PC als USB bron nog beter

Gestart door kyrill, juli 13, 2011, 16:27:58

Vorige topic - Volgende topic

kyrill

Kermy

maximale zin, de asynchrone reclocking in dacs if in de USb spdif converter is nog steeds gevoeling voor de "zuiverhied"van de input. De Jkenny is is ook asynchrone en het verschil is opmerkelijk met of zonder Jplay. Ik luister alleen in Hibermate en uiterlijk van het programma hebben mijn oorjes geen boodschap aan

Sjettepet

Dat is in tegenspraak met de instructies van JRiver, die rangschikken als volgt (van best naar minder): Asio, Wasapi, Kernel streaming
Citaat van: kyrill op januari  8, 2012, 21:11:18
Als je een HiFace hebt  sla WASAPI a.u.b. over en neem kernel streaming
Kies Directlink en Hibernation, dan pas komt Jplay tot zen recht
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

kyrill

JRiver heeft een geheel andere benadering om af te spelen dan JPlay. De latency waarden bepalen nogal de kwaliteit van de muziek. Hoe lager hoe beter. Asio vindt waarden van 150-250 samples heel normaal  DirectLink met KS is één (1)  sample. lager kan niet.

Raphie

Citaat van: kyrill op januari  9, 2012, 16:49:20
JRiver heeft een geheel andere benadering om af te spelen dan JPlay. De latency waarden bepalen nogal de kwaliteit van de muziek. Hoe lager hoe beter. Asio vindt waarden van 150-250 samples heel normaal  DirectLink met KS is één (1)  sample. lager kan niet.
Sorry maar K mixer implementatie is uit het XP tijdperk
nu gebruik je OF windows mixer (MME) of ASIO (mits er dedicated drivers van de fabrikant voor zijn, aangezien ASIO4ALL een aanslag is op je geluidskwaliteit.
voor de rest zit het tussen de oren. verschil zit in de hardware, niet de software.

gewoon je device in Win7 prikken, vendor driver of win update driver gebruiken en gaan. ASIO is alleen nodig als framework als je met ASIO compatible plugins wilt werken
JBL PRX Power!

kyrill

Raphie dat geldt NIET voor Jplay :) Jplay is pas dit jaar ontwikkled en "uitgevonden" de programmer (Josef) was niet geïnteresseerd inwat de nieuwste of beste was, maar welke het beste klonk. Toen bleek dat ALLEEN KS een buffer toestond van 1 sample met windows 7. Jplay werkt alleen met Windows 7

Alleen bij windows 8 (beta) blijkt KS waarschijnlijk niet nodig te zijn ( net zo als Asio en wasapi) , maar dat is nog allemaal in ontwikkel stadium

Raphie

een buffer maakt niks uit je voor geluidskwaliteit, alleen voor je latency (verschil tussen input en output) en heeft per definitie dus geen audiofiel voordeel, alleen maar een snellere reactietijd
als er volgens jou andere voordelen zijn, laat ik het me graag uitleggen
JBL PRX Power!

kyrill

Ik krijg de indruk dat jij luistert met je ogen en met je verstand, niet de beste manier om te luisteren  :dontgetit:

Ejorne

Ik heb jplay geïnstalleerd en even getest met foobar. De emu 0404usb aangesproken over 32bit kernelstreaming.
Helaas krijg ik hybernate niet aan de praat, deze moet dus op off staan. Systeem reageert niet meer wanneer hybernate toestand wordt betreden en kan alleen de pc weer tot leven brengen middels de reset knop.
Sample kan ik wel zetten op directlink.

Even kort getest met de headphone output op de 0404usb naar mijn grado sr225. Maar ik heb niet de indruk dat het beter klinkt dan voorheen. Ik probeer nog wat beter te testen maar makkelijk schakelen tussen wel of geen jplay is er denk ik niet he? Volgens mij moet ik foobar dan sluiten, de dll weghalen en weer starten...

Wat me ook opvalt is de cpu belasting. Met een 16/44.1 schommelt mijn Core2duo E6300 continu zo rond de 50 procent en met een 24/96 bijna op vol vermogen...

dronebone

ik heb meer dan 10 jaar ervaring met pc audio en sta zelfs zover dat ik drie jaar terug al een oplossing had die beter klonk dan cd-spelers van 4000 eur destijds

dus ik weet waarover ik spreek

zo lang de speler als foobar maar bitperfect de data doorgeeft (bvb via waspai of de ouderwetse kernel streaming) en op tijd (dus geen anti-virus en 100 andere dingen op je pc die cpu snoepen -> dus geen latency issues en geen hoge dpc count) en de buffer in de asynchrone dac niet leegloopt maakt het in principe weinig uit als je dac in asynchrone mode opereert, als het ten minste een goed ontworpen product is zoals de Antelope Audio Zodiac Gold

want dan is de dac baas van de clock en wat de pc meer of minder doet maakt geen ruk uit zolang er maar tijdig en correcte data is, al de rest is bijzaak

met de antelope dac zijn er zelfs geen verschillen tussen usb kabels die significant zijn, terwijl mindere dacs in adaptieve mode wel verschillen laten horen in usb kabels
mindere dacs zoals tentlabs laten wel verschillen in kabels horen, ondanks de 3x reclocking die tent beweert te gebruiken

zie

www.google.be/search?q=zodiac+geen+dure+kabels+meer+nodig

gebruik je een interne soundcard dan is die bijna altijd afhaneklijk van het soundblaster pro fenomeen: pikt altijd wel rotzooi van je pc op, dus dan zijn alle zaken die je in je openingspost beschrijft plots wel belangrijk
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

Sjettepet

Vanmiddag Jplay wat uitvoeriger getest, met directlink en hybernation, dus de 'ultimate setting'. Wat opvalt is dat mijn laptop onmiddels gaat staan puffen, waarschijnlijk door een vrij hoge CPU-belasting. Onder JRiver 'kaal' is hij stil, fans blijven uit. Hier heb ik dagen op getuned, en een programma of driver die mijn laptop nu toch nog warm krijgt komt er bij mij niet in. Jammer.
Overigens ging de de-installatie van Jplay niet helemaal lekker. Na een paar keer opstarten is dit nu wel verholpen geloof ik.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Raphie

dat komt die fiijne K driver, slaat lekker de soundcard DSP over, daarom is een soundcard met dedicated ASIO die rechtstreeks de DSP aanstuurt (of windows MME die dat ook doet) VEEEEEEEEL beter.
maar goed, audiofielen zijn wel vaker eigenwijs, die laten liever de processor het werk doen van de DSP

je speelt toch ook geen games met een standaard VGA driver?
JBL PRX Power!

dronebone

Citaat van: Raphie op januari  9, 2012, 18:08:43
dat komt die fiijne K driver, slaat lekker de soundcard DSP over, daarom is een soundcard met dedicated ASIO die rechtstreeks de DSP aanstuurt (of windows MME die dat ook doet) VEEEEEEEEL beter.
maar goed, audiofielen zijn wel vaker eigenwijs, die laten liever de processor het werk doen van de DSP

je speelt toch ook geen games met een standaard VGA driver?

wat een brakke vergelijking
waarom zou je in godsnaam DSP willen op reeds bitperfecte bestanden ?

Raphie

Citaat van: dronebone op januari  9, 2012, 18:12:33
wat een brakke vergelijking
waarom zou je in godsnaam DSP willen op reeds bitperfecte bestanden ?

het bestand moet de PC uit worden gestreamed, kan of via CPU of via DSP. zullen we even MSDN artikelen gaan plakken over kernel streaming?  :D
waarom noem je trouwens 4000 euro als bedrag? en niet 3500 of 4500 ? vind een bedrag noemen altijd net alsof je 450 CD spelers hebt getest, die wel, die niet, die niet, die wel.....
wat was trouwens de criteria voor de 4K speler? een echt merk? of zo'n broddel Pel ding?
JBL PRX Power!

RubenV.

Citaat van: Raphie op januari  9, 2012, 16:56:31
Sorry maar K mixer implementatie is uit het XP tijdperk
nu gebruik je OF windows mixer (MME) of ASIO (mits er dedicated drivers van de fabrikant voor zijn, aangezien ASIO4ALL een aanslag is op je geluidskwaliteit.
voor de rest zit het tussen de oren. verschil zit in de hardware, niet de software.

gewoon je device in Win7 prikken, vendor driver of win update driver gebruiken en gaan. ASIO is alleen nodig als framework als je met ASIO compatible plugins wilt werken

Misschien kun je het beter zelf eens beluisteren dan er meteen een oordeel over te vellen zonder het ook maar gehoord te hebben...
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Raphie

Citaat van: RubenV. op januari  9, 2012, 21:37:14
Misschien kun je het beter zelf eens beluisteren dan er meteen een oordeel over te vellen zonder het ook maar gehoord te hebben...
ik experimenteer al 24 jaar met PC audio vanaf de 8086 met Adlibkaarten tot de meest high end oplossingen op dit moment.
Misschien goed om je eerst eens in te lezen in het Windows Driver Model en ASIO, zodat je ook begrijpt wat je denk te horen?

JBL PRX Power!

RubenV.

Citaat van: Raphie op januari  9, 2012, 21:40:33
ik experimenteer al 24 jaar met PC audio vanaf de 8086 met Adlibkaarten tot de meest high end oplossingen op dit moment.
Misschien goed om je eerst eens in te lezen in het Windows Driver Model en ASIO, zodat je ook begrijpt wat je denk te horen?

En sinds vandaag ben je gestopt met experimenteren en daarom ga je het dus niet proberen? Daarnaast hoef ik niet alles te begrijpen, als het beter klinkt ga ik overstag...
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

morca

Citaat van: Raphie op januari  9, 2012, 21:40:33

Is er veel te lezen dan over de verschillende drivers,nu ik er een paar achterelkaar heb gehoord wil ik wel eens een stukje lezen hoe en wat. Als ik het snap.  ;)

Mijn intresse wat drivers betreft is wel gewekt aangezien ze net iets anders klinken ik mijn oren.
Wat vind jij een goeie driver dan Raphie,vind je die Asio een goeie keus.
Ik vond hem wel het beste klinken van alle manieren.
Heb hem trouwens niet op de coax gehad ivm de kaart die ik al had en analoog aan wilde sluiten.

Raphie

Mijn ervaring is dat in Win7 Win7 MME drivers en ASIO exact gelijk klinken
kan in principe ook niet anders want beide sturen dezelfde hardware aan

Een DSP kan je niet "anders" laten klinken door een stukje software, of de software moet de DSP omzeilen en door de CPU laten doen, de vraag is waarom je dat zou willen.
mijn ervaring met "generieke" drivers (drivers die met elke soundcard werken zoals ASIO4ALL) altijd slechter klinken dan dedicated drivers

Het voordeel van ASIO t.o.v. MME is dat het drivermodel door de instelbare latency beter geschikt is voor het gebruiken van VST plugins. De CPU belasting is beduidend lager dan bij een MME driver en de reactiesnelheid/processing snelheid hoger

Class2 compliant USB devices die gewoon domweg streamen (dus je stopt je USB device erin, windows zegt "found new hardware en geeft de naam van je product weer en installeert de driver" ) hebben geen voordeel van een "andere" generieke driver dan de windows driver. Indien de fabrikant tevens een dedicated ASIO driver ter beschikking stelt kan je er voor kiezen om deze te gebruiken, omdat de host bijv ASIO ondersteund en je lagere latency wenst voor het gebruiken van plugins of meerdere kanalen.

Het verschil wat mensen kunnen ervaren, komt dus niet door de driver, maar vaak door andere zaken als in de host ingebouwde functionaliteit, berucht is RESAMPLING of UPSAMPLING naar 96 of 192khz terwijl de source 44.1 is en de weergever ook. Dit KLINKT i.d.d. anders, SRC klinkt anders, maar dat komt omdat er met de file "geknutseld" word in de host. Een puristische audiofiel moet dat NIET willen.

Dus misschien voor de mensen die verschil horen tussen hosts, JA dat kan, maar je wijkt dan af van een simpele cleane doorgifte
MORCA, iedere DA klinkt anders, je jebt ook al een spdif op je PC zelf zitten, deze kan ook direct aan je versterker, ook kan je i.d.d. de EMU de conversie laten doen, of zelfs (als de EMU spdif gebruikt, deze weer digitaal aansluiten op je versterker)
verschillen tussen DACs kan je wel horen (ook meten met REW en een loopback trouwens)
maar dit gebeurt dus allemaal in de periferie van de PC, of de kunstjes die de hostplayer doet. niet door het switchen van een driver ASIO4ALL is de uitzondering hier, die klinkt gewoon slechter dan MME of dedicated ASIOdriver (maar doet ook een kunstje om ASIO te emuleren)
JBL PRX Power!

RubenV.

Citaat van: Raphie op januari  9, 2012, 22:05:52

Het verschil wat mensen kunnen ervaren, komt dus niet door de driver, maar vaak door andere zaken als in de host ingebouwde functionaliteit, berucht is RESAMPLING of UPSAMPLING naar 96 of 192khz terwijl de source 44.1 is en de weergever ook. Dit KLINKT i.d.d. anders, SRC klinkt anders, maar dat komt omdat er met de file "geknutseld" word in de host. Een puristische audiofiel moet dat NIET willen.

Dat is bij Jplay niet het geval, want dan zou mijn Zodiac + een andere sample rate laten zien op het schermpje dan de sample rate van het originele bestand (en dat doet ie niet)
Mijn topic
Bluray collectie

Raphie

klopt je kan een 44.1 file natuurlijk ook upsamplen om hem op 96 je processor in te laten komen, waar waarom zou je dat willen?
Nygiust wise en qua dithering is het "kwaad" al geschied, het is alleen maar artifical interpolatie van het algoritme (2x sneller samplen, dus ieder frame komt 2x voorbij en kunstmatig 8 extra bits dynamiek "vullen" waar niks zit) heb je niks aan IMHO.... dat het anders klinkt is niet vreemd, de file is namelijk vernaggelt,
JBL PRX Power!

morca

Citaat van: Raphie op januari  9, 2012, 22:16:54
klopt je kan een 44.1 file natuurlijk ook upsamplen om hem op 96 je processor in te laten komen, waar waarom zou je dat willen?
Nygiust wise en qua dithering is het "kwaad" al geschied, het is alleen maar artifical interpolatie van het algoritme (2x sneller samplen, dus ieder frame komt 2x voorbij en kunstmatig 8 extra bits dynamiek "vullen" waar niks zit) heb je niks aan IMHO.... dat het anders klinkt is niet vreemd, de file is namelijk vernaggelt,
upsamplen doe ik trouwens niet hoor,die vst draaid alleen een EQ voor de correctie van mijn speakers.
SRC ken ik maar wat goed,ik heb er veel mee getest Ejorne ook,we vinden het allebij niks,doet meer af aan het geluid lijkt het wel.
En het is natuurlijk pure onzin een upsample te doen ,er is niet meer data op bv die cd(bitrate).
Hoe zou je dan ooit verbetering halen,dat doe je alleen als die 96 of 192 -24 van de mastertape ofzo komt,anders vult je idd bits met niks....
of vinyl 96-24 maar die zijn schaars maar sommige zit echt bijna geen kraakje of tikje in,die zijn wel heel erg mooi.

Ik ben het wel met je eens dat de windowsmixer het ook best goed doet van 7,maar ik denk toch een kleine verbetering te horen met Asio,maar dat komt misschien ook omdat asio de driver van mijn kaart is.
En die van mediaportal pure audio asio wel heel goed werkt met mijn kaart.

Het is dat ik geen kabel heb liggen anders zou ik de coax eens aansluiten om te testen.Komt nog wel een keer.

dronebone

Citaat van: kyrill op januari  9, 2012, 15:24:33
Kermy

maximale zin, de asynchrone reclocking in dacs if in de USb spdif converter is nog steeds gevoeling voor de "zuiverhied"van de input. De Jkenny is is ook asynchrone en het verschil is opmerkelijk met of zonder Jplay. Ik luister alleen in Hibermate en uiterlijk van het programma hebben mijn oorjes geen boodschap aan

dan is hij niet zuiver asynchroon en slecht ontwikkeld net zoals slecht ontworpen muziekservers die verschillen in flac en wav laten horen die er niet horen te zijn

net zoals de eerste soundblasters die alle bijgeluiden lieten horen zoals de interferentie van harde schijven, cpu en videokaarten, die piepten mee in de achtergrondruis

RubenV.

Het verschil is ook opmerkelijk bij de Zodiac +, in asynchrone modus welteverstaan (UH1).
Mijn topic
Bluray collectie

kyrill

Citaat van: dronebone op januari  9, 2012, 23:37:23
dan is hij niet zuiver asynchroon en slecht ontwikkeld net zoals slecht ontworpen muziekservers die verschillen in flac en wav laten horen die er niet horen te zijn

net zoals de eerste soundblasters die alle bijgeluiden lieten horen zoals de interferentie van harde schijven, cpu en videokaarten, die piepten mee in de achtergrondruis

Misschien Drone afgezien van de theorie heb jij wel één gehoord die "niet slecht" was uitgevoerd? Of hebben de gedachten het weer gewonnen van de realiteit?

dronebone

Citaat van: kyrill op januari 10, 2012, 00:25:45
Misschien Drone afgezien van de theorie heb jij wel één gehoord die "niet slecht" was uitgevoerd? Of hebben de gedachten het weer gewonnen van de realiteit?

heb de zodiac, zodiac+ en zodiac gold en voltikus staan en meer laptops en pc's ter beschikking dan de gemiddelde forummer hier waarmee ik al deze dacs al getest heb
dus ja ik het het allemaal gehoord en getest