Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

Bas Akkerman

Citaat van: Streamz op juni 12, 2011, 17:35:57
Wel met z'n opvolger.

Ik heb je aanwinst-topic even gelezen, maar kan niet echt achterhalen hoe het geluid omschreven kan worden. Hoe is het geluid t.o.v. je eerdere bronnen?

Overigens zit ik toch sterk te denken aan de TEAC WAP-8200. Weliswaar alleen cd-kwaliteit op de lijn-uitgang, maar dan luister ik SACD wel op een eventuele dedicated speler.  :eh: twijfel twijfel :eh:
Toch vraag ik me af waarom de TEAC wel 24-bit/96kHZ ondersteunt. Misschien zodat je dit met de hoofdtelefoon kan beluisteren??
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Wat betreft receivers. Wat zijn jullie ideeën over een Onkyo TX-SR608 en een Pioneer VSX-820? Gewoon even nieuwsgierig...

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

aMUSEd

Hoe ziet de ideale bron er voor jou uit? cd's? mp3's? lossless bestanden? high res?
Ik heb begrepen dat de squeezebox touch een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Gecombineerd met een mooie dac zou het erg goed zijn.

Bas Akkerman

De ideale bron is de bron die het meest de muziek toont, kwaliteit dus. Gebruiksgemak komt daarna. Vandaar dat ik in de nabije toekomst ook een platenspeler wil. Allesbehalve gebruiksgemak, maar de muziekbeleving van een platenspeler vind ik al snel beter (synergie, flow, emotieoverdracht, inzicht) dan een duurdere digitale bron. Ik heb echter nog geen enkele LP, vandaar nu nog de keuze voor een SACD-speler en/of streamer.

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op juni 13, 2011, 12:11:57
De ideale bron is de bron die het meest de muziek toont, kwaliteit dus.

Vandaar dat ik in de nabije toekomst ook een platenspeler wil. Allesbehalve gebruiksgemak, maar de muziekbeleving van een platenspeler vind ik al snel beter (synergie, flow, emotieoverdracht, inzicht) dan een duurdere digitale bron.

Ooit al eens een platenspeler vergeleken met een gelijk geprijsde digitale bron?

Bas Akkerman

Yep, alhoewel ik niet meer weet welk merk. Maar ik vond het echt beter. S@m, zo te horen ben jij een andere mening toegedaan? Hoewel ietwat off-topic, vertel!!

Wijx wondere wereld

Altijd leuk andermans geld uitgeven.

Ik zou gaan voor een Lindemann Amp 4 voor 800 euro met een Lindemann Cd1se rond de 1500 euro, avalon monitors 2000 euro dat is de stereo

Voor de Ht
BK 400 800 euro
Rotel 1098 700 of Parasound C2 800
Parasound 806 425
rearspeakers weet ik even niets
PC als bron voor 350

en dat allemaal aan elkaar knopen. Dan heb je super muzikaal stereogeluid en goed upgrade ht

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op juni 13, 2011, 12:31:12
Yep, alhoewel ik niet meer weet welk merk. Maar ik vond het echt beter. S@m, zo te horen ben jij een andere mening toegedaan? Hoewel ietwat off-topic, vertel!!

Analoog kan idd ook goed klinken alleen zal je daar véél meer geld voor moeten uitgeven. En dan heb ik het nog niet over de aankoop van vinyl...

Bas Akkerman

Citaat van: Wijx wondere wereld op juni 13, 2011, 12:51:21
Altijd leuk andermans geld uitgeven.

Om je eigen geld uit te geven is ook leuk hoor! Hoewel het wel schrikken zal zijn als het eenmaal van de bankrekening is afgeschreven.
Dank je, ik hou je tips zeker in beraad!

Citaat van: S@m op juni 13, 2011, 13:10:05
Analoog kan idd ook goed klinken alleen zal je daar véél meer geld voor moeten uitgeven. En dan heb ik het nog niet over de aankoop van vinyl...

Ach, daar hoef ik me nog even niet in te verdiepen. Nu heb ik al genoeg te kiezen.  ;)

S@m

Bas Akkerman

Haha, ik kan lekker verwarrend overkomen inderdaad. Nu ga ik nog geen platenspeler kopen. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar je bevindingen, ben gewoon leergierig! Tsja, verwarrend. Als je het wil uitleggen, is een PM misschien handiger?

Spijkie

Hallo Bas,

Erg leuk om in 1 keer een goede set neer te zetten en ja helemaal mee eens om je eigen geld uit te geven. Ik heb meer wat praktische punten die de keuze wellicht minder uitgebreid gaan maken.

Zoals ik uit je begin post haal wil jeje receiver inzetten bij 5.1 waarbij automatisch je stereo versterker de fronts voor zijn rekening neemt als zijnde eindversterker ( mocht ik dit niet goed hebben dan hoor ik het graag) ik speel zelf ook op die manier en bevalt me prima, er zijn echter niet veel stereo versterkers die dit kunnen je dient over pass-trough , ht modus of bijpass ingang te beschikken op je stereo versterker en je receiver op een line out meende ik maar die hebben de meeste receivers wel.

Mijn budget verdeling verder is dat de helft naar de luidsprekers is gegaan, een kwart naar de versterker het overige naar de bron en bekabeling en dit voldoet mij prima. Persoonlijk denk ik ook dat je met streaming en een goede dac wat niet duur hoeft te zijn al erg kan genieten. Je noemde een Naim dac maar een dacmagic van cambridge icm met een duet of zoals bij mij een wadia met ipod gaat ook goed.

Succes met je leuke speurtocht!

Groeten,

Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

aMUSEd

Citaat van: Bas Akkerman op juni 13, 2011, 12:11:57
De ideale bron is de bron die het meest de muziek toont, kwaliteit dus. Gebruiksgemak komt daarna. Vandaar dat ik in de nabije toekomst ook een platenspeler wil. Allesbehalve gebruiksgemak, maar de muziekbeleving van een platenspeler vind ik al snel beter (synergie, flow, emotieoverdracht, inzicht) dan een duurdere digitale bron. Ik heb echter nog geen enkele LP, vandaar nu nog de keuze voor een SACD-speler en/of streamer.
In dat geval zou ik niet zomaar een bron/versterker kopen/kiezen. De meeste digitale bronnen liggen wat betreft muziekbeleving erg ver van een draaitafel af.
Van de cdspelers zou ik er zo snel niet een weten. Maar een cec-loopwerk icm een nos dac kan bv wel (relatief) analoog klinken.
Ik gebruikte zelf een gemodificeerd cec-loopwerk en deze komt een heel eind richting een goede platenspeler in mijn beleving.
Naast het loopwerk gebruik ik nu een goede firewire-spdif converter.
Zeer prettig in gebruik maar deze haalt het niet bij het cec-loopwerk.
Een nos dac kan ik je (als liefhebber vd analoge sound) sowieso adviseren.
SACD ligt toch juist ver bij vinyl vandaan? Waarom de keuze voor SACD?

Wijx wondere wereld

Citaat van: Spijkie op juni 13, 2011, 14:02:24
Hallo Bas,

Erg leuk om in 1 keer een goede set neer te zetten en ja helemaal mee eens om je eigen geld uit te geven. Ik heb meer wat praktische punten die de keuze wellicht minder uitgebreid gaan maken.

Zoals ik uit je begin post haal wil jeje receiver inzetten bij 5.1 waarbij automatisch je stereo versterker de fronts voor zijn rekening neemt als zijnde eindversterker ( mocht ik dit niet goed hebben dan hoor ik het graag) ik speel zelf ook op die manier en bevalt me prima, er zijn echter niet veel stereo versterkers die dit kunnen je dient over pass-trough , ht modus of bijpass ingang te beschikken op je stereo versterker en je receiver op een line out meende ik maar die hebben de meeste receivers wel.

Mijn budget verdeling verder is dat de helft naar de luidsprekers is gegaan, een kwart naar de versterker het overige naar de bron en bekabeling en dit voldoet mij prima. Persoonlijk denk ik ook dat je met streaming en een goede dac wat niet duur hoeft te zijn al erg kan genieten. Je noemde een Naim dac maar een dacmagic van cambridge icm met een duet of zoals bij mij een wadia met ipod gaat ook goed.

Succes met je leuke speurtocht!

Groeten,

Spijkie
je kunt elke stereoversterker gebruiken als eindbak. Je moet alleen een vast volume instellen. Dat is super simpel, meestal gewoon de volumeknop op max.

Zolang je stereo en HT gescheiden houd komt het muzikale ook wel goed. Niet gek laten maken door de hoge prijzen en mensen die roepen dat het beter kan, wat meestal ook duurder betekend. Iedereen heeft z'n eigen smaak. Er staan genoeg pareltjes op marktplaats die voor relatief weinig weggaan en het de gevestigde orde nog flink lastig maakt. Lindemann amp, Denon S1, Pionier A-09, Electrocampagniet AW250, etc. Ik zou eerst speakers gaan uitzoeken. Dan weet je ook wat voor versterker erbij moet. Persoonlijk zou ik eens kijken naar de usher BE718, Avalon monitor of een wat hogere serie van Monitor Audio.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Bas Akkerman

Hoi Spijkie,

Het is zeker leuk, maar ook wel lastig. Heb me veel ingelezen, maar je ziet al snel door de bomen het bos niet meer.

Op Hifi.nl staat er een handig artikel over. http://www.hifi.nl/artikel/1635/Surround-met-stereo.html
Het plaatje krijg ik echter niet geopend. Komt er op neer dat de pre-out op alle kanalen heeft, zodat je de twee sets aan elkaar koppelt. En nog even een citaat: "De receiver maakt gebruik van stereo installatie versterkers voor het aansturen van de frontluidsprekers en de subwoofer. Het basmanagement van de receiver "ziet" de front speakers en center als "large" en weet niet dat ergens in de set een subwoofer staat. Alle basinformatie wordt zo verdeeld over de voorkanalen. De interne versterkers van de receiver sturen de center en de achterluidsprekers aan. Meer niet."

Zoals ik het heb begrepen sluit je de bron aan op de Receiver die ongemoeid het signaal doorgeeft aan de stereoversterker. De receiver moet dus over pre-outs beschikken en de stereoversterker inderdaad over HT-through.

@Wijx, in hoeverre bedoel je stereo en HT gescheiden? Ik wil dit namelijk wel in 1 ruimte combineren.

aMUSEd

Citaat van: Bas Akkerman op juni 13, 2011, 15:00:35
@Amused, in hoeverre bedoel je stereo en HT gescheiden? Ik wil dit namelijk wel in 1 ruimte combineren.
Dat 'zei' Wijx ;)

Poldo

Bas,

Wat denk je meer met het set te gaan doen? film kijken of muziek luisteren? 50/50? 70/30? 90/10?

gr

rob

Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Bas Akkerman

Citaat van: Poldo op juni 13, 2011, 18:53:43
Wat denk je meer met het set te gaan doen? film kijken of muziek luisteren? 50/50? 70/30? 90/10?

(Bijna) elke dag muziek, in de weekenden 1-2 films (misschien in het begin wat meer). Zo'n 80-20 dus. En nog belangrijker, film klinkt in mijn oren al snel goed, muziek veel minder snel.

Zal dit trouwens ook even in de startpost vermelden...

Poldo

heb ik ook,

ik luister elke dag wel 1 a 2 uurtjes muziek, in het weekend soms wel 3 uur.

films, misschien 1 in de maand en de rest series als Sopranos, Lost, The Wire etc.

gewoon lekker wat mooie stereo sets gaan luisteren, de meeste versterkers hebben wel een ht bypass en AV receiver is zo gekocht.  ;D

Lars_Portman

Je moet je afvragen of je dan wel een receiver wil?

Met goede 2.1 opstelling kom je ook heel eind voor die 2 filmpjes.. Zou dan toch gaan overwegen om delicated stereo te nemen en dan misschien met een sub als extra voor film.

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100

Poldo

yep, heb ik ook.

echter Bas heeft wel een "dedicated ruimte" dus wel gaaf om die surrounds neer te knallen  :D

in mijn woonkamer wil ik geen surround, had ik een slaapkamer over dan misschien wel.

Dan zou ik voor 2x ADM 9.1 gaan en 2x Neutrons achter en de AVI ADM sub met een budget receiver.

Beetje zoals Roderick van hifi123  :D

Bas Akkerman

Citaat van: Lars_Portman op juni 13, 2011, 19:22:36
Je moet je afvragen of je dan wel een receiver wil?

Met goede 2.1 opstelling kom je ook heel eind voor die 2 filmpjes.. Zou dan toch gaan overwegen om delicated stereo te nemen en dan misschien met een sub als extra voor film.

Ik wil ook alleen een receiver voor de center en rears. Nu die kamer vrijkomt en mijn vrouw ook nog eens positief tegen mijn wens aankijkt, heeft 5.1 wel mijn voorkeur. Maar als het betekent dat ik moet kiezen tussen een geweldige stereoversterker zonder HT-passthrough of een mindere die dat wel heeft... Tsja, dan zou ik zomaar voor de 2.0/2.1 kunnen gaan.
Wel een leuke typfout trouwens, het is inderdaad een delicate business ;)

Rotterdam is in ieder geval de eerste stad waar ik ga luisteren.

Bas Akkerman

Citaat van: aMUSEd op juni 13, 2011, 14:24:12
SACD ligt toch juist ver bij vinyl vandaan? Waarom de keuze voor SACD?

Om eerlijk te zijn heb ik SACD nog nooit in zijn volle glorie gehoord, dus ik weet niet of het "analoger" klinkt. Het is meer dat ik een paar hybride SACD's heb, dus ik ben wel nieuwsgierig.

aMUSEd

Citaat van: Bas Akkerman op juni 13, 2011, 20:05:11
Om eerlijk te zijn heb ik SACD nog nooit in zijn volle glorie gehoord, dus ik weet niet of het "analoger" klinkt. Het is meer dat ik een paar hybride SACD's heb, dus ik ben wel nieuwsgierig.
Ben benieuwd wat jij, als vinylliefhebber, van SACD vindt  :)
In mijn beleving klinkt sacd vooral schoon.. squeeky clean!

Bas Akkerman

Citaat van: aMUSEd op juni 13, 2011, 20:28:42
In mijn beleving klinkt sacd vooral schoon.. squeeky clean!

"CD on steroids" dus? ;)