The CinemaLounge

Started by high-q, July 18, 2011, 14:27:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

high-q

#225
Update ...

Vanaf vrijdag weer bezig geweest met wat "kleine" zaken op gebied van elektra. Meeste eigenlijk niet direct HT-gerelateerd, maar even om de totale voortgang voor mezelf bij te houden. Vrijdagavond zijn we begonnen met:

*. Complete lichtgroep omgelegd naar nieuw punt ivm plaatsing nieuwe trap
*. Nieuw stopcontactpunt geplaatst in de scheidingswand
*. Kaku ACM-300 ontvangers weggewerkt in scheidingswand
*. Lichtknop voor de bijkeuken geplaatst in de scheidingswand
*. Hotelschakeling gemaakt tbv verlichting bijkeuken
*. Stopcontact geplaatst tbv pomp vloerverwarming

Zaterdagavond was het klaar.

Lijkt weer niet heel veel, maar heeft wel een hele dag gekost om het allemaal voor elkaar te krijgen. Het vervelende is dat dit soort "kleine" klusjes erg tijdrovend zijn en je er achteraf niks meer van terug ziet, aangezien het meeste allemaal achter de wanden en boven het plafond verstopt wordt.



Omgelegde lichtgroep + nieuwe lichtknop(1) voor hotelschakeling verlichting bijkeuken



Lichtknop binnenkomst bijkeuken vanaf buiten




Aanvoer voeding KaKu (rechts) en aanvoer lichtknop(2) hotelschakeling bijkeuken (links) in de scheidingswand



Nieuw stopcontact(punt) in de scheidingswand



Nieuw stopcontact pomp vloerverwarming. We hebben weer warme voetjes  ;D


Tevens afgelopen vrijdag een afspraak gemaakt met de stukadoor. Als het goed is komt deze op 3 september langs om de wanden en de koof te stuken.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Net even contact gehad met de installateur. Deze moet zijn werkzaamheden afgerond hebben voordat de stukadoor aan de slag gaat en de wanden straks niet meer open kunnen.


Werkzaamheden installateur:


Aanlsuiten radiatoren HT-Lounge + bijkeuken:

*. Aansluiten lange radiator (2.70m) op midden van lange wand, leidingen "achter/onder" de wand door
*. Aansluiten korte radiator (80cm) op midden scheidingswand, leidingen via plafond scheidingswand in
*. Aansluiten radiator (1.35m) bijkeuken tegenover de wasmachine

Aanpassen meterkast hal:

*. Meterkast aanpassen naar 3 fasen
*. Glaszekering vervangen door automaat
*. Aarde badkamer aansluiten
*. Enkel fase hoofdschakelaar gebruiken voor meterkast garage.

Aansluiten meterkast garage:

*. Enkel fase hoofdschakelaar plaatsen
*. Fase kabel verlengen tot juiste hoogte
*. Fase kabel aansluiten op meterkast
*. Meterkast klaar maken tot aan aardlekschakelaar


Is nog best een lijstje aan werkzaamheden voordat ik zelf weer aan de slag kan. Zoals het er nu naar uit ziet gaat hij aankomende woensdag beginnen en is hij in de loop van de week klaar.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Eddye

Heel benieuwd hoe het er uit komt te zien.
:popcorn:
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

high-q

Hopelijk net zoals op de schetsen  ;D

Als de basis helemaal staat kan ik beginnen met de afwerking van de ruimte. Hopelijk is dat binnen een paar weken. De afwerkingsfase van de ruimte zou in principe ook vrij vlot moeten kunnen verlopen.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

HTip

Gaaf project zeg! En het tempo waarmee je bouwt... :o

Je doet trouwens je nickname volledig eer aan. Tenminste als de Q voor Quality staat :thumbs-up: Je denkt alles vantevoren helemaal uit, dus het eindresultaat zal er dan ook naar zijn...

Succes met de verdere bouw!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

high-q

Thanks!

Dat zie ik als een groot compliment komend van jou :D

Tempo is te danken aan drie dingen:

1. Heldere planning en (ontzettend lange) voorbereiding. Dat laatste moest wel om te kijken wat ik eventueel zelf kon doen, want alles laten doen kost echt bakken met geld.
2. De hulp die ik krijg bij het uitvoeren van de bouw (mensen die hun vak verstaan)
3. Mijn project is (nog) niet zo complex als dat van jou  ;D

Ik heb ontzettend veel info gehaald uit de bouw van andere private HT's, met name uit die van jou. Je wilt niet weten hoe vaak en hoe lang ik in jouw topic heb zitten neuzen naar ideeën en de uitvoer ervan. Echt ontzettend fijn dat je je stappen zo duidelijk vastgelegd en beschreven hebt voor andere ht-fanaten  :worship:

De Q staat inderdaad voor Quality. De nickname heb ik mezelf gelukkig niet gegeven, komt een beetje voort uit het feit dat ik irl altijd vrij Pietje Precies ben. Kan me voorstellen dat, als het resultaat niet voldoet aan de verwachting, de naam nogal pretentieus over komt  :-[
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Vandaag wordt de meterkast aangepast naar 3 fasen, de nieuwe meterkast ten behoeve vand de HT geplaatst. De bijbehorende dedicated groepenkabels aangesloten en worden de radiatoren in de HT alvast opgehangen. Hopelijk mag ik aan het einde van de dag of morgen in de ochtend weer een paar werkzaamheden afvinken :)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

#232
Naar aanleiding van bovenstaand bericht even een update over de werkzaamheden van vandaag ...


Vanmorgen stond de elektricien al vroeg voor de deur, namelijk om iets voor 07:00  :yawnee:
Na een vlug rondje kwam hij al snel tot de conclusie dat ik in mijn vakantie iets te enthousiast was geweest met het aanleggen van kabels en het aankopen van een nieuwe meterkast.

De kabel die ik had getrokken bleek iets (1m) te kort te zijn om alles mooi aan te sluiten. Hij heeft dus weer het één en ander los moeten maken om een extra stukje lengte van één kant bij te trekken, zodat hij aan de andere kant een las kon maken om alles mooi passend te krijgen.

Hij kwam eveneens tot de conclusie dat voor het gebruiken van een fase voor de HT-Lounge, ik een verkeerde groepenkast had gekocht. Bij de overstap van enkelfase na drie fase hoor je namelijk twee keer een drie fasen groepenkast te hebben voor een symmetrische belasting. In mijn beleving zou er een aparte fase voor de HT-Lounge gebruikt gaan worden, dus had ik een enkelfasige groepenkast aangeschaft. Logisch .... toch?  :confused: Helaas was dat een beetje te kort door de bocht, dus de oplossing was het plaatsen van een (veel duurdere) drie fasen groepenkast, ouch!  :(

Na wat gepuzzel heeft hij de oude groepenkast gebruikt voor de HT-Lounge en de nieuwe groepenkast in de bestaande meterkast geplaats. Helaas heeft hij niet al zijn werkzaamheden af kunnen ronden, dus komt hij morgen terug voor het laatste beetje. Kreeg van hem ook het verzoek om een afspraak te maken met de energieleverancier, zodat de meter in de kast ook vervangen kan gaan worden. Dit gebeurt aankomende vrijdag.

De loodgieter kwam vanmorgen rond een uur of 10 en heeft zich vandaag bezig gehouden met het plaatsen van de radiatoren: 1 grote en 1 kleine in de HT-Lounge en 1 tussenmaat in de bijkeuken. Ook de loodgieter kon niet gelijk aan de slag. Hij ging er van uit dat alles nog open lag, zodat hij overal bij kon komen. Met het antwoord dat alles in principe nog bereikbaar was, door de gipsvezelplaten los te schroeven, werd hij niet bepaald vrolijker  ::) Na hem een korte instructie gegeven te hebben over het loshalen van de platen, dit moet vanwege de constructie namelijk in een bepaalde volgorde, kon hij beginnen met zijn klus.

Ook de loodgieter heeft nog niet al zijn werk af kunnen ronden, dus ook hij komt morgen terug om het laatste beetje af te maken. Ik ben in ieder geval blij dat hij in mijn ogen toch nog veel gedaan heeft. Van de drie verwarmingen hangen er namelijk al twee en zijn de leidingen mooi achter de wanden weg gewerkt. Geeft voor mij alweer een totaal ander plaatje  ;D




Upgrade meterkast en een warboel aan nog niet weggewerkte kabels



Deurtje maar weer dicht ...



De twee radiatoren netjes in het midden van de wand opgehangen met de leidingen erachter verstopt




De nieuwe groepenkast (met dedicated audiogroepen) voor de HT-Lounge, de ruimte erboven en de bijkeuken



Zoals het er nu naar uit ziet kost het afronden hooguit een halve ochtend werk en is er één dag toch nog veel werk verzet  :D

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

HTip

Je gaat echt als een speer zeg! Nog even en je kan lekker gaan genieten...

Bedankt voor het compliment. Jouw ruimte zal niet veel onder doen denk ik. Project is complex genoeg. Ik ben alleen veel meer tijd kwijt geweest met de akoestiek, anders was ik zo klaar geweest :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

chansig

Wat een boel verwarming zeg...Niet teveel van het goede in combi met de warmte die afgegeven gaat worden door je apparatuur. En een smaakverschil...ik had zelf voor een ander tupe radiator gekozen met iets meer uitstraling. Maar dat is puur smaak.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

high-q

#235
Vandaag zijn de mannen van het installatiebedrijf langs gekomen om het werk af te ronden. Resultaat na een halve ochtend werk, was dat de meterkasten helemaal klaar zijn voor gebruik en de derde radiator is opgehangen in de bijkeuken. Daarmee is ook Fase 3 van mijn planning helemaal afgerond  :pompom:




Meterkast met dedicated audiogroepen helemaal klaar




Radiator in de bijkeuken geplaatst



Overigens te horen gekregen dat mijn trap, die naar de ruimte boven de HT-Lounge gaat, ook klaar is. Als het goed is kan ik die morgen ophalen (het is een bouwpakket) zodat die ergens volgende week geplaatst kan worden.


Quote from: HTip on August 24, 2011, 20:14:36
Je gaat echt als een speer zeg! Nog even en je kan lekker gaan genieten...

Bedankt voor het compliment. Jouw ruimte zal niet veel onder doen denk ik. Project is complex genoeg. Ik ben alleen veel meer tijd kwijt geweest met de akoestiek, anders was ik zo klaar geweest :D



Maar goed dat die jongens doorwerken, anders lopen de kosten al snel omhoog  :P
Dit is zijn werkzaamheden waar ik helaas geen mensen voor ken die me er mee zouden kunnen helpen. Electra aanleggen zonder spanning is één, maar een meterkast mag je sowieso zonder certificering al niet zelf plaatsen. Voordat ik echt kan gaan genieten zie ik nog een aantal obstakels, maar we zien tzt wel hoe we die op gaan lossen.

Mag gezegd worden. Voor veel mensen (mezelf meegerekend) blijft jouw HT letterlijk een Chamber of Dreams  :wub:


Omdat mijn ruimte ook deels bewoonbaar moet blijven en ik met het balkenplafond en wat ramen zit, kan ik de akoestiek niet zo grondig aanpakken zoals jij dat hebt gedaan (denk ik). Ik hoop dat ik achteraf misschien nog één en ander kan doen om de problemen op dit gebied wat aan te pakken. Dan blijf ik in ieder geval nog een tijdje bezig  :D



Quote from: chansig on August 25, 2011, 12:26:38
Wat een boel verwarming zeg...Niet teveel van het goede in combi met de warmte die afgegeven gaat worden door je apparatuur. En een smaakverschil...ik had zelf voor een ander tupe radiator gekozen met iets meer uitstraling. Maar dat is puur smaak.

Gr Hans



Lijkt maar zo Hans, de hoek die je ziet is nog niet de helft van de totale ruimte. Het is voor de inhoud van de kamer zelfs te weinig. De radiatoren die er hangen had ik "over". Scheelt weer in de kosten. Als je een aantal posts terug leest (antwoord #224 ), kan je zien dat er nog radiator ombouwkasten omheen komen. Je ziet ze dus niet meer terug. Ik had ze ook al in de schetsen getekend (antwoord #41), maar waarschijnlijk zie je dat niet goed genoeg.  ;D




Andere view van de tekening, koof en plafond niet meegenomen


HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Tussenstand planning ...

Fase 1 – Ruimte leeg maken:

•   Leeg maken garage ✔
•   Werkbank slopen en afvoeren ✔
•   Werkkast verwijderen ✔
•   Keukenblok slopen en afvoeren ✔
•   Wasmachineplateau slopen ✔
•   Leidingen afdoppen ✔
•   Trap naar gastenverblijf slopen ✔
•   Balkenplafond netjes maken (planken en spijkers verwijderen) ✔


Fase 2 – Nieuwe basis

Voor de nieuwe situatie moet het een en ander aangepast worden in de ruimte.  Voor deze werkzaamheden zal ik externe partijen in moeten schakelen.

•   Verwijderen garagedeuren ✔
•   Plaatsen geïsoleerde muur + kozijn met deur (nieuwe ingang) ✔
•   Verplaatsen cv-installatie ✔
•   Omleggen gas, water, elektra en vloerverwarming ✔
•   Verwijderen of afdoppen oude leidingen ✔
•   Verplaatsen wasmaschine ✔
•   Aanleggen nieuwe afvoer ✔
•   Afdekken smeerput met OSB platen 50%
•   Plaatsen scheidingswand tussen HT en "bijkeuken".✔


Fase 3 – Elektra:

•   Omleggen bestaande wasmachine groep naar bijkeuken ✔
•   Voorbereiden elektra: meter(kast) aanpassen naar 3 fasen en aanleggen nieuwe groepen ✔
•   Eventueel plaatsen extra meterkast/groepenkast in de bijkeuken ✔
•   Voorbereiding leidingen naar apparattuur (rears, sub en beamer) ✔
•   Voorbereiding nieuwe stopcontacten/stopcontacten verplaatsen. ✔
•   Bepalen nieuwe lichtpunten/lichtgroepen en nadenken over de bediening (KaKu?) ✔


Fase 4 – Ombouwen ruimte

Wanden en plafond:

•   Aanbrengen regelwerk ✔
•   Plaatsen isolatieplaten (steenwol) voorzetwanden en plafond ✔
•   Plaatsen gipsvezelplaten voorzetwanden ✔
•   Plaatsen gipsvezelplaten tussen balken balkenplafond ✔
•   Gipsvezelplaten afwerken (en stuccen??) 25%
•   Alvast nadenken over kleuren 70%

Overig:

•   Plaatsen nieuwe trap 50%
•   Plaatsen radiatoren ✔

Fase 5 – Aankleden ruimte

Wanneer de wanden en het plafond gezet zijn, wordt de ruimte verder aangekleed met houten elementen om wat meer sfeer te creëren. Hierbij is te denken aan:

•   Houten raamlijsten 50%
•   Houten deurlijsten 50%
•   Nieuwe deuren 50% 50%
•   Sierbalken om de bestaande balken heen ✔
•   Koof/lichtbak voor spotjes rondom ✔
•   Houten vensterbanken 50%
•   Hoge houten sierplinten 50%
•   Radiatorombouw 50%
•   Plaatsen shutters 50%

Fase 6 – Inrichten ruimte

•   Afwerken van wanden (behang/sausen)
•   Afwerken plafond, gipsvezelplaten en balken schilderen
•   Afwerken houtwerk, schilderen in kleur

•   Vloer bekleden, ondervloer + vloerbedekking
•   Meubels uitzoeken (Bank, hocker, coffeetable)
•   Audiomeubel op maat laten maken voor de apparatuur
•   Gordijn ophangen voor projectiewand wat dient voor masking  en evt. demping achter de front speakers
•   Cassette rolgordijnen in de kozijnen plaatsen om het zo donker mogelijk te maken
•   Raamluiken (shutters) aan de binnenkant voor de sfeer en afwerking
•   Plaatsen wandlampen


Fase 7 – Overzetten en installeren apparatuur

In deze fase gaat alle apparatuur overgezet worden naar de nieuwe ruimte. Hierbij ga ik uit van de opzet zoals ik ze in eerste instantie in de tekeningen verwerkt heb of afhankelijk aangepast heb naar aanleiding van jullie commentaar.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Davey

Je gaat lekker zeg  :thumbs-up:. Het zal nu echt naar de afwerkfase gaan  O0.

Dat verhaal met die loodgieter was leuk om te lezen. Ik kan me de blik op zijn gezicht wel voorstellen toen de plaatjes eraf moesten  :D. Zolang jij je maar niet ergert aan die mannen gaat alles goed komen.

high-q

Quote from: Davey on August 26, 2011, 09:24:36
Je gaat lekker zeg  :thumbs-up:. Het zal nu echt naar de afwerkfase gaan  O0.

Dat verhaal met die loodgieter was leuk om te lezen. Ik kan me de blik op zijn gezicht wel voorstellen toen de plaatjes eraf moesten  :D. Zolang jij je maar niet ergert aan die mannen gaat alles goed komen.

Bedankt weer voor je reactie  :bigsmile:

Ik erger mezelf niet zo snel aan die jongens hoor, ben al blij dat ze me "helpen" bij iets wat ik zelf niet kan. Met verwarmingsbuizen was het misschien nog wel gelukt, maar achter de wanden hebben ze nu met kunststof leidingen gewerkt met speciale koppelingen bij aftakkingen en dergelijke.

Voordat ik de afwerk fase in ga las ik denk ik toch nog even een korte pauze in. Zijn namelijk nog steeds een aantal zaken waar ik nog niet helemaal uit ben:

*. Waar de audio apparatuur te plaatsen
*. Hoe de tv-meubel met lift te plaatsen
*. Wel of geen podium voor de proj. wand.
*. Misschien toch een meting laten doen, nu de proj. wand nog los kan.


HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Kjelt

#239
Quote from: high-q on August 24, 2011, 19:50:39
Hij kwam eveneens tot de conclusie dat voor het gebruiken van een fase voor de HT-Lounge, ik een verkeerde groepenkast had gekocht. Bij de overstap van enkelfase na drie fase hoor je namelijk twee keer een drie fasen groepenkast te hebben voor een symmetrische belasting. In mijn beleving zou er een aparte fase voor de HT-Lounge gebruikt gaan worden, dus had ik een enkelfasige groepenkast aangeschaft. Logisch .... toch?  :confused: Helaas was dat een beetje te kort door de bocht, dus de oplossing was het plaatsen van een (veel duurdere) drie fasen groepenkast, ouch!  :(
Van beide kanten is het logisch. Je zult willen kijken naar je energie verbruik van je HT systeem. Als dat rond en nabij de 2800W of meer is dan zul je zowiezo ook bij 1 fase voor twee groepen willen gaan. Echter als je diezelfde fase ergens anders in het huis ook belast met 10A (wasmachine, stofzuiger, droger, oven) dan bestaat de kans dat de gemeentezekering eruit vliegt. Dat wil je absoluut voorkomen. Daarom zul je moeten inventariseren welke stroomslurpers op welke fase hangen en dat balanceren. Aangezien bijna niemand dat doet, moet een elektricien de eigenaar (en belangrijker evt toekomstige noobie eigenaar) beschermen. Oftewel je wilt voor jezelf het hele huishouden even goed op een rijtje zetten, inventariseren en analyseren en dan zou je in principe nog altijd de installatie op 1 dedicated fase kunnen aansluiten. En oh ja de energieleverancier vind het ook fijner als je alle drie de fases gebalanceerd gebruikt maar daar heb ik nooit medelijden mee  :D

high-q

Quote from: Kjelt on August 26, 2011, 11:25:05
Van beide kanten is het logisch. Je zult willen kijken naar je energie verbruik van je HT systeem. Als dat rond en nabij de 2800W of meer is dan zul je zowiezo ook bij 1 fase voor twee groepen willen gaan. Echter als je diezelfde fase ergens anders in het huis ook belast met 10A (wasmachine, stofzuiger, droger, oven) dan bestaat de kans dat de gemeentezekering eruit vliegt. Dat wil je absoluut voorkomen. Daarom zul je moeten inventariseren welke stroomslurpers op welke fase hangen en dat balanceren. Aangezien bijna niemand dat doet, moet een elektricien de eigenaar (en belangrijker evt toekomstige noobie eigenaar) beschermen. Oftewel je wilt voor jezelf het hele huishouden even goed op een rijtje zetten, inventariseren en analyseren en dan zou je in principe nog altijd de installatie op 1 dedicated fase kunnen aansluiten. En oh ja de energieleverancier vind het ook fijner als je alle drie de fases gebalanceerd gebruikt maar daar heb ik nooit medelijden mee  :D

Hi Kjelt,

Bedankt voor de toevoeging! Ik heb zo goed als precies dezelfde uitleg van de elektricien gehad, alleen kan jij het beter verwoorden dan ik dat kan. Gemakshalve heb ik dit verhaal dan ook maar niet na proberen te vertellen ;D

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Kjelt

Ok dan  ;D enigste dat je nog wel even mag navragen bij die elektricien (als je zijn telnr nog hebt) of je in dezelfde kamer wel wandcontactdozen met een andere fase mag gebruiken want dat mocht vroeger in ieder geval niet. Maar dat kan inmiddels veranderd zijn.

Davey

#242
Quote from: high-q on August 26, 2011, 10:43:27
*. Waar de audio apparatuur te plaatsen
*. Hoe de tv-meubel met lift te plaatsen
*. Wel of geen podium voor de proj. wand.
*. Misschien toch een meting laten doen, nu de proj. wand nog los kan.

Aangezien jouw HT bij de woonruimte gaat behoren zou ikzelf geen podium of dat soort zaken toepassen. Metingen zou ik ook pas achteraf doen. Velen zullen het nu niet met me eens zijn waarschijnlijk  :devil:.

Ik weet zeker dat je zonder al die poespas al een heel mooi plaatje hebt, een hele mooie sound en een hele blije vrouw  :D. Wat kleine akoestische aanpassingen kan dadelijk altijd nog.

HTip

Quote from: high-q on August 25, 2011, 21:50:43
Mag gezegd worden. Voor veel mensen (mezelf meegerekend) blijft jouw HT letterlijk een Chamber of Dreams  :wub:
Bedankt voor het mooie compliment :wub: Met de M&G's probeer ik wat meer mensen hiervan te laten genieten. Het is dan wel slechts een dag (sommigen wat meer ;)), maar toch...

Quote
Omdat mijn ruimte ook deels bewoonbaar moet blijven en ik met het balkenplafond en wat ramen zit, kan ik de akoestiek niet zo grondig aanpakken zoals jij dat hebt gedaan (denk ik). Ik hoop dat ik achteraf misschien nog één en ander kan doen om de problemen op dit gebied wat aan te pakken. Dan blijf ik in ieder geval nog een tijdje bezig  :D
Je bent er al aardig mee bezig met de steenwol, etc. Kan best dat het best al goed klinkt. Net zoals Davey zegt, eerst maar even kijken en daarna kan je altijd nog aanpassingen doen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

chansig

Quote from: high-q on August 25, 2011, 21:50:43
Lijkt maar zo Hans, de hoek die je ziet is nog niet de helft van de totale ruimte. Het is voor de inhoud van de kamer zelfs te weinig. De radiatoren die er hangen had ik "over". Scheelt weer in de kosten. Als je een aantal posts terug leest (antwoord #224 ), kan je zien dat er nog radiator ombouwkasten omheen komen. Je ziet ze dus niet meer terug. Ik had ze ook al in de schetsen getekend (antwoord #41), maar waarschijnlijk zie je dat niet goed genoeg.  ;D

Jawel...komt gewoon omdat je zo snel gaat en ik dan dus zoveel info te verwerken krijg dat er wel eens wat tussendoor glipt. Met ombouw maakt de vorm/kleur inderdaad allemaal niet uit....maar weer hulde dus.  :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Maurits

Quote from: Davey on August 26, 2011, 13:02:15
Aangezien jouw HT bij de woonruimte gaat behoren zou ikzelf geen podium of dat soort zaken toepassen. Metingen zou ik ook pas achteraf doen. Velen zullen het nu niet met me eens zijn waarschijnlijk  :devil:.

Ik weet zeker dat je zonder al die poespas al een heel mooi plaatje hebt, een hele mooie sound en een hele blije vrouw  :D. Wat kleine akoestische aanpassingen kan dadelijk altijd nog.

Ik ben het met Davey eens.
Surround: HTPC Ubuntu en Kodi / Marantz SR-7011 Receiver / Meridian G57 & G55 / Tannoy Definition D700 Fronts / Tannoy Profile 638 Sides / Tannoy Profile 637 rears / Tannoy Definition D750 Center / SVS SB13 Ultra Subwoofer / Epson TW7200 Full HD Beamer
Stereo: Marantz SR-8002 met Dynaudio Focus 380

larzie

#246
Ziet er al een stuk beter uit dan die oude garage T.! Met al dat hout lijkt t nu nog wel een sauna  :laugh:

Je zou ook nog je tv uit het plafond kunnen laten komen maar denk dat die oplossing minder mooi is. Trouwens die 6 persoons eettafel moet je maar vervangen voor een pooltafel met zwart laken.  :clapping: Eten doe je maar in de eetkamer! Niet in de leisure room  :D Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Wordt vast supermooi. Ik zie ook dat je nu wel een timmerman hebt gevonden die erg netjes werkt!

Leuk trouwens dat je stap voor stap al je klusmomenten laat zien!

Heb je nou al eens een afspraak gemaakt met Maurits? Vanaf over 2 weken heb ik elke vrijdag een vrije dag tot aan de kerst.

@Maurits: Ziet er netjes uit bij jou! Ben erg benieuwd hoe verschillend het klinkt tov mijn set. Ik heb ook de Marantz SR8002 en Tannoy D700 combi. Alleen moet nog een D750 aanschaffen. Ok ook een sub en nieuwe tv nog :P Door mijn nieuwe set lijkt mn tv wel een postzegel opeens  :confused:

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

high-q

Quote from: Kjelt on August 26, 2011, 12:30:49
Ok dan  ;D enigste dat je nog wel even mag navragen bij die elektricien (als je zijn telnr nog hebt) of je in dezelfde kamer wel wandcontactdozen met een andere fase mag gebruiken want dat mocht vroeger in ieder geval niet. Maar dat kan inmiddels veranderd zijn.

Dat is inderdaad zoiets, want ik heb nog een aantal stopcontacten die op de oorspronkelijke indeling aangesloten zitten. Ik had eerst in gedachten om bijvoorbeeld mijn HTPC op één van deze stopcontacten aan te sluiten, zodat deze het signaal op de dedicated groep niet vervuild. Weet je toevallig ook of dit ergens in NEN1010 beschreven zou moeten staan?
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

#248
Quote from: Davey on August 26, 2011, 13:02:15
Aangezien jouw HT bij de woonruimte gaat behoren zou ikzelf geen podium of dat soort zaken toepassen. Metingen zou ik ook pas achteraf doen. Velen zullen het nu niet met me eens zijn waarschijnlijk  :devil:.

Ik weet zeker dat je zonder al die poespas al een heel mooi plaatje hebt, een hele mooie sound en een hele blije vrouw  :D. Wat kleine akoestische aanpassingen kan dadelijk altijd nog.


Quote from: Maurits on August 26, 2011, 16:35:43
Ik ben het met Davey eens.

Dat is inderdaad een belangrijk punt, de twijfel begint nu al wat minder te worden. Ik vind een "schone frontstage" alleen zo mooi  :wub:
Leefbaar is meer een wens van de vrouw inderdaad, want het is niet de woonkamer.

Punt met de meting heb ik gebaseerd op een mailwisseling die ik in augustus 2009(!!) met Thingman van Soundscapes heb gehad. Zijn advies ging toen uit van een lege ruimte, zodat vanuit deze situatie eerst het plafond aangepakt zou worden en een ontwerp zou worden gemaakt voor een paneel abosorber (zoals bij HTip).

Plafond akoestisch aanpassen is bij mij geen optie in verband met de beperkte ruimte tussen de onderkant van de balken van het plafond en de bovenkant van de kozijnen. Dan bleef alleen nog een paneel absorber over voor de eerste meting, naast het gedrag van de ruimte uiteraard. Op basis van deze gedachte heb ik voor mezelf besloten een meting achteraf te laten doen.

En zo te lezen moet ik het daar bij laten  ;)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Quote from: HTip on August 26, 2011, 15:54:11
Bedankt voor het mooie compliment :wub: Met de M&G's probeer ik wat meer mensen hiervan te laten genieten. Het is dan wel slechts een dag (sommigen wat meer ;)), maar toch...
Je bent er al aardig mee bezig met de steenwol, etc. Kan best dat het best al goed klinkt. Net zoals Davey zegt, eerst maar even kijken en daarna kan je altijd nog aanpassingen doen...

Het delen van je passie met andere fanatiekelingen is inderdaad erg mooi. Naast het feit dat je van elkaar veel kunt leren, is het ook mooi om te horen/zien hoe een ander het doet met de middelen die hij tot zijn beschikking heeft  :bigsmile:

Het steenwol en de gipsvezelplaten heb ik puur gebruikt tegen overlast naar buiten toe. Wat voor effect het binnen in de ruimte heeft weet ik niet. Hopelijk krijgen we dat in de toekomst in kaart gebracht bij een eventuele me(e)ting  :laugh:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge