Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

Bas Akkerman

Citaat van: Softpower op juni 17, 2011, 15:37:19
Je zou daar ook eens kunnen gaan luisteren naar een (net uitgekomen) PM1 van B&W of de 805d.

Het kan dus goed zijn dan de speaker die je nu lekker vindt klinken op een andere versterker helemaal niet zo goed uit de verf komt.

Die versies van B&W zal ik dan eens gaan beluisteren, moet ik mijn vooroordelen gewoon even opzij zetten ;)
En wat betreft combinatie versterker-speaker; zeker bij Multifoon ging ik er vanuit dat zij de match voor mij al gemaakt hadden. Ik kan me niet voorstellen dat ze een combinatie kiezen die niet goed klinkt. Evengoed ga ik ook zeker wel meer combinaties luisteren, ik had ook het idee dat de cd-speler van Exposure vrij fel van zichzelf was.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

aMUSEd

Leuk om weer eens een uitgebreide luisterervaring te lezen.. dat zie ik de laatste tijd (te) weinig op het forum.
Als prat je ding is zou je Naim versterking mee kunnen nemen in de selectie.
Kan wel snel vermoeien met de verkeerde speaker maar met een monitor van Harbeth schijnt het magisch muzikaal te zijn.

Softpower

Citaat van: Bas Akkerman op juni 17, 2011, 17:37:21
Die versies van B&W zal ik dan eens gaan beluisteren, moet ik mijn vooroordelen gewoon even opzij zetten ;)
En wat betreft combinatie versterker-speaker; zeker bij Multifoon ging ik er vanuit dat zij de match voor mij al gemaakt hadden. Ik kan me niet voorstellen dat ze een combinatie kiezen die niet goed klinkt. Evengoed ga ik ook zeker wel meer combinaties luisteren, ik had ook het idee dat de cd-speler van Exposure vrij fel van zichzelf was.

Natuurlijk zetten ze niet iets neer wat echt niet klinkt maar als je nu speakers kiest op basis van wat je gehoord hebt met de gebruikte versterker en je wilt toch een andere versterker dan zul je opnieuw moeten luisteren of wat jij mooi vindt ook door die combi geleverd wordt. Als voorbeeld monitor audio op rotel vind ik niet mooi maar monito audio op marantz vind ik top. De combi b&w en rotel vind ik beter passen dan b&w op marantz.  Dat heeft met mijn smaak te maken. Dus als je je geluidsgevoel duidelijk hebt dan moet je op zoek naar de combi die dat levert binnen jouw gestelde budget en dan kom je soms tot verrassende keuzes.. Uiteindelijk gaat het om genieten niet om het merk.
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Bas Akkerman

@ Softpower, ben het compleet met je eens. Heb ook proberen weer te geven hoe de speakers op mij overkwamen en vooral ook wat ík fijn vind in een speaker. Dit is nu echt pas de oriënterende fase, ben nog maar naar 2 winkels geweest en 1 dag geluisterd.

@ Amused, leuk dat het je bevallen is. Vind het zelf ook leuk om dit alles te ervaren en die ervaringen op te schrijven en te delen. Leer ik zelf ook om goed te luisteren. Heb nog weinig luisterervaring en ik merkte dat Poldo het al veel makkelijker lukte.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op juni 17, 2011, 14:12:39
Nee, de Arc. Kwam er niet op, maar schiet nu te binnen. Ik pas het even aan, net als de conclusie.

Ik weet het niet meer... Poldo?

de Arc  ;D
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Poldo

ik ben heel erg enthousiast geworden van de luistersessies samen met Bas, technisch gezien was de von Schweikert verruit de beste speaker, echter ik ben het met Bas eens dat hij erg netjes is. Je werd niet zo betrokken bij de muziek zoals bij de Mangers.

Het leuke is dat ik in Rotterdam woon en gisteren en vandaag nog eens ben gaan luisteren bij Snijders en Zwaard hifi. Met mijn materiaal cd's van Opeth, Madrugada, Tindersticks en 16 Horsepower.

3 speakers vielen mij zeer positief op :

1. De Bach sII HE 2000 euro de paar
2. Wilson Benesch Arc 4,000 de paar
3. Audiovector si3 signature 4,600 de paar

In mijn prijsklasse is de Bach een hele lekkere aparte speaker, zeker niet neutraal maar heerlijk bij wat agressievere muziek zoals Opeth. Iets waar mijn neutrons geen raad mee weten.

Had ik meer te besteden dan was de Audiovector si3 Sig. mijn nummer 1 keuze, wat een heerlijke speaker is dat.

Lars_Portman

Citaat van: aMUSEd op juni 17, 2011, 19:16:10
Leuk om weer eens een uitgebreide luisterervaring te lezen.. dat zie ik de laatste tijd (te) weinig op het forum.
Als prat je ding is zou je Naim versterking mee kunnen nemen in de selectie.
Kan wel snel vermoeien met de verkeerde speaker maar met een monitor van Harbeth schijnt het magisch muzikaal te zijn.

Ik weet uit ervaring dat Heed & Harbeth een muzikaal duo neerzetten dat echt lijkt of grote speaker staat spelen.
Luister ruimte waar dit muzikaal stel stond te spelen liep ik naar binnen toe om horen welke grote speaker te spelen stond.. Maar was slechts heed Obelisk SI met paar Harbeth monitors. Ik heb me verbaast wat er uit kwam.

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op juni 17, 2011, 13:49:53
Luisterverslag bij Multifoon en Hifi-Studio Zwaard op woensdag 15 juni 2011

Het was een bijzonder leerzame dag die Poldo en ik woensdag hebben gehad in Rotterdam. Ik ben vooral meer te weten gekomen over wat ik zelf nu mooi en belangrijk vind. Daar in de conclusie meer over.

- Meer uitgeven voor een duurdere speaker heeft het meeste effect
- Monitoren geven toch net wat een groter geluidsbeeld dan vloerstaanders, maar deze hebben weer sneller een betere PRAT

De laatste twee zijn voor jullie natuurlijk geen verrassing!

Zoals ik al begon, enorm enerverend en leerzaam. Ik ben benieuwd met welke adviezen jullie nu komen ;)

Bas, ik vond het ook heel leuk, gezellig en leerzaam.

Over de monitoren heb ik juist het tegenovergestelde, ze klinken schoner en sneller maar geven zeker geen groter geluidsbeeld. Een goede vloerstaander vind ik nog steeds heerlijk om naar te luisteren. De Mangers zijn trouwens ook geen typische monitor gezien de basskast die eronder hangt. Maar een mooie slanke vloerstaander zou ik zeker niet wegcijferen  ;).
Ik heb nu al zin in donderdag  ;D

Xander32

Mooi verslag van jouw luisterervaringen :thumbs-up:, maarre: een bron en vooral ook de versterking doen enorm veel met het geluid (om nog maar niet te spreken over de ruimte en opstelling). Jouw ervaringen bij Zwaard zijn m.i. dan ook vrij nutteloos gezien jouw eigen budget, of het moet jou duidelijkheid gegeven hebben betreft keuzes aangaande die laatste (lees: ff flink doorsparen  8)).

Enne, ik ben soms enigzins blondt: wat is PRAT ¿¿¿

Sander.

Citaat van: Bas Akkerman op juni 17, 2011, 13:57:28
dank je voor de tip. ik ben alleen bang dat ik met de overige €2000 van mijn budget nooit recht kan doen aan deze luidsprekers... mmm, ik was iets te snel, zie nu dat het actieve luidsprekers zijn en ik dus geen aparte versterker hoef aan te schaffen.
Citaat van: Bas Akkerman op juni 17, 2011, 13:57:28
dank je voor de tip. ik ben alleen bang dat ik met de overige €2000 van mijn budget nooit recht kan doen aan deze luidsprekers... mmm, ik was iets te snel, zie nu dat het actieve luidsprekers zijn en ik dus geen aparte versterker hoef aan te schaffen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

De TS kan op deze manier wel een indruk krijgen. We verschillen overigens van mening over de invloed van versterking en cd speler.

Ik ben benieuwd naar het volgende verslag..leuk topic.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Xander32

Van mening verschillen mag en kan, daarvoor is het een forum he ;). Maar ik kan het allicht beter ombuigen naar: mijn ervaring is dat versterking en bron veel doen met de kwaliteit van geluid (naast de akoestiek / opstelling en de speakers). Dat heb ik dan ook veelvuldig mogen ervaren tijdens verschillende M&G`s.

Allicht voor de ts een waardevolle ervaring om nog een keer terug te gaan naar Zwaard en dezelfde speakers op andere componenten te beluisteren welke passen binnen diens eigen budget en dan indien mogelijk 1 op 1 te vergelijken met de voorgaande opstelling ( a € 23.000,-).

Sander.

Citaat van: chansig op juni 18, 2011, 07:59:53
De TS kan op deze manier wel een indruk krijgen. We verschillen overigens van mening over de invloed van versterking en cd speler.

Ik ben benieuwd naar het volgende verslag..leuk topic.

Gr Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Xandar, dat gaf ik ook aan in mijn verslag. Dat ik het lastig vond dat er een buizenversterker van 15.000 aan hing met een cd-speler van 8.000. Bij Multifoon had ik ook het idee dat de Exposure cd-speler net wat scherper klonk dan ik wilde.

Tsja, budget. The sky is the limit volgens mij. Het is net als computers, heb je het nieuwste is er een maand later nog wat nieuwer. En als je dan niet oppast, heb aan het eind van je leven nooit een pc gehad omdat je altijd wachtte op het nieuwste. Wat ik wel heb is dat ik misschien teveel vergelijk met mijn Grado koptelefoon. Zoveel detail als die laat horen in vergelijking met speakers die 20x zo duur zijn. Die vergelijking moet ik dus een beetje aan de kant zetten als ik in dit budget op zoek ben. Wel lastig... Aan de andere kant, ik heb de tijd en nog heel wat winkels te bezoeken en uitvoeringen te beluisteren. Zoals ik al aangaf, dit is puur de orienterende fase; wat is er te koop voor welk geld, wat vind ik mooi? Ik begin van scratch, mijn enige referentie is de Grado. Nu ga ik voor emotie, misschien later meer voor verfijning. Wie weet, niets staat nog vast!

PRAT= Pace, Rythym, Attack, Timing.

chansig

Citaat van: Xander32 op juni 18, 2011, 08:27:56
Van mening verschillen mag en kan, daarvoor is het een forum he ;).

Neeeeeeee.....dat mag dus niet.  :D

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

frank2

Aangezien je nu bij een dealer aan het luisteren bent geweest, wil ik je toch even opmerkzaam maken voor het volgende: hoewel speaker en versterker vaak wel redelijk matchen komt het ook vaak voor dat alles niet zo geweldig bij elkaar is gezet en de luisterruimte doet ook erg veel.
Ik zou je aanraden om eens bij enkele forumleden langs te gaan die sets hebben staan die in jouw prijsklasse zitten. Deze mensen hebben vaak alles op en top afgesteld staan. Ga er met een open mind heen en laat je verrassen.

Maak een lijst van pot. speakers daarna en ga naar een dealer die ze eerst zonder kosten enkele weken bij je thuis wilt neerzetten. (die zijn er nl. wel) .
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Xander32

Thx voor de uitleg betreft PRAT, weer wat bij kunnen leren !

Betreft hoofdtelefoon versus een audioset met speakers: ik denk dat geen enkele opstelling jou een zelfde ervaring/beleving kan brengen als die met een hoofdtelefoon. Neem de tijd om je te orienteren hetgeen er mogelijk is binnen het budget en welke daarin jouw eigen specifieke wensen en voorkeuren zijn (lees: lekker zelf veel gaan luisteren met voor jou bekende software). Vooral gaan ontdekken wat jouw eigen voorkeuren zijn, is m.i. nu prio numero uno.

Vooral ook heel veel plezier in jouw zoektocht. En mocht je een keer in de Achterhoek zijn of over een 4 maanden in het Land van Maas en Waal:
je bent welkom om mijn set te beluisteren.

Citaat van: frank2 op juni 18, 2011, 09:55:14
Aangezien je nu bij een dealer aan het luisteren bent geweest, wil ik je toch even opmerkzaam maken voor het volgende: hoewel speaker en versterker vaak wel redelijk matchen komt het ook vaak voor dat alles niet zo geweldig bij elkaar is gezet en de luisterruimte doet ook erg veel.
Ik zou je aanraden om eens bij enkele forumleden langs te gaan die sets hebben staan die in jouw prijsklasse zitten. Deze mensen hebben vaak alles op en top afgesteld staan. Ga er met een open mind heen en laat je verrassen.

Maak een lijst van pot. speakers daarna en ga naar een dealer die ze eerst zonder kosten enkele weken bij je thuis wilt neerzetten. (die zijn er nl. wel) .

:withstupid:

Sander.

J o e p

Kijk ook eens op het marantzforum.nl dat is wat kleiner en daar heb je meer overzicht. Dit forum is wel erg groot. Kijk bij de set van en kijk hoe tevreden men over zijn set is. Het is daar ook niet alles Marantz wat de klok slaat. Denk dat je dan minder leergeld moet betalen en je kunt ook voor sommige onderdelen van zo'n set voordelig op marktplaats kijken.
Hegel H390, Auralic Altair G1, Van den Hul M.C. D 102mkIII XLR, B&W 702S2, tellurium Q Black II.

aMUSEd

Citaat van: frank2 op juni 18, 2011, 09:55:14
Het lijkt me juist dat een winkelier deze aspecten goed voor elkaar heeft met de beperking dat de sets binnen een bepaald aanbod passen.

Wel vind ik het onzinnig dat bij een winkel onevenredig dure versterkers en bronnen zijn gebruikt.
Misschien volgende keer duidelijk maken dat het om de match gaat met een set die wat betreft kosten in balans moet zijn.

Poldo

Citaat van: Xander32 op juni 18, 2011, 07:54:21
Jouw ervaringen bij Zwaard zijn m.i. dan ook vrij nutteloos gezien jouw eigen budget, of het moet jou duidelijkheid gegeven hebben betreft keuzes aangaande die laatste (lees: ff flink doorsparen  8)).

Sander.

Geen enkele ervaring is nutteloos natuurlijk, ik heb gisteren exact dezelfde speakers op een moon versterker van 1650 euro geluisterd en ja er was verschil, maar veel, nee zeker niet.

Ik blijf er ook bij dat een versterker een veel kleinere invloed uitoefent dan een speaker.

Poldo

Citaat van: aMUSEd op juni 18, 2011, 11:18:24
Het lijkt me juist dat een winkelier deze aspecten goed voor elkaar heeft met de beperking dat de sets binnen een bepaald aanbod passen.

Wel vind ik het onzinnig dat bij een winkel onevenredig dure versterkers en bronnen zijn gebruikt.
Misschien volgende keer duidelijk maken dat het om de match gaat met een set die wat betreft kosten in balans moet zijn.

Dat was ook de bedoeling maar we hadden geen tijd meer gezien we pas laat bij Zwaard aankwamen, we konden alleen even snel een paar speakers "ontdekken".

aMUSEd

Citaat van: Poldo op juni 18, 2011, 11:28:02
Ik blijf er ook bij dat een versterker een veel kleinere invloed uitoefent dan een speaker.
'Veel' is wat overdreven maar in principe heb je gelijk. Echter gaat het uiteindelijk om de match.
Zo heb ik een bepaalde speaker met heel veel verschillende versterkers mogen beluisteren en heb ik geleerd dat een versterker een speaker kan maken en kan kraken (in mijn beleving althans).

Citaat van: Poldo op juni 18, 2011, 11:29:54
Dat was ook de bedoeling maar we hadden geen tijd meer gezien we pas laat bij Zwaard aankwamen, we konden alleen even snel een paar speakers "ontdekken".
Ok, snap 'm. ;)

Poldo

Even update:

Ik kan dus zowel de Wilson Benesch Arc als de Audiovector voor demo prijs krijgen die binnen mijn budget valt.

Ik ga dus vandaag weer even de 2 aan de tand voelen met wat verschillende versterkers.

Gisteren had de Audiovector mijn voorkeur echter de kleine Arc's konden heel goed mee met deze vloerstaander en zijn makkelijker plaatsbaar.

Ik ga ze daarna nog in mijn eigen woonkamer beluisteren.

Bas bedankt  ;D ik heb het virus weer te pakken  :headbanging:

Xander32

Nergens heb ik m.i. geschreven dat de versterking meer invloed zal uitoefenen op de kwaliteit van geluid dan de speakers. Wel heb ik geschreven dat ik veelvuldig (fors te noemen) verschillen heb ervaren betreft diverse verstekers op dezelfde set speakers. Hetzelfde betreft de bron.
De meest bepaalde factoren zijn de akoestiek, plaatsing en speakers voor het geluid. Daarna komen de versterking en bron. Over de invloed van kabels zal ik hier maar geen uitspraken doen 8).

En geen enkele ervaring is nutteloos maar als een potentiële klant binnen een budget van €7000,- op zoek is naar een set speakers en diverse componenten is het m.i. vrij nutteloos om die klant dan te laten luisteren naar een keten waarvan alleen de versterking en bron het drievoudige kosten van het totale vastgestelde budget ... Maar ik begrijp uit jullie aanvullingen dat dit voortkwam uit tijdgebrek (sluitingstijd winkel).

Sander.

p.s. lees betreffende mijn reply s.v.p. overal "ik heb ervaren dat ..." , het betreffen daarmee mijn waarheden, als jullie zaken anders ervaren zijn dat jullie waarheden. Om over hoe iets door een individu wordt ervaren is het wat mij betreft nutteloos discussiëren ;).

Citaat van: Poldo op juni 18, 2011, 11:28:02
Geen enkele ervaring is nutteloos natuurlijk, ik heb gisteren exact dezelfde speakers op een moon versterker van 1650 euro geluisterd en ja er was verschil, maar veel, nee zeker niet.

Poldo

Citaat van: Xander32 op juni 18, 2011, 14:20:38
Nergens heb ik m.i. geschreven dat de versterking meer invloed zal uitoefenen op de kwaliteit van geluid dan de speakers.

dat zeggen wij toch ook niet?  8)

Bas Akkerman

Het topic wordt ook zonder mij lekker gevuld zie ik, leuk! ;)

Ik zal even in het luisterverslag aanpassen dat we bij Hifi-studio Zwaard laat binnenkwamen en dat we zodoende geen tijd hadden om versterkers te wisselen. Vind ik wel zo sympathiek naar de winkel toe. Donderdag hebben we meer tijd en gaan we daar nog eens luisteren en ook bij Snijders-hifi. 
Eerst wil ik nog meer combinaties en soorten speakers horen, mijn smaak duidelijk krijgen. Een een luisterbezoek bij iemand kan (daarna) ook zeker wel nuttig zijn gezien de uitgewogen combinatie i.c.m. de akoestiek. Maar dan nog heb je natuurlijk te maken met iemands smaak, zodat je nooit kunt zeggen dat je bij iemand thuis de "perfecte combinatie" hebt gehoord. Het blijft flink luisteren en ontdekken wat ik zelf mooi vind. 

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op juni 19, 2011, 13:27:12
Het topic wordt ook zonder mij lekker gevuld zie ik, leuk! ;)

Ik zal even in het luisterverslag aanpassen dat we bij Hifi-studio Zwaard laat binnenkwamen en dat we zodoende geen tijd hadden om versterkers te wisselen. Vind ik wel zo sympathiek naar de winkel toe. Donderdag hebben we meer tijd en gaan we daar nog eens luisteren en ook bij Snijders-hifi. 
Eerst wil ik nog meer combinaties en soorten speakers horen, mijn smaak duidelijk krijgen. Een een luisterbezoek bij iemand kan (daarna) ook zeker wel nuttig zijn gezien de uitgewogen combinatie i.c.m. de akoestiek. Maar dan nog heb je natuurlijk te maken met iemands smaak, zodat je nooit kunt zeggen dat je bij iemand thuis de "perfecte combinatie" hebt gehoord. Het blijft flink luisteren en ontdekken wat ik zelf mooi vind. 

dat is zeker waar en in een winkel ken je na een paar keer terugkomen ook de ruimte wel en is het makkelijker vergelijken. Wanneer je bij verschillende mensen gaat luisteren dan luister je ook naar hun ruimte/akoestiek.

Bij Zwaard en Snijders kun je zeker speakers thuis uitproberen, dat is de beste test.

Trouwens Bas, weet je al wat je allemaal wilt hebben binnen je budget, is Home Cinema nog steeds een wens of hou je het alleen bij stereo?