Retro gaming

Gestart door Joris1971, augustus 4, 2011, 20:51:01

Vorige topic - Volgende topic

weust

Super! PoP en Mega Drive in CGA.

Die heb ik vroeger nog op Hercules gespeeld met een CGA emulator :-)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Erik

Wat waren we snel tevreden he met onze graphics en adlib geluidskaart kaart :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

weust

Adlib? Stereo-on-1 bedoel je zeker? ;-)
Stereo ding op je printerpoort ipv een mono adlib geval.

Later een Gravis Ultrasoung PnP voor de scene demo's.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Erik

stereoding heb ik ook nog gehad maar die viel behoorlijk tegen kan ik me herinneren, ultrasound was da king maar toch won soundblaster later met mindere specs :-(
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

weust

Het zal gelegen hebben aan de componenten die je gebruikte gok ik dan.
Mijn vader had er een gebouwd, maar geen idee meer of dat nou onderdelen waren die hij had liggen of speciale.
Denk geen echt speciale onderdelen trouwens.

Er was ook nog een mono versie. De Covox oid.
Maar die was dacht ik niet op de printer poort...

weust

Covox: http://en.wikipedia.org/wiki/Covox

Stereo-on-1 http://www.youtube.com/watch?v=rKb1F-ApK3s

En om dan maar een briljant nummer er bij te pakken (MOD formaat)
Space Debris: http://www.youtube.com/watch?v=x2iZFVoOq68

Erik

Nou dat klinkt goed zeg kan bijna niet geloven dat dit de "printerpoort" is die je hoort. Wat ik ooit hoorde leek hier in de verste verte niet op.
- Winston Churchill

weust

Mijn vader had er een normale versterker plus oude, grote luidspekers op aangesloten.
Dat klonk best goed :)
En de stereo-on-1 klinkt idd goed, van wat ik mij er van kan herinneren.

maxtrash

geinig. Heb zelf ook ooit nog zo'n ding in elkaar geknutseld met zo'n ladder van weerstanden.
En zo'n adlib geluidskaart ook gehad. Kon alleen synthesizer achtige klanken produceren, geen gedigitaliseerde audio. Moeilijk voor te stellen tegenwoordig

weust

Inderdaad. Of een voice generator aan je Atari 8bit.
Met Duits accent.

roland p

Ik heb nu een gameboy-light besteld:

Dit is een gameboy met dezelfde verlichting die je wel eens op lcd horloges zien. Ze noemen het ook wel eens 'indiglo'.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

Zymotic

Games die ik vroeger vaak gespeeld heb (Amiga 500, 600 en 1200)

-Dogs of War
-Double Dragon
-Golden Axe
-Cannon Fodder
-Defender of the Crown
-Last Ninja 3 (c64)
-Future Wars

en natuurlijk.... Sensible Soccer!

Good old memories.....

Melbury

Gisteren mijn Amiga 500 weer eens aangesloten, de drive moest even op gang komen maar toen werkte het weer.  :thumbs-up:

Binnenkort ook S.W.I.V. en Battle Squadron weer eens doen.

Zymotic

Prachtige machines zijn het. Ik kan me nog herinneren dat er na de amiga's de eerste pc in huis kwam. Moest ik ineens de muis installeren!  Die werkte op de amiga altijg gewoon. En dan nog windows 3.11 op 8 diskettes ipv van de 3 van Workbench  ;D

Erik

En met qemm 40 kb meer geheugen vrijmaken, driver hoogladen om een spelletje te kunnen spelen op je pc. Interrups instellen dat hoefde ook niet op je amiga. Aan de andere kant kon je wel de tekst lezen op je scherm. Dat hoefde ik op mn amiga niet te proberen met 25hz
- Winston Churchill

weust

Groot verschil tussen typen computers natuurlijk.
De een een homecomputer, de ander een zakelijke computer.

Zymotic

PC was in de tijd van de 486 niet echt een zakelijke computer. Niet voor niets een Personal Computer  ;)

Erik

Jawel hoor de vanaf ik heb de 286 computers in de zakenwereld gebruikt zien wordenmeestal adm bijhouden voorraadbeheer en zo, rekeningen sturen. 
- Winston Churchill

Zymotic

Ik bedoel dat ze vanaf de 486 steeds meer ook een thuis computer werden. PC worden natuurlijk ook nog veelvuldig in de werkomgeving gebruikt.

weust

Alleen die 486 kwam pas veel later na dat de Amiga 500 er kwam.
Toen was er nog de 286 of misschien de 386 net. Weet zo even niet de exacte jaartallen uit mijn hoofd.

Zymotic

Klopt, de amiga's waren zeker in die tijd superieur aan de pc's.

Kjelt

Citaat van: Zymotic op augustus 14, 2013, 14:26:55
Klopt, de amiga's waren zeker in die tijd superieur aan de pc's.
Beetje kort door de bocht opmerking. Als je bedoeld grafische mogelijkheden en geluid aja maar daar was het ook een gamecomputer voor.
Maar kijk eens naar de opbouw (massieve stalen kast, voeding 4x overgedimensioneerd, toetsenbord gouden contacten) van een PC uit die tijd en die gaf een Amiga of Atari ST echt het nakijken met hun plastick kasten, voedingen die geen 24/7 aan konden staan wegens oververhitting etc.
Het was heel mooi spul, ik had ook een Atari ST en voor hobbieisten erg interessant tov een pc maar ga nou niet claimen dat ze superieur waren want kijk ook eens naar de prijs, PC was vanaf 5000 gulden en de Amiga/Atari begonnen bij 2000 gulden en dat zit ergens in en niet alleen in de winst.

Zymotic

De amiga was zeker geen game computer, het was een home computer. Dus de Amiga is beter in graphics, audio en een stuk goedkoper (bij de release fl.599,-) De Amiga was ook de één van de eerste (of misschien wel dé eerste) die echt kon multitasken.
Tevens had je (veel) minder intern geheugen nodig om hetzelfde te laten uitvoeren als op de pc.
Wilde je een grotere behuizing dan kon je gaan voor 2000, 3000 of 4000.

Ik heb mijn Amiga's vroeger wel eens dagen achter elkaar aangehad, zonder problemen.

Dus ja, ik vind dat de Amiga's in die tijd superieur waren aan de pc's. Dat de pc's daarna in een sneltreinvaart verder ontwikkeld zijn en Commodore failliet is ook een gegeven. VHS was ook niet het beste systeem maar won het toch van V2000 en Betamax.

Erik

Citaat van: weust op augustus 14, 2013, 14:23:39
Alleen die 486 kwam pas veel later na dat de Amiga 500 er kwam.
Toen was er nog de 286 of misschien de 386 net. Weet zo even niet de exacte jaartallen uit mijn hoofd.
Poeh even denken wat zou mijn eerst pc zijn geweest ik denkt een 80386 en dat ik de 80286 heb overgeslagen. Heb toen mijn Amiga500 verkocht om een pc te kopen  :-[
Grafische kaarten werden steeds beter VGA 320x256 bij 256kleuren en 640x480 bij 16 en later 256 kleuren. Adlib kaart en de soundblaster, de doorbraak van Wolfenstein en Doom en toen was het echt wel bekeken met het Amiga/Atari tijdperk.
- Winston Churchill

weust

Suffe van Atari met de ST was dat ze een 32bit CPU hadden en dan een 16bit OS er op gingen draaien.
Nooit begrepen. Vind de Atari ST. Nog altijd wel een geweldig ding.
De demo disks (Union bijvoorbeeld) en het spel Wings of Death. Briljant gewoon.