Zin en onzin van Hifi /de macht van commercie en opnamestudio’s.

Gestart door audiotechneut, augustus 4, 2011, 14:26:37

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Citaat van: Henley op februari 15, 2012, 13:23:23
Alsof de artiest hier tegenwoordig nog een say in heeft, als ze uberhaupt al een idee hebben wat een goede sound is...

En als we toch over respect hebben, probeer dan in ieder geval een ieder in zn waarde te laten en neem misschien even de moeite om fatsoenlijk te schrijven en wat minder aggresief taalgebruik te bezigen...
Je doet EXACT hetzelfde met je pedante mening hier op te dringen. JIJ zou eens wat respect moeten hebben, kijk eens wat je hierboven schrijft.

Dat je een voorkeur hebt is prima, maar hou a.u.b. eens op om alles wat niet je smaak is als hedendaags broddelwerk af te doen, respectloos......
Daarnaast heb jij als consument GEEN ENKEL IDEE wat er zich uberhaupt in deze wereld afspeelt, het is alleen maar "audiofiel gebral"
JBL PRX Power!

Henley

Citaat van: AbZ op februari 15, 2012, 13:17:49
maar dat neemt niet weg dat het aanbod veel groter en meer gevariëerd is dan vroegâh.

Maar dit betekend helaas niet dat de kwaliteit van de muziek danwel opnames ook beter zijn

Raphie

Citaat van: Henley op februari 15, 2012, 13:26:37
Maar dit betekend helaas niet dat de kwaliteit van de muziek danwel opnames ook beter zijn
Smaken VERSCHILLEN, is dat nu nog niet duidelijk, de Loudness War bestaat niet, zit tussen de oren.....
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Henley op februari 15, 2012, 13:23:23
Alsof de artiest hier tegenwoordig nog een say in heeft, als ze uberhaupt al een idee hebben wat een goede sound is...

En als we toch over respect hebben, probeer dan in ieder geval een ieder in zn waarde te laten en neem misschien even de moeite om fatsoenlijk te schrijven en wat minder aggresief taalgebruik te bezigen...
Hoe zit het dan met jouw respect voor het vakmanschap van hedendaagse musici & technici?
Welke succesvolle opnamen heb je zelf gemaakt waarin de sound helemaal goed is?

Raphie

Citaat van: AbZ op februari 15, 2012, 13:29:19
Hoe zit het dan met jouw respect voor het vakmanschap van hedendaagse musici & technici?
Welke succesvolle opnamen heb je zelf gemaakt waarin de sound helemaal goed is?
Henley voelt zich de reddende engel, die Adele wel even gaat vertellen, dat ze het misschien niet beseft omdat ze te dom is, maar dat ze bij de neus is genomen met haar Grammy album en dat het zo veel "beter" had kunnen zijn.
HI LA RISCH gewoon............. :clapping: :clapping:
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Henley op februari 15, 2012, 13:26:37
Het betekent ook niet het tegendeel.

Henley

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 13:25:48
Je doet EXACT hetzelfde met je pedante mening hier op te dringen. JIJ zou eens wat respect moeten hebben, kijk eens wat je hierboven schrijft.

Dat je een voorkeur hebt is prima, maar hou a.u.b. eens op om alles wat niet je smaak is als hedendaags broddelwerk af te doen, respectloos......
Daarnaast heb jij als consument GEEN ENKEL IDEE wat er zich uberhaupt in deze wereld afspeelt, het is alleen maar "audiofiel gebral"

Wie is hier nu pedant,  jij hebt totaal geen idee wat mijn achtegrond is, en doet aanname op aanname op een ontegenzegelijk ordinaire en aggresieve manier...

Zoals ik eerder al aangaf, vind ik het een gemiste kans als een artiest of platenmaatschappij de voorkeur geeft aan kapot gemixte uitvoering, alhoewel ik dit vanuit een zeer commercieel oogpunt begrijp.

Raphie

Citaat van: Henley op februari 15, 2012, 13:34:19
Wie is hier nu pendant, jij hebt totaal geen idee wat mijn achtegrond is, en doet aanname op aanname op een ontegenzegelijk ordinaire en aggresieve manier...

Zoals ik eerder al aangaf, vind ik het een gemiste kans als een artiest of platenmaatschappij de voorkeur geeft aan kapot gemixte uitvoering, alhoewel ik dit vanuit een zeer commercieel oogpunt begrijp.

het is geen gemiste kans, het is wat het publiek wil. Adele een gemiste kans? een van 's werelds best verkopende artiesten?  :clapping:
JBL PRX Power!

Henley

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 13:30:56
Henley voelt zich de reddende engel, die Adele wel even gaat vertellen, dat ze het misschien niet beseft omdat ze te dom is, maar dat ze bij de neus is genomen met haar Grammy album en dat het zo veel "beter" had kunnen zijn.
HI LA RISCH gewoon............. :clapping: :clapping:

Ik vertel Adele helemaal niets (ik ken dr niet eens), ik geef alleen aan dat ik deze uitvoering zonde vind, aangezien ik meer zou kunnen genieten van een fatsoenlijke gemixte versie. Ik maak me dan ook geen enkele illusie dat dit ook maar enig effect zal sorteren.

Raphie

Citaat van: Henley op februari 15, 2012, 13:38:56
Ik vertel Adele helemaal niets (ik ken dr niet eens), ik geef alleen aan dat ik deze uitvoering zonde vind, aangezien ik meer zou kunnen genieten van een fatsoenlijke gemixte versie. Ik maak me dan ook geen enkele illusie dat dit ook maar enig effect zal sorteren.
Dan zitten we weer op een lijn  ;) zoals ik al zei, mening mag. maar respecteer andermans smaak en keuzes ook a.u.b.
het is hier "hip" om audiofiel te doen en lekker tegen de "loudness war" te zijn.
Ben je 21 en heb je je eerste auto en luister je 24/7 naar 538 dan wil je dat Adele als een massief blok op je dashboard staat.
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Henley op februari 15, 2012, 13:34:19
Wie is hier nu pedant,  jij hebt totaal geen idee wat mijn achtegrond is, en doet aanname op aanname op een ontegenzegelijk ordinaire en aggresieve manier...
Als een audioliefhebber vanuit zijn leunstoel zo generaliserend de muziekwereld gaat afbranden -- hey, is dat dan niet pedant en respectloos, ignorant BS, tegenover een heleboel snoeihardwerkende getalenteerde mensen?  Barst maar los over je achtergrond in da business als je daarmee iets kunt onderbouwen...

Ejorne

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 13:17:34
Wat een hypocriet topic dit, respecteer de artiest om keuze die zij maakt voor engineer en producers. 21 is HET product, niet wat 21 volgens een paar betweters had kunnen zijn
Je gaat LDV toch ook niet zeggen dat je de Mona Lisa liever als negerin afgebeeld had gezien? sodemieter toch op! dan koop je het toch niet?

en blijf je lekker naar je James Last en Stan Getz luisteren........ of draai je kind of blue voor de 10duizendste keer....

Wat een bizar mislukte vergelijking, maar goed laat ik proberen daarin mee te gaan.
Als ik een mona lisa in maar 10% van het kleurbereik krijg als dat deze tijdens een schets getoond is zal ik daar zeker over gaan klagen.

En dat laatste is nu precies het punt, iemand die goede opnames wil is dus gedoomd om naar jazzy tingeltangeltjes of klassiek te kluisteren. Of een zeer beperkt aanbod 'moderne' muziek.

Sodemieter toch op man (om jouw taalgebruik maar even te hanteren), er is op internet heeeeeeeel veeeeeel over dit probleem te lezen. Heeeeeel veeeeeel mensen hebben liever betere opnames. Maar omdat Raphie het wel okay vind moeten al die mensen maar niet zeuren...
HAHAHAHAA.

Henley

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 13:25:48

Dit klopt, maar toch kan ik me niet aan het idee ontrekken dat dit tevens voor jou geldt, ondanks dat je er op je zolderkamer waarschijnlijk flink op los klust.

Begint in ieder geval een zinloze discussie te worden, een groep ziet mogelijkheden voor verbetering en de andere vindt dat door deze discussie de artisitieke vrijheid van de artiesten en de getalenteerde engineers wordt aangetast. Ik geef de discussie bij deze op lang leve de gladgestreken eenheidsworst en dood aan de audiorevolutie...

Raphie

Citaat van: Henley op februari 15, 2012, 13:46:10
Dit klopt, maar toch kan ik me niet aan het idee ontrekken dat dit tevens voor jou geldt, ondanks dat je er op je zolderkamer waarschijnlijk flink op los klust.
klopt, klus er i.d.d. flink op los, krijg daardoor ook flink ervaring en werk ook nog lekker vanuit huis... wat is je punt? probeer je me in het hobby hoekje te schuiven? verpis wedstrijdje credentials doen? zeg het maar....
JBL PRX Power!

Ejorne

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 13:49:06
wat is je punt? probeer je me in het hobby hoekje te schuiven? verpis wedstrijdje credentials doen? zeg het maar....

Dat jij vrijwel elke discussie die kant op stuurt weet iedereen ondertussen denk ik wel. Maar om dat nu in iemand anders schoenen te schuiven is zelfs voor jou te laag neem ik aan. Maar ik zit er helaas naast zo te zien...  :P

Raphie

Citaat van: Ejorne op februari 15, 2012, 13:51:07
Dat jij vrijwel elke discussie die kant op stuurt weet iedereen ondertussen denk ik wel. Maar om dat nu in iemand anders schoenen te schuiven is zelfs voor jou te laag neem ik aan. Maar ik zit er helaas naast zo te zien...  :P
Nee Erjorne, kaatsen en terugverwachten.

Maar nogmaals, iedereen mag een mening hebben over hedendaagse muziek
feit is dat meer mensen het mooi vinden als lelijk anders hoorde je wel wat anders op de radio.

waarom vind een klein groepje "kenners" toch altijd weer dat de "gemiddelde luisteraar"  iets word "opgedrongen"
commercie is juist om in te springen op wat de meerderheid graag wil, aangezien daar het geld zit.

dat dit niet JOUW smaak is (of van een handje vol andere audiofielen), doet voor hun niet ter zake, je bent niet hun doelgroep.
Heb dus niet de illusie dat je hun doelgroep kan "redden" door ze te vertellen wat ze allemaal missen.
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Ejorne op februari 15, 2012, 13:45:46
Wat een bizar mislukte vergelijking, maar goed laat ik proberen daarin mee te gaan.
Als ik een mona lisa in maar 10% van het kleurbereik krijg als dat deze tijdens een schets getoond is zal ik daar zeker over gaan klagen.
Eigenlijk wel een leuke vergelijking.  Je ziet op dit forum namelijk vaak foto's van een 'strakke' binnenhuisarchitectuur en inrichting.  Alles rechthoekig en gedomineerd door zwart/wit, met een spaarzaam quasi-artistiek kleuraccentje.  (Zoiets als een oude videoclip van Frank Boeijen.)  Over deze trend hoor ik ook niemand klagen.  Waarom zou je?  Dan kies je zelf toch wat anders.

Henley

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 13:49:06
klopt, klus er i.d.d. flink op los, krijg daardoor ook flink ervaring en werk ook nog lekker vanuit huis... wat is je punt? probeer je me in het hobby hoekje te schuiven? verpis wedstrijdje credentials doen? zeg het maar....

Wat ik probeer aan te geven is dat, ondanks je waarschijnlijk fantastische credentials, jij net zomin als ik een idee hebt wat er achter de deuren van EMI, Sony en Warner gebeurt, alleen gebruik je deze waarschijnlijk om andere op een aggresieve manier je mening op te leggen. As ik het mis hebt moet je het zeggen.

Raphie

Citaat van: Henley op februari 15, 2012, 13:57:30
Wat ik probeer aan te geven is dat, ondanks je waarschijnlijk fantastische credentials, jij net zomin als ik een idee hebt wat achter de deuren van EMI, Sony en Warner gebeurt
Bij EMI gebeurt niet veel meer, dat is nu Universal... bedoel maar......
JBL PRX Power!

Henley

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 13:56:15
waarom vind een klein groepje "kenners" toch altijd weer dat de "gemiddelde luisteraar"  iets word "opgedrongen"
commercie is juist om in te springen op wat de meerderheid graag wil, aangezien daar het geld zit.

Ik vind niet dat de gemiddelde luisteraar iets wordt opgedrongen, zoals ik reeds aangaf krijgen zij precies waar ze om vragen, alleen wordt hierdoor de liefhebber van een mooie opname opgedrongen met een middelmatig product

maxtrash

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 13:44:23
Dan zitten we weer op een lijn  ;) zoals ik al zei, mening mag. maar respecteer andermans smaak en keuzes ook a.u.b.
het is hier "hip" om audiofiel te doen en lekker tegen de "loudness war" te zijn.
Ben je 21 en heb je je eerste auto en luister je 24/7 naar 538 dan wil je dat Adele als een massief blok op je dashboard staat.

ik vind je stellingname wel grappig voor de discussie, en zeker hetgeen ik hier boven quote.
Maar je begint nu zo hard te in de laatste berichten te roepen dat het een keus is van de artiest en dat we niet moeten zeuren over hoe het "kan zijn" dat je jezelf bijna gaat geloven  ;D
ik heb nota bene het tool gedownload tt dynamic range meter gedownload en daarmee is onomstotelijk vast te stellen dat sommige nummers clippen. Dan is feitelijk het product technisch gewoon niet goed. Als de dynamic range 0 is maar de peak wel netjes iets onder het maximum dan kan het theoretisch inderdaad een artistieke keuze zijn. Maar dan nog zeg ik "kan zijn" want dat is het meestal niet

Raphie

Een clip is niet per definitie erg, hangt van de converter af wat je ervan hoort, vaak zijn de converter waarop gemasterd wordt van dusdanige kwaliteit dat clipping net zo als tube distortion zelfs iets toe kan voegen. tevens zit er in de TT Dynamic range tool een bug, hij zit er qua ceiling 0.03db naast. Tool is destijds gemaakt door brainworx, maar is verder ontwikkeld tot commercieel product en nu zijn alle bugs opgelost http://www.brainworx-music.de/en/plugins/bx_meter qua compressie zou ik eerder denken in termen van RMS en headroom, ipv peaklevel en loudness
Citaat van: maxtrash op februari 15, 2012, 14:04:40
ik vind je stellingname wel grappig voor de discussie, en zeker hetgeen ik hier boven quote.
Maar je begint nu zo hard te in de laatste berichten te roepen dat het een keus is van de artiest en dat we niet moeten zeuren over hoe het "kan zijn" dat je jezelf bijna gaat geloven  ;D
ik heb nota bene het tool gedownload tt dynamic range meter gedownload en daarmee is onomstotelijk vast te stellen dat sommige nummers clippen. Dan is feitelijk het product technisch gewoon niet goed. Als de dynamic range 0 is maar de peak wel netjes iets onder het maximum dan kan het theoretisch inderdaad een artistieke keuze zijn. Maar dan nog zeg ik "kan zijn" want dat is het meestal niet

JBL PRX Power!

Henley

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 13:44:23

Luister maar eens naar de eerste Phonogram uitvoering van de Dire Straits albums en vervolgens naar de geremasterde versies, hoe bedoel je loudness war...

Raphie

Citaat van: Henley op februari 15, 2012, 14:11:00
Luister maar eens naar de eerste Phonogram uitvoering van de Dire Straits albums en vervolgens naar de geremasterde versies, hoe bedoel je loudness war...
Da's geen war.... da's een keuze op basis van nieuw beschikbare technieken, "vroeger"  in het analoge tijdperk kon men nog niet zo luid.
maar haal beide voor de gein eens door de DR offline tool, denk dat uit beide dezelfde RMS waarde komt (ken de verschillen tussen de versies niet), dus dynamisch bereik zal niet al te veel verschillen, het geheel is alleen luider.
JBL PRX Power!

Henley

Citaat van: Raphie op februari 15, 2012, 14:10:21
Een clip is niet per definitie erg, hangt van de converter af wat je ervan hoort, vaak zijn de converter waarop gemasterd wordt van dusdanige kwaliteit dat clipping net zo als tube distortion zelfs iets toe kan voegen. tevens zit er in de TT Dynamic range tool een bug, hij zit er qua ceiling 0.03db naast. Tool is destijds gemaakt door brainworx, maar is verder ontwikkeld tot commercieel product en nu zijn alle bugs opgelost http://www.brainworx-music.de/en/plugins/bx_meter qua compressie zou ik eerder denken in termen van RMS en headroom, ipv peaklevel en loudness

Toch kan ik me niet voorstellen dat een artiest bewust kiest voor clipping in de opnames, heb je een voorbeeld waar dit goed uitpakt?