Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

Poldo

je hebt nu al behoorlijk wat sets gehoord heh, wanneer je nu moet kiezen voor welke set zou je dan gaan mits binnen je budget van 7000 euro?
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

chansig

Vanmiddag een reactie op het verslag.  :D

Leuk verslag om te lezen...maar de prangende vraag wordt natuurlijk: En nu ? Je hebt nu aardig wat speakers gehoord in 3 verschillende ruimtes. Hoe nu verder ?

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

bmateijsen

Citaat van: denoontje op juli  1, 2011, 23:23:52
mooi verslag!
Volgens mij ben je de eerste die niet schrijft over de koffie en nougat bij BB&G, dus je bent helemaal opgegaan in de sessie...cool!
Heb je de ht ook nog gezien?

Dan moet je wel koffie drinken natuurlijk ;). En nougat hebben we niet meer, is nu een cantucci ;)

denoontje

Citaat van: bmateijsen op juli  2, 2011, 08:30:18
Dan moet je wel koffie drinken natuurlijk ;). En nougat hebben we niet meer, is nu een cantucci ;)
lol

Dr.Bedlo

Citaat van: bmateijsen op juli  2, 2011, 08:30:18

Hmm..Dat is dan weer minder!
Quad vintage.

erik s.

je gaat iig niet over 1 nacht ijs, zeer verstandig.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Bas Akkerman

Daar ben ik weer.
Als ik het zo lees, hadden jullie misschien al een beslissing of uitkomst verwacht.  :unsure: Sorry, hopelijk zijn jullie niet al teleurgesteld, maar nu al een uitkomst had ik eigenlijk ook nog niet verwacht.

Citaat van: erik s. op juli  2, 2011, 09:30:33
je gaat iig niet over 1 nacht ijs, zeer verstandig.
Citaat van: fred19633 op juli  1, 2011, 23:21:10
Ha die Bas
Nou weten we eigenlijk nog net zo veel

Ik neem echter het liefst gewoon de tijd voor deze zoektocht. Mijn wens een goede stereoset te hebben, bestaat al bijna 10 jaar. Dit topic bestaat nog geen maand en voor mijn gevoel ben ik dan ook nog maar net begonnen. Dat betekent natuurlijk niet dat ik bij wijze van spreken morgen tegen een set aan kan lopen waar ik spontaan verliefd op word. Maar ik denk dat dat nog wel even duurt.

Dus wat nu?
Citaat van: Poldo op juli  2, 2011, 02:30:18
je hebt nu al behoorlijk wat sets gehoord heh, wanneer je nu moet kiezen voor welke set zou je dan gaan mits binnen je budget van 7000 euro?
Citaat van: chansig op juli  2, 2011, 07:47:32
En nu ? Je hebt nu aardig wat speakers gehoord in 3 verschillende ruimtes. Hoe nu verder ?
Gr Hans

Laat ik een voorlopige tussenstand geven, ook al is die tussenstand moeilijk samen te voegen. Verschillende systemen, luisterruimtes, tijdstippen, verschillende moods, boven dan wel onder budget; dat alles maakt het lastig een duidelijke conclusie te trekken. Zo ben ik zo vrij geweest om de Hi-Cap zomaar uit de vergelijking te halen, terwijl die natuurlijk wel zijn effect had. En misschien dat de verschillende kenmerken in een één-op-één vergelijk wel heel anders uitpakken. Toch doe ik een poging om mijn voorkeursets (in chronologische volgorde) op een rijtje te zetten.

* Van Medevoort MA250 met Manger Zerobox 109 II(€1250 + €4400 = €6550)
+ diepe, strakke bas
+ echtheid
+ muzikaliteit
+ diepte in beeld

- spreiding en definitie redelijk, kan beter
- treble minder

* NaimUniti met B&W 805 diamond (€3000 + €4500 = €7500)
+ autoriteit
+ definiering
+ echtheid
+ uitdoven van instrumenten

- meer beschouwend
- voorliefde voor gitaren, langere sessie nodig om te zien of dit te overheersend wordt

* Supernait met Harbeth Monitor 30 (€3500 + €3300 = €6800)
+ synergie
+ heerlijke, strakke bas
+ definiering
+ upfront

- near-field effect is wennen en kan leiden tot luistermoeheid
- vrij 1 dimensionaal, met name in diepte

* Supernait met Wilson Benesch Square Two (€3500 + €4000 = €7500)
+ PRAT
+ spreiding
+ definiering
+ diepte in beeld
+ makkelijke weergever

- moeilijk aan te geven, omdat ik deze combinatie te weinig heb gehoord

Inderdaad, allemaal net onder of boven budget, nog zonder kabels, stands en (bijvoorbeeld een) Squeezebox Touch. Aan het budget kan ik altijd nog tornen, maar dat is zeker nog niet wat ik wil. Anders is het eind zoek.

Als het gaat om een vervolgbezoek bij Beter Beeld en Geluid (en koffie drink ik inderdaad niet :blush:, maar de thee met cantucci was ook niet te versmaden!). Waar ik zelf nog benieuwd naar ben is daar de combinatie van een SuperNait (met en zonder Hi-Cap) met een andere speaker van Harbeth en wellicht in combinatie met nog een andere speaker. En bijvoorbeeld in plaats van de SuperNait een XS te beluisteren. Het verschil tussen Naim Uniti en Naim SuperNait is namelijk wel erg groot vermoed ik.
Ik blijf nog wel even doorzoeken naar meer combinaties vooral ook van andere merken, onder andere in winkels in Den Haag. Mijn idee is eerstvolgende keer een zaak te bezoeken waar ze nog wat merken hebben die ik niet heb gehoord en om bewust even geen Naim te beluisteren. Met het idee dat ik dan hopelijk nog beter de verschillen in klanksignatuur hoor en deze beter kan benoemen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

hifihenk

Citaat van: Bas Akkerman op juni 29, 2011, 15:42:33
Dat belooft wat! ;) Zou het leuk vinden als je mijn luisterverslag er vrijdag van leest (en je eerlijke commentaar erop geeft)!

Dat is nog eens een luisterverslag zeg. Je hebt echt met een noteblock op de BB&G luisterbank gezeten? Zelf houd ik meer van om mij te laten onderdompelen door de muziek zonder afleidingen en ik probeer ook niet te technisch te luisteren.
Waarschijnlijk ook omdat ik het moeilijk vind om wat ik hoor te vertalen in woorden. Niet alle speakers en elektronica die je noemt heb ik zelf uitvoerig beluisterd, maar ik herken wel veel in wat je vaak zo mooi en duidelijk beschrijft.

Mijn laatste (uitvoerige) luister ervaring betreft de Harbeth monitoren en de Monitor 30 in het bijzonder. 

De M30 heeft een heel mooi middengebied en laat dit heel exact horen. Vooral bij stemmen (detail en klankleur), maar ook bij piano en cello bijv. is dat goed te horen :inlove:. Het hoog van de M30 lijkt zijde zacht als je het vergelijkt met veel commerciële speakers die bijkans vaak schel kunnen klinken met hun tweeters die ver voorbij de 20.000 Hz kunnen weergeven (spec. minded). Ik vind het hoog zelf niet te soft luister maar eens naar Miles Davis of andere toeteraars (wat klinkt een trompet mooi op een Harbeth), maar dat is ook een kwestie van smaak. Het laag dat uit zo'n kleine monitor komt heeft mij verbaast. Het mag dan niet afgronddiep gaan, maar de kwaliteit van het laag is wel erg goed. De detaillering (micro en macro) is gewoon erg goed. Bovendien lust de luisterruimte van BB&G heel wat bas, thuis klonk het bij mij nog beter omdat ik daar niet zo hard hoef te spelen voor hetzelfde geluidsnivo.  :headbanging:

De verschillen tussen de LINN en Naim electronica zijn spot-on. LINN is erg schoon en ritmisch en eerlijk. Naim daarentegen rockt wat meer en is wat rauwer. De Monitor 30 is in staat exact te laten horen welke electronica hem aanstuurt. Dit is een goede eigenschap voor een speaker, hij groeit met je installatie mee en zal niet zo snel een beperkende factor zijn.

Zoals je leest zijn de Harbeth M30's mij thuis heel goed bevallen; ik heb mijn favoriete snoepjes gevonden in de grote snoepwinkel. Ik heb Garmt dan ook gevraagd om een setje voor mij te bestellen. Neem mijn verhaal dan ook voor wat het waard is en laat je vooral leiden door je eigen oren en gevoel. Probeer te genieten van de muziek tijdens je volgende luistersessie(s) en vergeet het (te) technisch luisteren !  :music:

Veel succes !
Henk.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Dr.Bedlo

Bas...

Bekend moet zijn dat ik de NAIM set laten spelen via de Harbeth P3esr en er vanwege de kleine ruimte vrij dicht opzit en geloof mij ik ben al dertig jaar aan het klooien. De HArbeths zijn de enigte luisprekers waarbij geen spoor van Luistermoeiheid is te bekennen. De ene cd na de andere en het is omdat je af en toe ook eens sociaal bezig wilt zijn en je de kleine ruimte moet opzoeken maar anders kun je de hele dag continu wel gaan spelen.

Zijdezacht en ongelofelijk neutraal. Ze laten exact de sterke en zwakke punten van de overige apparatuur horen. Ik geniet zeker nu ik de Nait5-2 heb ingeruild voor de Nait XS. Die overigens nog meer gecontroleerd en meer rust en autoriteit uitstraalt dan de Unity.
Quad vintage.

Bas Akkerman

@ Henk, ik ben het met je eens. Je moet genieten van muziek en het niet gaan ontleden. Muzikaliteit en emotie zijn ook voor mij het belangrijkste. Mezelf kennende is dat echter in dit stadium ook meteen de grootste valkuil. Want als ik puur op emotie ga luisteren, ben ik bang dat ik op de luistersessie zelf al lastig onderscheid kan maken (en te snelle emotionele beslissingen maak). Laat staan na een paar weken of maanden en na nog veel meer luistersessies. Nu heb ik een overzicht van indrukken en kan ik van daaruit veel makkelijker keuzes maken. Daarnaast helpt het me ook te leren luisteren en, heel belangrijk, mijn eigen voorkeuren nauwkeuriger te ontdekken. Wat je in mijn overzicht ook ziet, is dat de luidsprekers die ik het beste vind, ook degene zijn die me het lastig maken te blijven schrijven. Die me dus het meest bij de muziek betrekken.

W.b.t. de Monitors, mooi gezegd. Ik vond het wel vrij lastig het karakter (in het hoog) van de Monitors los te zien van de Linn omdat ze aardig op elkaar lijken en ik ook met die combinatie begon. Ook er nu weer aan terugdenkend, mochten ze voor mij wat meer "oomph" hebben. Daarom ook mijn nieuwsgierigheid naar de andere versies van Harbeth, om de verschillen te horen.

@ Fred, ik geloof je graag. Toch ga ik natuurlijk meer combinaties beluisteren. En wie weet kom ik dan wel tot de conclusie dat de Naim-Harbeth combinatie de allerbeste is. Daar vind ik het nu alleen nog wat te vroeg voor. Zag inderdaad op een ander topic dat je van je combinatie geniet, leuk! ;) De Naim Nait XS ga ik zeker ook nog een keer beluisteren.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Er staat bij maar 1 van de opsommingen muzikaliteit. Lijkt mij 1 van de belangrijkste eigenschappen die een set moet hebben.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

aMUSEd

Wederom mooi verwoord allemaal.
Als je nog eens terug naar BBG gaat zou je ook eens kunnen luisteren naar Lavardin (als ze daar nog dealer van zijn tenminste) op Living voice speakers (je hebt net een mooie aanbieding gemist).
Voor mij een van de meest muzikale versterkers en dito speakers.
Je zou ook eens naar een 47laboratory Shigaraki versterker kunnen luisteren.. imo op hetzelfde muzikale niveau maar met een iets ander karakter.

Bas Akkerman

Citaat van: chansig op juli  2, 2011, 16:35:27
Er staat bij maar 1 van de opsommingen muzikaliteit. Lijkt mij 1 van de belangrijkste eigenschappen die een set moet hebben.

Gr. Hans

Klopt! Daarom blijft de Manger puur als luidspreker interessant, alhoewel direct vergelijk hopelijk verduidelijkend is. De Supernait geeft ook zeker muzikaliteit (in de vorm van synergie en flow), maar de luidsprekers die met die Supernait speelden gaven mij nog net wat te weinig speelvreugde (onder de desbetreffende omstandigheden!). Stiekem ben ik ook errug nieuwsgierig naar de combinatie van de Supernait met Manger. Boven budget en ik wil eerst nog andere merken en combinaties horen, dus ik hou die combinatie nog even af. En misschien valt die combinatie uiteindelijk wel heel erg tegen, het geheel is meer dan de som der delen, etc.

Citaat van: aMUSEd op juli  2, 2011, 16:47:06
Als je nog eens terug naar BBG gaat zou je ook eens kunnen luisteren naar Lavardin (als ze daar nog dealer van zijn tenminste) op Living voice speakers (je hebt net een mooie aanbieding gemist).
Voor mij een van de meest muzikale versterkers en dito speakers.

Je zou ook eens naar een 47laboratory Shigaraki versterker kunnen luisteren.. imo op hetzelfde muzikale niveau maar met een iets ander karakter.

Die heb ik gemist, als in "ze zijn inmiddels verkocht?". Dat zou erg jammer zijn, want ik had ze vooraf nog wel voor mezelf opgeschreven om het even na te vragen. En dat ben ik dus vergeten.
47 laboratory klinkt ook interessant. Eén van de forumsponsors in Utrecht is dealer daarvan, nietwaar? Daar wilde ik ook nog eens naar toe...

Bas Akkerman

Citaat van: Bas Akkerman op juli  2, 2011, 16:55:18
Klopt! Daarom blijft de Manger puur als luidspreker interessant, alhoewel direct vergelijk hopelijk verduidelijkend is. De Supernait geeft ook zeker muzikaliteit (in de vorm van synergie en flow), maar de luidsprekers die met die Supernait speelden gaven mij nog net wat te weinig speelvreugde (onder de desbetreffende omstandigheden!). Stiekem ben ik ook errug nieuwsgierig naar de combinatie van de Supernait met Manger. Boven budget en ik wil eerst nog andere merken en combinaties horen, dus ik hou die combinatie nog even af. En misschien valt die combinatie uiteindelijk wel heel erg tegen, het geheel is immers meer dan de som der delen, etc.

Die heb ik gemist, als in "ze zijn inmiddels verkocht?". Dat zou erg jammer zijn, want ik had ze vooraf nog wel voor mezelf opgeschreven om het even na te vragen. En dat ben ik dus vergeten.
47 laboratory klinkt ook interessant. Eén van de forumsponsors in Utrecht is dealer daarvan, nietwaar? Daar wilde ik ook nog eens naar toe...

hifihenk

Citaat van: Bas Akkerman op juli  2, 2011, 15:59:51
Ook er nu weer aan terugdenkend, mochten ze voor mij wat meer "oomph" hebben. Daarom ook mijn nieuwsgierigheid naar de andere versies van Harbeth, om de verschillen te horen.

Vergeet niet wat ik zei over het verschil tussen de luisterruimte in H'sum en mijn gemiddelde woonkamer. De Harbeth M30 had bij mij thuis behoorlijk veel "oomph". Ik heb bijv. "Aéro Dynamik"  van Kraftwerk (Tour de France) geluisterd, daar zit behoorlijk wat laag in. Werd heel mooi door de monitor 30 neergezet.

Als je eenmaal een shortlist van 2 of 3 modellen hebt moet je ook thuis gaan luisteren. Het klinkt thuis (ivm de akoestiek) altijd anders, soms heeeeeel anders. :o
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

aMUSEd

Citaat van: Bas Akkerman op juli  2, 2011, 16:55:18
Er stond een setje LV avatars (occassion) maar die zijn verkocht begreep ik.
Ze hebben nog wel demo speakers staan zie ik (en jij ook ;-)).
47labs is wat meer apart mbt het uiterlijk maar klinkt ook .. gewoon naar muziek  ;D
Audiolife in Buren is dealer.

Pinohelmond

Citaat van: skyfox op juli  1, 2011, 20:52:59
Off-topic, bijna afgewerkt??? Wat voor werk doe je?  :police: :angel:

Ik voel een liedje opkomen... iets met dorpsvolk. YMCA anybody?  :nowink:

Commercieel administratief medewerker inkoop bij een van grootste `metaalboeren` in Europa. En staar je niet blind op vroeg afgewerkt zijn, maak wekelijks 45 uren.

Ontopic,

Prachtig verhaal weer Bas. Heel mooi ook hoe je de sound beschrijft, muziek horen is een ding maar het verwoorden is vaak erg lastig.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Bas Akkerman

Dank u ;)

Deze week (morgen of overmorgen) wil ik hier (Den Haag) in ieder geval naar PLS Audio. Daar hebben ze zowel Van Medevoort als Audyn-versterkers staan, dus dat kan ik dan een beetje vergelijken. Wat luidsprekers betreft hebben ze, denk ik, niet zo heel veel interessants, maar ik laat me graag verrassen. Allemaal wel merken die vrij up-front zijn, vermoed ik.

En tsja, Buren, is toch wel even een reis. Op zich geen probleem, maar het verkort wel mijn luisterperiode als ik daar eenmaal aangekomen ben. Dus als hier iemand zich spontaan aanbiedt om samen daar naar tor toe te gaan (vanuit Utrecht bijvoorbeeld) en daar te gaan luisteren...

Dan nog even mijn luisterruimte, die zal heel anders klinken dan de gemiddelde (grotere) luisterruimte waar ik tot nu toe heb geluisterd. Dat realiseer ik me goed hoor, ook al kan ik daar behoorlijk wat aanpassingen doen. En met "oomph" bedoel ik niet eens zozeer het laag, als wel de manier waarop ze je als luisteraar bij de muziek betrekken. Toch ben ik me bewust van het feit dat veel luidsprekers die "kalm" lijken, uiteindelijk wel één van de aantrekkelijkste kunnen zijn omdat ze minder snel tot luistermoeheid kunnen leiden.

skyfox

Wat een gaaf verslag weer, Bas! Echt super om het allemaal te lezen. Ik zie trouwens dat je in onze Hofstad woont, vlakbij mijn woonplaats ;-) Als je nog eens iemand zoekt die een dagje met je meeluisterd in de regio dan stel ik me graag beschikbaar.

Maar zoals gezegd, het blijven jouw oren, jouw smaak en jouw avontuur. Ben alleen maar blij dat je zoveel moeite neemt dat we mee mogen lezen met je belevenissen  :clapping:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Schrijf wel vaker stukjes voor het één en ander, maar sjonge, wat een positieve berichtjes toch. Doe het ook graag, vind het gewoon leuk en hoop dat anderen er ook iets aan hebben. Ook al zijn het mijn oren en mijn smaak. Maar meer dan genoeg zelfverheerlijking zo.

Ik heb nu behoorlijk veel tijd, dus ben flexibel. Roep maar skyfox wanneer je zou kunnen...

skyfox

Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12

skyfox

Even zonder de 10 pagina's opnieuw door te moeten scrollen zomaar een vraag... Heb je voor jezelf al wat meer duidelijk of je muziek wil gaan luisteren in je huiskamer of in de aparte luisterkamer/filmkamer? Ik denk dat dit wel een belangrijke vraag is om voor jezelf te beantwoorden ivm hoe je het budget gaat besteden straks. Hierbij ook rekening houdend met hoe vrouwlief over deze zaken denkt natuurlijk ;D

Bas Akkerman

Citaat van: skyfox op juli  6, 2011, 11:31:18
Heb je voor jezelf al wat meer duidelijk of je muziek wil gaan luisteren in je huiskamer of in de aparte luisterkamer/filmkamer?

Wat mij betreft wordt dat in de aparte luisterkamer. Is niet zo groot, maar ik denk dat het geen onoverkomelijk probleem zal zijn met de luidsprekers die ik tot nu toe heb gehoord. Enige nadeel is dus de ruimte, dus ik zal het akoestisch goed aan moeten pakken. Grote voordeel is dat uiterlijk van apparatuur en vooral de speakers nauwelijks een rol hoeven te spelen in de luisterruimte. Idem wat betreft akoestiek- en lichtaanpassingen die in die ruimte (vermoedelijk) makkelijker in te zetten zijn dan in de woonkamer. De plek in de woonkamer waar het het beste zou kunnen is overigens niet veel breder dan de luisterkamer.

Belangrijkste reden om het in een aparte ruimte te doen is de manier waarop ik muziek en film beleef. Ik (wij) trek me dan graag terug om rustig wat te luisteren of te kijken en écht te genieten. In de huiskamer met de tv vaak aan, gezellig licht, binnenvallend licht, etc. is dat gewoon lastiger. Anders gezegd; in de woonkamer wil ik het niet onleefbaar maken, in de luisterkamer wil ik het niet ongenietbaar maken.

Bas Akkerman

Even vraagje over NAS naar ander topic verplaatst.

Bas Akkerman

Deze week even geen luistersessie, dus ook geen verslag. Even de batterij weer opladen en volgende week donderdag naar Rik Stoet in Den Haag.

Heb nog even wat gegoogeld naar de Mangers en het valt me op dat hun geluid vaak wordt vergeleken met een electrostaat. Misschien dat ik dus ook een magnetostaat of electrostaat moet betrekken in mijn zoektocht. Ideeen? Zie al dat Hifi Studio Wilbert in Utrecht het één en ander heeft staan.