Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op juli  8, 2011, 10:16:46
Deze week even geen luistersessie, dus ook geen verslag. Even de batterij weer opladen en volgende week donderdag naar Rik Stoet in Den Haag.

Heb nog even wat gegoogeld naar de Mangers en het valt me op dat hun geluid vaak wordt vergeleken met een electrostaat. Misschien dat ik dus ook een magnetostaat of electrostaat moet betrekken in mijn zoektocht. Ideeen? Zie al dat Hifi Studio Wilbert in Utrecht het één en ander heeft staan.
Het viel me al op dat je al vrij vroeg aan het inzoomen was op specifieke merken/modellen, ipv het soort van speaker.  Een electrostaat is idd een heel ander beestje.  Zeker de moeite waard om te checken!

Bas Akkerman

Ohw, maar dat was gewoon om een beginnetje te maken. Ik sluit niets uit wat dat betreft, ik wil het eerst zelf ervaren.  ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op juli  8, 2011, 10:33:28
Ohw, maar dat was gewoon om een beginnetje te maken. Ik sluit niets uit wat dat betreft, ik wil het eerst zelf ervaren.  ;D
naar Twinstatic in Alkmaar!  (nee, heb geen aandelen.)

Bas Akkerman

Ja en dan misschien ook naar Utrecht. Lees nu wel dat ze niet alleen aardig wat ruimte achter zich moeten hebben (op zich geen probleem in mijn luisterruimte), maar ook naast zich en dat is wel een probleem...

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op juli  8, 2011, 10:41:10
Ja en dan misschien ook naar Utrecht. Lees nu wel dat ze niet alleen aardig wat ruimte achter zich moeten hebben (op zich geen probleem in mijn luisterruimte), maar ook naast zich en dat is wel een probleem...
Geldt eigenlijk ook voor de meeste 'normale' speakers. 
Bij electrostaten is men er gewoon duidelijk over.

katwax

Citaat van: Bas Akkerman op juli  8, 2011, 10:41:10

Een electrostaat heeft naast zich niet echt veel ruimte nodig, lijkt mij toch logisch :) Achter wel, maar is 1 meter dus valt wel mee.
Ik hoor meestal dat bij electrostaten het simpel is, you love it or you hate it, in mijn geval was het het eerste en er is tot nu toe geen enkele 'normale' speaker die mij heeft weten te overhalen om terug te keren :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

AbZ

Citaat van: katwax op juli  8, 2011, 10:58:34
Een electrostaat heeft naast zich niet echt veel ruimte nodig, lijkt mij toch logisch :) Achter wel, maar is 1 meter dus valt wel mee.
Nou ja, je moet ze ook weer niet tegen de muur aan zetten.  Affijn lijkt me helder.

Citaat van: katwax op juli  8, 2011, 10:58:34
Ik hoor meestal dat bij electrostaten het simpel is, you love it or you hate it, in mijn geval was het het eerste en er is tot nu toe geen enkele 'normale' speaker die mij heeft weten te overhalen om terug te keren :)
Ik vind het ook heerlijk maar het is wel een trade-off, dus ik houd er wel dynamische speakers naast.

Bas Akkerman

Wat mij vooral opvalt in de vergelijking op internet tussen de Mangers en electrostaten/magnetostaten (van dat verschil wil ik even af zijn, ook al verschillen ze zeker) is met name de homogeniteit. En ik denk dat ik dat het allermooiste vond aan de Mangers.

Citaat van: AbZ op juli  8, 2011, 11:04:22
Ik vind het ook heerlijk maar het is wel een trade-off, dus ik houd er wel dynamische speakers naast.

En wat is de trade-off? Dat ze een minder dynamisch en wat meer ingehouden karakter hebben?

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op juli  8, 2011, 11:06:19Wat mij vooral opvalt in de vergelijking op internet tussen de Mangers en electrostaten/magnetostaten (van dat verschil wil ik even af zijn, ook al verschillen ze zeker) is met name de homogeniteit. En ik denk dat ik dat het allermooiste vond aan de Mangers.

En wat is de trade-off? Dat ze een minder dynamisch en wat meer ingehouden karakter hebben?
Dynamisch bedoelde ik puur technisch (drivers à la magneet + spoel).  ESLs zijn niet per se minder dynamisch in de muzikale zin van het woord.  Verder wel veel verschillen, zowel technisch als qua sound.  Ik kan me moeilijk voorstellen dat de Mangers daar echt op lijken maar heb ze niet gehoord.

Poldo

multifoon heeft martin logan kun je een demo voor aanvragen.

gr

rob
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Bas Akkerman

Ok Poldo, dat is wel een goed idee! Ben al tot eind 2011 volgepland met luistersessies. Haha, bij wijze van spreken dan ;)

katwax

Doe maar inneens ML dan weet je wat er kan met electrostaat :) Laat je niet bang maken ivm overgang enzo, heb er zelf nog niets negatiefs van gemerkt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

aMUSEd

Magnepan op Lavardin :inlove: .. muziekmakers maar hebben wel wat ruimte nodig.

bmateijsen

Citaat van: aMUSEd op juli  8, 2011, 18:57:22
Magnepan op Lavardin :inlove: .. muziekmakers maar hebben wel wat ruimte nodig.

En een kleine ruimte... en praktisch near-field zitten.

AbZ

Citaat van: bmateijsen op juli  8, 2011, 18:58:46
Toch maar Harbeth dan?  (Lijkt me ook geen straf.)  Of kleine electrostaatjes +subje.

Bas Akkerman

Citaat van: bmateijsen op juli  8, 2011, 18:58:46

Haha, als jullie denken, dat gaat niet in een kleine ruimte, gewoon zeggen. Dit was en is niet mijn laatste balletje dat ik op zal gooien, dus reacties zijn meer dan welkom!

paaj

Citaat van: Bas Akkerman op juli  8, 2011, 10:16:46
Misschien dat ik dus ook een magnetostaat of electrostaat moet betrekken in mijn zoektocht. Ideeen? Zie al dat Hifi Studio Wilbert in Utrecht het één en ander heeft staan.

Ik had Magnepan geloof ik al geopperd, en omdat je langs Utrecht leek te gaan komen wou ik Studio Wilbert al gaan noemen :) Moet Magnepan en Martin Logan hebben staan. De luisterruimte heb ik boven nooit bereikt (de kelder wel, waar ze de hoofdtelefoons hadden weggestopt).
De Magnepan MMG heb ik in een ruimte van 2,5 bij 4 meter  (wel bijna 3 meter hoog) met erg veel plezier gebruikt, en juist detail, muzikaliteit (één geheel) en plaatsing doen ze erg lekker. Zwaar compromis wat ruimte betreft want er stond ook een bed en piano en televisie etc maar het klonk geweldig, dus een kleine ruimte is niet perse lastig, als je de lengte en demping maar hebt.

Ik heb ze nog staan trouwens, dus je mag ze best eens lenen als je het thuis wil testen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C3

AbZ

Kijk ook eens naar Solosound / Solostatic.  Heeft ook kleine electrostaten
(heel anders dan Martin Logan), eventueel ook voor wandbevestiging.

bmateijsen

Citaat van: Bas Akkerman op juli  8, 2011, 19:48:25
Haha, als jullie denken, dat gaat niet in een kleine ruimte, gewoon zeggen. Dit was en is niet mijn laatste balletje dat ik op zal gooien, dus reacties zijn meer dan welkom!

Ik bedoel meer dat als je Lavardin op Magnepan kiest dat je juist dat in een kleine ruimte moet plaatsen en vrij near-field moet gaan zitten ;). Maar ik weet bijna zeker dat je kiest voor iets anders ;)

Bas Akkerman

Zou goed kunnen, wellicht is het te lief en te ingehouden. Gewoon leuk om het te testen en te ervaren.

(Even off-topic; Wat dat betreft zijn dit soort topics voor jullie als "geluidsadviseurs" wel leuk denk ik. "Gaat ie uiteindelijk kiezen wat ik denk". Ik begrijp dat het jullie daar niet om te doen is, maar ik zou in jullie schoenen wel als uitdaging zien.)

bmateijsen

Citaat van: Bas Akkerman op juli  8, 2011, 20:29:15
Zou goed kunnen, wellicht is het te lief en te ingehouden. Gewoon leuk om het te testen en te ervaren.

Ik kan nog wel 100 sets opnoemen... ;)

Citeer(Even off-topic; Wat dat betreft zijn dit soort topics voor jullie als "geluidsadviseurs" wel leuk denk ik. "Gaat ie uiteindelijk kiezen wat ik denk". Ik begrijp dat het jullie daar niet om te doen is, maar ik zou in jullie schoenen wel als uitdaging zien.)

Nee, zie het niet als uitdaging, ik begrijp wel wat je wil luisteren, maar weet ook dat sommige dingen snel waarschijnlijk zullen afvallen. Wat mij betreft ben je nu op het pad, zoveel mogelijk beluisteren, maar zal je ook denk ik snel gaan vervelen. (of niet... ;D)

AbZ

Electrostaten zijn imho heerlijk voor akoestische muziek.  Ligt idd minder voor de hand bij pop uit de eighties, maar een muzieksmaak kan ook nog evolueren.  Hoe groot acht je de kans eigenlijk dat je in één keer raak schiet qua set-up?

Bas Akkerman

Tot nu toe gaan de luistersessies nog niet vervelen, maar overdaad kan schaden. Vandaar dat ik nu ook een weekje bewust geen luistersessie heb gedaan. Ik merk dat ik nu weer een paar cd's per dag beluister, waar ik begin deze week veel minder luisterde. Het scheelt ook wel dat ik op zoek ben naar muziekbeleving en hoe elk apparaat dit op zijn manier invult. Dat maakt het voor mij ook minder technisch luisteren dan dat je misschien uit mijn luisterverslagen zou afleiden. Nu is echt de tijd voor oriënteren en van daaruit kristalliseren. Zo worden de keuzes steeds nauwer en daardoor (wellicht?) makkelijker.

Ik acht de kans klein dat ik meteen de perfecte set vind, als die überhaupt bestaat. Het zal hoe dan ook een compromis worden, maar wel ééntje waarmee ik kan genieten. Omdat dit mijn echt eerste serieuze set is, zie ik het nu ook als de belangrijke basis die ik leg. Van daaruit kan ik in de loop der jaren mijn set aanpassen. Bijvoorbeeld door een versterker te kiezen dat net een iets hoger type is als wat ik in de basis heb. Of een bron die net iets meer laat horen. Maar die aanpassingen zijn geen doel op zich.

bmateijsen

Er bestaat geen perfecte set ;), zelfs niet in de high-end klasse, perfectie zou denk ik ook niet het streven moeten zijn. Wat moet wel het streven zijn, een set die je meeneemt op een muzikale reis en je laat genieten van creativiteit en je inzicht geeft in de opname, etc.

Bas Akkerman

Citaat van: bmateijsen op juli  9, 2011, 09:05:00
... een set die je meeneemt op een muzikale reis en je laat genieten van creativiteit en je inzicht geeft in de opname, etc.

:thumbs-up: Dat versta ik ook onder "perfectie". Hoe beter de set dat kan, hoe perfecter de set is.

Nou zag ik hier een artikel over akoestiek. Kort samengevat komt het er op neer dat de akoestiek voor de helft de geluidskwaliteit van je set bepaalt. Dat is op zich geen verrassing. Wat ik me afvroeg is of het wellicht verstandig is om eerst de luisterkamer akoestisch aan te pakken, voordat ik thuis verschillende sets ga beluisteren. Ik ga er vanuit dat ik in een beter akoestisch aangepaste luisterruimte (even ervan uitgaande het nu nog niet akoestisch juist is) de sets die ik thuis beluister beter kan beoordelen. Anders kies ik wellicht een set die zich aan de tekortkomingen in de akoestiek "heeft aangepast".