Sonus Faber, Pass Labs, Esoteric & EAT

Gestart door gerzom, september 28, 2011, 00:39:39

Vorige topic - Volgende topic

gerzom

Stukje historie:

Ik ben eind jaren `80 begonnen met een Akai AMU-22 versterker, Akai ATK-110 tuner en Akai HX-1C  cassette deck met Akai speakers. Van een vriend heb ik destijds een Philips F3835 sound processor overgenomen (alleen al voor het 3D display  :wacko:) Mijn eerste upgrade was een tweedehands Nakamichi BX-100E cassettedeck. Later is er een Technics SLP-100 cd speler aan de set toegevoegd.

Philips F3835

Nakamichi BX-100E

In 1992 als student uiteindelijk in Eindhoven op de HTS belandt en daar begaven mijn Akai speakers het, dus opzoek naar nieuwe speakers. Met lood in de schoenen voor het eerst naar binnen bij De Hifi winkel (vaak voor etalage staan kijken, nooit de moed gehad om naar binnen te gaan).
Na een aantal luistersessies en het goede advies van Herman overgegaan tot de aankoop van een setje Heco Interior Reflex 35 speakers en een Amadeus APS en ACU voor- en eindversterker gekocht. Mijn eerste stappen naar serieuze hifi. In 1993 was het tijd voor een upgrade van mijn cd speler, dus weer terug naar De Hifi winkel en naar huis met een Marantz CD 42MKII met lens filter.

De Heco´s

Marantz CD 42 MKII

1 jaar later de Marantz weer verkocht en een MicroMega Stage 1 cd speler gekocht. Wat een stap voorwaarts was dit. Hierna ben ik me een beetje gaan verdiepen in kabels, na wat testsetjes thuis uitgeprobeerd te hebben is het een Transparent Musichord interlink en Monster Powerline 2 Plus LS-kabel geworden. Ook heb ik in die tijd en setje Isocoins voor onder mijn Heco´s gekocht.
In 1995 heb ik de Akai versterker in geruild op een setje B&W MPA-1 mono eindversterkers bij RAF in Amsterdam. Na een tijdje met de Amadeus APS voorversterker gespeeld te hebben in combinatie met de B&W´s toch maar besloten om de Amadeus set in te ruilen bij De Hifi winkel voor een gebruikte Electrocompaniet EC1 voorversterker.
De set is eind 1995 mee verhuisd naar Amsterdam waar ik ben gaan samenwonen. Muziek luisteren werd toen een stukj moeilijker, helemaal nadat bij een inbraak m´n complete CD collectie (op 1 CD na) gestolen was. In 1998 heb ik nog wel een nieuwe voorversterker gekocht, een Electrocompaniet EC4.5 maar muziek luisteren stond duidelijk op een zeer laag pitje.

MicroMega Stage 1

B&W MPA-1

EC 1

EC 4.5

3 jaar geleden heb ik alle stereo componenten ingepakt en de 5.1 surround set van mijn vriendin aangesloten. Films kijken is niet mijn ding en muziek luisteren op die set was geen pretje, maar ja met inmiddels 2 kleine kinderen die rond kruipen was dit wel wat "veiliger".
Afgelopen voorjaar zijn we verhuisd van Amsterdam naar Eindhoven, groter huis, meer ruimte, dus tijd om de stereo set weer eens uit de mottenballen te halen.
"Helaas" waren mijn Heco´s inmiddels aan vervanging toe. Na een beetje rond gekeken te hebben (helaas was De Hifi winkel net vertrokken uit Eindhoven) kwam ik in augustus op internet een setje Sonus Faber Concerto Domus tegen bij De Hifi winkel in Beek-Ubbergen (!)
Luisterafspraak was snel gemaakt met Rob en dus op een donderdag met een stapeltje CD´s richting Beek.
Na een korte luistersessie was ik om, na al die jaren verlekkerd te hebben zitten luisteren bij De Hifi winkel in de jaren `90 naar die voor mij onbetaalbare Sonus Fabers, nu eindelijk mijn eigen setje SF luidsprekers  ::).
Eenmaal thuis gekomen moest mijn vrouw wel ernstig wennen aan die grote zwarte dingen in ons huis, maar na een aantal CD´s luisteren was ze om!
De combinatie MicroMega Stage 1-> Electrocompaniet EC4.5 -> B&W MPA-1 -> Sonus Faber was een schot in de roos naar mijn mening.
Onze gehele CD collectie werd opnieuw doorgespeeld, genieten!
Begin september gaf mijn MicroMega er de brui, dus kon ik opzoek naar en nieuwe CD speler. Na een mailtje naar Rob met de vraag of hij nog wat had staan cq. binnen zou krijgen kreeg ik direct een reactie terug dat hij zeer binnenkort een Electrocompaniet ECM-1 binnen zou krijgen. Nu had ik al wel wat met Electrocompaniet, dus wederom was de luisterafspraak snel gemaakt.
Bij binnenkomst in Beek zag ik in een hoekje al wel een stapel Electrocompaniet goodies staan, maar goed, ik kwam voor een CD speler, dus focus!  :music: 
Uiteindelijk heb ik naast de ECM-1 ook een EC4.7 voorversterker en een AW250-R eindversterker mee naar Eindhoven genomen.

Nu ben ik bezig om een meubel te maken om alles netjes in "weg te werken"

Volgende stap is het zoeken naar kabels.
Ik heb inmiddels een set Twisted Pair Design Ascent LS kabels en XLR interlinks gekocht en moet zeggen dat dit (na 200 uur inspelen) al een hele verbetering is ten opzichte van de Monster kabel uit 1993 (!) maar ik heb het gevoel dat er nog veel meer uit te halen is.
Als laatste aanpassing ben ik nu bezig met stroomkabels.
Ik heb bij een van de forum sponsors een nieuw stekkerblok en wat nette connectoren besteld en ga nu eens kijken of dit wat verbetering zal brengen.
Ik kwam van het weekend tot de ontdekking dat de netkabel van de eindversterker een wat betere kabel is van Electrocompaniet (niet het standaard kabeltje dat er normaal bij versterkers zit) Alleen is deze ECK-3 kabel 2 meter lang en heb ik aan 1 meter meer dan genoeg, dus daar ik er dan maar 2 van maken en de ander op mijn EC 4.7 zetten, dus voor mijn ECM-1 ga ik daarna maar eens zoeken naar wat nieuws qua netkabel.

ECK-3

Tussen al dit gedoe door luister ik mijn gehele CD collectie (Jazz, Fusion, Pop, beetje klassiek, etc.) met zeer veel genoegen opnieuw door. Zelfs CD´s van mijn vrouw die ik nooit gehoord had (bijv. Raoul Midon) worden nu door mij verslonden.

Huidige set zonder meubel:

Zodra mijn meubel klaar is zal ik nieuwe foto´s plaatsen en ook van mijn kabel avontuur zal ik hier updates posten.

Gert-Jan

PS: wel knap als je tot hier bent gekomen met lezen, tis een heel verhaal geworden  :wacko:
PS 2: De meeste foto´s zijn "geleend" van het WWW, behalve van de B&W´s en de EC4.5 (beide zijn inmiddels ook verkocht)
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.

AbZ

Citaat van: gerzom op september 28, 2011, 00:39:39
PS: wel knap als je tot hier bent gekomen met lezen, tis een heel verhaal geworden  :wacko:
eerder wacko ( :wacko: ) dan knap, maar wel een leuk verhaal  :thumbs-up:

garmtz

Jumping Jack

Mooie set, en het verhaal is nu ook weer niet zo lang hé! Wel ferm kl*te van die inbraak...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

S@m

Ik kwam van het weekend tot de ontdekking dat de netkabel van de eindversterker een wat betere kabel is van Electrocompaniet (niet het standaard kabeltje dat er normaal bij versterkers zit) Alleen is deze ECK-3 kabel 2 meter lang en heb ik aan 1 meter meer dan genoeg, dus daar ik er dan maar 2 van maken en de ander op mijn EC 4.7 zetten, dus voor mijn ECM-1 ga ik daarna maar eens zoeken naar wat nieuws qua netkabel.

Hou er rekening mee dat na het inkorten van het netsnoer de positieve werking een stuk minder kan zijn. Het is veelal niet zonder reden dat bekabeling met bepaalde lengtes een optimale (passief EMI/RFI filterende) werking hebben.

garmtz

Citaat van: S@m op september 28, 2011, 09:46:18
Hou er rekening mee dat na het inkorten van het netsnoer de positieve werking een stuk minder kan zijn. Het is veelal niet zonder reden dat bekabeling met bepaalde lengtes een optimale passief EMI/RFI filterende werking hebben).

Klopt. En wat is 'beter'? Dat een netsnoer er stoerder uitziet, wil vaak niet zoveel zeggen. Soms is het standaard meegeleverde snoer het beste, soms is die prut. Geen peil op te trekken helaas...

erik s.

Ik heb bij een van de forum sponsors een nieuw stekkerblok en wat nette connectoren besteld en ga nu eens kijken of dit wat verbetering zal brengen.
is onderweg.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Audiofiel

Leuk en zeer overzichtelijk verhaal! En een prachtige set. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Roger Black

Prachtige set! Ben benieuwd naar je meubel.

mjveenma

gerzom

Citaat van: garmtz op september 28, 2011, 09:47:45
Klopt. En wat is 'beter'? Dat een netsnoer er stoerder uitziet, wil vaak niet zoveel zeggen. Soms is het standaard meegeleverde snoer het beste, soms is die prut. Geen peil op te trekken helaas...

Hebben jullie ervaring met deze kabel van Electrocompaniet, de ECK-3 ?
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.

Audiofiel

Nee, ik ken alleen de (Smurfen)blauwe netkabels van Electrocompaniet.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

gerzom

Vandaag de spullen binnen gekregen van Erik.  :thumbs-up:

Vanavond maar eens aan de slag met striptang, krimp- en sierkousen (klinkt als wat heel anders, maar ga m´n eigen stroomkabels maken  ;) )
Ik laat de Electrocompaniet kabel ongemoeid en ga eerst met deze kabels aan de slag.
Foto´s volgen zsm.

gerzom

Avondje bezig geweest met kabels  :crazy:

Begon met Clearaudio Diamond kabel en connectoren:

Daarna knippen, strippen, sierkous erom, krimpkous erop en stekker eraan........ best wel mooi (al zeg ik het zelf  :clapping:)

Andere kant erop en we hebben 1 complete kabel

Hele verhaal nog een keer herhalen en klaar  :thumbs-up:

Morgen maar eens luisteren of ik ook verschillen hoor. Het ziet er in ieder geval een stuk beter uit (ook volgens mij vrouw  :angel: )
Nog steeds een zooitje, maar dat komt wel goed als mijn meubel klaar is.

Ik heb de Electrocompaniet kabel maar gelaten voor wat hij is, mede n.a.v. de opmerkingen in dit topic.

Gert-Jan

Jumping Jack

Netjes! Benieuwd of het ook klankmatige verschillen oplevert.
Jumping Jack's set
Discogs

erik s.

de connectors zijn geen Oyaide's(die heb ook maar kosten wat meer), maar een audioclub hier uit de regio is erg te spreken over deze connectors, ze doen het beter dan de betaalbare Furutechs.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

gerzom

Citaat van: erik s. op september 30, 2011, 08:43:01
de connectors zijn geen Oyaide's(die heb ook maar kosten wat meer), maar een audioclub hier uit de regio is erg te spreken over deze connectors, ze doen het beter dan de betaalbare Furutechs.

Ok, tekst is aangepast.
Op de gebruiksaanwijzing stond dat merk, vandaar (was ook al verbaasd  :angel:)

gerzom

Citaat van: Jumping Jack op september 30, 2011, 06:43:35
Netjes! Benieuwd of het ook klankmatige verschillen oplevert.

Het kan aan mij liggen, maar naar dagje (in)spelen heb ik het gevoel of er meer details in het hoog weergegeven worden of er meer controle is in het laag.

Vandaag de laatste laklaag op m´n meubel gezet, morgen kan´ie de woonkamer in  :bigsmile:

gerzom

Vanavond m´n zelfbouw-meubel "geïnstalleerd"

Vage Blackberry foto met te weinig licht  :blush:
Alleen nog achterwandjes maken zodat kabels uit het zicht zijn.

Ben er erg blij mee, werkt prima, meteen nieuwe plaatsing voor m´n speakers, staan nu in de breedte van de kamer en ik moet zeggen dat dit echt veel beter klinkt (zou natuurlijk ook aan de nieuwe stroomkabels kunnen liggen   ::))

Maar goed, ik ben nog steeds zwaar aan het genieten!!!!

Jumping Jack

Gisteren nog een emc 1 in levende lijve mogen aanschouwen, en man dat ding is groot!
Mooi gedaan met dat meubel, knap werk.
Jumping Jack's set
Discogs

gerzom

iets betere foto van m´n nieuwe meubel  :blush:

Gert-Jan

frank2

Ziet er mooi uit.
Laat de kabels van erik eerst eens inspelen zo'n 100 uur of zo, en ga ook een keer terug naar de "oude" situatie. Dan kun je het verschil horen.
nb: heb je een aparte audiogroep?
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

gerzom

Citaat van: frank2 op oktober  2, 2011, 16:16:42
nb: heb je een aparte audiogroep?

Nee helaas niet, maar de elektrische installatie moet wel aan gepakt worden binnenkort, dus ik denk wel dat ik dat dan meteen mee laat nemen.

frank2

Als je begint; neem en siemens zekeringhouder en koop er een de groef zekering bij die is beter; aanvoerkabel belden of wat anders. Sluit de aarde op de aardpen aan en niet op de aarde in de kast.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

erik s.

Citaat van: frank2 op oktober  2, 2011, 18:11:20
Als je begint; neem en siemens zekeringhouder en koop er een de groef zekering bij die is beter; aanvoerkabel belden of wat anders. Sluit de aarde op de aardpen aan en niet op de aarde in de kast.
de meeste klanten vinden de HFT mooier in de Siemens, vandaar dat ik die combinatie verkoop.