Best of Both World,s. JL audio en Genieten !!!!!

Gestart door morca, juli 8, 2011, 01:06:24

Vorige topic - Volgende topic

morca

Citaat van: palmspar op november  1, 2025, 11:22:20Vanwaar de keuze voor bandpass en geen grote of meer sealed subs met dsp?
Je ziet bandpass eigenlijk nooit ook niet bij merksubs.
Perlisten met de push pull opstelling is zowat het meest complex, terwijl die ook maar sealed dual opposed subs zijn in output.
1. 3 keer de output tov van een conventionele gepoorte sub tot 16 hz.

2.Vlakke output tot 16 hz zonder dsp .

3. 1 gesloten kamer zorgt voor een strakkere spelende  gepoorte subwoofer

4 . 1 output :de poorten,omdat de driver intern zit.
Daarom heb je geen fase problemen tussen poort en Driver.
Bovenstaande redenen zorgen dat hij rete strak integreert met de gesloten subs.

Waarom geen gesloten sub?
De output en impact hiervan is niet te vergelijken met een gesloten sub of meerdere subs.

Een gesloten sub kan nooit aan druk zetten wat dit soort ontwerpen doet.
Het is een TL subwoofer eigenlijk werd ik op gewezen.

Waarom zulke subs niet verkocht worden?
Misschien omdat hij bijna zo groot als een ouderwetse koel vries kast is  ;D
Dat verkoopt niet echt denk ik.
Maar het werkt wel beter als een normaal gepoort ontwerp.

palmspar

3 keer de output tov van een conventionele gepoorte sub tot 16 hz.

Das idd wel heel veel, een geporte sub heeft al 10db meer output bij de port tuning dan een gesloten sub.
3 gesloten subs gestapeld zijn ongeveer nodig voor dezelfde output bij de tuning meestal 20hz. :smile:

CinéHome

Citaat van: palmspar op november  1, 2025, 11:22:20Vanwaar de keuze voor bandpass en geen grote of meer sealed subs met dsp?
Je ziet bandpass eigenlijk nooit ook niet bij merksubs.
Perlisten met de push pull opstelling is zowat het meest complex, terwijl die ook maar sealed dual opposed subs zijn in output.
Vergeet M&K niet, waar Perlisten de mosterd haalde.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

morca

Citaat van: palmspar op november  1, 2025, 13:18:053 keer de output tov van een conventionele gepoorte sub tot 16 hz.

Das idd wel heel veel, een geporte sub heeft al 10db meer output bij de port tuning dan een gesloten sub.
3 gesloten subs gestapeld zijn ongeveer nodig voor dezelfde output bij de tuning meestal 20hz. :smile:

Ik heb heel veel output.
En het komt er heel soepel uit.
Door de grote kist en de 3 lange poorten,is de luchtsnelheid 11 m/s bij 20 hz.

Dat klinkt super goed op hoge volumes.
Als de sub vol gas staat blazen de poorten nauwelijks.
Dat helpt ook.
Dat was een punt voor het poort ontwerp.

morca

Citaat van: CinéHome op november  1, 2025, 13:35:11Vergeet M&K niet, waar Perlisten de mosterd haalde.
Ik zit wel eens te denken mijn gesloten jl,s om te bouwen naar een mk cloon.
Maar mijn rug zegt nee .

Ik ben wel nieuwsgierig wat dat nog zou brengen.

palmspar

Citaat van: morca op november  1, 2025, 13:59:38Ik zit wel eens te denken mijn gesloten jl,s om te bouwen naar een mk cloon.
Maar mijn rug zegt nee .

Ik ben wel nieuwsgierig wat dat nog zou brengen.

Ik vind push pull zelf niet zo geweldig, de sub is groter dan een gewone dual opposed sub met magneten in de behuizing en die speelt even luid.
Het gesloten volume is hetzelfde dan bij de Dos sub, en je hebt nu ook nog een magneet die buiten de kast zit.
Stof en haren kunnen in de motor van de driver terecht komen en de geluiden van de spider hoor je ook veel beter als die buiten de kist zit.
Het ziet er wel high end uit verder. :smile:

CinéHome

Jammer dat je enkel de nadelen noemt.
Ik heb nog geen enkele motor weten vastlopen trouwens.😅
En de spider hoor ik ook niet.
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

palmspar

Het is mijn mening maar, sommigen hebben ook liever gepoorte dan gesloten subs. :smile:
Push pull heeft minder vervorming, maar of dat veel scheelt tegen een dos sub zal denk ik niet te horen zijn.
Als je op de max gaat spelen misschien, maar dan is je sub zowiso al te klein gekozen.

CinéHome

Een goede push pull heeft zijn voordelen op alle volumes.
En of je de vervorming kan horen of niet... heeft eerder met de gebruikte speakers te maken. Als deze gepoort zijn, is hun vervorming toch altijd aanwezig. De sub kan die dan niet wegnemen.