A Woman’s Nightmare….

Gestart door twani, juni 25, 2011, 16:21:10

« vorige - volgende »

0 leden en 35 gasten bekijken dit topic.

Robiwan

Citaat van: twani op maart 16, 2016, 20:38:36
Het huwelijk van de Penta's met de UnitiQute is nu 3 dagen oud en een bijzonder scenario ontvouwt zich.

Wat is er aan de hand?   De meeste audioliefhebbers hier kennen het album "Amused to Death" van Roger Waters.  De meesten met een goede set weten ook wat dat betekent, namelijk intens genieten van een auditieve tractatie welke z'n gelijke (niet gauw) kent.

Geluiden en stemmen doemen op de meest onverwachte momenten links, rechts, vóór, achter of zelfs naast je luisterpositie vanuit het niets op.  Bizar, magisch en vermakelijk tegelijk, ik hou van dat album, niet eens persé vanwege muzieksoort alsmeer van de intense spanningsboog die het album zo kenmerkt.

Wat heeft het met de combi Penta (30 jaar oud!) en UnitiQute te maken dan? 

Welnu, deze set weet zelfs met de meest middelmatige internet 128kbps zender als bronmateriaal een soortgelijke ervaring te toveren. 

Heb al veel (ook wat duurdere) apparatuur gehad, buizen, dikke bommen van versterkers, enorme luidsprekers (oa Von Schweikert VR4 G3 HSE) dure dacs en whatever.  Géén, ik herhaal géén van deze sets haalden in het meer of minder recente verleden het niveau van mijn huidige opstelling.

Zó waanzinnig 3 dimensionaal heb ik het hier nog niet eerder meegemaakt, een podium zónder einde waarbij je regelmatig zelfs wordt omringt door de zeer fraaie klank.

Soms kruipt een bepaalde klank/instrument/toon gewoon bij je op schoot of komt zelfs gezellig naast je op de bank zitten, bizar!

Ik durf de stelling rustig aan dat dit - mijn persoonlijke smaak hierin uiteraard volledig meegenomen - verreweg de beste set is die ik hier opgesteld heb gehad.


En dan durven ze nog te beweren dat Naim de klank nogal eens wat plát kan presenteren :tounge2:

Ik ben zó blij!

Naim en 3D?, stiekem niet aangesloten op een surroundversterker met Dolby Atmos :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

twani

Citaat van: Robiwan op maart 16, 2016, 20:45:05
Naim en 3D?, stiekem niet aangesloten op een surroundversterker met Dolby Atmos :D

Come and listen :pompom:

DofN

Kijk, dat lezen we graag! Niets heerlijker als het muzikale landschap meerdimensionaal is en zich niet beperkt tot binnen, ver achter of ver voor je luidsprekers. Komt dat door de DAC of door de Luidsprekers en hoe ze geplaatst staan? Ik denk zelf het laatste :)

Ik ben benieuwd hoe "scherp" het beeld is. Is bijvoorbeeld, een stem compact en staat hij waar hij staan moet? Is hij niet te groot/breed? Idem voor de rest.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

twani

#14029
Citaat van: doorofnight op maart 16, 2016, 20:46:53
Kijk, dat lezen we graag! Niets heerlijker als het muzikale landschap meerdimensionaal is en zich niet beperkt tot binnen, ver achter of ver voor je luidsprekers. Komt dat door de DAC of door de Luidsprekers en hoe ze geplaatst staan? Ik denk zelf het laatste :)

Ik ben benieuwd hoe "scherp" het beeld is. Is bijvoorbeeld, een stem compact en staat hij waar hij staan moet? Is hij niet te groot/breed? Idem voor de rest.

Interessante vragen DON.

Ik ben er zeker van dat er een flinke dosis fictie in het klankbeeld zit, (inderdaad) voornamelijk veroorzaakt door de Penta's met hun kennelijk "aan mijn akoestiek" prima adaptieve eigenschappen ...

Maw, het klankbeeld zal vast niet helemaal (of helemaal niet) waarheidsgetrouw zijn (maar bij wie is dat wél en hoé controleer je dat dan?) ,maar ik ben er helemaal wég van.

Zal overigens vast zo kunnen zijn dat anderen het niets vinden :)

Sirius666

#14030
Citaat van: twani op maart 16, 2016, 20:52:36
Interessante vragen DON.

Ik ben er zeker van dat er een flinke dosis fictie in het klankbeeld zit, (inderdaad) voornamelijk veroorzaakt door de Penta's met hun kennelijk "aan mijn akoestiek" prima adaptieve eigenschappen ...

Maw, het klankbeeld zal vast niet helemaal (of helemaal niet) waarheidsgetrouw zijn (maar bij wie is dat wél en hoé controleer je dat dan?) ,maar ik ben er helemaal wég van.

Zal overigens vast zo kunnen zijn dat anderen het niets vinden :)

Uiteraard. Waarschijnlijk enkel gebaseerd op het geld dat ze aan hun peperdure set hebben uitgegeven...want jouw Beolabs kunnen/mogen dan nooit 'beter' zijn  ;)

twani

Citaat van: Sirius666 op maart 16, 2016, 21:08:00
Uiteraard. Waarschijnlijk enkel gebaseerd op het geld dat ze aan hun peperdure set hebben uitgegeven...want jouw Beolabs kunnen/mogen dan nooit 'beter' zijn  ;)

Tja, al doende leert men :tounge2:

DofN

#14032
Waarheidsgetrouw? Toole is daar heel duidelijk over, en hier wat meer informatie:

http://seanolive.blogspot.nl/2009/10/audios-circle-of-confusion.html

Ik bedoel niet zozeer het klankbeeld.. Dat is vooral smaak en zeer makkelijk te neutraliseren. Wat ik bedoelde is.. ehm, waar ik op let is.. Wat ik belangrijk vind bij stemmen.. Moeten niet te breed staan, niet te hoog, niet te laag. Dat weet je door naar de rest te luisteren: als een trompet 1,5 meter hoog staat, moet een stem daar niet bovenuit torenen, en omgekeerd, enzovoort. Als een vrouw zingt (zoals in het beroemde album van Air) wil ik de scherpe randjes van haar stem niet meters breed links en rechts horen (of hoe rampzalig: vastgeplakt aan de tweeters), en wel bij haar stem. Daar komt het vandaan, daar hoor ik het ook als ze tussen mijn luidsprekers zou staan te zingen. Dat gaat  ongehoord vaak fout als ik ergens zit te luisteren. Ik vind dat niet zozeer smaak, maar wel "zoals het hoort" :)

Bovendien, meestal verkleint het beeld zich toch. Zie de foto in de link. De reproductie door je eigen luidsprekers in jouw eigen kamer van de muziek die daar ooit gemaakt werd, is altijd kleiner dan de werkelijkheid (tenzij je naar een enorm systeem luistert maar dat doet bijna niemand). Het is niet meer dan logisch dat alles kleiner wordt: breedte, diepte, hoogte, dynamiek.

In mijn wereld heeft niemand heeft een stem van een halve meter breed (of meer): zo hoor ik dat bijna altijd op grote systemen. Een stem is (in mijn kamer) geen meter breed. Vervloekt is de ruimte waarin ik dat zo hoor en vervloekt zijn luidsprekers / ruimte die er een zooitje van maken. Een stem moet ook niet te iel klinken, zoals vaak bij kleine systemen (monitoren met te weinig dynamiek).

Ik heb op tamelijk neutrale (en ook goedkope) systemen in akoestisch redelijke ruimtes mogen horen hoe compact en rotsvast een stem kan klinken. Veel opnames hebben een stem die rotsvast in het midden staat. Als je systeem dat kan, dan weet je ook welke opnames hierin minder sterk zijn, welke luidsprekers bij jou thuis daarin minder goed zijn, en hoe het elders kan klinken. Desalniettemin zit ik, net als iedereen, ook gewoon in de cirkel van confusion - en moet je dit hele relaas ook niet te serieus nemen!
Al schreef StaalEd daar laatst wel iets interessants over in zijn topic. Het lijkt dat hij een stap verder is.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

tompj

#14033
Lastige is wel dat het eerst en vooral de opname is die de waarheidsgetrouwheid bepaalt. Daar gaat het vaak, omwille van 'stereobeeld' of 'ruimtelijkheid' al fout. Hoeveel opnames zijn er niet waarbij je bekkens zowel van links als van rechts hoort komen, alsof de drummer, met drumstel en al, tijdens de opname is verhuisd.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

twani

Citaat van: tompj op maart 17, 2016, 08:09:22
Lastige is wel dat het eerst en vooral de opname is die de waarheidsgetrouwheid bepaalt. Daar gaat het vaak, omwille van 'stereobeeld' of 'ruimtelijkheid' al fout. Hoeveel opnames zijn er niet waarbij je bekkens zowel van links als van rechts hoort komen, alsof de drummer, met drumstel en al, tijdens de opname is verhuisd.

Ik draai veelal zulke obscure elektronische Drone Ambiënt muziek, meestens waarschijnlijk opgenomen in schimmige ondergrondse  ruimtes (kelders klinkt meteen zo dubieus :D). 

Hierdoor zal het waarschijnlijk altijd totaal onduidelijk blijven wat de producer/artiest in kwestie nu organiek daadwerkelijk bedoeld heeft toen e.e.a. op tape werd vastgelegd :D

Geen enkele controle op mogelijk in geval van mijn geliefde muziekgenre :alien:

twani

Het netwerkprobleem van de Qute welke zich gisterenavond wederom "opeens" hardnekkig openbaarde heeft een inmiddels bekende oorzaak.

Zodra iemand in het gezin bij mij de Netflix applicatie op één van de ios devices opent begint de ellende.

Een "hot thread" op het Naim forum liet zien dat dit momenteel een enorm probleem is.  Heeft iets met Silverlight te maken die de streamer uit het netwerk flikkert...

Kwam erachter doordat ik gisteravond al ruim 2 uur probleemloos muziek luisterde totdat Monique thuis was en zij de Netflix App opende op haar iPad.

Pats, wég verbinding, met geen mogelijkheid meer iets uit de Naim te krijgen wát ik ook deed.

Even iop het Naim forum gezocht naar netwerkproblemen met de Qute en daar kwam ik deze bug in de Netflixapp tegen, een bug waarover veel te doen is blijkt ook meteen..

Enfin, Monique over laten schakelen van Netflix naar HBO en in één keer alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Netflix gaat zorgen voor een Bugfix zo beloofd men.

Robiwan

Citaat van: twani op maart 17, 2016, 09:23:01
Het netwerkprobleem van de Qute welke zich gisterenavond wederom "opeens" hardnekkig openbaarde heeft een inmiddels bekende oorzaak.

Zodra iemand in het gezin bij mij de Netflix applicatie op één van de ios devices opent begint de ellende.

Een "hot thread" op het Naim forum liet zien dat dit momenteel een enorm probleem is.  Heeft iets met Silverlight te maken die de streamer uit het netwerk flikkert...

Kwam erachter doordat ik gisteravond al ruim 2 uur probleemloos muziek luisterde totdat Monique thuis was en zij de Netflix App opende op haar iPad.

Pats, wég verbinding, met geen mogelijkheid meer iets uit de Naim te krijgen wát ik ook deed.

Even iop het Naim forum gezocht naar netwerkproblemen met de Qute en daar kwam ik deze bug in de Netflixapp tegen, een bug waarover veel te doen is blijkt ook meteen..

Enfin, Monique over laten schakelen van Netflix naar HBO en in één keer alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Netflix gaat zorgen voor een Bugfix zo beloofd men.

Mijn vrouw heet ook Monique, problemen gegarandeerd :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Jumping Jack

Is dit enkel met de Qute? Ik ga het vanavond eens proberen met de NDX.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twani

Citaat van: Jumping Jack op maart 17, 2016, 10:03:07
Is dit enkel met de Qute? Ik ga het vanavond eens proberen met de NDX.

Ik zag op het Naim forum ook meldingen van NDX users Nick ;)

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

twani


Joris1971

Gelukkig met de Linn hier geen Netflix-netwerk bugs  :devil:  ;D

Joris1971

Citaat van: tompj op maart 14, 2016, 09:25:12
Dat is wel wat me altijd heeft tegen gehouden om een dergelijk apparaat in te zetten, samen met de snel verouderende/ontwikkelende software. De 'hobby' wordt steeds meer een IT aangelegenheid en die is niet aan mij besteed.

Uhh, software wordt juist iedere keer ge-update, dus waar jij die snel verouderde zaken vandaan haalt?

MBt de IT gelegenheid dat valt mee, ik heb thuis een ziggo modem, daarop een router waarop de Linn, NAS etc zit.
Eenmaal ingesteld en het speelt....

Staaled

Citaat van: Joris1971 op maart 17, 2016, 16:06:05
Gelukkig met de Linn hier geen Netflix-netwerk bugs  :devil:  ;D
Nee hoor, maar ik heb nu al ruim een week geen Qobuz meer middels Kazoo. :-X :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

YamahaRXV

Citaat van: Joris1971 op maart 17, 2016, 16:06:05
Gelukkig met de Linn hier geen Netflix-netwerk bugs  :devil:  ;D

Linn heeft het v.w.b. betrouwbaarheid en stabiliteit op streaming vlak m.i. dan ook beter voor mekaar dan Naim, waarbij toch wel zeer regelmatig issues naar voren komen  :(
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Citaat van: YamahaRXV op maart 17, 2016, 18:16:24
Linn heeft het v.w.b. betrouwbaarheid en stabiliteit op streaming vlak m.i. dan ook beter voor mekaar dan Naim, waarbij toch wel zeer regelmatig issues naar voren komen  :(

Ik weet het Jan.  Toch lijkt dit méér een een Netflix/Silverlight dingetje te zijn dan een Naim probleem.

Veelzeggend is ook dat Netflix heeft beloofd met een update te komen en niet Naim..

op eigen verzoek verwijderd.

Of zegt dat iets over welke firma zijn klanten wel serieus neemt?

:clapping:  ;D

YamahaRXV

Citaat van: twani op maart 17, 2016, 21:47:30
Ik weet het Jan.  Toch lijkt dit méér een een Netflix/Silverlight dingetje te zijn dan een Naim probleem.

Veelzeggend is ook dat Netflix heeft beloofd met een update te komen en niet Naim..

Klopt wel, heb er het nodige over gelezen  ;)  Mijn reactie was eigenlijk meer gebaseerd op de ervaringen die ik zelf in het algemeen had met Naim, en dan eigenlijk puur op de netwerkstabiliteit van de streamerfunctie van o.a. de SuperUniti, maar ook van een NDX die hier toch ook wel de nodige kuren vertoonde op dat vlak en waarbij het apparaat geheel uitschakelen d.m.v. de spanning er af te halen door de stekker te ontkoppelen de enige oplossing bood om hem weer aan het spelen te krijgen.

Maar goed, zo heeft bijna ieder merk wel wat puntjes die voor verbetering vatbaar zijn... Devialet bijv. heeft met zijn AIR streaming ook de nodige nukken als je de AIR driver installeert op een PC audio streamer die op Win10 draait.
Op Win 7 en 8.1 geen enkel probleem en speelt en klinkt het werkelijk prachtig, maar zodra je de AIR driver installeert op Win 10 dan gaat het al snel fout.
Wat betreft het toegeven dat er nodig e.e.a. dient te worden geupdate aan software zijn die Fransen net zo eigenwijs en chauvinistisch als die Engelsen van Naim  :D

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Citaat van: Baardmannetje op maart 17, 2016, 22:07:33
Of zegt dat iets over welke firma zijn klanten wel serieus neemt?

:clapping:  ;D

Lijkt me meer een kwestie van het probleem dáár laten waar het hoort.

Waarom zou Naim een Netflix probleem moeten oplossen dan?

twani

Citaat van: YamahaRXV op maart 17, 2016, 22:15:10
Klopt wel, heb er het nodige over gelezen  ;)  Mijn reactie was eigenlijk meer gebaseerd op de ervaringen die ik zelf in het algemeen had met Naim, en dan eigenlijk puur op de netwerkstabiliteit van de streamerfunctie van o.a. de SuperUniti, maar ook van een NDX die hier toch ook wel de nodige kuren vertoonde op dat vlak en waarbij het apparaat geheel uitschakelen d.m.v. de spanning er af te halen door de stekker te ontkoppelen de enige oplossing bood om hem weer aan het spelen te krijgen.

Maar goed, zo heeft bijna ieder merk wel wat puntjes die voor verbetering vatbaar zijn... Devialet bijv. heeft met zijn AIR streaming ook de nodige nukken als je de AIR driver installeert op een PC audio streamer die op Win10 draait.
Op Win 7 en 8.1 geen enkel probleem en speelt en klinkt het werkelijk prachtig, maar zodra je de AIR driver installeert op Win 10 dan gaat het al snel fout.
Wat betreft het toegeven dat er nodig e.e.a. dient te worden geupdate aan software zijn die Fransen net zo eigenwijs en chauvinistisch als die Engelsen van Naim  :D

De Franse denk/handelswijze ben ik wel redelijk bekent mee :D