audiofiele netwerkkabels van audioquest

Gestart door infonews, augustus 14, 2011, 11:43:28

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

Ik kan het ook niet uitleggen, maar er is verschil. En dan zouden dus al onze streamers verkeerd ontworpen zijn?

Groet,

Bjorn

Citaat van: brickyfikkie op april  8, 2013, 20:48:51
toestellen die ethernetkabelverschillen laten horen, terwijl er geen timing over de kabel gaat gezien de masterclock in de streamer niet afhangt van enige clocking over ethernet, zijn per definitie slecht ontworpen omdat ze heel het OSI model aan hun laars lappen

slecht ontworpen streamers zoals aurender laten ook verschillen tussen wav/flac/aif horen, terwijl al deze codecs bitperfect en lossless zijn en na decodering van wav/flac/aif/monkey audio/wma lossless altijd dezelfde data oplevert, waarbij dan bvb de conclusie zou kunnen zijn dat aif beter is dan flac, terwijk dit louter afhankelijk is van de streamer

op andere slecht ontworpen streamers zou bvb flac beter kunnen klinken dan aiff

een goed ontworpen ethernetstreamer laat geen verschillen tussen netwerkkabels horen, en alle lossless formaten zijn equal

chansig

Ik denk dat de mens slecht ontworpen is.. :D

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

denoontje

Voordat het losbarst laten we nu geen kabel discussie voeren, maar ervaringen uitwisselen of je het wel of niet hoort etc.......en of je verschillen hoort in cat7 kabels en of je wel of niet vanaf de switch of dat je wat moet doen vanaf de routeer.

Rha007

Op aanraden van Bob van wifimedia en een van de mannen van hifigasten.nl, zijn wij ook naar de stand van audioquest gelopen.
De test bij die ons werd getoond was simpel: er werd een stukje muziek afgespeeld met een normale ethernet kabel en dat zelfde stukje werd afgespeeld met de aq cat7 kabel.
Er was wel degelijk verschil te horen, wat ik dus niet begreep.
Toen had ik de man van aq gevraagd de test nogmaals te doen en ben toen naast de man gaan staan, om te kijken wat en welke kabel hij er aan de achterkant van die pioneer streamer verwisselde en om te checken of ie wel het zelfde muziek bestand afspeelde. Voor zover ik kon waarnemen was het inderdaad hetzelfde bestand.

Begrijpen doe ik het nog steeds niet, maar er was wel degelijk een verschil waar te nemen.
Raar maar waar  :crazy:
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

bmateijsen

Citaat van: denoontje op april  8, 2013, 21:08:21
Voordat het losbarst laten we nu geen kabel discussie voeren, maar ervaringen uitwisselen of je het wel of niet hoort etc.......en of je verschillen hoort in cat7 kabels en of je wel of niet vanaf de switch of dat je wat moet doen vanaf de routeer.

Wij hebben alle varianten getest, en degene vanaf de switch of router voor het laatste stuk tot de streamer is het meest interessant.

Miesepies

Vandaag hadden we op het werk ook een discussie over dit onderwerp. Heel leuk met 2 netwerk beheerders erbij :D
Kan absoluut niet etc etc

Maar zat even te denken hoe dit kan. Het enige dat ik kan bedenken is dat de veranderingen toch op electrisch gebied gebeuren en dus niet op basis van de TCP/IP data stroom. Een switch is een bron van storing, door de voeding en de switching chips, de grote hoeveelheid data wat erdoorheen gaat in de vorm van stroompjes. Een switch hoor je soms ook piepen en kraken als je je oor erbij houdt. Niet perse een apparaat voor een stabiel en ongestoord signaal. Omdat de data m.b.v. stroom over de lijn wordt gegooid, zou je kunnen bedenken dat dit dus ook de manier is om storingen over te brengen.

En voor wat die audiofiele netwerk kabels betreft, zou er een galvanische scheiding ingebouwd zitten in die kabels ? Of zouden deze zo geshield zijn, dat ze op een soortgelijke manier als stroom kabels de netwerkkabel van externe storingsignalen behoeden ?

Kjelt

Gaan we weer, dit is al uitvoerig besproken en geanalyseerd: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=121746.msg2153818#msg2153818
Conclusie was toen dat de Audioquest kabel afgeschermd is dus de aarde van de router/switch via de kabel aan de aarde van de weergever legt. Een cat5 kabel heeft dit niet. Als je dus de testsetup niet goed analyseert en bv de weergever niet aktief aan randaarde legt dan doe je dat alsnog met de CAT7 kabel en dan klinkt het inderdaad anders. Als je de weergever fatsoenlijk aard en de router switch ook en nog eens aan elkaar legt met een aardkabel dan zou er geen verschil meer mogen zijn tussen de netwerkkabels. Niets om spannend over te doen of veel geld voor neer te tellen. Jammerlijke is dat dit dus gewoon een soort simpel elektro goocheltrucje is en dat bedrijven dit gebruiken om dure kabels te verkopen. Als je ze dan vervolgens vraagt om bovengenoemde zaken uitgebreid te gaan testen, geven ze niet meer thuis en laten niets meer van zich horen. Dat vind ik zeer triest. Maar ga je gang en koop een dure kabel en luister zelf thuis of je verschil gaat horen, als je een ongeaarde switch/router gebruikt en wel een geaarde eindversterker gaat het misschien nog wel slechter klinken ook  :D

Rusher

Citaat van: bmateijsen op april  8, 2013, 21:19:59
Wij hebben alle varianten getest, en degene vanaf de switch of router voor het laatste stuk tot de streamer is het meest interessant.

Dit is ook een geintje geweest van Garmt tijdens de meest recente Linn DS show (in vergelijk met de Lumin). De luisteraars, waaronder ik zegt de gek, hadden geen idee wat Garmt achter de installatie veranderde (onzichtbaar). We mochten alleen luisteren (zoals dat gebruikelijk is bij muziek... :blush:). Iedereen koos één bepaalde stand, wat het ook was dat Garmt regelde; twee keuzes met hooguit een seconde stilte. En steeds was er één die een mooier klankbeeld gaf. Achteraf vertelde Garmt dat hij steeds switchte (vanaf de verdeler) tussen twee verschillende netwerkkabels. In mijn verbazing ben ik alleen vergeten hoe de betere netwerkkabel heette....

Zojuist zie ik de post van Kjelt.... Garmt of Bjorn kunnen beantwoorden of beide netwerkkabels afgeschermd en aan randaarde waren gelegd. Daar heb ik geen antwoord op. Bovenstaande is een constatering en voor mij was het tijdens de show nieuw en interessant om mee te maken.

Kjelt

In het genoemde topic is er nooit meer gereageerd. Dat zegt mijn inziens genoeg. Het is ook best lastige materie, je wilt eigenlijk toch wel een elektrotechnische achtergrond en meetapparatuur hebben om een goede uitspraak te kunnen doen. Maar zoals je al in het desbetreffende topic leest er kan met tcp protocol en netwerkkabels niets veranderen aan de datastroom an sich. Het zit dus echt ergens anders , dat heb ik bloot gelegd en aangekaart en toen was het opeens stil, heel erg stil  :D

bmateijsen

En wat als het conform de huidige meetmethodes niet te meten is? Dan ga je dus lekker kort door de bocht. En ja, er is toch altijd wel een weerwoord, dus wat voor zin heeft het dan om te discussiëren?

Peerless Monster

Citaat van: bmateijsen op april  8, 2013, 22:12:47
En wat als het conform de huidige meetmethodes niet te meten is? Dan ga je dus lekker kort door de bocht. En ja, er is toch altijd wel een weerwoord, dus wat voor zin heeft het dan om te discussiëren?

Mensen discussiëren om het discussiëren... ;D
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Rusher

Citaat van: Peerless Monster op april  8, 2013, 22:14:22
Mensen discussiëren om het discussiëren... ;D

En om tussen de regels iets te leren, althans dat probeer ik, al is het om de verschillende inzichten helder te krijgen, zonder in eerste instantie aan te wijzen wat wel of niet waar is.

Kjelt

Bij analoge kabels geef ik je het voordeel van de twijfel. Bij digitale netwerkkabels met lossless en timing onafhankelijk protocol sorrie helaas pindakaas.
Als een goochelaar op het podium eerst een vrouw in een kist stopt, deze vrouw voor het oog van het publiek doorzaagt, de losse kisten ronddraait weer aan elkaar zet en vervolgens de vrouw weer een geheel maakt is dat best leuk om te zien. Maar als deze goochelaar vervolgens weigert om deze truc te herhalen met mijn kisten, mijn zaag en mijn vrouw dan weet ik dat het niet is wat ik dacht te hebben waargenomen.  ;)

Rusher

Nu, met de huidige technieken (deeltjesversneller in Geneve), heeft men waarschijnlijk het Higgs-deeltje gevonden. Men had al decennia lang een vermoeden (op basis van andere waarnemingen) dat er zoiets moest bestaan. Echter de meetmethodes waren destijds niet voorhanden. Omdat het niet te meten was, moeten we daarom concluderen dat het niet bestaat? Ik snap daarom de opmerking van Bjorn wel.....
Maar morgen ga ik me na een goede nachtrust eens inlezen in het andere topic waarin Kjelt e.e.a. heeft uitgelegd. Lijkt me interessant en leerzaam.

bmateijsen

Ik vind het jammer dat je bij voorbaat er al vanuit gaat dat het niet kan.

Ik kan het niet uitleggen, maar hoor duidelijk verschil in diverse situaties met verschillende apparatuur. Je bent van harte welkom om het zelf ook te komen beluisteren.

En de variant 'ik kan het niet meten, dus bestaat het niet', kan ook zijn 'de meetmethode bestaat nog niet, maar waarom hoor ik verschil?'

Groet,

Bjorn

denoontje

Citaat van: denoontje op april  8, 2013, 21:08:21

.........

:X

dus niet op de techniek en verklaringen ingaan svp daar is dat ander topic mijn inziens voor.
Ik wil graag hier ervaringen zien en delen.......

Ik woon in een nogal wat ouder huis, enige aarde is te vinden in de keuken en nieuwe badkamer.
Mijn set ligt dus niet aan de aarde, zo ook mijn router, switch en nas niet.
Mogelijk wel via de kabelaansluiting/modem??? (niet via de nestnoer in iedergeval).

Citaat van: bmateijsen op april  8, 2013, 21:19:59

Hebben mensen binnen switchen nog wat verschil gehoord...
Ik heb nog een crappy icidu en nog een andere switch liggen (geen cat 7 kabel dus).
Als laatste stuk meeste interessant is, gewoon een goedkope switch ertussen en een stukkie cat7 halen voor test en dit zelf krimpen, of een k&k kabeltje van een euro of 5?

Kjelt

Citaat van: bmateijsen op april  8, 2013, 22:41:58
Ik vind het jammer dat je bij voorbaat er al vanuit gaat dat het niet kan.

Ik kan het niet uitleggen, maar hoor duidelijk verschil in diverse situaties met verschillende apparatuur. Je bent van harte welkom om het zelf ook te komen beluisteren.
Test het eens met een digitale uitgang op een streamer naar een DAC, hoor je dan nog teeds verschil?
Zoja ( wat ik betwijfel) neem het digitale signaal eens op van bide situaties en doe een binaire vergelijking op de bestanden. Als ze verschillend zijn dan heb je mijn interesse en wil best eens helemaal naar Hilversum komen ( uiteraard ook met eigen kabels en apparatuur om de contra test te doen) om dit eens uit te pluizen. Als ze niet verschillend zijn waarom zou je dan nog verschil horen?

bmateijsen

Citaat van: Kjelt op april  8, 2013, 22:48:29
Test het eens met een digitale uitgang op een streamer naar een DAC, hoor je dan nog teeds verschil?
Zoja ( wat ik betwijfel) neem het digitale signaal eens op van bide situaties en doe een binaire vergelijking op de bestanden. Als ze verschillend zijn dan heb je mijn interesse en wil best eens helemaal naar Hilversum komen ( uiteraard ook met eigen kabels en apparatuur om de contra test te doen) om dit eens uit te pluizen. Als ze niet verschillend zijn waarom zou je dan nog verschil horen?

Zoals eerder gezegd, ik kan het niet verklaren, maar toch hoor ik verschil. Anders dan had ik de verklaring allang opgeschreven.

Jouw posting hierboven is zeer stellig dat er geen verschil kan zijn en daarom wil je ook niet komen luisteren. Wie gooit er dan daadwerkelijk de deur dicht?

AbZ

Citaat van: bmateijsen op april  9, 2013, 12:05:29
Zoals eerder gezegd, ik kan het niet verklaren, maar toch hoor ik verschil. Anders dan had ik de verklaring allang opgeschreven.

Jouw posting hierboven is zeer stellig dat er geen verschil kan zijn en daarom wil je ook niet komen luisteren. Wie gooit er dan daadwerkelijk de deur dicht?
Daar heb je een punt. 

Als het verschil zo helder is vraag ik me wel af of de spullen wel in orde zijn
want "het moest niet mogen" met dit type verbinding...

(en ik denk dat het te meten zou zijn als het anders klinkt,
maar dat is weer een andere discussie).

bmateijsen

Citaat van: AbZ op april  9, 2013, 12:09:43
Daar heb je een punt. 

Als het verschil zo helder is vraag ik me wel af of de spullen wel in orde zijn
want "het moest niet mogen" met dit type verbinding...

(en ik denk dat het te meten zou zijn als het anders klinkt,
maar dat is weer een andere discussie).

'Don't get me wrong' ;D, ik denk dat het ook te meten is! De vraag is alleen met welke meetmethode!

Groet,

Bjorn

Kjelt

Citaat van: bmateijsen op april  9, 2013, 12:05:29
Ten eerste geloof ik best dat er verschil is alleen geloof ik niet dat de netwerkkabel in het digitale netwerkdomein daar de oorzaak van is, dit is een groot verschil.
De bitjes die verzonden worden komen gewoon op hun plek aan anders zou het niet om aan te horen zijn en het gaat hier om een redelijk subtiel verschil.
Waar de oorzaak gezocht kan worden en vind ik eens serieus onderzocht moet worden is het analoge domein en meer concreet het aarden van de desbetreffende apparaten. Dit zou je simpel kunnen doen door de door mij hierboven aangedragen testen te doen. Daarnaast zou je een andere noname geaarde CAT6 kabel als vergelijk dienen te gebruiken in je test en niet een ongeaarde CAT5 kabel, heb je die vergelijkings test al gedaan?

Ik gooi dus geen deur dicht ik zet hem op een voorwaardelijke kier, en die voorwaarde is dat jullie eens serieus je best doen om te achterhalen wat de oorzaak is door bv de door mij aangedragen eenvoudige testen te doen.
Ik vind dat je dat toch wel kunt verwachten van een "vak"handel.

bmateijsen

Maar Wicher, waarom zou er binair een verschil optreden? En wij hebben al verschillende testen gedaan om het te achterhalen, maar niets wijst een bepaalde kant op.

Test met diverse CAT5/ CAT6 kabels zijn gedaan in vergelijking met de RJ/E van Audioquest.

Wij staan voor veel dingen open, maar ik zie geen meetmethode die kan achterhalen wat het verschil zou kunnen zijn.

Groet,

Bjorn

AbZ

Citaat van: bmateijsen op april  9, 2013, 12:58:44ik zie geen meetmethode die kan achterhalen wat het verschil zou kunnen zijn.
Dubbelblind, daar zie je niets van.  Net als bij Revel.

bmateijsen

Citaat van: AbZ op april  9, 2013, 13:02:03
Dubbelblind, daar zie je niets van.  Net als bij Revel.

Die zegt niet waarom er verschil is ;)

Kjelt

Nee geen meetmethode, hoormethode, jullie kunnen het verschil horen dus dan verander je wat variabelen en dan luister je weer. Als jullie inderdaad met een afgeschermde (geaarde) CAT6 kabel de contra test gedaan hebben en nog steeds verschil hoorden wordt het interessant  ;)

Wat je wel zou kunnen meten is de mV spanningsverschil van de kast van de streamer tov randaarde voor en na bevestiging van de AQ netwerkkabel en de contra bv CAT6 kabel.