audiofiele netwerkkabels van audioquest

Gestart door infonews, augustus 14, 2011, 11:43:28

Vorige topic - Volgende topic

riwi

De moeite die ik in het begin had zat hem erin dat ik verschil zocht in ruimtelijkheid, stereo image breedte / diepte, dwz meer analytische verschillen.
Maar na de gewen periode merkte ik dat het verschil meer zat in ritme en de vloeiendheid van het geheel. Ook ik vond ed verschillen niet 'groot' maar wel aanwezig. Ik kan dit niet verklaren en heb ook niet de behoefte om met steenkolen natuurkunde daar naar te zoeken.

Wat vast staat is dat alle cat5 en cat7 kabels de data bitperfect verzenden en dat er toch verschil is in de klank.
Aan het doorspelen van de Klimax na het verwijderen van de kabel kan je wel zeker zeggen dat er voor zeker 2 - 3 seconden gebufferd wordt in de Linn.
Ik kan dus niet verklaren waarom we horen wat we horen. Maar ik vond het een leuk experiment.

Zo'n Cinnamon kabeltje kost maar €75 euro voor 75cm dus zo duur is dat nu ook weer niet als je benieuwd bent naar het effect. De Forest is slechts €39. De Vodka is €249 zie ik, da's dan wel wat veel voor een testje.

Ik vond wel frapant dat ook tussen de Cinnamon en de Vodka verschil te horen was. Ik vraag me ook af wat er aan die kabels anders is dan aan 'normale' netwerk kabels.

bmateijsen

Voor mensen die graag het thuis willen testen, mogen ook een set AudioQuest RJ/E bij ons ophalen. Of natuurlijk het gewoon bij ons beluisteren.

Groet,

Bjorn

RalphH

Leuke en nuttige testmiddag geweest zo te lezen, interessante verslagen. Eens kijken of er thuis ook iets te constateren valt met een aantal man. Ben nog steeds benieuwd wat er met het geluid gebeurd als je de netwerkkabel eruit trekt en de buffer het werk laat doen.

Citaat van: bmateijsen op juni 14, 2013, 21:14:18
Voor mensen die graag het thuis willen testen, mogen ook een set AudioQuest RJ/E bij ons ophalen. Of natuurlijk het gewoon bij ons beluisteren.

Groet,

Bjorn

Weer een net aanbod Bjorn.
Dank nog voor het opzetten van een testdagje, jammer dat deze niet gevuld kon worden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bmateijsen

Citaat van: RalphH op juni 15, 2013, 10:14:28
Leuke en nuttige testmiddag geweest zo te lezen, interessante verslagen. Eens kijken of er thuis ook iets te constateren valt met een aantal man. Ben nog steeds benieuwd wat er met het geluid gebeurd als je de netwerkkabel eruit trekt en de buffer het werk laat doen.

Zie de opmerking van riwi....

RalphH

Citaat van: bmateijsen op juni 15, 2013, 10:22:11
Zie de opmerking van riwi....

Hij geeft aan dat de streamer doorspeelt, maar niet of er iets aan het geluid veranderd in die 3 seconden bij gebruik van een Cat5 of Cat7 kabel. Of lees ik het verkeerd?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

bmateijsen

Citaat van: RalphH op juni 15, 2013, 10:31:56
Hij geeft aan dat de streamer doorspeelt, maar niet of er iets aan het geluid veranderd in die 3 seconden bij gebruik van een Cat5 of Cat7 kabel. Of lees ik het verkeerd?

Ik kan dat ook wel beantwoorden, ik hoor namelijk in de tijd dat de buffer speelt geen verandering. Maar let wel... het is moeilijk om dat te bepalen in 2 seconden en hier speelt auto-suggestie ook een rol.

RalphH

Ja, paar seconden is te kort. Zie dat ik op de htpc in foobar ook maar 8seconden max buffer heb, schiet ook niet echt op.

Raphie

zo'n cinnemon kabeltje is dus maar 100x zo duur als standaard Cat5e/6 :D

Ik sluiit me aan bij Kjelt, "interessante" mensen horen verschil, nuchtere mensen niet.
dus als "interessant" persoon, doe er je voordeel mee en maak je i.d.d. niet druk over "steenkolen wetenschap"
JBL PRX Power!

bmateijsen

Citaat van: Raphie op juni 15, 2013, 11:00:38
zo'n cinnemon kabeltje is dus maar 100x zo duur als standaard Cat5e/6 :D

Ik sluiit me aan bij Kjelt, "interessante" mensen horen verschil, nuchtere mensen niet.
dus als "interessant" persoon, doe er je voordeel mee en maak je i.d.d. niet druk over "steenkolen wetenschap"

Leuk dat je reageert, maar ook jij had de mogelijkheid om je in te schrijven voor de test! Jammer dat je het niet gedaan hebt, want dat maken bovenstaande opmerkingen wat mij betreft niet relevant ;D.

RalphH

Hier moet ik Bjorn wel gelijk in geven.

Raphie

Citaat van: bmateijsen op juni 15, 2013, 11:01:58
Leuk dat je reageert, maar ook jij had de mogelijkheid om je in te schrijven voor de test! Jammer dat je het niet gedaan hebt, want dat maken bovenstaande opmerkingen wat mij betreft niet relevant ;D.
Bjorn, met alle respect, maar ik heb de afgelopen jaren al zo veel kabels door m'n vingers gehad.

Nu zouden jullie ook eens moeten testen met een wifi dongle, de beste kabel is géén kabel
er zijn voldoende mensen die hier ervaringen kunnen delen wat er gebeurt met bijv je Airplay als je niet voldoende bereik hebt.

De stream stopt.......... en dat is ook het hele verhaal, of de stream speelt, of de bitjes komen niet snel genoeg binnen en hij stopt.
De rest zit tussen de oren.
ziet er allemaal mooi uit hoor en reuze interessant om op verjaardagen het te hebben over je netwerkkabeltje van meer dan 100€ (omdat je het waard bent)
maar geluidstechnisch voegt het niets toe. Kjelt omschrijft het daarom heel mooi: alles wat meehelpt in de beleving is voor de belever (+i :D ) de moeite waard.
JBL PRX Power!

VlisChris

Raphie, kijk je uit dat je het niet te persoonlijk gaat maken in verdere postings?
Had het overigens wel interessant gevonden om oa jouw mening hierover willen lezen als je bij de test was geweest 8)

edit; er waren alweer 2 posts bijgeplaatst terwijl ik die van mij post ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Raphie

Citaat van: RalphH op juni 15, 2013, 11:05:09
Hier moet ik Bjorn wel gelijk in geven.
onzin, waste of time, uitkomst was niet anders als Kjelt

dan had je: Bjorn & Garmt die toch wel vinden dat het iets doet, Riwi die ook speciale oren heeft en ik die zeg dat ik geen verschil hoor en dat ligt dan mij.... de kabel is natuurlijk ook niet voor iedereen bestemd.
JBL PRX Power!

chansig

Ik begrijp dat er "ziende" is getest ?

Leuk verslag overigens..Er waren geen andere mensen ?

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

RalphH

Citaat van: Raphie op juni 15, 2013, 11:09:16
onzin, waste of time, uitkomst was niet anders als Kjelt

dan had je: Bjorn & Garmt die toch wel vinden dat het iets doet, Riwi die ook speciale oren heeft en ik die zeg dat ik geen verschil en dat ligt dan mij.... de kabel is natuurlijk ook niet voor iedereen

Niet persé naar mijn idee.
Ben zelf ook iemand die niet van de speciale kabels is en hier dingen in hoor. Enkel in dit geval kon ik me in het kader van afscherming/storing op apparatuur nog iets indenken. Had ook een €2,- Cat7 kabel klaar liggen en heb me aangemeld, maar heb beetje het idee dat ik 1 van de weinig "sceptici" was, waren we met wat meer van beide "kampen" geweest zodat de luistertest door had kunnen gaan, dan had deze discussie wellicht de wereld uitgeholpen kunnen worden.

garmtz

Citaat van: chansig op juni 15, 2013, 11:17:02
Ik begrijp dat er "ziende" is getest ?

Ja. Verschillen waren niet enorm, dat lijkt me duidelijk. Dus het doet er niet eens toe of een ABX iets aantoont (ik ga die discussie ook echt niet aan, mijn mening blijft dat ABX niet 'werkt' in dit soort gevallen: mensen kunnen het verschil tussen koffie en thee in een ABX test niet proeven). Dat er überhaupt verschil te horen is, was voor ons het doel van de demo.

CiteerLeuk verslag overigens..Er waren geen andere mensen ?

Nope.

chansig

Ik ga de discussie ook niet aan. Ik wilde het alleen even checken. Je hebt ook niets aan de test in de huiskamer..

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

bmateijsen

Citaat van: Raphie op juni 15, 2013, 11:07:16
Bjorn, met alle respect, maar ik heb de afgelopen jaren al zo veel kabels door m'n vingers gehad.

Er is door Kjelt van alles getest gisteren, en jij had daar ook bij kunnen zijn. Je kan nu wel hardop zeggen dat je het niet 'gelooft' en dat het 'onzin' is, maar als je zelf niet mee hebt gedaan aan een test, vind ik niet dat je dit zo hard mag zeggen. Ook jij kon namelijk gewoon bij deze test zijn.

En letterlijk het verschil is niet enorm, het is subtiel, maar ik vind het significant genoeg in een set waar je net meer puntjes op de i kan zetten.

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 15, 2013, 11:00:38
Je legt me woorden in de mond die niet van mij zijn. Ik heb het woordje interessant nergens gebruikt in mijn review. Graag corrigeren naar sommige mensen of een andere neutrale bewoording anders vraag ik een admin dit te doen.

Raphie

Citaat van: Kjelt op juni 15, 2013, 12:47:17
Je legt me woorden in de mond die niet van mij zijn. Ik heb het woordje interessant nergens gebruikt in mijn review. Graag corrigeren naar sommige mensen of een andere neutrale bewoording anders vraag ik een admin dit te doen.
herstel, je hebt gelijk, het zijn niet jouw woorden, maar zo léés ik je woorden de tussen de regels door, mocht je een andere conclusie trekken, kan je het misschien nog even toelichten
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 15, 2013, 14:44:02
herstel, je hebt gelijk, het zijn niet jouw woorden, maar zo léés ik je woorden de tussen de regels door, mocht je een andere conclusie trekken, kan je het misschien nog even toelichten
Staat toch gewoon bij conclusie:
"Ik kan dus niets anders concluderen dan dat de AQ netwerk kabels voor sommige mensen een daadwerkelijk verschil in geluidsbeleving realiseren."

Sommige mensen daar bedoel ik dus mensen mee die of een beter gehoor  of meer lusiter-ervaring hebben dan ik of die wellicht een andere waarneming hebben dan ik. Wellicht dat als ik langer luister en in een vertrouwde omgeving ik ook wel onder die sommige mensen zal gaan vallen en wellicht ook wel niet.
Maar dat heeft niets met jouw woorden "nuchter" vs "interessant" of andere bewoordingen te maken. Hoop dat dit dan duidelijk is.

Ejorne

Wel grappig om te zien, goede voornemens zijn een poosje te handhaven maar het aard van het beestje zal vrijwel altijd weer boven komen drijven. Moedwillig verkeerd interpreteren, woorden in de mond leggen en/of de boel verdraaien heeft al zoveel keer problemen opgeleverd... Eigenlijk helemaal niet grappig dus...

Verder een interessant topic, doet me denken aan de verschillen die wij ervaren hebben tussen cd en cdr. Is het karakter van deze verschillen vergelijkbaar?

Raphie

Iedereen is vrij om te horen wat hij denkt te horen, massahysterie of authentiek maakt niet uit. Zoals Garmt zo mooi schreef, de ABX is niet de meest geschikte test om dit soort zaken te horen.   :clapping:

Citaat van: garmtz op juni 15, 2013, 11:20:59
Ja. Verschillen waren niet enorm, dat lijkt me duidelijk. Dus het doet er niet eens toe of een ABX iets aantoont (ik ga die discussie ook echt niet aan, mijn mening blijft dat ABX niet 'werkt' in dit soort gevallen: mensen kunnen het verschil tussen koffie en thee in een ABX test niet proeven). Dat er überhaupt verschil te horen is, was voor ons het doel van de demo.

Ik hoor alleen digitaal "aan" of "uit" en als digitaal kan spelen, dan speelt het altijd hetzelfde. Zo is digitaal ook ontworpen. Er is maar 1 kantelpunt, geen voortschrijdende kwaliteitsgrens, hoe graag je ze dat ook willen doen geloven. Maar nogmaals, zelfs al geloof je dat wel, dan is daar niks mis mee.
JBL PRX Power!

garmtz

Citaat van: Ejorne op juni 15, 2013, 15:40:48
Wel grappig om te zien, goede voornemens zijn een poosje te handhaven maar het aard van het beestje zal vrijwel altijd weer boven komen drijven. Moedwillig verkeerd interpreteren, woorden in de mond leggen en/of de boel verdraaien heeft al zoveel keer problemen opgeleverd... Eigenlijk helemaal niet grappig dus...

Het is te verwachten... Veel mensen vertrouwen echt niet op hun waarneming. Hun goed recht.

CiteerVerder een interessant topic, doet me denken aan de verschillen die wij ervaren hebben tussen cd en cdr. Is het karakter van deze verschillen vergelijkbaar?

Ja... Maar de onderliggende oorzaken zijn zeer waarschijnlijk compleet anders.

twani

Citaat van: Ejorne op juni 15, 2013, 15:40:48

Verder een interessant topic, doet me denken aan de verschillen die wij ervaren hebben tussen cd en cdr. Is het karakter van deze verschillen vergelijkbaar?
Vond het al zo bijzonder dat hij  zo onopvallend in de menigte opging tegenwoordig maar de medicatie blijkt toch uitgewerkt......

Mij was juist de best wel relaxte sfeer op het forum opgevallen de laatste tijd ;)