Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

S@m

Citaat van: VANZOMERENG op augustus 17, 2011, 11:36:03
Bas,

Ik heb nog ff je plattegrond van je L-vormige woonkamer en dit is best wel lastig  ???.
Wellicht moet je creatief gaan schuiven met meubilair  ;D

Volgens mij is in eerste instantie de bedoeling dat Bas z'n 'studiekamer' gaat gebruiken als dedicated luisterruimte (vandaar mijn vraagteken bij de Ovator 400) en zijn woonkamer als HT.

Ik neem aan dat dit nog steeds Bas zijn bedoeling is...?!

garmtz

Citaat van: S@m op augustus 17, 2011, 12:06:51
Volgens mij is in eerste instantie de bedoeling dat Bas z'n 'studiekamer' gaat gebruiken als dedicated luisterruimte (vandaar mijn vraagteken bij de Ovator 400) en zijn woonkamer als HT.

Ik neem aan dat dit nog steeds Bas zijn bedoeling is...?!

Het is nu andersom...

S@m

vanzomereng

Ik weet het ook ff niet meer....  ???

niettemin, in welke ruimte dan ook....
de essentie van mijn vorig advies geldt generiek...

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus 17, 2011, 11:17:45
Ben ik het helemaal mee eens, maar Bas ziet het blijkbaar anders....
Ik luister natuurlijk ook gewoon naar luidsprekers/sets en als me dat bevalt, komt die op de shortlist. En volgens mij kan ik het hier herhalen wat ik wil... Maar komt het nog een keer: het luisteren naar wat ik hoor (technisch) staat het genieten van de muziek niet in de weg! Echt, hoe beter de sets waren, hoe moeilijker ik het vond om te schrijven. Dat zegt genoeg.

Citaat van: VANZOMERENG op augustus 17, 2011, 11:36:03
Bas,

Als je vele luidsprekers hoort met tussenpozen (dus niet direct A/B-vergelijk)
is je audiotieve geheugen zodanig, dat je ze echt niet meer naast elkaar kunt
vergelijken in kwantitatieve zin (lees beoordelen op punten = relatie tot elkaar)

Wat meestal wel is, als je ca. 20 speakers heb gehoord, dat je er wel ca. 4 tot 5
zijn bijgebleven in positieve zin.  Deze zou je dan uiteindelijk aan een uitgebreidere test
moeten onderwerpen en de beste 2 thuis proberen/vergelijken

Ik heb nog ff je plattegrond van je L-vormige woonkamer en dit is best wel lastig  ???.
Wellicht moet je creatief gaan schuiven met meubilair  ;D

M.b.t. de opstelling van Naim S-400, adviseert Naim zelf het volgende (zie afbeelding onder)
Wellicht gaat dit lastig worden, of ook niet ?....
anders ben je echt aan monitoren en/of slanke zuiltjes overgeleverd.

Maar ook neem je zuiltjes of monitoren, ook hier zit er verschil tussen in hoeverre
je ze wat verder of dichter bij een (achter)muur kan plaatsen, dit niet altijd
zozeer om alleen een mogelijke basprobleem te voorkomen maar ook voor
de kwaliteit van de ruimtelijke weergave !

Ik zeg dit, omdat het verstandig kan zijn om eerst na te denken, waar de mogelijke
speakers komen te staan in de kamer en waar ze zeker niet geplaatst kunnen worden.
Deze "plaatstings-beperkingen" kan je meenemen in je zoektocht en zullen er op voorhand
helaas al wat kandidaten moeten afvallen.
Er zijn nu immers luidsprekers (ook monitoren) die alleen schitteren als ze zeer ruim zijn opgesteld
en weer andere die veel minder kritisch zijn in de opstelling.

Laat je goed adviseren en neem eventueel wat plattegrondjes mee naar de (goede) dealer

Ik ben even zo vrij geweest om wat te benadrukken in je quote, omdat het precies is wat ik nu doe. Logischerwijs vragen mensen mij om lijstjes, omdat ze door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Dan geef ik een lijstje, maar dat is dan slechts ter indicatie van hoe de sets op mij overkwamen. Die luidsprekers zal ik later nog eens beluisteren en dan inderdaad tot een shortlist komen van 2-3 sets. En die beluister ik dan weer thuis.
Wat opstellingen betreft heb ik twee ideeën voor in de woonkamer, zie bijlage.

Citaat van: garmtz op augustus 17, 2011, 12:07:50
Het is nu andersom...
Nou, mijn voorkeur gaat daar inderdaad naar uit, maar ik ben er echter nog niet over uit.

Het is nu 75% voorkeur voor de stereoset in de woonkamer. Die 75% komt door:
Het grotere aanbod aan luidsprekers en dientengevolge de muziekbeleving.
Plaatsing vrij in de ruimte is makkelijker (heb gemerkt bij Audiofiel dat dat behoorlijk belangrijk is, uit die set kan meer gehaald worden bij een betere plaatsing, iets dat hij weet hoor).
Mijn vrouw en ik kunnen dan samen luisteren en zo voorkom ik dat ik me teveel "opsluit in mijn audio-hok".

De 25% ten nadele van de stereoset in de huiskamer komt door de beïnvloeding van omgevingsgeluiden (in huis) waarvan ik niet weet in hoeverre ze mijn muziekbeleving verstoren. Zie het als een heerlijk gerecht met iets teveel zout erin.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Beiden zijn benijdenswaardige opstelling die erg goed kunnen gaan klinken met slechts enkele kleine akoestische aanpassingen in de kamer.

vanzomereng

Ik zou zeggen, in de woonkamer, met die handel.
Met zijn 2-tweetjes genieten v/d muziek is leuker  :inlove:

By the way (is mijn ervaring) luister ik veel veel meer muziek
en kijk weinig TV en derhalve wil ik die muziek daar, waar het
ik (wij) het meeste en liefste verblijven, in de woonkamer dus.

M.b.t. stoor/bijgeluiden, valt best wel mee, tenzij jij aan een drukke straat woont ?

De opstellingen die jij nu schetst bieden veel meer perspectieven.
Het zou helemaal perfect zijn, als de bank ietsjes v/d muur staat, zodat
je wat ruimte achter de luisterplek heb.
Daarin tegen hoeft het ook niet altijd 100% perfect, per slot van rekening
moet je ook gewoon kunnen leven, de kamer inrichten naar smaak en
eventueel rekening houden met moeders (WAF)

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

denoontje

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 17, 2011, 12:46:14

plattegronden

Jammer is dat je in deze opstelling de tv niet echt kan aansluiten op de speakers.
Misschien kan je dat ook nog meenemen door die wat te schuiven?
Kun je als er een leuke tv film is of concert oid dit ook over de stereo heen gooien.

Dat mis ik bij mij nu ook toch wel (mmar is bij mij practisch ook even niet anders te doen met bij grote CRT ipv flatscreen ;-) )

PS wellicht dram ik even door hoor maar,  je shortlist was niet met + en - mbt waarde waardering.
Maar ze stonden in volgorde.... dan zou je de bovenste set toch eens kunnen laten thuiskomen om dit te checken,
Of wil je nu eerst echt de 90-100% vinden in de audiozaak en dan pas thuis luisteren?
;-)

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 17, 2011, 12:46:14
Het is nu 75% voorkeur voor de stereoset in de woonkamer. Die 75% komt door:
Het grotere aanbod aan luidsprekers en dientengevolge de muziekbeleving.
Plaatsing vrij in de ruimte is makkelijker (heb gemerkt bij Audiofiel dat dat behoorlijk belangrijk is, uit die set kan meer gehaald worden bij een betere plaatsing, iets dat hij weet hoor).
Mijn vrouw en ik kunnen dan samen luisteren en zo voorkom ik dat ik me teveel "opsluit in mijn audio-hok".

Alleen de laatste stelling zou waar kunnen zijn, maar ik kan me enigzins voorstellen dat ze het ook wel lekker kan vinden als je je af en toe 'opsluit' in je eigen hok.

Vwb punt 1 en 2. Je hebt geen groot aanbod nodig, één stel luidsprekers die je kunnen bekoren is voldoende en ik verzeker je dat je in een kleine ruimte, relatief dicht op je luidsprekers optimaal kan genieten van de weergave (meer dan in een grote ruimte).

Het tweede punt is in je luisterruimte ook geen probleem omdat die 5 meter lang is. Een 150 cm vanaf de achterwand plaatsen is dus geen probleem en dat komt de ruimtelijkheid in de weergave zeer ten goede. En het feit dat je ruimte houdt áchter de luisterplek is uiteraard ook zeer positief.

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 17, 2011, 09:26:54
Ik heb het tot nu gehoord bij Clannad, Katie Melua en Maria Mena. Het lijkt alsof ze op zulke momenten hees zijn, met name tijdens de overgang naar de hogere tonen alsof ze lucht te kort komen. Een soort verkoudheid waardoor de hoogste tonen worden ingeslikt of afgekapt. Bij Clannad heeft dat tot gevolg dat je de melodieuze en vrolijke stem wat vlakker hoort en ze het hoog niet haalt. Katie Melua en Maria Mena krijgen een wat lief stemmetje. Nogmaals, erg sterk neer gezet, maar het leidt me op zulke momenten wel af.
Als ze "het hoog halen" met laten we zeggen een hoge C (en dat moet bij Clannad ook zonder klassieke scholing wel lukken) dan zitten ze op dik 1kHz en dat is nog ruim een oktaaf onder een mid-hoog crossoverpunt van bv 2k5.  Er zit ook ruim boven dat punt nog energie in een stem, maar dat komt anders tot stand:  niet door "de overgang naar de hogere tonen" en in tegenstelling tot wat je naïef zou denken is dat ook niet specifiek voor vrouwenstemmen.

Het gitaarverhaal was mooi (misschien kan je de bron nog even noemen?) maar voorzover je akoestische looptijdverschillen binnen het instrument kunt terughoren (dat is bij een concertvleugel van 2 meter al moeilijk) heeft dat ook niets met crossovers te maken.  Ik kan wel andere looptijdverschillen bedenken die je eerder tegenkomt maar je bent al ver genoeg afgedwaald van je eigen waarneming, dus ik zou zeggen, cut the crap.

Het is net wat S@m en Garmt zeggen:  een paar lekkere speakers herken je wel.

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op augustus 17, 2011, 12:53:27
Beiden zijn benijdenswaardige opstelling die erg goed kunnen gaan klinken met slechts enkele kleine akoestische aanpassingen in de kamer.
[/quote]
Citaat van: VANZOMERENG op augustus 17, 2011, 12:59:44
Ik zou zeggen, in de woonkamer, met die handel.
Met zijn 2-tweetjes genieten v/d muziek is leuker  :inlove:

By the way (is mijn ervaring) luister ik veel veel meer muziek
en kijk weinig TV en derhalve wil ik die muziek daar, waar het
ik (wij) het meeste en liefste verblijven, in de woonkamer dus.

M.b.t. stoor/bijgeluiden, valt best wel mee, tenzij jij aan een drukke straat woont ?

De opstellingen die jij nu schetst bieden veel meer perspectieven.
Het zou helemaal perfect zijn, als de bank ietsjes v/d muur staat, zodat
je wat ruimte achter de luisterplek heb.
Daarin tegen hoeft het ook niet altijd 100% perfect, per slot van rekening
moet je ook gewoon kunnen leven, de kamer inrichten naar smaak en
eventueel rekening houden met moeders (WAF)
Mijn vrouw kijkt wel veel tv, dat is mijn grootste "angst". Aan de andere kant, ze luistert steeds vaker met koptelefoon op...  :devil:
De bank zou inderdaad nog wel een stukje naar voren kunnen, dat is niet zo'n probleem.

Citaat van: denoontje op augustus 17, 2011, 13:03:35
Jammer is dat je in deze opstelling de tv niet echt kan aansluiten op de speakers.
Misschien kan je dat ook nog meenemen door die wat te schuiven?
Kun je als er een leuke tv film is of concert oid dit ook over de stereo heen gooien.

Dat mis ik bij mij nu ook toch wel (mmar is bij mij practisch ook even niet anders te doen met bij grote CRT ipv flatscreen ;-) )

PS wellicht dram ik even door hoor maar,  je shortlist was niet met + en - mbt waarde waardering.
Maar ze stonden in volgorde.... dan zou je de bovenste set toch eens kunnen laten thuiskomen om dit te checken,
Of wil je nu eerst echt de 90-100% vinden in de audiozaak en dan pas thuis luisteren?
;-)

Nee, er komt toch wel een projector in de dedicated ruimte, dus voor echte filmbeleving gaan we wel die kant op. De tv die er nu staat is toch niet echt concert-waardig. Wel nieuws, DWDD en documentairewaardig!

Citaat van: S@m op augustus 17, 2011, 13:06:14
Alleen de laatste stelling zou waar kunnen zijn, maar ik kan me enigzins voorstellen dat ze het ook wel lekker kan vinden als je je af en toe 'opsluit' in je eigen hok.

Vwb punt 1 en 2. Je hebt geen groot aanbod nodig, één stel luidsprekers die je kunnen bekoren is voldoende en ik verzeker je dat je in een kleine ruimte, relatief dicht op je luidsprekers optimaal kan genieten van de weergave (meer dan in een grote ruimte).

Het tweede punt is in je luisterruimte ook geen probleem omdat die 5 meter lang is. Een 150 cm vanaf de achterwand plaatsen is dus geen probleem en dat komt de ruimtelijkheid in de weergave zeer ten goede. En het feit dat je ruimte houdt áchter de luisterplek is uiteraard ook zeer positief.
Klopt, het blijft ook een mogelijkheid. Binnenkort ga ik dat met grotere luidsprekers allemaal eens goed testen, even ter proef.

Citaat van: AbZ op augustus 17, 2011, 13:34:07
Als ze "het hoog halen" met laten we zeggen een hoge C (en dat moet bij Clannad ook zonder klassieke scholing wel lukken) dan zitten ze op dik 1kHz en dat is nog ruim een oktaaf onder een mid-hoog crossoverpunt van bv 2k5.  Er zit ook ruim boven dat punt nog energie in een stem, maar dat komt anders tot stand:  niet door "de overgang naar de hogere tonen" en in tegenstelling tot wat je naïef zou denken is dat ook niet specifiek voor vrouwenstemmen.

Het gitaarverhaal was mooi (misschien kan je de bron nog even noemen?) maar voorzover je akoestische looptijdverschillen binnen het instrument kunt terughoren (dat is bij een concertvleugel van 2 meter al moeilijk) heeft dat ook niets met crossovers te maken.  Ik kan wel andere looptijdverschillen bedenken die je eerder tegenkomt maar je bent al ver genoeg afgedwaald van je eigen waarneming, dus ik zou zeggen, cut the crap.

Het is net wat S@m en Garmt zeggen:  een paar lekkere speakers herken je wel.
Vóór je laatste zin: ok, notie van genomen.

En dat laatste klopt natuurlijk! Het is meer dat ik weet waarom ik die fijner vind en wat de reden is dat sommige luidsprekers afvallen.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 17, 2011, 13:49:52
Mijn vrouw kijkt wel veel tv, dat is mijn grootste "angst". Aan de andere kant, ze luistert steeds vaker met koptelefoon op...  :devil:

En jij denk dat je naar muziek mag luisteren op een voor jou lekker volume als Truus met een koptelefoon op naar de tv luistert/kijkt.

Forget it, door de koptelefoon zullen jouw Jazz pingeltjes als zeer storend worden ervaren en het flitsen van het beeld zal jou afleiden van de muziek...

garmtz

Citaat van: S@m op augustus 17, 2011, 14:47:05
En jij denk dat je naar muziek mag luisteren op een voor jou lekker volume als Truus met een koptelefoon op naar de tv luistert/kijkt.

Forget it, door de koptelefoon zullen jouw Jazz pingeltjes als zeer storend worden ervaren en het flitsen van het beeld zal jou afleiden van de muziek...

Met een gesloten hoofdtelefoon gaat het prima hoor...

S@m

Citaat van: garmtz op augustus 17, 2011, 14:48:02
Met een gesloten hoofdtelefoon gaat het prima hoor...

Wil je zeggen dat je dan compleet afgesloten bent van de buitenwereld, dus ook voor muziek die met al z'n tonen op aardig volume speelt in dezelfde ruimte (tv op een normaal volume)..?

garmtz

hifihenk

Ik denk dat het beter samen gaat dan waneer je vrouw graag leest (zoals de mijne :()   ;D 
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

AbZ

Citaat van: hifihenk op augustus 17, 2011, 15:52:05
Ik denk dat het beter samen gaat dan waneer je vrouw graag leest (zoals de mijne :()   ;D 
Paar goeie oorpluggen op haar verjaardag geven, is goedkoper dan een koptelefoon.

S@m

Kortom, een dedicated luisterruimte met een paar mooie monitoren Bas... ;D

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus 17, 2011, 17:24:28
Kortom, een dedicated luisterruimte met een paar mooie monitoren Bas... ;D
Of een kleine tv in de dedicated luisterruimte waar zij kan zitten. :devil: Nee, eerst met een proefplaatsing luisteren. Trouwens, ik vind het wel frappant dat ik in mijn "voorkeurslijst" voornamelijk monitor luidsprekers heb staan. Dat maakt de keuze voor óf de dedicated ruimte óf de woonkamer weer wat ruimer.

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 17, 2011, 20:36:27wel frappant dat ik in mijn "voorkeurslijst" voornamelijk monitor luidsprekers heb staan.
Had je niet voornamelijk monitors beluisterd?

garmtz

Het is eigenlijk ECHT geen slecht idee om haar tv te laten kijken in de kleine kamer... :)

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 17, 2011, 20:36:27
Of een kleine tv in de dedicated luisterruimte waar zij kan zitten. :devil: Nee, eerst met een proefplaatsing luisteren. Trouwens, ik vind het wel frappant dat ik in mijn "voorkeurslijst" voornamelijk monitor luidsprekers heb staan. Dat maakt de keuze voor óf de dedicated ruimte óf de woonkamer weer wat ruimer.

En als je een paar mooie monitoren nou weet te koppelen aan een mooie DAC (je gaat toch ook streamen?) én aan een veelzijdige versterker dan zou je de hele set van de woonkamer kunnen verplaatsen naar de luisterruimte en vice versa... Wat een luxe  ;)

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op augustus 17, 2011, 20:40:45
Had je niet voornamelijk monitors beluisterd?
Nee, het was nog best afwisselend. Per luistersessie zaten er altijd wel een paar slanke zuiltjes bij.

Citaat van: garmtz op augustus 17, 2011, 20:41:26
Het is eigenlijk ECHT geen slecht idee om haar tv te laten kijken in de kleine kamer... :)
Haha, ik zei het gekscherend, maar eigenlijk niet eens een slecht idee. Nou ja, daar komen we wel uit. Ze kijkt nu Casualty en ze zag het wel voor zich, Casualty op een projector. Vertel haar maar verder niet dat SD-materiaal net wat minder scherp is dan.  ::) :-X

Citaat van: S@m op augustus 17, 2011, 20:43:53
En als je een paar mooie monitoren nou weet te koppelen aan een mooie DAC (je gaat toch ook streamen?) én aan een veelzijdige versterker dan zou je de hele set van de woonkamer kunnen verplaatsen naar de luisterruimte en vice versa... Wat een luxe  ;)
Een mooie DAC én een veelzijdige versterker, hoor ik daar de Naim SuperUniti? ;)
Vice versa is geen mogelijkheid, omdat ik in een hoekappartement woon en het hier volledig verduisteren zo goed als onmogelijk wordt. Maar ik begrijp je punt hoor S@m.

S@m

Nog naar mooie set-ups geluisterd het afgelopen weekend?

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus 22, 2011, 19:54:29
Nog naar mooie set-ups geluisterd het afgelopen weekend?
Behalve de autoradio gedurende de 8 uur durende trip naar Dresden en de korte clips van nummers tijdens de breaks op het ijs, nee. ;)

Ik probeer deze week naar Sense of Music te gaan. Ze hebben daar twee demo-sets voor me staan (Lyndorf combinatie versterker met cd-speler en een monitor van Davis/ combinatie Astin Trew voor- en eindversterker, cd-speler en Blumenhofer monitor). Kijk ik dus wel naar uit.