Zin en onzin van Hifi /de macht van commercie en opnamestudio’s.

Gestart door audiotechneut, augustus 4, 2011, 14:26:37

Vorige topic - Volgende topic

audiotechneut

Muziek is een commercieel product waarvan (naar de mening van de muziekindustrie) zoveel mogelijk verkocht dient te worden. Het is dus zaak dat het prettig klinkt. Nog geen 2% van de gebruikers heeft een top-installatie. Geen belangrijke doelgroep dus. De meeste muziek komt uit autoradio's en "gewone" muziekinstallaties. Zie daar de doelgroep!  Opnamestudio's en sound engineers weten dit en mixen de muziek zo dat het lekker klinkt op een gewone installatie of autoradio. Bovendien wordt dit nog beïnvloed door de oren en het waarnemingsvermogen van sound engineers en de gebruikte installatie. De overstap van analoge mengpanelen daar digitale systemen doet er ook geen goed aan.  Het resultaat is een product wat niet zo lekker klinkt op een top-installatie daar het teveel gemanipuleerd is door sound engineers en digitale mengtafels. Het heeft niets meer met het origineel te maken. Van de ca. 300 CD's die ik in mijn kast heb staan klinken er ca. 50 goed tot erg goed. Als liefhebber van muziek en audioapparatuur ervaar ik dat investeren in goede audioapparatuur eigenlijk niet zo zinvol meer is. Neem nu de nieuwe CD van Anouk. Een vrouw met een super stemgeluid en fantastische arrangementen. De nieuwe CD klinkt echter erg slecht op een goede installatie. Jan Douwe Kroeske gaf met zijn 2 meter sessies aan dat goede opnamen mogelijk zijn en kunnen fascineren.  Ook Patricia Barber bewijst met Split en Café Bleu dat het wel kan. (uit het analoge tijdperk!) Is investeren in high end nog zinvol? Er is toch bijna geen muziek voor?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Raphie

Ben het er niet helemaal mee eens, heeft weinig met "high end"of "budget" luisteraars te maken maar meer met de "Loudness War" het hoe en waarom valt al genoeg over te lezen. Niet iedereen vindt dit trouwens een verslechtering.

JBL PRX Power!

Mariusz

Voor mij is dit de belangrijkste reden dat ik gestopt ben met mijn stereoset. Hoe beter ie werd, hoe minder muziek er op gedraaid werd. Er zijn maar weinig opnames van muziek die ik leuk vind, waarbij al je investeringen tot hun recht komen.
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

Raphie

Ik had dat een "high end" set mij de druk gaf om te "moeten" luisteren, had erin geinvesteerd dus dan moest het gebruikt worden ook, allerlei onzin CD's gekocht. Nu volledig over op streaming via m'n Dune en of de TV of een palylist of internetradio staat aan, klinkt allemaal goed, geld zit weer in andere hobbies en kan me er niet meer druk om maken, been there, done that! sort of speak....
JBL PRX Power!

erik s.

Citaat van: audiotechneut op augustus  4, 2011, 14:26:37
Muziek is een commercieel product.
hier gaat het al fout. lang niet alle muziek is commercieel. om het simpel te houden: als ik onder de douche sta te fluiten dient dat geen enkel commercieel belang.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

contour3.0

Citaat van: erik s. op augustus  4, 2011, 15:23:42
hier gaat het al fout. lang niet alle muziek is commercieel. om het simpel te houden: als ik onder de douche sta te fluiten dient dat geen enkel commercieel belang.

;D ;D ;D ;D heb je er een cd van? ;D ;D ;D

Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

AbZ

Leuke topic start  :thumbs-up:  Ben het er wel grotendeels oneens mee  :xmas:  Genieten van muziek is iets totaal anders dan genieten van geluidskwaliteit.  Dat laatste kan het genieten wel vooruit helpen maar niet op gang brengen.  Dat moet je ook niet verwachten.

Citaat van: audiotechneut op augustus  4, 2011, 14:26:37Muziek is een commercieel product waarvan (naar de mening van de muziekindustrie) zoveel mogelijk verkocht dient te worden. Het is dus zaak dat het prettig klinkt. Nog geen 2% van de gebruikers heeft een top-installatie. Geen belangrijke doelgroep dus. De meeste muziek komt uit autoradio's en "gewone" muziekinstallaties. Zie daar de doelgroep!  Opnamestudio's en sound engineers weten dit en mixen de muziek zo dat het lekker klinkt op een gewone installatie of autoradio. Bovendien wordt dit nog beïnvloed door de oren en het waarnemingsvermogen van sound engineers en de gebruikte installatie. De overstap van analoge mengpanelen daar digitale systemen doet er ook geen goed aan.  Het resultaat is een product wat niet zo lekker klinkt op een top-installatie daar het teveel gemanipuleerd is door sound engineers en digitale mengtafels. Het heeft niets meer met het origineel te maken.
Dit is gewoon een misverstand over wat die mensen doen en hoe ze dat doen.  Als je het van de 16Hz of 20kHz moet hebben dan zou dat ook wel heel sneu zijn, om niet te zeggen pathologisch.  Het is overigens niet duidelijk wat jij onder "het origineel" verstaat, maar dat terzijde.

Citaat van: audiotechneut op augustus  4, 2011, 14:26:37Van de ca. 300 CD's die ik in mijn kast heb staan klinken er ca. 50 goed tot erg goed. Als liefhebber van muziek en audioapparatuur ervaar ik dat investeren in goede audioapparatuur eigenlijk niet zo zinvol meer is. Neem nu de nieuwe CD van Anouk. Een vrouw met een super stemgeluid en fantastische arrangementen. De nieuwe CD klinkt echter erg slecht op een goede installatie. Jan Douwe Kroeske gaf met zijn 2 meter sessies aan dat goede opnamen mogelijk zijn en kunnen fascineren.  Ook Patricia Barber bewijst met Split en Café Bleu dat het wel kan. (uit het analoge tijdperk!) Is investeren in high end nog zinvol? Er is toch bijna geen muziek voor?
Dit vind ik ook flauwekul.  Muziek wordt voor mensen gemaakt, niet voor high end.  Als je het een probleem vindt dat de meeste cd's bij/van jou niet goed vind klinken, dan sluit jouw koopgedrag niet aan bij je verwachtingen.  Beroerde muziek wordt niet beter van goede opnamen.

audiotechneut

Citaat van: AbZ op augustus  4, 2011, 15:47:45
Leuke topic start  :thumbs-up:  Ben het er wel grotendeels oneens mee  :xmas:  Genieten van muziek is iets totaal anders dan genieten van geluidskwaliteit.  Dat laatste kan het genieten wel vooruit helpen maar niet op gang brengen.  Dat moet je ook niet verwachten.
Dit is gewoon een misverstand over wat die mensen doen en hoe ze dat doen.  Als je het van de 16Hz of 20kHz moet hebben dan zou dat ook wel heel sneu zijn, om niet te zeggen pathologisch.  Het is overigens niet duidelijk wat jij onder "het origineel" verstaat, maar dat terzijde.
Dit vind ik ook flauwekul.  Muziek wordt voor mensen gemaakt, niet voor high end.  Als je het een probleem vindt dat de meeste cd's bij/van jou niet goed vind klinken, dan sluit jouw koopgedrag niet aan bij je verwachtingen.  Beroerde muziek wordt niet beter van goede opnamen.
Het origineel is dat orkest of die live jazz band waar de microfoons staan opgesteld. Hoor ik thuis wat ik daar op de tribune heb gehoord.
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

AbZ

Citaat van: audiotechneut op augustus  4, 2011, 16:05:50
Het origineel is dat orkest of die live jazz band waar de microfoons staan opgesteld.
Hoor ik thuis wat ik daar op de tribune heb gehoord.
Ok, dat valt mijns inziens onder onrealistische verwachtingen.  De oplossing is niettemin eenvoudig.  Als je de live ervaring wil hebben, moet je naar live concerten gaan.  Als dat niet gaat, dan helpt high end audio ook geen zier.

Raphie

Citaat van: audiotechneut op augustus  4, 2011, 16:05:50
Het origineel is dat orkest of die live jazz band waar de microfoons staan opgesteld. Hoor ik thuis wat ik daar op de tribune heb gehoord.
Dat hoor je thuis niet net zo..... zou zeggen begin je eens in  te lezen over akoustiek.....
JBL PRX Power!

Pjotr27

CiteerDit vind ik ook flauwekul.  Muziek wordt voor mensen gemaakt, niet voor high end.  Als je het een probleem vindt dat de meeste cd's bij/van jou niet goed vind klinken, dan sluit jouw koopgedrag niet aan bij je verwachtingen.  Beroerde muziek wordt niet beter van goede opnamen.

Muziek wordt niet beter van goede opname? Natuurlijk wel, anders kan je ook wel zeggen dat muziek niet beter wordt op een stereo. Gaan we terug naar een mono am opname... en de muziek is dan niet slechter?
Kijk qua uitvoering maakt de stereoset of opname niets uit. Voor de beleving wel!
En ik vind het net als de topicstarter een gemiste kans als je een topartiest ben en je cd is rampzalig opgenomen / gemasterd.
Het kost nauwelijks iets meer om er een fatsoenlijke cd van te maken.
Maar nee hoor iemand die het liefst zoveel mogelijk schuiven op zijn mengpaneel en pc`s heeft moet er zo nodig een drama van maken..
En maar klagen dat er zoveel gedownload wordt  :(

Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

AbZ

Citaat van: Pjotr27 op augustus  4, 2011, 16:56:17
Muziek wordt niet beter van goede opname? Natuurlijk wel, anders kan je ook wel zeggen dat muziek niet beter wordt op een stereo.
Gaan we terug naar een mono am opname... en de muziek is dan niet slechter?
Nee.  (Overigens draai je mijn uitspraak om, en dat is niet fraai.) 
Citaat van: Pjotr27 op augustus  4, 2011, 16:56:17Kijk qua uitvoering maakt de stereoset of opname niets uit. Voor de beleving wel!
Ja. 
Citaat van: Pjotr27 op augustus  4, 2011, 16:56:17En ik vind het net als de topicstarter een gemiste kans als je een topartiest ben en je cd is rampzalig opgenomen / gemasterd.
Klopt. 
Citaat van: Pjotr27 op augustus  4, 2011, 16:56:17Maar nee hoor iemand die het liefst zoveel mogelijk schuiven op zijn mengpaneel en pc`s heeft moet er zo nodig een drama van maken..
Heeft er niets mee te maken.

pi

Leuk topic, voer tot nadenken!

CiteerBeroerde muziek wordt niet beter van goede opnamen.
Misschien bedoel je het niet helemaal zo, maar muziek buiten mijn smaak (is natuurlijk niet per definitie beroerd :)   ) kan ik veel beter waarderen als die goed is opgenomen. Op die manier kom je in sneller aanraking met andere soorten muziek. Dat is een reden dat ik een goede installatie zeer kan waarderen!

De andere kant is dat ik merk dat muziek waar ik van hou die slecht is opgenomen ik ook minder draai en dat is eigenlijk wel heel erg jammer (voorbeeld Anouk...)
Een reden dat een goede installatie helemaal niet nodig is...

Dan maar niet een TE goede installatie?

audiotechneut

Citaat van: Pjotr27 op augustus  4, 2011, 16:56:17
Muziek wordt niet beter van goede opname? Natuurlijk wel, anders kan je ook wel zeggen dat muziek niet beter wordt op een stereo. Gaan we terug naar een mono am opname... en de muziek is dan niet slechter?
Kijk qua uitvoering maakt de stereoset of opname niets uit. Voor de beleving wel!
En ik vind het net als de topicstarter een gemiste kans als je een topartiest ben en je cd is rampzalig opgenomen / gemasterd.
Maar nee hoor iemand die het liefst zoveel mogelijk schuiven op zijn mengpaneel en pc`s heeft moet er zo nodig een drama van maken..

Inderdaad! Hoe meer elektronica, met name filters die het geluid beïnvloeden, hoe beroerder het resultaat. Als elektronica man kan ik ook nog uitleggen hoe dat komt maar dat wordt taaie kost. Eenvoudige analoge mengpanelen klinken het best! Hoe minder componenten hoe beter het resultaat. Dicht bij de bronopname blijven is het devies. Dan behoud je "de ziel" van de muziek en dat is waar je van in vervoering kunt raken. Overigens een in de wereld van de opnamestudio's bekend gegeven. Alleen zijn die analoge mengtafels niet meer te krijgen.

AbZ

Citaat van: pi op augustus  4, 2011, 17:40:18
Leuk topic, voer tot nadenken!
Misschien bedoel je het niet helemaal zo, maar muziek buiten mijn smaak (is natuurlijk niet per definitie beroerd :)   ) kan ik veel beter waarderen als die goed is opgenomen. Op die manier kom je in sneller aanraking met andere soorten muziek. Dat is een reden dat ik een goede installatie zeer kan waarderen!
Mee eens, dat heb ik ook wel eens...  maar het gaat ook vaak weer over...  en het is helemaal niet specifiek voor de weergave.  Een goede uitvoering kan een stuk ook veel mooier maken, terwijl het nog steeds niet je smaak is. 

Citaat van: pi op augustus  4, 2011, 17:40:18
De andere kant is dat ik merk dat muziek waar ik van hou die slecht is opgenomen ik ook minder draai en dat is eigenlijk wel heel erg jammer (voorbeeld Anouk...)
Een reden dat een goede installatie helemaal niet nodig is...

Dan maar niet een TE goede installatie?
Dat denk ik ook wel eens.  Hangt ook af van je luistergedrag/doel en dat kan variëren.

Naast redelijk objectieve kwaliteitsverschillen blijft er bij het 'goede' ook veel ruimte voor verschillen in smaak, denk ik.  Geldt niet alleen voor weergave maar ook voor opnamen/mixes/etc.  :notify:

AbZ

Citaat van: audiotechneut op augustus  4, 2011, 17:47:39
Inderdaad! Hoe meer elektronica, met name filters die het geluid beïnvloeden, hoe beroerder het resultaat. Als elektronica man kan ik ook nog uitleggen hoe dat komt maar dat wordt taaie kost. Eenvoudige analoge mengpanelen klinken het best! Hoe minder componenten hoe beter het resultaat. Dicht bij de bronopname blijven is het devies. Dan behoud je "de ziel" van de muziek en dat is waar je van in vervoering kunt raken. Overigens een in de wereld van de opnamestudio's bekend gegeven.

Alleen zijn die analoge mengtafels niet meer te krijgen.
Ben geneigd om uit deze laatste uitspraak op te maken
dat je niet zo goed weet waar je het over hebt als je pretendeert.

audiotechneut

Citaat van: AbZ op augustus  4, 2011, 17:55:34
Ben geneigd om uit deze laatste uitspraak op te maken
dat je niet zo goed weet waar je het over hebt als je pretendeert.
Leg uit svp

AbZ

Citaat van: audiotechneut op augustus  4, 2011, 17:58:29
Leg uit svp
Er nog zat goede analoge spullen te krijgen.  Niet alleen mengtafels,
en niet alleen ouwe meuk, maar ook nieuw ontworpen spullen, die gretig aftrek vinden.

Raphie

Wilde het net zeggen, vorige maand nog een nieuwe NEVE 8816 mixer gekocht :D 100% analoog
TS is een beetje "klokje klepeltje" en heeft geen enkel idee wat er op het forum allemaal qua expertise aanwezig is :D
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op augustus  4, 2011, 18:15:25
Wilde het net zeggen, vorige maand nog een nieuwe NEVE 8816 mixer gekocht :D 100% analoog
TS is een beetje "klokje klepeltje" en heeft geen enkel idee wat er op het forum allemaal qua expertise aanwezig is :D
Bedoel je zo'n klokje met jitter of gewoon eentje die analoog onbetrouwbaar is?

Raphie

Citaat van: AbZ op augustus  4, 2011, 18:19:16
Bedoel je zo'n klokje met jitter of gewoon eentje die analoog onbetrouwbaar is?
analoog quartz :D
JBL PRX Power!

AbZ

Heb ff specs en SoS review van die Neve bekeken  O0  Erg goed voorbeeld!
(Eerst die geluidskaart en nu deze.  Bent lekker bezig met je gear.)

frank2

Helaas is het grotendeels waar wat de TS schrijft, weliswaar is het gelukkig niet zo dat minder goede opnamen op een high end set niet goed klinken, maar het is wel zo dat slechter opgenomen cd's op een goede high end set gewoon door de mand vallen, neem Ilse de Lange de laatste cd's klinken gewoon beroerd, maar je kunt er wel naar luisteren zo slecht is het ook weer niet. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik sneller een goed opgenomen cd pak dan een slecht opgenomen cd. En bijna alle top 40 cd's zijn beroerd opgenomen, daarom ben ik blij dat ik tot een oudere doelgroep behoor, en niet tot de doelgroep van de jeugd.

Maar naast de beroerde top 40 cd's zijn er zat wel goed opgenomen cd's te vinden.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

AbZ

Citaat van: frank2 op augustus  4, 2011, 18:48:09
Helaas is het grotendeels waar wat de TS schrijft [...]

En bijna alle top 40 cd's zijn beroerd opgenomen, daarom ben ik blij dat ik tot een oudere doelgroep behoor, en niet tot de doelgroep van de jeugd. 
Maar naast de beroerde top 40 cd's zijn er zat wel goed opgenomen cd's te vinden.
Helaas is een belangrijk deel volslagen flauwekul, zoals reeds besproken.

Heb geen idee wat de top 40 daarmee te maken heeft, want die houd ik niet bij (of iig niet regelmatig/intensief). 
Ben benieuwd waarom jij dat wel doet, als je het allemaal zo vreselijk vindt?

Hey, als ik het nog eens lees snap ik eigenlijk sowieso geen fluit van wat je zegt. 
Citaat van: frank2 op augustus  4, 2011, 18:48:09
weliswaar is het gelukkig niet zo dat minder goede opnamen op een high end set niet goed klinken,
maar het is wel zo dat slechter opgenomen cd's op een goede high end set gewoon door de mand vallen
Wat is precies het verschil tussen "slechter opgenomen" en "minder goede opnamen"?