Zin en onzin van Hifi /de macht van commercie en opnamestudio’s.

Gestart door audiotechneut, augustus 4, 2011, 14:26:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ejorne

Citaat van: Raphie op augustus  5, 2011, 11:12:06
ja, die L & E zitten i.d.d. gevaarlijk dicht bij elkaar  :lookaround:

Ach, Raphie wat maakt het uit?
Begin wel steeds vaker het idee te krijgen dat je je op dit soort dingetjes gaat storten als je terrein verliest in de discussie...  :P

Raphie

Citaat van: Ejorne op augustus  5, 2011, 11:17:50
Ach, Raphie wat maakt het uit?
Begin wel steeds vaker het idee te krijgen dat je je op dit soort dingetjes gaat storten als je terrein verliest in de discussie...  :P
Nee hoor, maakt verder ook niks uit, terug on topic maar? Dynamic Range Meter al gedownload? kan je kijken of er correlatie is tussen wat je lekker vind klinken en absolute loudness
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op augustus  5, 2011, 11:20:22
Nee hoor, maakt verder ook niks uit, terug on topic maar? Dynamic Range Meter al gedownload? kan je kijken of er correlatie is tussen wat je lekker vind klinken en absolute loudness
Ja, 't is een leuke discussie dus laten we elkaar alleen afbranden als dat ontopic is  :coffee:

AbZ

Citaat van: raptile op augustus  5, 2011, 11:17:23
Ik heb zelf echt geen high end systeem (yamaha dsp ax1 icm rel q200e sub en dali blue series speakers) maar merk toch echt wel dat een oude CD van Madonna (bijvoorbeeld greatest hits) beter klinkt dan bijvoorbeeld eminem.
(klinkt veel voller en naar mijn beleving is deze qua helderheid ook een stuk beter)
Een aantal nummers van de cd van Amelie klinken echter heerlijk en anderen ben ik minder over te spreken dus ik denk ook dat het met mijn set te maken heeft.
Ik kan die muziek op grond van mijn eigen smaak ook al in die volgorde rangschikken,
dus 1 Tiersen (Amélie), 2 Madonna en 3 Eminem (laatste twee hangt wel van nummmer af denk ik),
en misschien valt er puur technisch nog het meest vd opnamen te zeggen bij Tiersen.

raptile

In negatieve of positieve zin?

(Zodat ik weet of mijn set goed is of niet hahaha)

AbZ

Citaat van: raptile op augustus  5, 2011, 11:45:13
In negatieve of positieve zin?

(Zodat ik weet of mijn set goed is of niet hahaha)
Ik denk in negatieve zin  -puur muzikaal dan he, los van context vd film- maar voor voorbeelden zou ik de cd nog eens moeten luisteren.  Ik meen me oa te herinneren dat ik de klank/balans van instrumenten soms niet ideaal vond, met name bij stukken met grotere bezetting (walsje van Amélie dacht ik).  Kan nog steeds kwestie van smaak wezen; ben ook geen opnamespecialist of zo...  (en je set is natuurlijk sowieso bagger als ie niet gloednieuw en/of vreselijk exclusief is  >:D  )

raptile

Ik meen een uitgesproken mening gelezen te hebben dat de setjes van tegenwoordig niet meer van dergelijke kwaliteit van vroeger zijn. En dus is nieuw juist bagger en mn oude setje juist geweldig.
verder is hij heel exclusief omdat er niet veel mensen zijn met dali blue aangesloten op een ax1 icm een rel sub :P

AbZ

Ja, als je set oud genoeg is kan je wel weer zeggen:  "zo worden ze niet meer gemaakt!"  :D
Geldt natuurlijk ook voor draaiorgels  :headbanging:

raptile

Volgens mij is de AX1 van dusdanige kwaliteit gemaakt en qua leeftijd dat ik dit mag zeggen :P

donaldk

Citaat van: Ejorne op augustus  5, 2011, 10:54:40
Dat komt mogelijk door die gadgets van tegenwoordig. Zo'n software toetsenbord doet het best wel goed hoor maar bij mij wel minder foutloos als een 'normaal' toetsenbord...

Tja, maar dan wel met 'dan', hèh :devil:. Terug naar het onderwerp, commercieel product is commercieel product, zoals ik eerder schreef dit is niets nieuws, Motown, produced for AM & Transistor Radio. AM was toen misschien nog wel full dynamic range (laatste klassieke muziek AM station in VS die nog uncompressed uitzond is daar al jaren meegestopt), maar die plastic doosjes met zo'n 2-3" speakertje zeker niet.

Ejorne

Citaat van: donaldk op augustus  5, 2011, 18:15:25
Tja, maar dan wel met 'dan', hèh :devil:.

Haha, ja je hebt gelijk. Maar ik denk niet dat het alleen de wannabee allochtoontjes van de MP3 generatie zijn die deze fout maken...  ;D

AbZ

Citaat van: donaldk op augustus  5, 2011, 18:15:25Terug naar het onderwerp, commercieel product is commercieel product, zoals ik eerder schreef dit is niets nieuws, Motown, produced for AM & Transistor Radio. AM was toen misschien nog wel full dynamic range (laatste klassieke muziek AM station in VS die nog uncompressed uitzond is daar al jaren meegestopt), maar die plastic doosjes met zo'n 2-3" speakertje zeker niet.
In de betere tijden van Motown waren er ook niet veel mensen met echt goeie spullen, zeker onder niet het publiek dat toen jong was (en daarom later heeft besloten dat dit de betere tijden waren).  Hoe belangrijk is dynamiek bij klassiek?  Hangt daar ook weer van stijl en sitatie af.  Alles comprimeren is idd niet wenselijk.

audiotechneut

Ik heb met interesse de reacties op dit topic gevolgd. Er zit in ieder geval een grote spreiding in de kwaliteit van geluidsopnamen en nabewerking daarvan. Of het nu veroorzaakt wordt door de kwaliteit van de opnamen, de nabewerking, de keuze van een artiest voor een bepaald geluid of stijl, het vakmanschap en het gehoor van de soundengineers, het beschikbare budget, you name it, dat is ook eigenlijk ook niet zo belangrijk. Die spreiding in kwaliteit/stijl van CD's heeft mijns inziens een grotere invloed op het resultaat in bijvoorbeeld een huiskamer dan de verschillen tussen high-end installaties. Ook de invloed van de akoestiek van de betreffende kamer is zo'n grote invloed. High end spullenboel kopen is geen echt zinvolle bezigheid door al die invloeden. Neemt niet weg dat een hoop mensen er lol aan beleven (inclusief ikzelf) en daar is niets mis mee. Bedankt voor alle reacties tot nu. Gr. Hans (Al meer dan 40 jaar audiotechneut en muziekliefhebber.)
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

FDLARRY

Citaat van: Interficior op augustus  5, 2011, 10:49:04
Hoe vaak zag je mensen voor 1985 met een mobiele grammofoonspeler in de bus/trein/auto? :D

Edit: ok, daarvoor had je ook al een Walkman met cassettebandjes.
Een beetje laat maar in 85 liep ik al met een heuse discman rond, ik heb er nog een boggel van!  :D
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

donaldk

Sorry hoor maar dashboard inschuif pick-up is echt iets voor jaren 50 in echt Detroit Steel;-).

celerontje

Citaat van: FDLARRY op augustus  7, 2011, 20:27:45
Een beetje laat maar in 85 liep ik al met een heuse discman rond, ik heb er nog een boggel van!  :D
Je had in die tijd zeker ook wel eens last van een lekke videoband? :D :D :D

Citaat van: donaldk op augustus  7, 2011, 21:26:20
Sorry hoor maar dashboard inschuif pick-up is echt iets voor jaren 50 in echt Detroit Steel;-).
Doet me denken aan Laurel & Hardy met hun pick-up in de kofferbak!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

AbZ

Citaat van: audiotechneut op augustus  7, 2011, 19:08:23
Ik heb met interesse de reacties op dit topic gevolgd. Er zit in ieder geval een grote spreiding in de kwaliteit van geluidsopnamen en nabewerking daarvan. Of het nu veroorzaakt wordt door de kwaliteit van de opnamen, de nabewerking, de keuze van een artiest voor een bepaald geluid of stijl, het vakmanschap en het gehoor van de soundengineers, het beschikbare budget, you name it, dat is ook eigenlijk ook niet zo belangrijk. Die spreiding in kwaliteit/stijl van CD's heeft mijns inziens een grotere invloed op het resultaat in bijvoorbeeld een huiskamer dan de verschillen tussen high-end installaties. Ook de invloed van de akoestiek van de betreffende kamer is zo'n grote invloed. High end spullenboel kopen is geen echt zinvolle bezigheid door al die invloeden. Neemt niet weg dat een hoop mensen er lol aan beleven (inclusief ikzelf) en daar is niets mis mee. Bedankt voor alle reacties tot nu. Gr. Hans (Al meer dan 40 jaar audiotechneut en muziekliefhebber.)
Respect voor de manier waarop je de reacties opneemt, al krijg ik niet de indruk dat je de inhoud ook echt meeneemt.  Zelf denk ik dat er véél muzikaal plezier te beleven valt met audiospullen, high end of niet.  Een groot en gevariëerd aanbod maakt zoiets vooral makkelijker.

Als je nieuwe cd's zelden mooi vindt, dan neem je gewoon oude...  maar ik vind dat er nog steeds enorm veel (of zelfs steeds meer) mooie, nieuwe cd's enz op de markt komen, teveel om bij te houden zelfs!  Mijn ongevraagde advies:  beter zoeken naar wat je eigenlijk mooi vindt.

BuSpu

Citaat van: AbZ op augustus  7, 2011, 22:14:17
Als je nieuwe cd's zelden mooi vindt, dan neem je gewoon oude...  maar ik vind dat er nog steeds enorm veel (of zelfs steeds meer) mooie, nieuwe cd's enz op de markt komen, teveel om bij te houden zelfs!
Helemaal mee eens

tiptop

Om even een zijstraat in te gaan.
Ik ben nu op vakantie en luister met een hoofdtelefoon op de laptop. Constant vervelende kraakjes enz. Alsof (zoals bij oude analoge opnamen) er contactstorinkjes of opnameruis is. Wanneer ik echter de muziek naar mijn telefoon overzet en met dezelfde hoofdtelefoon via mijn telefoon de muziek beluister klinkt het erg goed zonder die artefacts ( :-[).
Het zou kunnen zijn dat de fysieke contacten van de laptop voor dit verschijnsel zorgen, maar ook de dac die toch op een of andere manier minder is. Of de versterking in de telefoon beter werk doet. Voor mij iig een raadsel, maar fijn om te weten dat ik mobiel ook prima kwaliteit tot mijn beschikking heb. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Deleted member

Natuurlijk is 't verschil in kwaliteit tussen producties/opnamen onderling groot tot zeer groot. Een goede set laat de verschillen feilloos horen maar houdt 't mijns inziens nog steeds interessant om ook de mindere opnamen/producties te beluisteren. Sterker nog, een betere set haalt ook steeds meer uit slechte opnamen/producties en maakt die steeds beter genietbaar. Transparantie/resolutie en muzikaliteit kunnen in mijn ogen perfect samen!

Maar als je muziek hebt die je mooi vindt maar niet meer naar luistert sinds je investeert in betere apparatuur heb je:

1. een set die voor jou nog steeds niet goed genoeg is om alles goed op weer te geven
2. een set die voor jou verkeerd getuned is
3. een slechte akoestiek
4. de neiging om niet meer naar muziek maar naar het geluid uit je set (en je luisterruimte!) te luisteren
5. de onrealistische verwachting dat alles perfect en naar audiofiele maatstaven moet klinken
6. een combinatie van bovenstaande factoren.

Simpel! ;) Ja, het klinkt kort door de bocht en wellicht zelfs arrogant maar hoe verder ik kom met m'n set en akoestiek hoe meer ik achter bovenstaande ben gaan staan. Ik heb dezelfde overwegingen gehad als TS maar op een gegeven moment kwam ik als 't ware over een drempel waarna ik dat gevoel verloor. Recent heb ik na de eerste stap in de akoestiekaanpassingen hier in de eigen bovenkamer zelfs een hoop verwijten richting de muziekindustrie terug genomen. Uiteraard weet niemand wat de referentie is en wellicht zal een ander 't ook bij mij voor geen meter vinden klinken maar ik denk dus oprecht dat 't mogelijk is om iets neer te zetten waar JIJ alle MUZIEK weer op mooi vindt.

Raphie

Onboard soundscards van laptops zijn echt ruk, daar hoor je continue ruispjes, plofjes en klikjes, soms hoor je zelfs de processor of HS werken op de hoodtelefoon uitgang, dan is een dedicated MP3 speler of phone een heel stuk stiller
Citaat van: tiptop op augustus 11, 2011, 16:53:30
Om even een zijstraat in te gaan.
Ik ben nu op vakantie en luister met een hoofdtelefoon op de laptop. Constant vervelende kraakjes enz. Alsof (zoals bij oude analoge opnamen) er contactstorinkjes of opnameruis is. Wanneer ik echter de muziek naar mijn telefoon overzet en met dezelfde hoofdtelefoon via mijn telefoon de muziek beluister klinkt het erg goed zonder die artefacts ( :-[).
Het zou kunnen zijn dat de fysieke contacten van de laptop voor dit verschijnsel zorgen, maar ook de dac die toch op een of andere manier minder is. Of de versterking in de telefoon beter werk doet. Voor mij iig een raadsel, maar fijn om te weten dat ik mobiel ook prima kwaliteit tot mijn beschikking heb. :)
JBL PRX Power!

WimB

Krijg een beetje een déjà vu gevoel bij deze topic dat deze discussie al vaker is gevoerd.
Ik weet niet waar anderen naar luisteren, maar mij gaat het in de eerste plaats om de muziek.
En of het idd de bagger opnames van Metallica zijn of top opnames van, in mijn geval Steven Wilson, de muziek bepaald de emotie. Natuurlijk is het mooier als als de opname goed is en het over een goeie installatie klinkt, maar ik kan ook goed genieten van mijn muziek op een budget autoradio. Daarnaast kan ik van, in mijn ogen schijnt muziek, hoe geweldig ook opgenomen en op een mega high end set afgespeeld totaal niet genieten. Het doet gewoon helemaal niets emotioneel gezien met mij en dat verwacht ik wel van muziek.

AbZ

Was mijn punt ook, dus imho heb je gewoon je prioriteiten goed op orde  :thumbs-up:

Jumping Jack

Mooi gezegd WimB, ik kan mij dan ook 100% vinden in jouw woorden. Zo ben ik op dit moment aan het luisteren naar The Doors op vinyl, opnamekwaliteit is bagger maar wat een muziek!!! En omgekeerd: ik heb een vinyl van Dead Can Dance, opname klinkt fantastisch maar de muziek trek ik echt niet, tenzij om eens 5 min te demonstreren aan iemand...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Ejorne

Citaat van: WimB op augustus 11, 2011, 20:27:25
Krijg een beetje een déjà vu gevoel bij deze topic dat deze discussie al vaker is gevoerd.
Ik weet niet waar anderen naar luisteren, maar mij gaat het in de eerste plaats om de muziek.
En of het idd de bagger opnames van Metallica zijn of top opnames van, in mijn geval Steven Wilson, de muziek bepaald de emotie. Natuurlijk is het mooier als als de opname goed is en het over een goeie installatie klinkt, maar ik kan ook goed genieten van mijn muziek op een budget autoradio. Daarnaast kan ik van, in mijn ogen schijnt muziek, hoe geweldig ook opgenomen en op een mega high end set afgespeeld totaal niet genieten. Het doet gewoon helemaal niets emotioneel gezien met mij en dat verwacht ik wel van muziek.

Porcupine Tree, naar je avatar kijkende, staat volgens mij wel bekend om goede opnames. Dat is natuurlijk prettig, goede muziek dat goed opgenomen is.  8) Ik heb eigenlijk geen idee hoe de cd' s van Tool opgenomen zijn. Maar daar kon ik altijd goed van genieten...