijn Vas is de helft,misschien een domme vraag van iemand die al vaak sub,s bouwd
Hoe staat dat in verhouding met mijn woofer,deze TC,en waarom speelt die lage Vas wel laag in een kleine kist?

Timvg

"VAS = Equivalent air compliance.  The volume of air that has the same compliance ("springiness") as the driver's suspension. Because less air is more "springy" than more air, a large Vas represents a "loose" suspension"

Dus een driver met een hoge vas zal zich beter gedragen in een grotere kist waar de opgebouwde druk in de kist dus lager is.

morca

Citaat van: Timvg op november 17, 2011, 20:00:12
"VAS = Equivalent air compliance.  The volume of air that has the same compliance ("springiness") as the driver's suspension. Because less air is more "springy" than more air, a large Vas represents a "loose" suspension"

Dus een driver met een hoge vas zal zich beter gedragen in een grotere kist waar de opgebouwde druk in de kist dus lager is.
Heel duidelijk uitgelegd  :thumbs-up: thanks ik snap het meteen.
Ik dacht al dat het daar iets mee te maken had,maar dat was een gedachte,nu weet ik het.

Wat zou jij dan toepassen op een SDX 15,heb de specs hier zo even niet misschien kan Ejorne de VAS even opzoeken  ;)

Timvg

Even opgezocht:

Re: 3.60 ohms (1.8 ohms per coil)
Le: 1.80 mH
Fs: 19.2 Hz
Qms: 3.65
Qes: 0.44
Qts: 0.39
Cms: 0.25 mm/N
Mms: 274.8 g
Vas: 218.44 l
Sd: 790 cm^2
BL: 16.5 N/A
SPL: 87.3 dB@ 1W/1M
Xmax: 30 mm

Op het gevoel zou ik zeggen een 90L gesloten..   kleiner kan altijd (EQ weet je wel..) en compressie en vervorming speelt wel een rol, maar dit zal enkel merkbaar zijn op hogere volumes natuurlijk, hangt er dus ook een beetje vanaf hoe dicht je de sub tegen z'n limiet gaat draaien..

Dat een kleinere kist strakker of sneller zou klinken.. ik heb het zelf nog niet kunnen testen, dus daar doe ik ook geen uitspraken over, feit is wel dat hele lage frequenties de neiging hebben van traag te klinken in kamers met veel echo (lange uitsterftijd)..

Op hometheatershack staan bij de subwoofertests door Ikka wel vergelijkingen tussen een TC LMS-5400 ultra in een kleine en grote gesloten kist, straks eens opzoeken, misschien kan ik daar iets uit leren..

Groetjes

Tim

Timvg

Hebbes

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/12195-tc-sounds-lms-5400-18-sealed-75l-vs-200l-special-test.html


Ik vraag me wel iets af, IB (infinite baffle) type subsystemen staan bekend om hun moeiteloze, heel strakke manier van weergave (tot je de limiet van de driver natuurlijk bereikt :p) .. En een IB is in principe niet meer dan een oneindig grote kist.. Dus zou een kleine kist toch niet strakker mogen klinken?

Kan het liggen aan het feit dan in de kleine kist het laag sneller afvalt, en dus de lage, trager klinkende frequenties minder benadrukt worden? Iemand een idee of mening hierover?

morca

feit is wel dat hele lage frequenties de neiging hebben van traag te klinken in kamers met veel echo (lange uitsterftijd)..

Denk dat je daar heel goed zit ,mijne klonk in een huiskamer ook heel anders.Maar een andere nieuwe type 12 die ik voor iemand heb gebouwd,of beter gezegd hij zelf verprutst  ;)
Klinkt log lomp en traag vergeleken met mijn kistje,s,bijna dezelfde woofer en daarna met de bijna nieuwe nog beter resultaat,dus ergens werkt er wel wat wat op papier niet werkt.
Maar dat zal ook door mijn ruimte komen,en wat jij al aanhaalde vd week,de JL is ontworpen om zo goed te presteren in een klein kistje,komt het ook door vermoed ik.
Zelf bij thuisgebruik toepassen waar hij eigenlijk voor ontworpen is,doet JL zelf ook.

Begin nu nu wel meer te denken dat het idd niet maarzo toepasbaar is op elke sub,maar die 90 van die SDX moet nog wel iets afkunnen denk ik.
Thanks trouwens voor de spec,s kan ik even gaan spelen  :D

Timvg

Wat bedoel je met verprutst? Slechte kist?

Ik denk dat jij de TC LMS-5400 ultra wel zou leuk vinden, is gemaakt voor goed te spelen in kleine kistjes (nouja, klein voor een 18" :p)

Hier een vb. dat een te kleine kist prestaties kan hinderen.

2x de SDX15 in een 140l kist tegenover de LMS-5400 ultra in een 100l kist.. op papier zouden de SDX'en het moeten halen, maar toch geeft de LMS meer db met een pak minder vervorming..

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/8159-diy-css-2xsdx15-sealed-140l.html
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/8155-diy-tc-sounds-lms-5400-18-sealed-100l.html

morca

Ja men wil een reflex maken zonder enige ervaring,gaat veel lezen en rekenen bouwt bijna de autokist na die een tuning heeft van 30 hz,erg jammer voor een 12 W3V3.
Ik had hem netjes alles opgeschreven,kom ik eraan om te helpen alles is binnen,heeft ie een hele andere kast gebouwd ? ? ? en hij vind mijn ontwerp zo mooi klinken.
Ik vond het vreemd,en vanaf dat moment help ik ook alleen nog als men het goed doet,je irriteert jezelf eraan.
Wil je een supersub voor 1 van je beste vrienden maken ,doet ie dat. Luchtsnelheid ook nog eens veel te hoog dus hij blaast als een gek .

Poort dichtgemaakt,
hij heeft geen zin meer,ik heb heb pas aangeboden mijn kistje af te maken,verven of spuiten,maar hij gaat liever zelf nog wat dingen testen zegt ie met een vaag lachje terwijl hij er geen kont van weet,maarja laten gaan Marco....

Die TC is me al vaker getipt,ik heb me oog erop maar nu al JL.s genoeg liggen, Jij ook zometeen  ;)

Op papier heeft men het ook altijd over veel te grote afval bij mijn ontwerp,of dat ik wel 6 tot 8 db moet boosten om hem zo te meten als hij is.
Nou Tim een goeie woofer kan je niet altijd helemaal uitrekenen,dat zie ik aan die van mij wel.
Iedereen roept bijna dat ik mega geboost moet hebben,terwijl die gewoon op 0 staat op 20 HZ

Die SDX va Ejorne doet ook makkelijk tot 15 zonder boosten,dus een goeie unit kan dit best

Liber0

Mooi maar hoe zou deze TC klinken in de nieuw te bouwen kast??

Ik wil circa 15 Hz met redelijk  volume

Timvg

Hoe hij zal klinken en hoe laag hij zal gaan in een gesloten kist zal grotendeels van je ruimte en plaatsing afhangen.. 75 tot 90l moet wel goed zitten denk ik

Duck Twacy

Met 75 liter zit je op een Qtc van 0.88 en een f3 van 35.5 hz.
Je zou een linkwitz transorm kunnen overwegen of experimenteren met variovents

Duck Twacy

Citaat van: Timvg op november 17, 2011, 22:04:46
Hebbes

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/12195-tc-sounds-lms-5400-18-sealed-75l-vs-200l-special-test.html


Ik vraag me wel iets af, IB (infinite baffle) type subsystemen staan bekend om hun moeiteloze, heel strakke manier van weergave (tot je de limiet van de driver natuurlijk bereikt :p) .. En een IB is in principe niet meer dan een oneindig grote kist.. Dus zou een kleine kist toch niet strakker mogen klinken?

Kan het liggen aan het feit dan in de kleine kist het laag sneller afvalt, en dus de lage, trager klinkende frequenties minder benadrukt worden? Iemand een idee of mening hierover?
Kleinere gesloten kist maakt de Qtc hoger, dus de bas boomt meer (is wolliger, dus juist niet strakker). Dat is geen mening, maar een feit.

morca

Citaat van: Duck Twacy op november 22, 2011, 23:05:37
Kleinere gesloten kist maakt de Qtc hoger, dus de bas boomt meer (is wolliger, dus juist niet strakker). Dat is geen mening, maar een feit.
Wat jij beschrijft doet een JL in een normale kist:de bas boomt meer (is wolliger, dus juist niet strakker).
Ik houd ook die 0,9 aan en dan klinkt een JL unit veel strakker,en detailrijker.

Maar dat komt door de manier waarop hij gebouwd is vermoed ik,dus een feit gaat niet altijd op.

Nou weet ik dat je nr zoveel bent die me niet gaat geloven,ik zou zeggen koop een 13 W3 en ga testen,
Tim gaat er 6 testen ik denk ook ong in die berekening,maar dat kan ik mis hebben,
Word vast een feestje als ze voor het eerst staan te draaien  :thumbs-up:

Liber0

De kast mag ook lang smal zijn zodat we de 150 liter of iets meer/ minder aan kunnen houden
iemand een ontwerp of idee al die cijfers in winsd zeggen me niks over hoe ie zal klinken

mag ook down fire worden
mag ook een gepoorte worden zoals een SVS

wat klinkt mooi diep laag zoals een SVS woofer??