Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Ik vind het jammer dat je mijn bijdragen niet zo kunt waarderen Poldo... Ik meen toch met ruim 20 jaar luisterervaring en het hebben van een audio-zaak waar ik veel sets hoor en bij veel mensen thuis kom toch een behoorlijk referentiekader te hebben opgebouwd ondertussen.

Ik zal mijn verdere mening over welke speakers mooi zijn of niet hier in deze discussie niet laten gelden (zoals het hoort denk ik bij een winkelier), maar ik heb het letterlijk nog nooit meegemaakt dat ik een speaker eerst niet mooi vond en na een tijd 'wennen' wel. Het wennen is hier namelijk gewoon je brein dat een bepaald 'afwijkend' geluid steeds 'normaler' gaat vinden. Dus het zijn JUIST de speakers die die 'gewenning' niet nodig hebben, die blijkbaar gewoon erg natuurlijk klinken. Dat lijkt mij persoonlijk erg logisch.

Het kan echter zijn dat mijn eigen referentiekader inmiddels zo ver gevorderd is, dat ik me niet meer voor kan stellen dat er mensen zijn die bepaalde speakers echt mooi vinden, ondanks dat ik ze duidelijk vind kleuren, slissen, boemen whatever... In dat geval denk ik dat mensen er TOCH na verloop van tijd achter komen dat een speaker toch niets voor ze is, ondanks dat ze dat in eerste instantie denken en dat mensen die de speakers eigenlijk bij aankoop al niet geweldig vonden en deze later toch meer gaan waarderen, gewoonweg gewend zijn geraakt aan de afwijkingen.

Poldo

Citaat van: garmtz op augustus  3, 2011, 21:23:44
Ik vind het jammer dat je mijn bijdragen niet zo kunt waarderen Poldo... Ik meen toch met ruim 20 jaar luisterervaring en het hebben van een audio-zaak waar ik veel sets hoor en bij veel mensen thuis kom toch een behoorlijk referentiekader te hebben opgebouwd ondertussen.

Ik zal mijn verdere mening over welke speakers mooi zijn of niet hier in deze discussie niet laten gelden (zoals het hoort denk ik bij een winkelier), maar ik heb het letterlijk nog nooit meegemaakt dat ik een speaker eerst niet mooi vond en na een tijd 'wennen' wel. Het wennen is hier namelijk gewoon je brein dat een bepaald 'afwijkend' geluid steeds 'normaler' gaat vinden. Dus het zijn JUIST de speakers die die 'gewenning' niet nodig hebben, die blijkbaar gewoon erg natuurlijk klinken. Dat lijkt mij persoonlijk erg logisch.

dan moet je toch wennen aan het geluid? Zonder brein hoor je zo ie zo niks.  ;)

ps: heb jij nooit gehad dat je een speaker heel mooi vond en na een jaar nog eens ging luisteren en het helemaal niks meer vond? Dus dat je smaak verandert is?
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  3, 2011, 20:54:44
Via de laptop, de PC, en mp3-speler waarmee ik de Grado had gematcht. En eerlijk gezegd vind ik geen nadruk op de scherpe klanken, wel met name op het midden en de strakke bas. Als een opname scherp is, hoor ik dat wel, maar de Grado vind ik dat niet benadrukken. Maar over het scherpe in een weergever verschillen we nu eenmaal Poldo. Laten we dat gewoon accepteren en er niet (steeds) op terug komen, ok?

En de PMC benadrukt die wel? Het is natuurlijk wel belangrijk want ik denk dat juist dit belangrijk is bij het kiezen van je uiteindelijke set en je zal je dit duidelijk moeten melden tegen de dealer. Ik had het er laatst met Michel ook nog over hoe erg jouw gehoor afweek van dat van ons.

Bas Akkerman

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 21:31:02
Ik had het er laatst met Michel ook nog over hoe erg jouw gehoor afweek van dat van ons.
Dat geloof ik graag, ik krijg het vaker te horen (no pun intended). "Hoor jij dat!?", vragen mensen me wel eens verbaasd. Dat is geen waardeoordeel, als zou ik een "superieur" gehoor hebben of zo, maar ik hoor die opmerkingen van kinds af aan al. Schrikachtig voor knallen (ballon, vuurwerk, knallen van een uitlaat) had ik toen ook al. Dus ja, het ligt zeker voor een groot deel aan mij.

Blijft, zoals dat natuurlijk voor iedereen geldt, dat ik een speaker zal kiezen die voor mij het beste in het gehoor ligt. Ook al zou dat betekenen dat ik een keus maak, die anderen minder snel maken. Waarmee ik niet wil zeggen dat jullie adviezen geen zin hebben, alleen beoordeel ik ze uiteindelijk met mijn gehoor.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  3, 2011, 21:39:37
Dat geloof ik graag, ik krijg het vaker te horen (no pun intended). "Hoor jij dat!?", vragen mensen me wel eens verbaasd. Dat is geen waardeoordeel, als zou ik een "superieur" gehoor hebben of zo, maar ik hoor die opmerkingen van kinds af aan al. Schrikachtig voor knallen (ballon, vuurwerk, knallen van een uitlaat) had ik toen ook al. Dus ja, het ligt zeker voor een groot deel aan mij.

Blijft, zoals dat natuurlijk voor iedereen geldt, dat ik een speaker zal kiezen die voor mij het beste in het gehoor ligt. Ook al zou dat betekenen dat ik een keus maak, die anderen minder snel maken. Waarmee ik niet wil zeggen dat jullie adviezen geen zin hebben, alleen beoordeel ik ze uiteindelijk met mijn gehoor.

Nee maar als jij op een forum zegt ik vind de PMC te fel in het hoog, terwijl andere dit niet horen is het niet gek dat iemand zegt dat hij dit niet ervaart.

Xander32

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 21:28:25

ps: heb jij nooit gehad dat je een speaker heel mooi vond en na een jaar nog eens ging luisteren en het helemaal niks meer vond? Dus dat je smaak verandert is?
En de PMC benadrukt die wel? Het is natuurlijk wel belangrijk want ik denk dat juist dit belangrijk is bij het kiezen van je uiteindelijke set en je zal je dit duidelijk moeten melden tegen de dealer. Ik had het er laatst met Michel ook nog over hoe erg jouw gehoor afweek van dat van ons.

Beste Poldo,

Waarom continue maar proberen jouw gelijk te halen ¿¿¿
Neem jij uberhaupt iets aan van een ander in real life ?

Allicht bedoel jij het niet zo maar door de wijze waarop jij zaken in woorden vat (stellend en verbeten) profileer jij je momenteel hier op een m.i. negatieve wijze, terwijl dat waarschijnlijk in het geheel niet jouw opzet is :unsure:.

Relax kerel.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Poldo

Citaat van: Xander32 op augustus  3, 2011, 21:44:31
Beste Poldo,

Waarom continue maar proberen jouw gelijk te halen ¿¿¿
Neem jij uberhaupt iets aan van een ander in real life ?

Allicht bedoel jij het niet zo maar door de wijze waarop jij zaken in woorden vat (stellend en verbeten) profileer jij je momenteel hier op een m.i. negatieve wijze, terwijl dat waarschijnlijk in het geheel niet jouw opzet is :unsure:.

Relax kerel.

Sander.

Ik denk dat je er een beetje heel ver naast zit Xander.

garmtz

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 21:47:07

Toch komt het op mij net zo over...

Xander32

Huh  :o ... Dus je doet met opzet stellende uitspraken en bijt jou daar in vast ¿
Dat zou ik oprecht jammer vinden maar ik denk dan ook niet dat je dat bedoelt te zeggen?

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

garmtz

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 21:28:25

Een persoon hoeft niet te wennen aan een geluid dat volgens die persoon gewoon natuurlijk klinkt... ;)

Citeerps: heb jij nooit gehad dat je een speaker heel mooi vond en na een jaar nog eens ging luisteren en het helemaal niks meer vond? Dus dat je smaak verandert is?

Nee. Wel dat ik een speaker in absolute zin later niet meer zo goed vind als ik hem eerder vond. Maar dat is gewoon voortschrijdend inzicht, je verlegt steeds je grenzen van hoe goed een speaker kan klinken... ;)

Poldo

ik snap je eerste zin niet helemaal???

hoe kan iets natuurlijk klinken als je geen referentie hebt?

aMUSEd

Citaat van: Xander32 op augustus  3, 2011, 21:44:31
door de wijze waarop jij zaken in woorden vat (stellend en verbeten) profileer jij je momenteel hier op een m.i. negatieve wijze,
+1

Poldo

Citaat van: aMUSEd op augustus  3, 2011, 21:59:47
+1

je ziet ook dat ik dit alleen in dit topic doet, Bas weet wel waarom, ik ga geen oude koeien uit de sloot halen, maar goed ik hou wel op.

Xander32

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 22:01:30
je ziet ook dat ik dit alleen in dit topic doet, Bas weet wel waarom, ik ga geen oude koeien uit de sloot halen, maar goed ik hou wel op.

Poldo,

Juist niet ophouden met posten want zeker ook jouw ervaringen doen er toe! Maar geef/laat ook anderen de ruimte ;).

Sander.

garmtz

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 21:57:41
ik snap je eerste zin niet helemaal???

hoe kan iets natuurlijk klinken als je geen referentie hebt?

O.k. Ik begin je te snappen: jij wilt gewoon een systeem dat zo eerlijk mogelijk is, ook al klinkt het dan voor een luisteraar als een systeem 'waar hij aan moet wennen'. Een paar punten:

1) Niemand weet de referentie, tenzij je zelf bij de opname aanwezig was en een heel goed auditief geheugen hebt
2) Hoe belangrijk is het dat een systeem 'neutraal' (wat dus niet aangetoond kan worden) is? Is een muzikale kick krijgen niet veel belangrijker?
3) Waarom jezelf tergen aan een systeem te 'wennen' dat tegen je gevoel indruist?

De bottom line is denk ik dat wij een heel andere opvatting hebben over de uitgangspunten bij het uitkiezen van een audio-systeem. Voor mij zijn een aantal belangrijke zaken: muzikaliteit, een afwezigheid van luistermoeheid, een 'natuurlijke' klank ook op lage volumes, het vermogen de luidsprekers te 'vergeten' en zo zijn er nog wel een aantal. Welke er niet bijhoort is wennen aan een bepaald (overanalytisch) geluid dat de opname uit elkaar trekt en je afstandelijk maakt van de muziek.

aMUSEd

Citaat van: garmtz op augustus  3, 2011, 22:07:01
Voor mij zijn een aantal belangrijke zaken: muzikaliteit, een afwezigheid van luistermoeheid, een 'natuurlijke' klank ook op lage volumes, het vermogen de luidsprekers te 'vergeten' en zo zijn er nog wel een aantal.
Ik kan me hier helemaal in vinden maar "luidsprekers" moet eigenlijk "alles behalve de muziek" zijn (dus ook akoestiek ed.)  ;)
Waarschijnlijk doel je boven (de luidsprekers) op hetgeen waar de discussie over gaat.

Bas Akkerman

Ik weet het Poldo. Iedereen geeft hier oprechte adviezen en dat leidt wel eens tot verbeten discussies. Dat is ook geen probleem. Ik heb notie genomen van jouw/jullie stelling betreffende scherpte in een speaker dan wel wennen aan een speaker. Vanaf het openen van dit topic heb ik ook steeds in mijn achterhoofd gehouden open te staan voor de adviezen en meningen die voorbij zouden komen. Dat er zoveel respons is, dat waardeer ik alleen maar. Wanneer ik aangeef dat ik een punt begrijp (hoef ik het er natuurlijk nog niet mee eens te zijn), hoop ik dat jullie begrijpen dat verder daarop aandringen (zonder nieuwe argumenten) niet helpt. Dat geldt voor iedereen, dus niet alleen voor jou Poldo ;). Dus blijf posten en discussieren en zolang het maar nuttig is t.o.v. de topictitel.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: aMUSEd op augustus  3, 2011, 22:16:58
Ik kan me hier helemaal in vinden maar "luidsprekers" moet eigenlijk "alles behalve de muziek" zijn (dus ook akoestiek ed.)  ;)
Waarschijnlijk doel je boven (de luidsprekers) op hetgeen waar de discussie over gaat.

Klopt. Uiteindelijk moet de set je inderdaad de hele omgeving laten vergeten, maar dat is een ander topic... ;)

Poldo

Bas heeft de neiging om juist heel snel te oordelen, iets wat hij in dit topic juist niet zo doet overkomen.

In de 2 dagen dat ik met hem heb geluisterd is mij opgevallen dat hij heel snel iets anders wilt horen en niet even een set op zich laat inwerken. Het beste voorbeeld was toen ik hem even naar de audiovectors wilde laten luisteren die ik later gekocht hebt en dat hij deze na 10 seconden niet meer wilde horen, zijn opmerking was: Hou ze maar, dit is niks.

Kijk wanneer je er gewoon even 6 nummers op laat spelen en achter af zegt, nou dit is het niet helemaal, vind ik dit een normale opmerking.

Dit gebeurde wel vaker, elke keer cd speler wisselen en dan weer de versterker en dan hoor ik opmerkingen als ja die DAC maakt het verschil, als ik vervolgens zeg, nou het is niet alleen de dac het is ook een andere versterker, werd dit weer als onzin weggezet.

Ik heb toen ook vriendelijk gezegd, weet je ik probeer je te helpen, maar als je zo eigenwijs bent en werkelijk alles zo goed weet dan is het verstandig dat ik niet meer mee ga.

Uiteindelijk kwam ik weer in dit topic terecht en kan ik het niet laten om een aantal opmerkingen te maken, gezien ik nog steeds zie dat hij sets geen kans geeft. Achteraf dom van mij en daarom zal ik mijzelf niet meer in dit topic laten zien.

aMUSEd

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 22:01:30
Klopt. Het viel me gewoon op en toen iemand erover postte heb ik er 'een spiegel' bijgezet  ;)
Het is niet boos bedoelt oid.

Deleted member

Citaat van: garmtz op augustus  3, 2011, 21:23:44
<knip>

Het kan echter zijn dat mijn eigen referentiekader inmiddels zo ver gevorderd is, dat ik me niet meer voor kan stellen dat er mensen zijn die bepaalde speakers echt mooi vinden, ondanks dat ik ze duidelijk vind kleuren, slissen, boemen whatever... In dat geval denk ik dat mensen er TOCH na verloop van tijd achter komen dat een speaker toch niets voor ze is, ondanks dat ze dat in eerste instantie denken en dat mensen die de speakers eigenlijk bij aankoop al niet geweldig vonden en deze later toch meer gaan waarderen, gewoonweg gewend zijn geraakt aan de afwijkingen.

Ah, hier is dan toch de nuancering die ik gewend ben van Garmt! Toch met 'm eens dus! :)

Bas Akkerman

Citaat van: Poldo op augustus  3, 2011, 22:24:05
1) Bas heeft de neiging om juist heel snel te oordelen, iets wat hij in dit topic juist niet zo doet overkomen.

2) In de 2 dagen dat ik met hem heb geluisterd is mij opgevallen dat hij heel snel iets anders wilt horen en niet even een set op zich laat inwerken. Het beste voorbeeld was toen ik hem even naar de audiovectors wilde laten luisteren die ik later gekocht hebt en dat hij deze na 10 seconden niet meer wilde horen, zijn opmerking was: Hou ze maar, dit is niks.

3) Kijk wanneer je er gewoon even 6 nummers op laat spelen en achter af zegt, nou dit is het niet helemaal, vind ik dit een normale opmerking.

4) Dit gebeurde wel vaker, elke keer cd speler wisselen en dan weer de versterker en dan hoor ik opmerkingen als ja die DAC maakt het verschil, als ik vervolgens zeg, nou het is niet alleen de dac het is ook een andere versterker, werd dit weer als onzin weggezet.

5) Ik heb toen ook vriendelijk gezegd, weet je ik probeer je te helpen, maar als je zo eigenwijs bent en werkelijk alles zo goed weet dan is het verstandig dat ik niet meer mee ga.

6) Uiteindelijk kwam ik weer in dit topic terecht en kan ik het niet laten om een aantal opmerkingen te maken, gezien ik nog steeds zie dat hij sets geen kans geeft. Achteraf dom van mij en daarom zal ik mijzelf niet meer in dit topic laten zien.

Hier moet ik (helaas) even op reageren, ook al houd ik niet zo van publiekelijk gebekvecht. Toch wil ik een iets genuanceerder beeld neerzetten, in ieder geval zoals ík de kant van het verhaal zie. Voor de duidelijkheid heb ik de punten even genummerd.

1) Deels waar. Er zijn luidsprekers die hoog scoren op gebieden waar ik op een negatieve manier gevoelig voor ben (zompige bas, niet coherent, nadruk op scherp). Die luidsprekers geef ik inderdaad minder een kans, omdat ik vind dat ik niet moet "wennen" aan een geluidsbeeld dat me niet aantrekt maar juist afstoot. Ik koop een set voor mijn plezier, niet om mezelf uit te dagen of zo. Tegelijkertijd hoor ik van meerdere kanten dat mijn indrukken van (het karakter van) luidsprekers "spot-on" zijn. Daarmee wil ik mijzelf absoluut niet op de borst kloppen, maar blijkbaar ben ik wel in staat om een luidspreker te beoordelen. Vanuit die basis durf ik sneller een beslissing te nemen, ja.

2) Zie punt 1. Daarnaast heb ik via een PM toegegeven dat die opmerking te impulsief was en niet aardig overkwam en ik heb daar mijn excuses voor aangeboden. Ik heb echter het idee dat die opmerking je zó in het verkeerde keelgat is geschoten, dat je elke reactie van mijn kant nadien met een bepaalde afweer hebt bekeken. En dat je je aangevallen voelt om het feit dat ík niet voor de AudioVector zou kiezen. Dat is jammer, te meer ik hoop dat je van elkaar leert en voor elkaar open staat op een forum. Voor mijn gevoel heb je daar tegenover mij moeite mee en sta je nauwelijks meer open voor mijn argumenten.

3) Ik luister juist heel uitvoerig naar luidsprekers, misschien soms wel te lang. Ook nu weer, als een luidspreker te negatief scoort, zal ik daar ook minder lang naar luisteren. We hebben de Mangers nog met een Van Medevoort-versterker beluisterd en we kwamen allebei tot de conclusie dat de bewuste Audiovectors met de Moon-versterker beter klonken. Het snel beoordelen of iets beter klinkt of niet, heb jij dus ook ervaren.

4) Elke keer wisselen? Een cd-speler heb ik nooit gewisseld of het moet zijn geweest om als loopwerk te dienen voor een DAC. Bij Snijders heb ik inderdaad de SuperNait beluisterd. Ik heb dat heel bewust gedaan, omdat ik eens wilde horen wat het effect zou zijn van een duurdere versterker op een goedkopere luidspreker. Na die ervaring heb ik zowel in het bewuste verslag als meerdere keren op het topic duidelijk aangegeven dat ik nog niet aan kon en wilde geven of de DAC of de versterker de reden was van de, voor mij, toegenomen muzikaliteit.

5) Ook hier heb ik via een PM aangegeven dat ik het leuk zou vinden als je nog mee zou gaan en dat ik juist je opmerkingen en adviezen waardeer. Maar opmerkingen en adviezen waarderen is nog iets anders dan dus meegaan in iemands (speaker)keuze. Het is altijd een balans tussen adviezen volgen en je eigen mening volgen, maar als ik met ieder advies even veel zou mee gaan, weet ik zeker dat ik nooit zal kiezen.

6) Welke sets geef ik dan geen kans? Want dat wil ik dan graag horen.

Dit is, nogmaals, geen poging van mij om je in diskrediet te brengen en enkel bedoeld om mijn keuzes te verduidelijken.

Deleted member

Als ik dit allemaal zo lees dan vraag ik mezelf bijna af, wie helpt er wie? Is 't Poldo die Bas helpt de juiste keuze te maken of is 't Bas die Poldo moet sterken in zijn eigen, eerder gemaakte keuze?  ;)

Natuurlijk kan 't dat je binnen 10 seconden hoort dat iets niet voor jou is, dat heeft iedereen dus waarom dan tijd verspillen met verder luisteren als je én beperkte tijd hebt én beperkte energie/aandacht. Misschien niet zo aardig naar Poldo omdat hij net die luidsprekers heeft gekozen maar ik begrijp 't wel, Bas zit daar om z'n eigen keus te maken. Het gaat om zijn centen en zijn toekomstige luisterervaring dus hij zal 't ook op zijn manier willen aanpakken. Als dat een andere manier is dan de jouwe respecteer/accepteer dat dan of ga niet meer mee maar zie 't vooral allemaal niet te persoonlijk.

S@m

Al kan je je natuurlijk afvragen of het daadwerkelijk aan de luidsprekers lag die niet naar Bas zijn smaak waren of kwam dit door de versterking of akoestiek.

De keten is zo sterk als de zwakste schakel...

Daar kom ik weer: luisteren in een winkel heeft zo weinig reëele waarde, zet een set in je luisterkamer en begin je audiofiele reis hier vandaan...

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus  4, 2011, 10:45:47
Daar kom ik weer: luisteren in een winkel heeft zo weinig reëele waarde, zet een set in je luisterkamer en begin je audiofiele reis hier vandaan...

Tsja, daar verschillen we dan van mening in. Nou ja, dat ik eerst een set aan zou moeten schaffen die ik thuis beluister en van daaruit verder zoek. Maar misschien is het wel een idee om binnenkort eens een set thuis te beluisteren om te horen wat het verschil is tussen in de luisterruimte en hier. Puur ter demo.