The CinemaLounge

Started by high-q, July 18, 2011, 14:27:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

high-q

Haha! En weer bedankt voor de tip  :)

Ik zal het eens op deze manier proberen als de UMIK-1 binnen is. Waarschijnlijk ga ik dan ook
aan de slag met het verplaatsen van de sub, naar aanleiding van en meting die we vorig jaar
hebben gedaan (post #1607 ) en waar de sub de beste respons gaf.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

MVG

Mag ik hier even op inhaken?

Als je dus eerst zonder en de set afstelt, zoals zojuist beschreven. En daarna de eq z'n werk laat doen (in mijn geval Audessey) neemt de eq dan je eigen instellingen mee? M.a.w houdt de eq hier rekening mee of heeft deze hier dan 'lak' aan en schrijft z'n eigen waardes hier overheen even plat gezegd.
Ik deed het namelijk andersom, eerst de eq en dan handmatig nalopen met de db meter eventueel bijstellen. Goed om te weten dat er ook een andere, betere? manier is!

RalphH

Quote from: HTip on June 26, 2013, 07:38:21
Dit is de manier die Velodyne voorschrijft, maar dan wordt natuurlijk gemeten met de eigen Digital Drive software ;)

En de EQ in de sub neem ik aan. Dat is wel wat anders dan de EQ in de AVR, die past alle volumes weer aan die je initieel hebt ingesteld en doet dan je voorwerk teniet (toch?).

@High-Q
Ik raad wel aan om nog wel ff een meting op de luisterplek en voor de sub te doen met de fronts losgekoppeld en op verschillend volume, puur om te kijken wat de verschillen zijn en of daar nog iets uit af te leiden valt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

high-q

Quote from: MVG on June 26, 2013, 12:45:42
Mag ik hier even op inhaken?

Als je dus eerst zonder en de set afstelt, zoals zojuist beschreven. En daarna de eq z'n werk laat doen (in mijn geval Audessey) neemt de eq dan je eigen instellingen mee? M.a.w houdt de eq hier rekening mee of heeft deze hier dan 'lak' aan en schrijft z'n eigen waardes hier overheen even plat gezegd.

Quote from: RalphH on June 26, 2013, 13:06:11
En de EQ in de sub neem ik aan. Dat is wel wat anders dan de EQ in de AVR, die past alle volumes weer aan die je initieel hebt ingesteld en doet dan je voorwerk teniet (toch?).

Ja dat klopt, voor zo ver ik weet pas de AVR de levels en de fase aan. De levels worden hierbij dan inderdaad overschreven.

Quote from: RalphH on June 26, 2013, 13:06:11
Ik raad wel aan om nog wel ff een meting op de luisterplek en voor de sub te doen met de fronts losgekoppeld en op verschillend volume, puur om te kijken wat de verschillen zijn en of daar nog iets uit af te leiden valt.

Check, ga ik doen.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

HTip

Quote from: RalphH on June 26, 2013, 13:06:11
En de EQ in de sub neem ik aan. Dat is wel wat anders dan de EQ in de AVR, die past alle volumes weer aan die je initieel hebt ingesteld en doet dan je voorwerk teniet (toch?).
In eerste instantie zonder EQ/DSP. X-over staat uit en alles op standaard. Sub op mute en dan meet hij alleen de fronts tot 200Hz.

Na de ADSY van de AVR kan je de levels weer terug plaatsen en de EQ aan laten staan. Ik ben trouwens benieuwd of je de ADSY nog gaat nodig hebben. Een vlakke curve kan ook veel dynamiek uit het signaal halen. Indien de ruimte het vereist, dan natuurlijk wel de EQ van de AVR gebruiken.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive


high-q

Quote from: Raymond187 on June 27, 2013, 14:37:02
Q, Als je een echte sub wilt  O0

http://www.wenwaudio.eu/luidsprekers/subwoofer/velodyne-dd-18.html

Mooi man!! Maar ik pas, misschien is het wat voor Larzie. Is het overigens niks voor jou, ik lees in verschillende topics
dat jij je ook een beetje aan het oriënteren bent ;)

Afgelopen half jaar meer upgrades gedaan dan ik had gepland, voorlopig eerst alleen aan de slag met tweaken.
Ik wil ook nog ... eh ... trouwen :D
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Raymond187

Klopt ik zou ook weer een echte sub willen. Ik wil zoveel  :pompom:

Trouwen hehehe bye bye spaarpotje :D :D


MVG

We zijn ook allemaal hetzelfde hé  :D En we maken klaar vooral niet gek op een forum  :coffee:

Raymond187

Ik gun de leuke mede forummers het beste  O0


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Quote from: RalphH on June 27, 2013, 15:21:30
Hij heeft al een echte sub ;D.



maar ja als je aan die sv gaat meten ...  :X

RalphH

Dan meet je aan de sub, met een ingangsignaal rechtstreeks op de sub, een vlakke lijn tot 15Hz ;). Dat hebben ik en high-q namelijk kunnen zien toen anderen met foto's bezig waren ;D.

Nogmaals, de sub doet de output perfect, de ruimte OF de Arcam (die ook al is het dan high end, nogal wat makken heeft;)) doen ergens iets wat we even niet konden verklaren.

Dus niet zo minderwaardig over iets wat geen Velo is he  :devil:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Quote from: RalphH on June 27, 2013, 22:03:21
Dan meet je aan de sub, met een ingangsignaal rechtstreeks op de sub, een vlakke lijn tot 15Hz ;). Dat hebben ik en high-q namelijk kunnen zien toen anderen met foto's bezig waren ;D.

Nogmaals, de sub doet de output perfect, de ruimte OF de Arcam (die ook al is het dan high end, nogal wat makken heeft;)) doen ergens iets wat we even niet konden verklaren.

Dus niet zo minderwaardig over iets wat geen Velo is he  :devil:
lol

high-q

#2214
Quote from: Raymond187 on June 27, 2013, 14:47:35
Klopt ik zou ook weer een echte sub willen. Ik wil zoveel  :pompom:

Trouwen hehehe bye bye spaarpotje :D :D

Apparatuur zal waarschijnlijk altijd blijven komen en gaan.
"De mooiste dag van je leven" zal je voor altijd bij blijven en dat kan je imo beter in 1 keer goed doen.

Quote from: MVG on June 27, 2013, 14:49:46
We zijn ook allemaal hetzelfde hé  :D En we maken klaar vooral niet gek op een forum  :coffee:

Quote from: Raymond187 on June 27, 2013, 15:13:16
Ik gun de leuke mede forummers het beste  O0

Dat onderschrift onder aan mijn avatar komt ook niet zomaar uit de lucht vallen  :D

Quote from: RalphH on June 27, 2013, 15:21:30
Hij heeft al een echte sub ;D.

Beste bang for the buck en ben er nog steeds dik tevreden mee, ben vooral benieuwd naar het
resultaat na de optimale integratie.

Wil trouwens niet zeggen dat ik geen fan ben van de Digital Drive serie, maybe some day  :dozingoff:

Quote from: denoontje on June 27, 2013, 21:02:28

maar ja als je aan die sv gaat meten ...  :X

Quote from: RalphH on June 27, 2013, 22:03:21
Dan meet je aan de sub, met een ingangsignaal rechtstreeks op de sub, een vlakke lijn tot 15Hz ;). Dat hebben ik en high-q namelijk kunnen zien toen anderen met foto's bezig waren ;D.

Nogmaals, de sub doet de output perfect, de ruimte OF de Arcam (die ook al is het dan high end, nogal wat makken heeft;)) doen ergens iets wat we even niet konden verklaren.

Dus niet zo minderwaardig over iets wat geen Velo is he  :devil:

LOL  ;D

Ik vermoed dat het een combinatie is van de AVR en de sub. Volgende keer neem ik die niet mee in de auto-setup, zodat hier geen correctie op uitgevoerd wordt. Misschien moet ik Larzie binnenkort ook even lief aankijken of hij me wil helpen de sub weer naar links voor in de ruimte wil tillen waar we een eerdere meting de beste respons kregen.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

RalphH

Quote from: high-q on June 28, 2013, 09:08:24
Volgende keer neem ik die niet mee in de auto-setup, zodat hier geen correctie op uitgevoerd wordt.

We hadden m reset en EQ uitgeschakeld, zou het niet aan magge ligge..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Zymotic

Quote from: Raymond187 on June 27, 2013, 14:47:35


Trouwen hehehe bye bye spaarpotje :D :D

Bij mij hetzelfde haha, wanneer ga jij trouwen?

sorry voor de offtopic.

high-q

Quote from: RalphH on June 28, 2013, 12:33:08
We hadden m reset en EQ uitgeschakeld, zou het niet aan magge ligge..

Das waar ook, dat was met M&C. Die laatste anderhalf uur zijn een beetje een blur ....  wacko:
Dan komt het toch aan op het verplaatsen van de sub, I guess.

Quote from: Zymotic on June 28, 2013, 12:48:39
Bij mij hetzelfde haha, wanneer ga jij trouwen?

Staat in zijn topic ;)

Ik heb zelf nog veel te veel projecten op de planning staan voordat ik ga trouwen. Op korte termijn
een doorloop van de keuken naar de tuin en de ruimte boven de HT die opnieuw geschilderd moet
worden en een nieuwe vloer in moet.

Ik had nog een auto op mijn verlanglijstje staan, maar van dat budget heb ik afgelopen jaar ook te
veel af gesnoept. Kortom:

Quote from: Raymond187 on June 27, 2013, 14:47:35
Ik wil zoveel  :pompom:

:D
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

RalphH

Quote from: high-q on June 28, 2013, 13:49:47
Dan komt het toch aan op het verplaatsen van de sub, I guess.

Ik zou het eerst houden op testen zonder fronts en dan een vergelijk in output op de luisterplek tussen testtoon via arcam en testtoon rechtstreeks op input SVS.

Het gelijk blijven van de output op de luisterplek boven de 70Hz bij verdubbeling van gain op de SVS kan haast geen plaatsingsprobleem zijn naar mijn idee.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

larzie

Quote from: high-q on June 27, 2013, 14:43:46
Mooi man!! Maar ik pas, misschien is het wat voor Larzie.

Larzie heeft niet zoveel geld over voor een sub!  :laugh:
Als ik die sub zou kopen, dan zou het meteen het duurste element zijn in mijn setup. :P
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

high-q

Quote from: RalphH on June 28, 2013, 14:00:34
Ik zou het eerst houden op testen zonder fronts en dan een vergelijk in output op de luisterplek tussen testtoon via arcam en testtoon rechtstreeks op input SVS.

Dan heb ik dus alsnog een extern geluidskaartje nodig. Subwoofer gaat geen HDMI in :nopompom:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Quote from: larzie on June 29, 2013, 00:47:29
Larzie heeft niet zoveel geld over voor een sub!  :laugh:
Als ik die sub zou kopen, dan zou het meteen het duurste element zijn in mijn setup. :P

Dat eerste ok, maar dat tweede zou niks uit mogen maken. Je hebt echt een dikke set staan  ;)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

RalphH

Quote from: high-q on June 29, 2013, 09:03:16
Dan heb ik dus alsnog een extern geluidskaartje nodig. Subwoofer gaat geen HDMI in :nopompom:

Analoge uitgang heb je toch op laptop en pc?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Quote from: high-q on June 29, 2013, 09:03:16
Dan heb ik dus alsnog een extern geluidskaartje nodig. Subwoofer gaat geen HDMI in :nopompom:
Waarom zou je dat willen doen? Alles in de receiver op 0 stellen, EQ e.d. uit en signaal van receiver naar sub zou toch hetzelfde resultaat moeten geven?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

high-q

Quote from: RalphH on June 29, 2013, 10:54:23
Analoge uitgang heb je toch op laptop en pc?

Om te meten had ik het volgende in gedachten:

MacBook Air + Rew & UMIK-1 via HDMI naar de AVR. Dan is de keten compleet en hoef ik de projector en HTPC niet aan te zetten.

Als ik rechtstreeks naar de sub moet om het verschil zonder AVR in de keten te meten, dan heb ik een line-out nodig. Die heb ik niet op mijn Air zitten, dus ik dacht hier dan alsnog een extern geluidskaartje voor nodig te hebben. Anders moet ik toch de HTPC gebruiken.

Quote from: HTip on June 29, 2013, 22:08:04
Alles in de receiver op 0 stellen, EQ e.d. uit en signaal van receiver naar sub zou toch hetzelfde resultaat moeten geven?

Dat klopt, maar dat gebeurde niet.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge