audiofiele netwerkkabels van audioquest

Gestart door infonews, augustus 14, 2011, 11:43:28

Vorige topic - Volgende topic

RalphH

Citaat van: jvanhambelgium op juni 17, 2013, 18:37:07
Is doenbaar ja, maar hangt wel af waar het te doen is. Moet in de late namiddag wel terug richting Antwerpen om een hap te gaan eten en sociaal te doen ;-)
Kunnen we iets van high(er)-end kabels regelen want dropveters & dropveters vergelijken... :devil:

Ikzelf woon in Den Bosch.
Als er nog iemand van wat noordelijker komt, kan die wellicht bij bb&g een kabel oppikken (?)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raphie

Citaat van: garmtz op juni 17, 2013, 20:03:03
Dat is exact de reden waarom ik denk dat Audiodiffmaker niets aantoont... Het toont namelijk niet aan wat er wordt waargenomen, het geeft alleen maar aan wat er in het bronsignaal verschilt.
nee, in dit geval zet je het in voor het doelsignaal Garmt
JBL PRX Power!

bmateijsen

Citaat van: Raphie op juni 17, 2013, 19:51:04

Bjorn, waarom ga JIJ nou niet eens met bijv diffmaker aan de gang om zaken concreet te maken.
ipv alles in het fluffy esoterische te houden

Jij weet lekker te discussiëren....

Als AudioQuest zelf zegt dat ze niet weten, waarom het uitmaakt en zij zelf testen hebben uitgevoerd en geen verklaring kunnen vinden, waarom zouden wij dan wel die tools moeten hebben.

Maar dat het bij een subjectieve luistertest door het gros van de mensen als positieve verbetering wordt ervaren.

En nogmaals, jij hebt ook de kans gehad om je in te schrijven en zelf te komen luisteren, maar het is zo makkelijk om te roepen dat wij het allemaal moeten onderzoeken en jij zelf achter je toetsenbord dit opschrijft. ;)

Groet,

Bjorn

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 17, 2013, 20:05:59
nog even iets om over na te denken, je praat over digitale signaal overdracht, dus als 111000111 verzonden wordt en 111000111 aankomt, dan is het bitperfect, de beste conclusie kan dan hoogstens zijn dat de AQ zijn werk even goed doet als een belkin van 3 euro 
Je wilt niet verder denken dan dat als het bitperfect aankomt (wat we allang hebben bevestigd overigens) dat het dan hetzelfde moet klinken. Nou dat hoeft dus helemaal niet omdat er nog een transformatie van het digitale naar het analoge domein bij zit. Dus kennelijk zorgt de AQ er op de een of andere manier voor dat het analoog net iets anders klinkt, er is dus nog iets aan de hand en wat weten we nog steeds niet en komen we ook niet achter als je maar in circels blijft denken en redeneren.

Raphie

Citaat van: Kjelt op juni 17, 2013, 21:05:44
Je wilt niet verder denken dan dat als het bitperfect aankomt (wat we allang hebben bevestigd overigens) dat het dan hetzelfde moet klinken. Nou dat hoeft dus helemaal niet omdat er nog een transformatie van het digitale naar het analoge domein bij zit. Dus kennelijk zorgt de AQ er op de een of andere manier voor dat het analoog net iets anders klinkt, er is dus nog iets aan de hand en wat weten we nog steeds niet en komen we ook niet achter als je maar in circels blijft denken en redeneren.
dat is een stap verder, een volgende halte, wat uitstapte is exact hetzelde wat erin ging.. eens?!?
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 17, 2013, 21:11:44
dat is een stap verder, een volgende halte, wat uitstapte is exact hetzelde wat erin ging.. eens?!? 
Ja dat zeggen we al een hele tijd dat de digitale data correct aankomt, dat kan ook niet anders met tcp maar dat roepen we al dagen, kennelijk wil je dat niet lezen? Zie bv:
Citaat van: garmtz op juni 16, 2013, 12:31:42
Raphie, niemand zegt dat de data verandert door een andere kabel. Je hoeft daar dus niet op te hameren.

denoontje

Ralph laten we zaterdag even checken wanneer het evt kan en bij wie en hoe

garmtz

Citaat van: Raphie op juni 17, 2013, 20:08:19
nee, in dit geval zet je het in voor het doelsignaal Garmt

Bronsignaal zie ik in deze context als het signaal dat de ingang is voor de oren... Ingangssignaal van de mens dus, het uitgangssignaal van de apparatuur.

alexander2

Even in het kort, wat gaan jullie testen?
Mag ik het simpel stellen, goedkopen en duurdere kabels?

AbZ

Citaat van: alexander2 op juni 17, 2013, 22:05:38
Even in het kort, wat gaan jullie testen?
Mag ik het simpel stellen, goedkopen en duurdere kabels?
Je mag nu vast raden welke beter klinkt, de goedkope of die heel bijzondere  :D

denoontje

Citaat van: RalphH op juni 17, 2013, 20:07:19
Ikzelf woon in Den Bosch.
Als er nog iemand van wat noordelijker komt, kan die wellicht bij bb&g een kabel oppikken (?)
goed plan

Raphie

Citaat van: Kjelt op juni 17, 2013, 21:14:11
Ja dat zeggen we al een hele tijd dat de digitale data correct aankomt, dat kan ook niet anders met tcp maar dat roepen we al dagen, kennelijk wil je dat niet lezen? Zie bv:
ok, maar wat kan volgens jou die kabel die de vorige stage bitperfect overbrugt dan nog in een latere stage van invloed zijn? die hypothese zou ik graag eens willen horen? zijn werk zit erop, we zitten dan in het volgende level.
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: garmtz op juni 17, 2013, 21:58:03
Bronsignaal zie ik in deze context als het signaal dat de ingang is voor de oren... Ingangssignaal van de mens dus, het uitgangssignaal van de apparatuur.
ype dus heel simpel

NAS aan speler, speler uit opnemen als WAV, netwerk kabel wisselen of wifi aanzetten, zelfde track spelen, nogmaals speler output opnemen. beide wavs door diffmaker en taaadaaa..... géén verschil....
JBL PRX Power!

alexander2

Citaat van: AbZ op juni 17, 2013, 22:24:40
Je mag nu vast raden welke beter klinkt, de goedkope of die heel bijzondere  :D

Nee ik heb een slecht gehoor dus ik ben bang dat het niet aan mij is besteedt.
Dit topic is verzandt in een brei van meuk die als leek niet meer is begrijpen vandaar de vraag.
Wel ben ik benieuwd als Bjorn of Garmt eerlijk zijn en zeggen....helaas ik hoor geen verschil wat dan?
Of ( nog leuker ) Bjorn tegen Garmt...nee dat meen je niet hoor je het echt niet!

AbZ

Citaat van: alexander2 op juni 18, 2013, 00:11:26
Nee ik heb een slecht gehoor dus ik ben bang dat het niet aan mij is besteedt.
Dit topic is verzandt in een brei van meuk die als leek niet meer is begrijpen vandaar de vraag.
Wel ben ik benieuwd als Bjorn of Garmt eerlijk zijn en zeggen....helaas ik hoor geen verschil wat dan?
Of ( nog leuker ) Bjorn tegen Garmt...nee dat meen je niet hoor je het echt niet!
Eerlijkheid betwisten is imho helemaal niet nodig.
Ze kunnen toch gewoon iets geloven en het wel of niet mis hebben?

alexander2

Citaat van: AbZ op juni 18, 2013, 00:16:45
Eerlijkheid betwisten is imho helemaal niet nodig.
Ze kunnen toch gewoon iets geloven en het wel of niet mis hebben?

Die laatste zin daar ga ik is over nadenken.

Raphie

heb ik er hier nog een om over na te denken: FLAC  :D (owhh fucckkkkkk denken de believers nu)

je weet wel dat lossless signaal wat compressed over de kabel gaat en pas in de ontvanger wordt "uitgepakt"

Zie de kabel als de eerste loper in een estafette, op het moment dat hij het stokje in perfecte staat heeft doorgegeven, dan is het aan de volgende loper om zijn ding er mee te gaan doen. De eerste loper kan daarna de race niet meer verder beinvloeden.
Een kabel wiens functie is om een gemoduleerd signaal met verificatie over te brengen van A > B  heeft geen invloed op wat er met signaal gebeurt na sign-off op B > C.  De beliebers gooien het nu over deze boeg omdat ze weten dat de kabel niks kan doen.

Straks zeg je nog dat de AQ zorgt voor meer "rust" tussen de oren en dat daardoor alles beter lijkt te klinken (dat zou trouwens best plausibel zijn  ;D  )

JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 17, 2013, 23:09:05
ok, maar wat kan volgens jou die kabel die de vorige stage bitperfect overbrugt dan nog in een latere stage van invloed zijn? die hypothese zou ik graag eens willen horen? zijn werk zit erop, we zitten dan in het volgende level.
Ik zou zeggen begin nog eens van voren te lezen want kennelijk is mijn hypothese (die inmiddels achterhaald blijkt te zijn) door al je geschreeuw volledig langs je heen gegaan, net als al mijn andere opmerkingen een paar pagina's eerder.  :-X

Raphie

Citaat van: Kjelt op juni 18, 2013, 08:41:56
Ik zou zeggen begin nog eens van voren te lezen want kennelijk is mijn hypothese (die inmiddels achterhaald blijkt te zijn) door al je geschreeuw volledig langs je heen gegaan, net als al mijn andere opmerkingen een paar pagina's eerder.  :-X
Nee die is niet lang mij heengegaan maar die was direct al gediskwalificeerd omdat die niet relevant was (OSI)
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 18, 2013, 09:12:38
Nee die is niet lang mij heengegaan maar die was direct al gediskwalificeerd omdat die niet relevant was (OSI)
Dit is een duidelijk signaal dat je kennis te beperkt is of je blik te beperkt om naar dit grotere vraagstuk te kijken en dat je alleen verstand hebt van netwerktechnologie. Nogmaals de OSI lagen kloppen zijn bitperfect en identiek, daar is niets aan de hand, daar zit het hem absoluut niet in en wordt ook nergens ter discussie gesteld. Waar het hem waarschijnlijk in zit is de interactie tussen de hoogfrequent digitale netwerk signaal en de invloed op de analoge verwerking in de unit.
Als je de streamer zou opsplitsen in een puur digitaal stuk met galvanisch gescheiden I2S of SPDIF uit en een aparte DAC met eigen voeding zou je waarschijnlijk geen verschil hebben. Dus hou nou eens op met je beperkte netwerk theoretische blik op de zaak en kijk eens naar het geheel.
Overigens hebben ze het volgens Garmtz bij Linn zelf ook bemerkt en de bouwers zelf staan ook voor een raadsel dus ik heb ook niet de illusie dat een van ons deze puzzel kan oplossen. Het zal echt in het apparaat zelf aangepakt moeten worden.

Raphie

Zie je wat je zelf schrijft? het gebeurt niet ín het netwerk ( waar de kabel zit) maar er ná (waar de kabel niet zit)
je geeft toe dat de data identiek op bestemming (na de kabel en mediaspeler inlet) aankomt en schrijft "iets" wat daarna gebeurt, maar niet voor iedereen  hoorbaar is toe aan de kabel  :D volg je het zelf nog? stop nou met je in bochten te wringen, het raakt kant nog wal. Hautain doen over mijn kennis draagt ook niet bij, ik challenge jou daar ook niet op Kjelt, niet doen dus......

Citaat van: Kjelt op juni 18, 2013, 09:52:02
Dit is een duidelijk signaal dat je kennis te beperkt is of je blik te beperkt om naar dit grotere vraagstuk te kijken en dat je alleen verstand hebt van netwerktechnologie. Nogmaals de OSI lagen kloppen zijn bitperfect en identiek, daar is niets aan de hand, daar zit het hem absoluut niet in en wordt ook nergens ter discussie gesteld. Waar het hem waarschijnlijk in zit is de interactie tussen de hoogfrequent digitale netwerk signaal en de invloed op de analoge verwerking in de unit.
Als je de streamer zou opsplitsen in een puur digitaal stuk met galvanisch gescheiden I2S of SPDIF uit en een aparte DAC met eigen voeding zou je waarschijnlijk geen verschil hebben. Dus hou nou eens op met je beperkte netwerk theoretische blik op de zaak en kijk eens naar het geheel.
Overigens hebben ze het volgens Garmtz bij Linn zelf ook bemerkt en de bouwers zelf staan ook voor een raadsel dus ik heb ook niet de illusie dat een van ons deze puzzel kan oplossen. Het zal echt in het apparaat zelf aangepakt moeten worden.
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 18, 2013, 09:59:13
Zie je wat je zelf schrijft? het gebeurt niet ín het netwerk ( waar de kabel zit) maar er ná (waar de kabel niet zit)
je geeft toe dat de data identiek op bestemming (na de kabel en mediaspeler inlet) aankomt en schrijft "iets" wat daarna gebeurt, maar niet voor iedereen  hoorbaar is toe aan de kabel  :D volg je het zelf nog? stop nou met je in bochten te wringen, het raakt kant nog wal. Hautain doen over mijn kennis draagt ook niet bij, ik challenge jou daar ook niet op Kjelt, niet doen dus......
Gaat niet over een challenge, je enige redenaties tot nu toe en je enige "bijdrages" in dit topic zijn netwerk, CATx, 1, 0, OSI en daar houdt het mee op.
Niets over wederzijdse beinvloeding tussen een hoogfrequent digitaal signaal, de digitale verwerking en de analoge verwerking. Voor jou houdt het kennelijk op met als de bitjes op hun plaats terecht zijn gekomen in de buffer. Maar iedere elektronicus die ooit een apparaat heeft ontworpen met zowel hoogfrequente digitale techniek als analoge techniek kan je vertellen dat juist de grote uitdaging dan pas begint om de domeinen en wederzijdse beinvloeding volledig te elimineren. En nogmaals we hebben het hier niet over een wereldschokkende verandering in het geluid maar een uiterst subtiele, de oorzaak daarvan kan in veel factoren liggen. Het feit dat ze het bij Linn hebben geconstateerd is voor mij genoeg bewijs dat het er is en ik hoop dat ze daar de puzzel kunnen oplossen (wellicht andere boardlayout of extra voedingen, filters of wat dan ook).

Raphie

jawel, dan lees je toch echt niet goed Kjelt. Ik heb meerdere malen aangegeven dat de gevolgen van onderstaand zich EXCLUSIEF openbaart als groene/paarse  blokjes (bij beeld), CD achtige skips/stutters tot complete mutes..... meerdere malen aangegeven. het openbaart zich niet als "meer lucht, rust, zwart etc."

Heb je dat gemist? of betwist je dat?

Citaat van: Kjelt op juni 18, 2013, 10:07:39
Gaat niet over een challenge, je enige redenaties tot nu toe en je enige "bijdrages" in dit topic zijn netwerk, CATx, 1, 0, OSI en daar houdt het mee op.
Niets over wederzijdse beinvloeding tussen een hoogfrequent digitaal signaal, de digitale verwerking en de analoge verwerking. Voor jou houdt het kennelijk op met als de bitjes op hun plaats terecht zijn gekomen in de buffer. Maar iedere elektronicus die ooit een apparaat heeft ontworpen met zowel hoogfrequente digitale techniek als analoge techniek kan je vertellen dat juist de grote uitdaging dan pas begint om de domeinen en wederzijdse beinvloeding volledig te elimineren. En nogmaals we hebben het hier niet over een wereldschokkende verandering in het geluid maar een uiterst subtiele, de oorzaak daarvan kan in veel factoren liggen. Het feit dat ze het bij Linn hebben geconstateerd is voor mij genoeg bewijs dat het er is en ik hoop dat ze daar de puzzel kunnen oplossen (wellicht andere boardlayout of extra voedingen, filters of wat dan ook).
JBL PRX Power!

garmtz

Ik stop mijn bijdrage aan dit topic. Heb geen zin zaken 10x te moeten zeggen... Ieder is altijd bij ons welkom om testen te doen (helaas gaan maar weinig er op in, geeft ook niets) en zelf te ervaren of er/wat de verschillen zijn.

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 18, 2013, 10:11:24
Ik heb meerdere malen aangegeven dat de gevolgen van onderstaand zich EXCLUSIEF openbaart als groene/paarse  blokjes (bij beeld)
Als er bij HDMI digitale informatie verloren gaat of misgetimed gaat zie je dat soms als blokjes, ruis en dergelijke. Maar dan zit je dus in het digitale domein, oftewel de digitale informatie wordt niet correct overgedragen of misgeinterpreteerd (bv bij verkeerde decryptie key krijg je ook ruis).
Dat is dus hier niet terzake de storing wordt door vermoedelijk veroorzaakt door wederzijdse beinvloeding van het digitale signaal op de analoge sectie.

Citeerbij CD achtige skips/stutters tot complete mutes
Ook hier weer het digitale domein only, als er dus digitale informatie verloren gaat of misgetimed wordt krijg je inderdaad dit effect.

Citeerhet openbaart zich niet als "meer lucht, rust, zwart etc."
Als er  digitale informatie verloren gaat of misgetimed wordt heb je gelijk

MAAR dat speelt hier dus niet want de digitale informatie komt bitcorrect aan zoals ik ook al meerdere keren en anderen hebben aangegeven. Dus dat is NIET het punt.

Laat ik een ander voorbeeldje geven:

Situatie A. Stel ik heb een PC via spdif en een digitale niet galvanisch gescheiden kabel op een DAC met ingebouwde versterker aangesloten. Dan had ik in sommige gevallen een enorme last van 50Hz brom op het analoge signaal. Waarom, wel waarschijnlijk omdat er in de PC voeding een Y condensator zit die zo'n 70Volt storing op het chassis en dus de ground van de spdif zet en die in de DAC (als deze niet galvanisch gescheiden was) gewoon op de analoge audio ground terecht komt.

Situatie B. Stel ik neem nu voorzorgsmaatregelen en scheidt de spdif kabel galvanisch met een ontkoppeltransformator. Geen last meer van de brom.

Als je nu puur naar het digitale domein gaat kijken dan zie je geen verschil. De bitjes komen in A en B beiden bitperfect aan op de DAC en deze worden gelijk behandeld, je hoort muziek. Echter als je naar het geheel gaat kijken en dus ook de analoge domein er bij neemt zie je wat er daadwerkelijk gebeurt en kun je de oorzaak van de brom vinden.