The CinemaLounge

Gestart door high-q, juli 18, 2011, 14:27:41

Vorige topic - Volgende topic

denoontje

high-q

Citaat van: denoontje op april  2, 2013, 23:43:33
goed nieuws dus!

Jazeker, ik ben er erg blij mee!

Enige waar ik nog mee zit is het afstellen van de Prismasonic. Afgelopen weekend werd ik geholpen door maat die snel even langs kwam om de beamer aan de mount te hangen, waardoor ik geen tijd had om alles helemaal recht te hangen. De lichtstraal van de beamer schijnt niet door het midden van de voorzetlens, waardoor er wat vervorming/vertekening ontstaat. Ga ik binnenkort mee aan de slag :)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Aan het afstellen van de Prismasonic ben ik nog niet toe gekomen, dat is echt een klusje voor twee.
Voorlopig moet ik het even doen met een heel klein beetje distortion.

Vanochtend heb ik in ieder geval mijn cassetterolgordijn terug gekregen, zodat ik de ruimte ook overdag
weer kan verduisteren. Had for the time being Rockwool isolatiemateriaal voor het raam gezet, maar
dat zag er niet echt netjes uit ;D

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

HTip

Dat heeft lang geduurd, of heb ik het mis?

Kun je uitleggen waarom het afstellen van de lens zo moeilijk is?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

high-q

Citaat van: HTip op april 12, 2013, 13:13:15
Dat heeft lang geduurd, of heb ik het mis?

Kun je uitleggen waarom het afstellen van de lens zo moeilijk is?

Nee, dat klopt. Ik heb een maand zonder gordijn gezeten. Ze hadden een nieuwe voor me besteld
omdat er een gaatje in zat.

Het afstellen is niet heel moeilijk, maar het kost in mijn situatie erg veel tijd als je het niet gelijk
de eerste poging goed doet. Door onderstaande foto's wordt het misschien een stukje duidelijker:

De Ceiling mount bestaat uit twee delen: Het gedeelte wat vast zit aan het plafond en het gedeelte
wat vast zit aan de projector. Als de projector aan het plafond hangt, heb je weinig ruimte om te
werken en moeten een aantal afstellingen al goed zijn.

Op de foto's is te zien dat de voorzetlens via twee armen hangt aan de mount en daar vervolgens
weer in de lenshouder (table-stand) zit. De armen zorgen voor de plaatsing van de voorzetlens voor
de projectorlens. Door de plaatsing van de twee armen wordt de positie bepaalt en kan je van
bovenaf gezien naar links en naar rechts sturen, maar ook naar voor of achter om de afstand van de
voorzetlens ten opzichte van de projectorlens te bepalen. Uiteindelijk wil je dat de voorzetlens zo dicht
mogelijk en precies in het midden van de projectorlens uit komt.

Aan de twee armen hangt de lenshouder, waarmee je de hoogte van de voorzetlens
bepaalt ten opzichte van de projectorlens. De hoogte van de voorzetlens is afhankelijk van het feit of je
lens-shift gebruikt. Gebruik je deze niet, dan moet de lens van de projector wederom in het midden uit
komen van het midden van de voorzetlens.

Ik gebruik wel lens-shift, dus dan moet je ervoor zorgen dat lichtbundel uit de projectorlens precies door
het midden gaat van de prisma's in de voorzetlens. Bij een lens-shift naar beneden, komt de voorzet lens
dus lager te hangen en niet in het midden. Deze stap controleer je door de projector aan te zetten, een
blanco papiertje tussen de projectorlens en de voorzetlens te plaatsen en van de voorkant de voorzetlens in
kijkt en checkt of de lichtbundel inderdaad precies in het midden van de lens uit komt.

Als je bovenstaande stap niet doet bij lens-shift, dan heb je dubbel verlies: Ten eerste omdat je niet
door het midden van de projectorlens projecteert en daardoor scherpte verliest. Ten tweede verhoog
je de kans op vervorming omdat je niet door het midden van de prisma projecteert. Als laatste zou je
nog tilt van de lens toe kunnen passen, maar dat doe ik nooit ivm distortion.

Zoals op de foto te zien is, hangt de projector aan drie punten. Dat betekent dat wanneer de projector
aan de mount hangt, deze iets door hangt en de positie van de voorzetlens ten opzichte van de
projectorlens ook weer verandert. Dit is meestal met een hoogte verschuiving in de houder wel op
te lossen.

Je moet iedere keer als de projector los is geweest deze stappen weer doorlopen, los gezien van
het klusje om de projector recht aan het plafond te gangen. Als je projector niet aan een mount
hangt is het natuurlijk een stuk simpeler. Dan zet je de voorzetlens ervoor en schuif je wat heen
en weer totdat alles klopt. Meestal ben ik een uurtje bezig voordat ik helemaal tevreden ben.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk uitgelegd is zo :)

The CinemaLounge

HTip

Duidelijker kan niet :) Is inderdaad niet iets wat je even tussendoor doet. Knap dat je het zelf kan en ook nog eens zo kan uitleggen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

Raymond187

Citaat van: high-q op april 11, 2013, 17:05:41

Vanochtend heb ik in ieder geval mijn cassetterolgordijn terug gekregen, zodat ik de ruimte ook overdag
weer kan verduisteren. Had for the time being Rockwool isolatiemateriaal voor het raam gezet, maar
dat zag er niet echt netjes uit ;D
Volgende x vuilniszak gebruiken. Staat ook niet mooi, maar dan is het lekker donker :)

Verder goed bezig met de projector  :thumbs-up:

Is alles nu weer back to normal? En volop genieten?

Ben je nog steeds heppie met je TD8 als rears?

high-q

Citaat van: HTip op april 12, 2013, 23:02:51
Duidelijker kan niet :) Is inderdaad niet iets wat je even tussendoor doet. Knap dat je het zelf kan en ook nog eens zo kan uitleggen.

De eerste keer was het moeilijkst. Had geen idee hoe de mount en het afstellen van de lens werkte.
Heb hier wel wat uitleg over gehad van mensen in een ander topic en zelfs via andere fora, aangezien
je aan de bijgeleverde handleiding niet echt veel hebt. Helaas moest ik de eerste paar keer wel zelf de
ladder op en af om de projector los te halen als iets niet goed afgesteld was. Maar goed, al doende leert men :)

Citaat van: denoontje op april 13, 2013, 07:40:02
Nou wat een werk zeg.....suc6

Thanks, ik verwacht dat de boel voor het najaar wel recht hangt  ;D

Citaat van: Raymond187 op april 13, 2013, 20:25:17
Volgende x vuilniszak gebruiken. Staat ook niet mooi, maar dan is het lekker donker :)

Verder goed bezig met de projector  :thumbs-up:

Is alles nu weer back to normal? En volop genieten?

Ben je nog steeds heppie met je TD8 als rears?

Niet eens aan gedacht, misschien een goeie tip voor andere mensen die met dit probleem zitten overdag.
De projector en alles er omheen moet ik nog wat fijner afstellen, inclusief een calibratie binnenkort. Voor nu
is alles voorlopig back to normal. Aangezien er de laatste tijd weinig uit komt, heb ik afgelopen week de projector
misschien maar 1 keer aan gehad. Maar zeker nog happy met de TD8's  :wub:

Voorlopig de audio-upgrade weer even uitgesteld. Mijn fileserver is namelijk langzaam aan het doodgaan, dus
die is eerst aan de beurt. Plan is om de hardware uit mijn HTPC te verplaatsen naar deze machine en de
HTPC een upgrade te geven zodat ik aan de slag kan met MadVR en SVP. Staat wel iets over in

Het geavanceerde HTPC topic

The CinemaLounge

high-q

Zojuist de bestelling gedaan voor de HTPC upgrade kit, bestaande uit:

*. Intel Core I7 3770k processor
*. Gigabyte GA-Z77M-D3H moederbord
*. Corsair Vengeance Geheugen 2 x 4 GB DDR3 - 1866 MHz
*. Scythe Ninja 3 SCNJ-3100 Rev. B - Koeler

Videokaart is voorlopig nog even uitgesteld. Tot die tijd wil ik eerst met MadVR aan de slag als video renderer icm Mediaplayer Classic. Na die tijd ga ik ook kijken naar SVP (Smooth Video Project) voor frame interpolatie. Normaal gesproken hou ik hier niet van met de standaard functionaliteit op tv's en projectoren, maar ben toch erg benieuwd wat het resultaat is als je dit laat doen door een dikke processor en dikke videokaart.

Ik zie het voorlopig eerst als een side-project. Mocht het niks zijn, dan verwissel ik de hardware tzt weer om van machine.

The CinemaLounge

Raymond187

I7 cpu voor een HtPC?

Sexy specs dat sws  :headbanging:

RalphH

Dikke proc idd, maar als je veel correctie uit gaat voeren, heb je wel wat rekenkracht nodig.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

high-q

Citaat van: Raymond187 op april 19, 2013, 21:17:23
I7 cpu voor een HtPC?

Sexy specs dat sws  :headbanging:

Yep, puur voor post-processing/rendering met MadVR. Binnenkort aangevuld met een high-end videokaart voor frame interpolatie. Leuk projectje.

Citaat van: RalphH op april 19, 2013, 21:34:23
Dikke proc idd, maar als je veel correctie uit gaat voeren, heb je wel wat rekenkracht nodig.

Afgelopen week Jack Reacher gekeken met de FI van de Epson op medium. Liep niet helemaal vloeiend. Qua prestatie kan dat naar mijn mening echt een stuk beter.

In het verlengde daarvan ben ik erg benieuwd wat de extra 24 frames bij 48p met 4k gaat doen. Voorlopig voor de meeste thuisgebruikers eerst alleen nog maar toekomstmuziek.

Voor de mensen die meer willen weten over MadVR en SVP:

http://forum.doom9.org/showthread.php?t=146228

The CinemaLounge

high-q

Citaat van: high-q op april 19, 2013, 21:09:32
Zojuist de bestelling gedaan voor de HTPC upgrade kit, bestaande uit:

*. Intel Core I7 3770k processor
*. Gigabyte GA-Z77M-D3H moederbord
*. Corsair Vengeance Geheugen 2 x 4 GB DDR3 - 1866 MHz
*. Scythe Ninja 3 SCNJ-3100 Rev. B - Koeler

Gister aan het eind van de dag werd het pakketje bezorgd en in de loop van de avond ben ik aan de slag gegaan met knutselen. Het was hierbij de bedoeling om de oude onderdelen met de nieuwe onderdelen te vervangen op de processorkoeler na. Deze had ik graag opnieuw willen gebruiken op de nieuwe processor.

Bij het uitpakken van de nieuwe koeler kwam ik er achter dat de bevestigingsclips niet uitwisselbaar zijn. Beide koelers zijn geschikt voor socket 775 en 1155, dus ik ging er van uit dat het verwisselen geen probleem zou zijn. Helaas moet ik de clip alsnog bestellen, zodat de oude koeler op de nieuwe processor kan.

Om toch door te kunnen gaan met het installeren van het besturingssysteem en overige software, heb ik besloten om eerst de nieuwe koeler plaatsen. Hierbij komt kijken dat deze een stuk hoger is dan de oude en daardoor mijn htpc-kast niet dicht kan. Aangezien het toch mooi weer is, laat ik de HTPC voorlopig even in de cabrio stand staan 8)

Hieronder de twee naakte HTPC's waarin het verschil in koeler grootte duidelijk te zien is:

The not so twin towers ...

The CinemaLounge

HTip

Wow, wat een koeling! :o

Gewoon zo laten. Lekker koel in de komende zomer :D
Showcase - Topic

high-q

Gister alle onderdelen in de kast geplaatst en na nog wat kleine tegenslagen eindelijk Windows geinstalleerd. Uiteindelijk was ik gisteravond laat pas klaar met de installatie en het configureren van XBMC plus de installatie van Media Player Classic Home Cinema met alle renderers die daarbij horen. Voor de komende tijd heb ik op de planning staan:

*. Verdiepen in het stabiel overklokken van de Intel Core i7 3770k Ivy Bridge + geheugen
*. Verdiepen in madVR + SVP

Ben ik voorlopig nog wel een tijdje zoet mee. Vandaag eerst maar de 1366/1155 mountingclip bestellen voor Scythe Ninja Mini, dan kan de htpc-kast binnenkort ook weer dicht.

Citaat van: HTip op april 21, 2013, 13:54:13
Wow, wat een koeling! :o

Gewoon zo laten. Lekker koel in de komende zomer :D

Haha, met slechts 1 120mm koeler die op 600rpm draait gaan we het denk ik niet redden.
Alhoewel, zomer? Gaat dat nog gebeuren dit jaar? :turn:

The CinemaLounge

RalphH

Citaat van: high-q op april 22, 2013, 12:15:26
Haha, met slechts 1 120mm koeler die op 600rpm draait gaan we het denk ik niet redden.
Alhoewel, zomer? Gaat dat nog gebeuren dit jaar? :turn:

Scythe Mugen?
Best een goei koelertje hoor. Goeie fan-controller (speedfan ofzo) erop en dan kun je 'm redelijk stil houden. Tussen 400 en 8nogwa hoor je 'm nagenoeg niet. Zorg wel dat de kast nog een paar langzaam draaiende fans heeft zodat de warmte ook naar buiten kan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raymond187

:headbanging: beste cooler idd.

Ik heb de Scyte mugen rev B in de piecie zitten + nog 5 andere FANs :D

Heb je de standaard CPU pasta gebruikt of artic silver ofzo?

Dat stabiel OCen is leuk gaat alleen wat tijd in zitten. Beetje sneller stroom ietsie bij of af :D Liefst zo min mogelijk stroom natuurlijk alleen dan stabiel blijven draaien tijdens een stresstest. Dat renderen vreet CPU vermogen.

high-q

Citaat van: RalphH op april 22, 2013, 12:20:22
Scythe Mugen?
Best een goei koelertje hoor. Goeie fan-controller (speedfan ofzo) erop en dan kun je 'm redelijk stil houden. Tussen 400 en 8nogwa hoor je 'm nagenoeg niet. Zorg wel dat de kast nog een paar langzaam draaiende fans heeft zodat de warmte ook naar buiten kan.

Die grote op het plaatje is de Ninja 3 Rev. B en de kleine is de oudere Ninja Mini, beiden van Scythe. Gister had ik de Ninja 3 op 600rpm draaien, ingesteld met de fan controller. Zelfs met de kap eraf hoor je daar niks van.

Voor de airflow in de htpc heb ik nog een 92mm fan die koele lucht aan zuigt en twee 60mm fans die de warme lucht afvoeren. In de voeding  zit trouwens ook nog een 120mm fan die op een laag toerental draait. .

Trouwens al een lange tijd niet meer gedaan, dit computer gefreak met onderdelen overklokken en zo  ;D

Citaat van: Raymond187 op april 22, 2013, 12:27:40
:headbanging: beste cooler idd.

Ik heb de Scyte mugen rev B in de piecie zitten + nog 5 andere FANs :D

Heb je de standaard CPU pasta gebruikt of artic silver ofzo?

Dat stabiel OCen is leuk gaat alleen wat tijd in zitten. Beetje sneller stroom ietsie bij of af :D Liefst zo min mogelijk stroom natuurlijk alleen dan stabiel blijven draaien tijdens een stresstest. Dat renderen vreet CPU vermogen.

Mooi spul inderdaad van Scythe! Ik had de Ninja 3 gekocht omdat ik dacht dat de mounting clips uitwisselbaar waren, maar helaas. Momenteel zit het standaard spul van Scythe erop, maar als ik de boel straks toch weer moet verwisselen dan moet ik sowieso nieuwe pasta halen. Zo'n spuitje van Arctic Silver leek me idd wel wat.

Daar gaat veel tijd in zitten ja, helaas gelden niet voor alle proc+mem+mobo dezelfde waarden voor een stabiele OC. Wat ik heb begrepen is dat ik met lucht 4,5Ghz wel moet gaan halen. De bedoeling is dat het renderen verdeeld gaat worden over de CPU en (high-end) GPU. Dat laatste duurt nog wel ff voordat die er is. Wacht even op een leuk tweedehandsje.

The CinemaLounge

Raymond187

ahh CPU en GPU gebruiken  :thumbs-up: GPUs van de game VGA kaarten zijn als erg sexy geworden en het werkgeheugen wat erop zit is vaak nog sneller dan werkgeheugen wat op je MOBO zit hahaha.

GPU ook OCen?

Wel slim meerdere FANs te gebruiken. Kan je ze langzamer laten draaien dus minder DBs

high-q

Ik vind die videokaarten van tegenwoordig echt te belachelijk voor woorden. Het is ook dat ik er nu een heel ander doel mee heb, maar ik denk dat ik tegen die tijd er wel eens een spelletje mee ga spelen. Eerst maar beginnen met de CPU. De GPU zien we tzt wel. Vanmiddag tijdens de lunchpauze had ik een HD 7970 GHZ Edition Vapor-X in mijn hand, de verleiding was groot ;D

Lees voor de lol dit eens:

http://www.cinemablend.com/games/AMD-Radeon-HD-7990-Malta-Sells-96-100-eBay-54868.html

Ging even kijken of ik de bevestigingsclip kon bestellen, maar deze zat helaas niet in het assortiment. Daarna maar even online besteld, samen met een tube thermische pasta. Heb ik voor 8eu aan spulletjes besteld, moet ik 8eu aan verzendkosten betalen en ook nog eens een euro extra voor Ideal.

The CinemaLounge

larzie

Stond laatst een review op tweakers voor de 7990 kaart:

http://tweakers.net/reviews/3020/amd-hd-7990s-dual-gpu-monster-getest.html

Denk niet dat je die kaart echt nodig hebt voor je htpc :P
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

high-q

Haha, dat denk ik ook niet. Zit nog te twijfelen tussen een HD7970 en een GTX680. Een gebruikte van een jaar oud met een verschil van 200eu tov de huidige prijs.

Overklokken van de i7 3770k gaat ook goed. Draai nu stabiel op 4.3ghz met luchtkoeling en een max core temperatuur van 66graden onder stress. Alleen door de multiplier in stapjes aan te passen. Nu nog de vcore en heel misschien een beetje van de bclk.

Als de boel boel dan stabiel blijft draaien rond 4.5ghz ben ik tevreden. Geheugen is dan de volgende stap.

The CinemaLounge

high-q

Citaat van: high-q op april 26, 2013, 18:02:48
Overklokken van de i7 3770k gaat ook goed. Draai nu stabiel op 4.3ghz met luchtkoeling en een max core temperatuur van 66graden onder stress. Alleen door de multiplier in stapjes aan te passen. Nu nog de vcore en heel misschien een beetje van de bclk.

Gister ff gekeken of ik met alleen de multplier verder kon komen. Op 44x100mhz ging het 5 min goed onder 100% load, daarna blue screen. Dacht ik verder te kunnen door de vcore lichtjes op te schroeven, blijkt het na lang uitzoeken dat m'n moederbord het niet ondersteunt.

Aangezien ik nog in de afkoelperiode zit, heb ik besloten het huidige moederbord terug te sturen en de versie te bestellen die het wel ondersteunt. Gigabyte GA-Z77X-D3H -> Gigabyte GA-Z77MX-D3H.

Met de basic settings vind ik het verschil nog te weinig en met de gewenste settings in madVR + SVP loopt het niet meer vloeiend. Nog steeds een leuk projectje dit!

The CinemaLounge

Raymond187

ProjectJe zegt ti dan :D

Als ik de specs zo lees is het een SVS onder de HTPCs :D

Wat zou volgens jou het merkbaar verschil zijn tussen 4.3Ghz of 4.5Ghz?

66gr onder stress is  :thumbs-up: