Papaleo's 4K/HDR DolbyAtmos huiskamer HT

Gestart door papaleo, juli 8, 2011, 22:58:19

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Kjelt

Ik heb eigenlijk nooit problemen met Audyssey gehad. De afstand vd sub als ik die manueel corrigeer naar de werkelijke waarde vd afstand  klinkt het juist slechter. Ik meet wel zes keer in en alle zes rond de bank met sweetspot. Als ik in een grotere ruimte inmeet wordt het slechter want meer gemiddeld. Bas klinkt ook alleen goed op de sweetspot, meter nasr links of rechts is stukken minder. Inherent aan lage frequenties, no way dat je die in een niet aangepaste kamer perfect krijgt op iedere plek.

papaleo

Ik wilde daar over toevallig wat gaan melden...Kjelt.

Het is nu door Vik op deze manier ingemeten en afgesteld..,laat dit zo een aantal films staan om daarna toch weer met adsy aan de slag te gaan.
Ik wil dan daar wel eens een oordeel over kunnen geven of het beter/slechter gaat worden...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

morca

Citaat van: papaleo op november 10, 2017, 19:05:02
Ooh is dat zo,met welke sub draai jij?

Edit
Ik heb ze al ondekt... ;)
2 x JL audio 13W3V3 gesloten subwoofer DIY - Inuke 3000dsp voor de aansturing en dsp.

1 x JL audio 13W3V3 bandpass/filmsubwoofer DIY- 1 x Hypex DS4.
Bandpass is alleen voor film Leo dan staan ze alle 3 aan.
Bij muziek alleen de gesloten set.

De afstanden kloppen vaak wel muv sub door losse dsp achter de pre of receiver.
Maar wat de dsp doet ben ik niet echt weg van.

Kjelt

Smaken verschillen, zo ook niveau vd sub dus daar ga ik geen discussie over aan.
Maar timing is universeel en dient strak te kloppen.
Gebruik de leaf en andere atmos demos en kijk of de sub echt synchroon loopt met het beeld.
Vroegah was er een testdisk met een klok waar de wijzer rond draaide en op 12 uur een geluidssignaal gaf, zoiets wil je voor de sub eens beluisteren.

Kjelt

Citaat van: morca op november 10, 2017, 19:35:41
Bandpass is alleen voor film Leo dan staan ze alle 3 aan.
Bij muziek alleen de gesloten set.

De afstanden kloppen vaak wel muv sub door losse dsp achter de pre of receiver.
Maar wat de dsp doet ben ik niet echt weg van.
Dat is een hele goede Morca,  mijn Velodynes hebben een DSP dus als die bv 0,5 seconde extra vertraging introduceert dan horen de afstanden ook verder weg gecorrigeerd te worden.

morca

Citaat van: Kjelt op november 10, 2017, 19:35:57
Smaken verschillen, zo ook niveau vd sub dus daar ga ik geen discussie over aan.
Maar timing is universeel en dient strak te kloppen.
Gebruik de leaf en andere atmos demos en kijk of de sub echt synchroon loopt met het beeld.
Vroegah was er een testdisk met een klok waar de wijzer rond draaide en op 12 uur een geluidssignaal gaf, zoiets wil je voor de sub eens beluisteren.
Klopt daar heb je volledig gelijk.
Maar er zijn ook zat leden waarbij de afstanden niet kloppen en na handmatig de werkelijke afstanden invoeren klinkt het dan stuk beter.
Dus blijft moeilijk te zeggen waneer adsy wel of niet goed werkt.
Ene keer doet hij alles goed.
En in een andere akoestiek-kamer vernaggeld hij alles.

Kan ook haast niet automatisch alleen in een akoestische perfecte ruimte wel.
Boven was ik zo klaar met inregelen.
Meten invoeren klaar.
Beneden was heel ander verhaal heel wat uurtjes zitten tweaken.
Maar goed ik ben ook echt een zeikerd moet perfect klinken anders heb ik geen rust  :clapping:

morca

Citaat van: Kjelt op november 10, 2017, 19:37:40
Dat is een hele goede Morca,  mijn Velodynes hebben een DSP dus als die bv 0,5 seconde extra vertraging introduceert dan horen de afstanden ook verder weg gecorrigeerd te worden.
Idd dan zet je hem wat verder weg.
Ik heb dat hier thuis ook getest maar de afstanden klopte niks van.
Handmatig ingevoerd en klinkt super.

De sub vond ik apart denk die zet ik ook eens wat verder weg ivm de dsp in de inuke...maar toen werd het slechter....
Het kan een heel gedoe zijn soms ;D

MVG

Dat de afstand van de sub door audessey anders wordt bepaald dan de werkelijke afstand heeft met de delay te maken. En beter verander je deze dus niet naar de fysieke afstand want dan klopt het niet meer. Dat zouden meerdere leden hier toch wel moeten weten, :D dat is zelfs meerdere keren voorbij gekomen. (Ook ik heb die vraag ooit eens gesteld)

De afstand van je subwoofer door audessey bepaald moet je mijns inziens gewoon lekker handhaven...

Wat audessey voor de rest met je geluidsbeeld doet daar verschillen de meningen over. Ik gebruik audessey xt, 6 metingen en meet dan alles na met een db meter, fine tune hierop, ook het sub level. Maar de afstand van de sub laat ik staan. In mijn geval werkt dat goed.

morca

Citaat van: MVG op november 10, 2017, 20:36:39
Dat de afstand van de sub door audessey anders wordt bepaald dan de werkelijke afstand heeft met de delay te maken. En beter verander je deze dus niet naar de fysieke afstand want dan klopt het niet meer. Dat zouden meerdere leden hier toch wel moeten weten, :D dat is zelfs meerdere keren voorbij gekomen. (Ook ik heb die vraag ooit eens gesteld)

De afstand van je subwoofer door audessey bepaald moet je mijns inziens gewoon lekker handhaven...

Wat audessey voor de rest met je geluidsbeeld doet daar verschillen de meningen over. Ik gebruik audessey xt, 6 metingen en meet dan alles na met een db meter, fine tune hierop, ook het sub level. Maar de afstand van de sub laat ik staan. In mijn geval werkt dat goed.
Externe dsp in je sub kan voor vertraging zorgen waar adsy niet altijd goed mee omgaat.

RicooCardoo

Citaat van: papaleo op november 10, 2017, 18:05:00
Even n vraagje wbt de cross-over/LFE instellingen van de speakers en de sub wanneer je alles handmatig in stel in de Marantz pre...
Was het nu niet zo dat je LPF voor LFE het beste zo hoog mogelijk kan zetten/of uit...,bij mijn Marantz is dit 250Hz kan deze filter niet uit zetten?
Ik heb nu alle mijn speakers in het BM op 'small' gezet hoe nu het beste de crossover te zetten?
Heb ze nu allemaal op 60Hz gezet...

Even een korte vraag, binnenkort mag ik mijn ht set neer zetten :)

Nu stel je de woofer af op 60 of 80 hz, hierboven speelt hij niet meer en nemen de speakers het over.
Heb je de speakers dan zo ingesteld dat ze niet lager spelen als die 60/80hz,of spelen deze gewoon het volle bereik? Dat zal zijn tot 40 hz ofzo, geen idee bij jou speakers?

Ik had laatst een discussie met een collega, en hij zij dat je tijdens film wil dat je vloerstaander hun volle bereik gebruiken en je woofer tot 80hz voor zoveel mogelijk luchtverplaatsing.

Klopt dit of wil je juist dat ze mekaar overnemen en dus niet het volle bereik spelen?


papaleo

#1060
Hebben jullie gisteren nog wat gevoelt van de aardbeving?
Het was omstreeks 21:00 uur....
:D

Man,man...wat een geweld/druk verplaatsing brengt dit monster voort...brrrrr gruwelijk gewoon!

Had "Transformers The Last Knight 2017" in de 4K/HDR versie, samen met mijn vrouw gisteren gekeken....film was but ,maar als je van actie en special effects apprecieer dan is dit wel een film waar een subwoofer hard moet werken en voor de f113 is dit peace of cake.
We zaten letterlijk te trillen in ons tuigje...kregen vaak een optater in onze rug/lende van de druk verplaatsing...was niet normaal.
Nu was mijn Velo ook geen kattepis maar deze JLaudio f113v2  slaat echt alles daar heb je geen butt-kicker bij nodig  :worship: :headbanging:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Ben daar nog mee aan het spelen...
Heb nu al mijn speakers op small met crossover op 60hz
Maar volgens de THX norm zou je dit op 80Hz moeten zetten.
Ik ga deze (THX)80Hz en ook de afstelling terug op 40Hz nog uitproberen.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

morca

Mooi te lezen dat je zo zit te genieten.
Buttkicker heb je idd niet nodig bij JL door de extreme infrasoon laag output.
Gaaf Leo !!  :thumbs-up:

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

morca

Haha dat is een budget JL driver.
Versie W0 .
Die doet niet zo gek als de 13w7 driver in jouw sub Leo  ;)

Die druk aardbeving noem ik het vaak geniet ik ook erg van.
Ik vraag me af of mijn bandpass ontwerp meer van zulke voelbare deuk opzet.

Maar daar kom ik wel achter ik kom jouw of vik wel een keer thuis lastig vallen om de luisteren en een babbeltje te maken  ;D
Lijkt me wel gezellig.

RicooCardoo

#1065
Citaat van: papaleo op november 11, 2017, 12:44:38
Hebben jullie gisteren nog wat gevoelt van de aardbeving?
Het was omstreeks 21:00 uur....
:D

Man,man...wat een geweld/druk verplaatsing brengt dit monster voort...brrrrr gruwelijk gewoon!

Had "Transformers The Last Knight 2017" in de 4K/HDR versie, samen met mijn vrouw gisteren gekeken....film was but ,maar als je van actie en special effects apprecieer dan is dit wel een film waar een subwoofer hard moet werken en voor de f113 is dit peace of cake.
We zaten letterlijk te trillen in ons tuigje...kregen vaak een optater in onze rug/lende van de druk verplaatsing...was niet normaal.
Nu was mijn Velo ook geen kattepis maar deze JLaudio f113v2  slaat echt alles daar heb je geen butt-kicker bij nodig  :worship: :headbanging:

Super vet dat je woofer zo een geweld voort brengt  :bigsmile:
Ik hoop dat me dali subje ook zooets te weeg kan brengen haha!
Edit: even gekeken naar de specs van je sub, dat ding heb 5x zoveel vermogen als mijn dali subje  :baaa:

Maar als ik je goed begrijp leo, zet je je speakers op small en laat je vanaf 80hz je fronts het overnemen en je woofer stopt dan toch?

papaleo

#1066
Ben misschien aan het muggen ziften...
Maar als de sub is ingeschakeld dan is er een brom te horen...het lijkt niet op een lus maar meer een trafo geluid.
Ik kan mij niet herinneren dat mijn Velo dit ook deed....
Het is niet zo dat het geluid overheerst van af de luisterpositie maar het is er wel als het 'dood'stil is.
Ik heb er welliswaar geen last van ,maar om een 'groter' probleem evt voor te zijn zou ik willen weten of dat dit 'normaal' is?

Heb al (gisteren met Vik) de polariteit gescheckt en deze ook nog eens gedraaid ,heb ook de stroomdraad gewisseld voor een andere en de verbinding/kabel met pre er uit gehaald en ook achter op de sub de 'grounded/issolated' switch op deze 2 standen geprobeerd maar de brom blijft aanwezig.
Ik gebruik met de sub een Kemppowerkabel in een Kemp filter contactdoos.
Ik heb de Kemp er tussen uit gehad en rechtstreeks op de (apart aangelegen) stroom voorziening gehad.
Maar de brom blijft aanwezig...
Het gaat er mij om dat als er iets intern niet in orde is ik dit kan gaan aankaarten...

Ik heb het opgenomen, wellicht is het dan wat duidelijker met wat ik hoor.(alhoewel het op de youtub video niet echt duidelijk te horen is,komt wellicht door de compressie)

https://youtu.be/rUqLx8p_WRs

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

bmateijsen

Is op de video bij mij eigenlijk niet te horen.. maar wat je hoort waarschijnlijk is voeding...

papaleo

Ja,dat dacht ik ook...ik benoem dit als 'trafo' weet niet of ik het juiste naampje er aan gaf.
Het is niet zo dat deze 'lawaai' maakt,maar mag deze geluid maken?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

RicooCardoo

Ik lees op internet dat het ook met je aarding te maken kan hebben, dan krijg je ook een brom in subs in de auto.

Echtee hoor ik bij jou ook niks op het filmpje..

papaleo

Aarding..,pffff daar ben ik jaren geleden al eens mee geconfronteerd in mijn keten dus weet dit wel te onderscheiden,dan krijg je een specifiek ('lus') geluid/brom uit je speaker en dit is een andere soort van brom dit komt van uit de electronica.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels


scoc

Dit zal waarschijnlijk de transfo zijn. Had al eens van mijn dealer vernomen dat de JL's en ook de nieuwe Fathom v2 in de 220v er last van kunnen hebben. Zelfs op een Fathom 212v2. Zou ook iets te kunnen maken hebben dan deze eigenlijk ontwikkelt zijn voor 110v.
Naargelang de ernst van de brom wil JL wel eens het versterkerpaneel vervangen (dan sturen ze deze op om te laten vervangen). Best eens checken bij je dealer. En JL support werkt traag spijtig genoeg maar vaak wel correct.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Staaled

Het zal door de kast waar de sub in staat nog wat versterkt worden.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RicooCardoo

Citaat van: papaleo op november 11, 2017, 16:09:29
Aarding..,pffff daar ben ik jaren geleden al eens mee geconfronteerd in mijn keten dus weet dit wel te onderscheiden,dan krijg je een specifiek ('lus') geluid/brom uit je speaker en dit is een andere soort van brom dit komt van uit de electronica.

Aah oke, ik wist niet dat je die ervaring al had :)