Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

AbZ

Bas, bedoel je dat je door faseverschuivingen voor jouw gevoel bijvoorbeeld gitaarkast/mannenstemmen meer afzonderlijk in midwoofers hoort en snaren/vrouwenstemmen in tweeters?  Hoe ervaar je dat dan meer/anders bij koorwerk?

Je hebt altijd wel faseverschuivingen bij passieve filters.  Afgezien van breedbanders en fullrange ESL ben je dan aangewezen op actieve speakers.  Die klinken oa daardoor juist extra analytisch.  (Meridian wijkt hier wel bewust vanaf geloof ik.)

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus 16, 2011, 13:05:04
Bedankt voor je weer zeer uitgebreide en duidelijke antwoord.

Ik kan me alleen niet aan de indruk ontrekken dat je het beluisteren en aanschaffen van een audio systeem onnodig ingewikkeld wilt maken. Bij welke huidige luidsprekers van zich zelf bewezen respectabele merken hoor je dat het cross-over filter niet goed zou zijn?
Door het expliciet te benoemen, lijkt het inderdaad alsof andere speakers slecht zouden zijn. Dat is zeker niet waar en ik kan dan ook niet echt veel luidsprekers aanwijzen die daarin slecht waren. Om eerlijk te zijn is dat ook niet mijn punt en wil ik een beetje voorkomen dat er weer een ja-maar discussie komt als ik dan luidsprekers benoem waarbij ik dat heb ervaren. Dus het volgende is mijn ervaring en geen oordeel. Ik hoorde het in ieder geval bij Monitor Audio, PLS (zelfbouw) en Guru. Voor de rest heb ik bij meerdere luidsprekers gemerkt dat een bepaald gebied wordt benadrukt, waardoor de andere gebieden daarbij wegvallen. Ik weet niet of dat ook te maken heeft met cross-over, dus ik heb het uit de vergelijking gehouden. Hoewel in mindere mate, heeft het wel eenzelfde uitwerking voor mij als cross-overs.

Citaat van: AbZ op augustus 16, 2011, 13:24:26
Bas, bedoel je dat je door faseverschuivingen voor jouw gevoel bijvoorbeeld gitaarkast/mannenstemmen meer afzonderlijk in midwoofers hoort en snaren/vrouwenstemmen in tweeters?  Hoe ervaar je dat dan meer/anders bij koorwerk?
Stemmen en gitaren komen in alle gebieden voor, waardoor ik juist die overgangen bij een mindere cross-over hoor. Ik hoor ze dus in alle gebieden wel, maar ze worden bij het overgaan van bijvoorbeeld midlaag naar midden onderbroken. Daardoor raken ze versnipperd als het ware. Mmm, als een gebroken spiegel zeg maar. Je ziet het hele plaatje nog wel, maar tegelijkertijd worden de overgangen onderbroken door de scheuren in de spiegel.
Dat van koren weet ik dus niet, maar ik kwam er zo een beetje op toen ik het opschreef over de cross-over.

CiteerJe hebt altijd wel faseverschuivingen bij passieve filters.  Afgezien van breedbanders en fullrange ESL ben je dan aangewezen op actieve speakers.  Die klinken oa daardoor juist extra analytisch.  (Meridian wijkt hier wel bewust vanaf geloof ik.)
Precies, die breedbanders en fullrange ESL zijn daar erg goed in! Van actieve speakers weet ik dat nog niet...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 16, 2011, 13:54:29Stemmen en gitaren komen in alle gebieden voor, waardoor ik juist die overgangen bij een mindere cross-over hoor. Ik hoor ze dus in alle gebieden wel, maar ze worden bij het overgaan van bijvoorbeeld midlaag naar midden onderbroken. Daardoor raken ze versnipperd als het ware. Mmm, als een gebroken spiegel zeg maar. Je ziet het hele plaatje nog wel, maar tegelijkertijd worden de overgangen onderbroken door de scheuren in de spiegel.
Bij "midlaag naar midden" heb je het over een drieweg speaker, neem ik aan?  Speelt dit voor jou ook bij crossovers naar hoog?  Of had je dit niet bij tweeweg speakers?  (Daarvan heb je er veel meer gehoord geloof ik.)  Bij welke tweeweg* speakers had je dit als probleem ervaren?

*toevoeging tbv duidelijkheid

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op augustus 16, 2011, 14:11:28
Bij "midlaag naar midden" heb je het over een drieweg speaker, neem ik aan?  Speelt dit voor jou ook bij crossovers naar hoog?  Of had je dit niet bij tweeweg speakers?  (Daarvan heb je er veel meer gehoord geloof ik.)  Bij welke speakers had je dit als probleem ervaren?
Klopt, daar merk ik midlaag het meeste. Maar laatst ook bij de Sugden luidspreker een beetje. En bij vrouwenstemmen hoor ik het soms in het hoog. Zie mijn post hiervoor voor de speakers waar ik het echt bij merkte.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 16, 2011, 14:45:29
Klopt, daar merk ik midlaag het meeste. Maar laatst ook bij de Sugden luidspreker een beetje. En bij vrouwenstemmen hoor ik het soms in het hoog. Zie mijn post hiervoor voor de speakers waar ik het echt bij merkte.
Sorry, heb geen idee welke modellen/nummers dit waren; zo consequent volg dit dit topic niet hoor.
Ik probeer wat meer precies te duiden waar het in zou kunnen zitten; anders blijft het zo vaag he.

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 16, 2011, 12:58:24Tuurlijk! Als voor mijn gevoel de cross-over niet goed gedaan is, hoor ik dat tijdens het muziekstuk, met name bij stemmen. Die kunnen namelijk in een paar klanken van toonhoogte veranderen en als de cross-over niet klopt, hoor je een "hick-up" in het geluid, als het overslaan bij een plaat of een cd. Daardoor ontstaan er "gaten" in het geluidsbeeld tussen het laag, midlaag, midden, midhoog en hoog.
Kreeg hier de indruk dat het ook bij crossover naar tweeters speelde.

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 16, 2011, 12:58:24Maar ook bij gitaar heb ik het, met name als er metalen snaren worden gebruikt. De gitaarkast gaat voor mijn gevoel dan door het midlaag heen en de snaren door het midhoog. Hoe vervelender de cross-over hoe meer je het idee hebt naar losse gedeeltes van een gitaar te luisteren in plaats van één instrument.
Dit kon ik niet volgen:  gitaarkast in de woofer en snaren in de middentoner?  Bij welk nummer?

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op augustus 16, 2011, 14:57:27Sorry, heb geen idee welke modellen/nummers dit waren; zo consequent volg dit dit topic niet hoor. Ik probeer wat meer precies te duiden waar het in zou kunnen zitten; anders blijft het zo vaag he.
Nee, begrijp ik! Had een paar posts terug wat speakers genoemd (om 13.54). Voor mij is het ook wel een beetje vaag, omdat ik de techniek erachter nog niet goed uit kan leggen. Dus ik kan het alleen uitleggen door wat ik hoor.

CiteerKreeg hier de indruk dat het ook bij crossover naar tweeters speelde.
Dat doet het ook en dan lijkt het niet zozeer aan de tweeter te liggen (het allerhoogste hoog), als wel aan de middenwoofer of laag/middenwoofer als het een twee-weg systeem is.

CiteerDit kon ik niet volgen: gitaarkast in de woofer en snaren in de middentoner?  Bij welk nummer?
Een gitaar kan best wat bass hebben, vooral als de kast wat groter is. En de snaren kunnen weer best hoog gaan. Bij het spelen van een gitaar hoor je dus van laag naar hoog: de lucht in de kast na het spelen van de snaren, het trillen van de kast door luchttrillingen (veroorzaakt door de snaren) of door bijvoorbeeld het geklop op de kast met de vingers, de lagere tonen van de snaren en het plukken van snaren en de hogere snaren, zeker als de vingers de snaren tegen de hals drukken en er dus getokkeld wordt. Met snel gitaarspel hoor je dus alle gebieden zeer snel achter elkaar (het klinkt tegelijkertijd) waardoor je cross-over verschillen sneller hoort. Als dat niet goed gaat hoor je echt een gitaar in drie stukken: de klankkast, de lage snaren en het gepluk en de hoge snaren.
Bij de electrostaten gebeurde door het gemis aan cross-over het tegenovergestelde. Daar hoorde je de eerste trillingen van de klankkast (die waren ontstaan door de snaren) terugkaatsen tegen de achterwand van de klankkast! En daarnaast hoorde je de klankkast en de snaren lang naklinken in de ruimte. Daardoor werd de gitaar echt één aanwijsbaar instrument. Ik hoorde het vooral bij Clannad, maar ook bij Maria Mena. Een zelfde zal met piano zo zijn (snaren in een grote klankkast).

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 16, 2011, 15:23:16
Nee, begrijp ik! Had een paar posts terug wat speakers genoemd (om 13.54). Voor mij is het ook wel een beetje vaag, omdat ik de techniek erachter nog niet goed uit kan leggen. Dus ik kan het alleen uitleggen door wat ik hoor.
Ok.  Ik vraag natuurlijk naar wat je hoort; niet naar de techniek.

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 16, 2011, 15:23:16.
Dat doet het ook en dan lijkt het niet zozeer aan de tweeter te liggen (het allerhoogste hoog), als wel aan de middenwoofer of laag/middenwoofer als het een twee-weg systeem is.

Een gitaar kan best wat bass hebben, vooral als de kast wat groter is. En de snaren kunnen weer best hoog gaan. Bij het spelen van een gitaar hoor je dus van laag naar hoog: de lucht in de kast na het spelen van de snaren, het trillen van de kast door luchttrillingen (veroorzaakt door de snaren) of door bijvoorbeeld het geklop op de kast met de vingers, de lagere tonen van de snaren en het plukken van snaren en de hogere snaren, zeker als de vingers de snaren tegen de hals drukken en er dus getokkeld wordt. Met snel gitaarspel hoor je dus alle gebieden zeer snel achter elkaar (het klinkt tegelijkertijd) waardoor je cross-over verschillen sneller hoort. Als dat niet goed gaat hoor je echt een gitaar in drie stukken: de klankkast, de lage snaren en het gepluk en de hoge snaren.

Bij de electrostaten gebeurde door het gemis aan cross-over het tegenovergestelde. Daar hoorde je de eerste trillingen van de klankkast (die waren ontstaan door de snaren) terugkaatsen tegen de achterwand van de klankkast! En daarnaast hoorde je de klankkast en de snaren lang naklinken in de ruimte. Daardoor werd de gitaar echt één aanwijsbaar instrument. Ik hoorde het vooral bij Clannad, maar ook bij Maria Mena. Een zelfde zal met piano zo zijn (snaren in een grote klankkast).
Fullrange ESLs doen hun werk idd goed.  Er zijn hier een aantal zaken waar ik even niet op inga.  (We verschillen sowieso nogal van invalshoek.)  De instrumenten laat ik even liggen.  De menselijke stemmen liggen uiteraard het meest gevoelig in dat midrange gebeuren.  Vandaar het issue met overgangen als ze "in een paar klanken van toonhoogte veranderen" begrijp ik.  Gezien de precisie van je omschrijving vd gitaarklanken is dat dan makkelijk aan te wijzen.  Ben dus benieuwd naar de betreffende (momenten in) nummers met stemmen.  Clannad noemde je vanwege de gitaar, of ook ivm stemmen?

denoontje

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 16, 2011, 12:58:24
Het is tot nu toe een opsomming van luidsprekers/sets die me het meest hebben aangesproken. Aan de ene kant een momentopname, aan de andere kant denk ik dat ze aardig "voorkeurvast" zijn.

Laatste set is qua + en - het beste, waarbij het - punt met name is door te weinig gehoord
Is het geen idee  die eens thuis zetten?
Misschien is dit nu gewoon de set

vanzomereng

Bas,

Zo maar een idee, om je keuze nog moeilijker te maken  ;D

Zoals je aangeeft, heb je gevoelig oren  ::)

> Het horen van onregelmatigheden rond het crossovergebied
> Overgevoelig voor schel geluid

In dit gevoel zou je ook kunnen denken aan de NAIM-Ovator-S400,
maak voor het midden en hoog gebruik van een nieuwe techniek BMR
waardoor deze  zich gedraagt als een 3-weg systeem maar er is maar
1 crossoverfrequentie noodzakelijk van 700Hz.
Verder worden deze speakers in diverse test bejubeld en wordt als 1 van de
"best value for money" speakers betiteld.
Of dit zo is, moet je zelf beoordelen. Ik heb zelf het grotere broertje de S-600
gehoord en was zeer onder de indruk  :inlove:
De Naim Ovator-S400 kost per paar 4.200 euro adviesprijs !

Het is dat deze speaker pas zijn uitgekomen, nadat ik al was voorzien van mijn Sonus Fabers,
deze hadden uitstekend in mijn budget gepast en zondermeer hoog op de shortlist gestaan.

Verder zou ik een versterker nemen met toonregeling, immers of geluid schel klinkt,
kan ook sterk zijn oorzaak hebben in bepaalde opnames en dat is het handig
als je e.e.a kunt bijsturen !
Voor sommige audiopuristen is toonregeling taboe, m.i.z. is dit totaal geen inbraak op
de kwaliteit en kan zelf voordelen opleveren ! 
Een zeer onderschatte of vergeten versterker is de NAD C375BEE (teminste hij wordt
op dit forum weinig ter sprake gebracht)  en deze heeft voldoende power (2 x 150W continu)
om de Ovator S-400 aan te sturen (die lusten wel wat)
Verder heb je 5 jaar garantie op NAD  adviesprijs 1.300 euro maar voor 1.100 euro wel te scoren !

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

S@m

Citaat van: VANZOMERENG op augustus 16, 2011, 20:47:20
Bas,

Zo maar een idee, om je keuze nog moeilijker te maken  ;D

Lijkt mij voor Bas z'n niet al te grote luisterruimte niet de meest geschikte luidspreker. Een ranke vloerstaander a la Wilson Benesch Square Two of wellicht nog beter een monitor lijkt me meer op z'n plaats.

vanzomereng

Citaat van: S@m op augustus 16, 2011, 21:42:44
Lijkt mij voor Bas z'n niet al te grote luisterruimte niet de meest geschikte luidspreker. Een ranke vloerstaander a la Wilson Benesch Square Two of wellicht nog beter een monitor lijkt me meer op z'n plaats.
Wellicht valt dit heel erg mee,
Volgens de test kan deze LS redelijk dicht op de muur worden geplaatst

In grotere ruimtes met vrijere opstelling,  is de box niet zeer bassterk (wel zeer strak - gesloten systeem)
De bas (frequentiecurve) valt van 100HZ al langzaam af en wellicht is dit bewust zo gedaan, zodat in kleinere ruimte
dan alles op zijn plekkie valt.  Voor grotere ruimtes is de S-600 bedoeld.

Naim heeft in het verleden (en wellicht zitten ze nog in programma) juist ook luidsprekers ontworpen
die juist zeer dicht tegen de achterwand geplaatst hoorde te worden !

Ik zelf geloof niet blind zomaar in alle testen, maar heb al zoveel testen gelezen
over de Ovator serie en iedereen was er lyrisch over  :inlove:
Zelf vond ik de S-600 super  :inlove:  echter deze zijn voor mijn kamer ook te groot

M.i.z. wel zeker een poging waard om thuis te proberen, zonder koopverplichting

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

garmtz

Ik vind het zeker geen slechte aanbeveling en ik denk dat ze zeker niet te groot zijn voor de kamer van Bas. Wij zullen ze ook wel gaan investeren, wanneer is even de vraag...

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op augustus 16, 2011, 16:29:31
Ok.  Ik vraag natuurlijk naar wat je hoort; niet naar de techniek.
Fullrange ESLs doen hun werk idd goed.  Er zijn hier een aantal zaken waar ik even niet op inga.  (We verschillen sowieso nogal van invalshoek.)  De instrumenten laat ik even liggen.  De menselijke stemmen liggen uiteraard het meest gevoelig in dat midrange gebeuren.  Vandaar het issue met overgangen als ze "in een paar klanken van toonhoogte veranderen" begrijp ik.  Gezien de precisie van je omschrijving vd gitaarklanken is dat dan makkelijk aan te wijzen.  Ben dus benieuwd naar de betreffende (momenten in) nummers met stemmen.  Clannad noemde je vanwege de gitaar, of ook ivm stemmen?
Ik heb het tot nu gehoord bij Clannad, Katie Melua en Maria Mena. Het lijkt alsof ze op zulke momenten hees zijn, met name tijdens de overgang naar de hogere tonen alsof ze lucht te kort komen. Een soort verkoudheid waardoor de hoogste tonen worden ingeslikt of afgekapt. Bij Clannad heeft dat tot gevolg dat je de melodieuze en vrolijke stem wat vlakker hoort en ze het hoog niet haalt. Katie Melua en Maria Mena krijgen een wat lief stemmetje. Nogmaals, erg sterk neer gezet, maar het leidt me op zulke momenten wel af.

Citaat van: denoontje op augustus 16, 2011, 19:21:12
Laatste set is qua + en - het beste, waarbij het - punt met name is door te weinig gehoord
Is het geen idee  die eens thuis zetten?
Misschien is dit nu gewoon de set
Het is helaas niet zo simpel als het lijkt. Het ene plusje is namelijk het andere niet, dus je kunt niet zeggen dat de meeste plusjes de beste speaker vormen. Zo vind ik synergie belangrijker dan spreiding en een droge, strakke bass weer belangrijker dan verstaanbaarheid. Voor mij (en laat duidelijk zijn dat het geen onderling vergelijk betreft, omdat ik ze niet vlak achter elkaar heb gehoord) is de voorkeur in aflopende orde.

Citaat van: VANZOMERENG op augustus 16, 2011, 20:47:20
(...)
> Het horen van onregelmatigheden rond het crossovergebied
> Overgevoelig voor schel geluid

maak voor het midden en hoog gebruik van een nieuwe techniek BMR
waardoor deze  zich gedraagt als een 3-weg systeem maar er is maar
1 crossoverfrequentie noodzakelijk van 700Hz.
Verder worden deze speakers in diverse test bejubeld en wordt als 1 van de
"best value for money" speakers betiteld.
Of dit zo is, moet je zelf beoordelen. Ik heb zelf het grotere broertje de S-600
gehoord en was zeer onder de indruk  :inlove:
De Naim Ovator-S400 kost per paar 4.200 euro adviesprijs !(...)
Dat klinkt inderdaad als een goede luidspreker, eens zien waar ik die kan beluisteren! En wat luidsprekergrootte betreft. Ik heb altijd nog de mogelijkheid om ze in de woonkamer te plaatsen en ik houd dus ook meer rekening met grotere luidsprekers.

CiteerVerder zou ik een versterker nemen met toonregeling, immers of geluid schel klinkt,
kan ook sterk zijn oorzaak hebben in bepaalde opnames en dat is het handig
als je e.e.a kunt bijsturen !
Voor sommige audiopuristen is toonregeling taboe, m.i.z. is dit totaal geen inbraak op
de kwaliteit en kan zelf voordelen opleveren !
Ik heb er ook een haat-liefdeverhouding mee, omdat ik denk dat het bij mij tot veel onrust zal leiden. Zeker als ik dan verschillende nummers door elkaar ga luisteren (dus verschillende albums, die allemaal weer anders opgenomen zijn) dan blijf ik aan die toonregeling zitten. Wordt het luisteren niet ontspannender van. Tegelijkertijd is het met een heel album luisteren misschien wel weer een oplossing.

CiteerEen zeer onderschatte of vergeten versterker is de NAD C375BEE (teminste hij wordt
op dit forum weinig ter sprake gebracht)  en deze heeft voldoende power (2 x 150W continu)
om de Ovator S-400 aan te sturen (die lusten wel wat)
Verder heb je 5 jaar garantie op NAD  adviesprijs 1.300 euro maar voor 1.100 euro wel te scoren!
Ok, net als de luidsprekers; eens zien waar ik deze kan beluisteren. Hoewel ik me nu vooral eerst richt op luidsprekers (en ja, ik weet dat het om de combinatie gaat ;)).

Bedankt voor je tips!!

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 17, 2011, 09:26:54
Het is helaas niet zo simpel als het lijkt. Het ene plusje is namelijk het andere niet

Zoals ik al eerder heb opgemerkt maak je je het jezelf mi (bewust?) onnodig moeilijk. Het is nl wel simpel.

Schrijf de 5 punten op die jij belangrijk vindt. Ga luisteren naar enkele sets die je op voorhand hebt uitgekozen en luister welke set het best voldoet aan die 5 eisen.

Je haalt er bij iedere sessie weer andere belevenissen bij en daar wordt het idd niet simpeler mee.

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus 17, 2011, 09:46:50
Zoals ik al eerder heb opgemerkt maak je je het jezelf mi (bewust?) onnodig moeilijk. Het is nl wel simpel.

Schrijf de 5 punten op die jij belangrijk vindt. Ga luisteren naar enkele sets die je op voorhand hebt uitgekozen en luister welke set het best voldoet aan die 5 eisen.

Je haalt er bij iedere sessie weer andere belevenissen bij en daar wordt het idd niet simpeler mee.

Wat bedoel je met andere belevenissen?
Aan het begin, toen ik dit topic startte, heb ik ook moeten ontdekken wat ik überhaupt belangrijk vind in geluidsweergave. De 5 punten die je noemt heb ik sinds een tijdje duidelijk en die gebruik in mijn achterhoofd als leidraad tijdens het luisteren. Het is in die zin wel lastig, omdat luidsprekers vaak niet uitblinken in alle gebieden en je dus moet beluisteren wat het beste compromis is. Dat klinkt vervelender dan het is overigens. Wel merk ik dat de meeste luidsprekers die ik heb beluisterd afvallen op voor mij belangrijke punten. Als ik dan zie dat er niet gek veel luidsprekers overblijven en bijkomen, vind ik dat ik eigenlijk nog niet heel lang heb geluisterd. Ik ben pas twee maanden bezig.

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 17, 2011, 10:07:33
Wat bedoel je met andere belevenissen?

Uiteindelijk lees ik ipv je 5 belangrijke 'eisen' er 14

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 16, 2011, 12:58:24
+ diepe, strakke bas 1
+ echtheid 2
+ muzikaliteit 3
+ diepte in beeld 4
- spreiding en definitie redelijk, kan beter 5
- treble minder 6

* Supernait met Harbeth Monitor 30 (€3500 + €3300 = €6800)
+ synergie 7
+ heerlijke, strakke bas 1
+ definiëring 8
+ up front 9
- near-field effect is wennen en kan leiden tot luistermoeheid 10
- vrij 1 dimensionaal, met name in diepte 4

* Sugden A21SE versterker en Sugden CD21 cd-speler in combinatie met Focal Electra JMLab 1008 BE (€2850 + €3200 = €6050)
+ synergie 7
+ verstaanbaarheid 11
+ smooth 12
+ spreiding (ook diepte en hoogte) 5
- wat ingehouden (door de versterker?) 13
- iets meer bass zou wellicht voor een beter fundament zorgen 1

* Supernait met Wilson Benesch Square Two (€3500 + €4000 = €7500)
+ PRAT 14
+ spreiding 5
+ definiering 8
+ diepte in beeld 4
+ makkelijke weergever ?
- moeilijk aan te geven, omdat ik deze combinatie te weinig heb gehoord

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus 17, 2011, 10:15:14
Uiteindelijk lees ik ipv je 5 belangrijke 'eisen' er 14

Oh zo. Dat is meer een andere benaming voor hetzelfde hoor. Laat ik ze zo samenvatten dan in willekeurige voorkeursvolgorde:
- strakke, droge bass (PRAT valt daaronder)
- synergie (muzikaliteit, smooth, makkelijke weergever)
- spreiding (diepte, up front, breedte, hoogte)
- definiëring (echtheid, verstaanbaarheid)

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 17, 2011, 10:34:12
Oh zo. Dat is meer een andere benaming voor hetzelfde hoor. Laat ik ze zo samenvatten dan in willekeurige voorkeursvolgorde:
)

Dan snap ik dit niet

Citaat van: Bas Akkerman op augustus 17, 2011, 09:26:54
Het is helaas niet zo simpel als het lijkt. Het ene plusje is namelijk het andere niet.

Kan je dan niet beter alleen deze punten opschrijven en hier een cijfer aangeven, bv van 0 - 5  ...?

- strakke, droge bass (PRAT valt daaronder)
- synergie (muzikaliteit, smooth, makkelijke weergever)
- spreiding (diepte, up front, breedte, hoogte)
- definiëring (echtheid, verstaanbaarheid)

garmtz

Ik snap waar S@m heen wil. Geen slecht idee om dit soort zaken voor jezelf goed helder te krijgen. Aan de andere kant, als je iets hoort dat 'klopt', denk je meestal geen moment meer aan je aandachtspunten.

S@m

Citaat van: garmtz op augustus 17, 2011, 10:43:33
Aan de andere kant, als je iets hoort dat 'klopt', denk je meestal geen moment meer aan je aandachtspunten.

Dat is dan direct de set die je mee moet/wilt meenemen.

Misschien is het dan verstandig om voor een sessie deze 4 punten op te schrijven en jezelf voor te nemen alleen cijfers te geven i.p.v. je belevenis te willen omschrijven...

garmtz

Tja, zo zou het voor mij niet werken. Ik luister gewoon naar een set als geheel en dan werkt het of niet. Werkt het voor mij, dan werkt het vaak voor ALLE muziek.

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus 17, 2011, 10:46:57
Dat is dan direct de set die je mee moet/wilt meenemen.

Misschien is het dan verstandig om voor een sessie deze 4 punten op te schrijven en jezelf voor te nemen alleen cijfers te geven i.p.v. je belevenis te willen omschrijven...
Geen gek idee! Dan zet ik die kenmerken neer en zet er een waardering in punten achter. En een korte uitleg erbij waarom ik dat punt heb gegeven, want ik blijf erbij dat het beschrijven niet ten koste gaat van het luisteren en genieten (bij het bezoek bij Audiofiel had ik ook geen blocnote op schoot en heb pas na afloop punten opgeschreven).
Tsja, en het ene plusje is écht het andere niet. Want ook al scoort een luidspreker op 2 punten heel goed, dan kan hij nog die andere 2 punten minder goed doen en een minder resultaat halen. Dus ik zie het als leidraad.

Laat ik in ieder geval toch even voor jullie en voor mezelf de punten in voorkeursvolgorde zetten. Het eerste punt weegt dan zwaarder dan het tweede, dat weer zwaarder dan het derde, etc.

1) synergie (muzikaliteit, smooth, makkelijke weergever)
2) definiëring (echtheid, verstaanbaarheid)
3) spreiding (diepte, up front, breedte, hoogte)
4) strakke, droge bass (PRAT valt daaronder)

Punt 3/4 vind ik vrijwel even belangrijk, maar ik heb de bass als laatste gezet omdat je dat later altijd nog zou kunnen toevoegen door het gebruik van een goede subwoofer.

Citaat van: garmtz op augustus 17, 2011, 10:59:13
Tja, zo zou het voor mij niet werken. Ik luister gewoon naar een set als geheel en dan werkt het of niet. Werkt het voor mij, dan werkt het vaak voor ALLE muziek.
Precies, met bovenstaande waardering en uitleg kan ik dan voor mezelf (en voor jullie) beschrijven hoe dat komt. Maar ik ben het met je eens dat de beste set je niets op laat schrijven! ;)

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

S@m

Citaat van: garmtz op augustus 17, 2011, 10:59:13

Ben ik het helemaal mee eens, maar Bas ziet het blijkbaar anders....

vanzomereng

Bas,

Als je vele luidsprekers hoort met tussenpozen (dus niet direct A/B-vergelijk)
is je audiotieve geheugen zodanig, dat je ze echt niet meer naast elkaar kunt
vergelijken in kwantitatieve zin (lees beoordelen op punten = relatie tot elkaar)

Wat meestal wel is, als je ca. 20 speakers heb gehoord, dat je er wel ca. 4 tot 5
zijn bijgebleven in positieve zin.  Deze zou je dan uiteindelijk aan een uitgebreidere test
moeten onderwerpen en de beste 2 thuis proberen/vergelijken

Ik heb nog ff je plattegrond van je L-vormige woonkamer en dit is best wel lastig  ???.
Wellicht moet je creatief gaan schuiven met meubilair  ;D

M.b.t. de opstelling van Naim S-400, adviseert Naim zelf het volgende (zie afbeelding onder)
Wellicht gaat dit lastig worden, of ook niet ?....
anders ben je echt aan monitoren en/of slanke zuiltjes overgeleverd.

Maar ook neem je zuiltjes of monitoren, ook hier zit er verschil tussen in hoeverre
je ze wat verder of dichter bij een (achter)muur kan plaatsen, dit niet altijd
zozeer om alleen een mogelijke basprobleem te voorkomen maar ook voor
de kwaliteit van de ruimtelijke weergave !

Ik zeg dit, omdat het verstandig kan zijn om eerst na te denken, waar de mogelijke
speakers komen te staan in de kamer en waar ze zeker niet geplaatst kunnen worden.
Deze "plaatstings-beperkingen" kan je meenemen in je zoektocht en zullen er op voorhand
helaas al wat kandidaten moeten afvallen.
Er zijn nu immers luidsprekers (ook monitoren) die alleen schitteren als ze zeer ruim zijn opgesteld
en weer andere die veel minder kritisch zijn in de opstelling.

Laat je goed adviseren en neem eventueel wat plattegrondjes mee naar de (goede) dealer