Retro gaming

Gestart door Joris1971, augustus 4, 2011, 20:51:01

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

Citaat van: weust op augustus 14, 2013, 18:53:53
Suffe van Atari met de ST was dat ze een 32bit CPU hadden en dan een 16bit OS er op gingen draaien.
Nooit begrepen..
Dat had toch met de Motorola 68000 te maken? , diewas 16/32 bits en ik dacht dat als ze 16 bits instructieset gebruikten ze de helft minder ROM geheugen nodig hadden, dat kostte toendertijd nogal wat! Gebeurt trouwens vandaag de dag nog, bv bij embedded apparatuur met een ARM32 core waar ze de thumb instructieset gebruiken om ROM te sparen.

weust

Dat weet ik echt niet. Zo ver nooit op ingelezen.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

roland p

De atari falcon had een echte 32 bits processor (68030) maar slechts een 16 bits databus.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

weust

De Falcon was ook wel een erg stoer ding.
128 kanaals stereo, tegen over de oude 3 kanaals mono :)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

roland p

Die falcon had idd. ontzettend gave specs. Het schijnt dat ze zelfs mp3'tjes ermee kunnen afspelen met de ingebouwde DSP.  Jammer dat ze er niet verder mee gingen want dat ding was echt innovatief.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

weust

Absoluut! Er is in Italiƫ wel een bedrijf geweest dat en soort gemodde Falcon uitbracht.
Maar hoe dat nou precies in elkaar zat weet ik niet meer. Was ook eind jaren 90 meen ik.

Kjelt

Citaat van: roland p op augustus 15, 2013, 07:43:35
De atari falcon
Was inderdaad een fraai ontwerp maar helaas te laat en veels te duur voor de consumenten markt. Daar hebben meerdere fabrikanten zich kapot op gelopen, verkeerde timing, te hoge investeringskosten en overschatte markt.

weust

De Falcon was toch helemaal niet voor de consumenten markt gebouwd?

Kjelt

Citaat van: weust op augustus 15, 2013, 15:28:57
De Falcon was toch helemaal niet voor de consumenten markt gebouwd?
Als je naar het uiterlijk kijkt van de Falcon met geintegreerd toetsenbord en voeding is deze zowat identiek aan de eerste generatie ST's en dan denk ik zelf dat consumenten wel degelijk de doelgroep waren. De MegaST's met hun business uiterlijk en losse toetsenbord waren meer voor de desktop publishing markt enzo bedacht.
Later zijn er door C-lab andere Falcon's gebouwd voor Cubase etc. maar dat was niet meer van Atari.
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_Falcon

weust

Dat C-lab bedoelde ik.

De Falcon had dan wel dezelfde type behuizing, maar er staat mij bij dat dat in vergelijking met de Mega-ST ergens anders mee te maken had.
Echt geen idee meer hoe het in elkaar stak.

Kjelt

Nee is voor mij ook alweer te lang geleden  :D  Ik weet alleen nog dat ie voor mij als student niet betaalbaar was itt een Atari ST en er relatief niet zoveel software voor was.

weust

Software was idd ook een probleem. Was niet TOS compatible. Of op zeer beperkt. Zoiets.
De specs deden mij destijds wel watertanden iig :D

Erik

Net als de Amiga 2000 eventueel met 68020 en 68030 kaarten, die waren toch meer voor pro markt bedoeld wat dat ook mocht zijn.
Atari was vooral sterk in MIDI (onovertroffen) en DTP.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Joris1971

Citaat van: Erik op augustus 15, 2013, 19:37:22
Net als de Amiga 2000 eventueel met 68020 en 68030 kaarten, die waren toch meer voor pro markt bedoeld wat dat ook mocht zijn.
Atari was vooral sterk in MIDI (onovertroffen) en DTP.

Atari was inderdaad voor midi, maar Apple was de professionele DTP computer.

Raymond187

Citaat van: Zymotic op augustus 13, 2013, 12:11:29
Games die ik vroeger vaak gespeeld heb (Amiga 500, 600 en 1200)

-Dogs of War
-Double Dragon
-Golden Axe
-Cannon Fodder
-Defender of the Crown
-Last Ninja 3 (c64)
-Future Wars

en natuurlijk.... Sensible Soccer!

Good old memories.....
Defender of the crown erg GAAF spel.

Moonstone vond ik ook erg leuk. Alleen had de game een bug die nooit opgelost is waardoor je hem niet uit kon spelen  :nopompom:

Rags to riches op de C64  :wub:
Wonderboy  :inlove:
Space harrier
Bruce lee
International karate 1&2
Commando  :wub:
R-Type

Voor de Xbox 1 heb je de beste emulators.

Pjotr

Citaat van: Raymond187 op november  7, 2013, 08:51:44
Voor de Xbox 1 heb je de beste emulators.

Dat is de reden waarom ik mijn oude gemodde Xbox 1 nooit heb weggedaan. Werkelijk voor alle oude gamesystemen heb je emulators.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Raymond187

Hem um ook nog staan. Er was laatst zelfs een nieuwe package emulator uitgebracht hoorde ik van me maat. 1080i is de max resolutie, maar toch gaaf.

Erik

Wat is eigenlijk de manier om makkelijk en goedkoop div oude games te kunnen spelen op je hdmi tv?

Die ouya werd er geroepen maar krijg soms het idee dat een pc makkelijker is omdat die wel alles aankan maar dan wel iets met een xbmc achtige interface voor neogeo bv dat waren wel de heftige en zeer mooie games.
lekker knallen op de bank met je joypad

Mame staat me bij maar die kon je volgens mij niet zonder toetsenbord bedienen
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

mic1980

.

Raymond187

OMgebouwde XBOX 360 kan je ook emulators op spelen toch??

Cool op de iPad die joypad :D Je hebt ook de games voor Android. Alleen vind ik het niks om op de telefoon te spelen.

BTW ik ben een oude console gamer en speelde op de super famicom dat deze vrij kort uitwas in JP. Deze console is voor mij de beste ooit icm de wildcard DX  :worship:

simsalabim

Citaat van: Raymond187 op januari 30, 2014, 16:00:03

BTW ik ben een oude console gamer en speelde op de super famicom dat deze vrij kort uitwas in JP.

Me too!
Je moest wel een tv hebben die het 60hz ntsc signaal hapte maar dan had je ook wat!
Games importeren uit japan, eerste starfox, super ghouls & ghosts, street fighter (met bloed, alleen in de jp versie), castlevania IV (die muziek!), Contra IV etcetcetc, heb nooit een snes gehad aleen de superfamicom ;)
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

barrykuma

Jet Pac voor de ZX spectrum, dat was een echte klassieker. Je had toen zoveel echt originele games, hoop lol van gehad.

Michel1973

Die Motorola 68000 serie en hoger zijn super betrouwbare chips.
Ze werden ook in militaire elektronica gebruikt.
Alsmede in de vliegtuig industrie.

Michel1973

Jaren 70 80 90 waren leuke tijden met de joystick games.
Ik heb toen veel spelletjes uitgespeeld.
Leuk om te kijken:

WWW.SYSTEM16.COM  voor zeer uitgebreide geschiedenis van Sega, Taito, Namco, Capcom etc. Arcade Coin Operated machines

WWW.FUNSHAREARCADE.COM  voor nieuwe Arcade Coin Operated machines

WWW.GAME-OLDIES.COM   voor online spelen van spellen van diverse spelcomputers

vj

raspberry pi 2 mss iets om xbmc en mame op te draaien ?
https://www.beast3d.com/pitendo_ultimate

heb zelf nog een werkende nes en snes staan . daar is het bij mij mee begonnen

woonkamer : LG 65"b8 , Arcam avr390 , MA silver 300 , MA silver c350 , MA silver fx , MA radius 90 (Atmos) , rel ht1003 , ps5
Slaapkamer : LG 55c1 , PS4 , Panasonic 4k Blu ray speler