Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

Vorige topic - Volgende topic

skyfox

Tsja, ieder z'n eigen manier. Nu ik Bas een dagje heb meegemaakt denk ik dat hij er juist wel gaat uitkomen. En dat zijn manier van 'notuleren' juist ervoor zal zorgen dat hij geen twijfels zal hebben of hij wel het goede spul heeft gekocht. Maar wie ben ik, de tijd zal het ons leren  :D
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

S@m

Citaat van: skyfox op augustus  1, 2011, 16:39:10
Tsja, ieder z'n eigen manier. Nu ik Bas een dagje heb meegemaakt denk ik dat hij er juist wel gaat uitkomen. En dat zijn manier van 'notuleren' juist ervoor zal zorgen dat hij geen twijfels zal hebben of hij wel het goede spul heeft gekocht. Maar wie ben ik, de tijd zal het ons leren  :D

Pas na enkele weken luisteren kan je eigenlijk pas zeggen of de sound je bevalt. Notuleren is leuk als naslagwerk, maar uiteindelijk draait het om kippenvel...

Poldo

Citaat van: S@m op augustus  1, 2011, 16:53:56
Pas na enkele weken luisteren kan je eigenlijk pas zeggen of de sound je bevalt. Notuleren is leuk als naslagwerk, maar uiteindelijk draait het om kippenvel...

oren en voeten luister ik mee, wanneer de voeten gaan bewegen dat zit het wel goed.

in deze fase is zo analytisch luisteren overbodig.

in je eigen kamer ga je pas op de kleine details letten en het kwartje valt dan soms ook pas na een maand ofzo
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Xander32

Ik dacht snel ff de luisterervaringen van Bas door te nemen  :o ... ga ze bundelen en je hebt een boek :D.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

aMUSEd

Indrukwekkend verslag (maar minder plezierig om te lezen dan de vorige verslagen vind ik persoonlijk).
De aanpak vind ik wel ok. Er wordt naast technisch luisteren duidelijk ook gelet op luisterplezier.
Misschien is het in deze fase nog niet zo nuttig om enkele componenten te wisselen in een set maar het geeft bv wel een indruk welke balans in het budget de meeste bang-for-the-buck geeft.
Het is ook goed om elke keer dezelfde muziek te gebruiken voor een 'technisch' oordeel maar dit komt in mijn geval vaak niet het luisterplezier ten goede.

Bas Akkerman

Allereerst bedankt voor jullie reacties en jullie terechte kritiekpunten, ik zal er even kort op reageren.

Citaat van: Poldo op augustus  1, 2011, 16:05:06
ik denk dat je beter 2 heel verschillende sets naast elkaar kan zetten, je luistert nu naar kleine details als dac, cd speler etc. Ik heb het al eerder gezegd je gaat er zo nooit uitkomen, vraag volgende keer aan een dealer zet eens 2 heel verschillende sets naast elkaar. Dan kun je je eigen smaak een beetje vormen.
Citaat van: AbZ op augustus  1, 2011, 14:55:03
Respect voor je uitgebreide verslagen, maar moet je niet eens wat grotere verschillen opzoeken, zodat je misschien zoiets krijgt van "ja, dit vind ik lekker!" (ondanks de tekortkomingen, want die zijn er altijd).

Een logische opmerking en toen ik ook zaterdag "wéér" naar Naim versterkers luisterde, had ik ook de neiging eens naar iets anders te willen luisteren. Zo ben ik ook bijvoorbeeld benieuwd wat een Cyrus versterker met DAC doet (die Rik Stoet wellicht gaat verkopen). Totdat ik besefte dat ik nu mijn voorkeuren voor luidsprekers aan het beluisteren ben. Dat is toch de basis van waaruit je verder een set opbouwt. Dus ook al ben ik super nieuwsgierig naar andere componenten in de set, nu ligt de nadruk op luidsprekers. Misschien is juist wel het voordeel dat ik zaterdag Naim gebruikte, omdat ik dat al kende en dus makkelijker de "huissound" van Monitor Audio kon opmerken.
Bij BB&G heb ik bijvoorbeeld in eerste instantie drie verschillende sets gehoord die Bjorn en Garmt voor me hadden samengesteld. Eigenwijs als ik was (en ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat ik énorm eigenwijs ben) heb ik na het luisteren van die sets gevraagd componenten te wisselen. En dat werkte behoorlijk goed, ook bij andere luistersessies. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat dealers niet weten wat ze samenstellen, het is meer dat ik met hun hulp en advies "mijn eigen smaakset" durf samen te stellen. Wat ik wel heb, is dat ik minder zal gaan luisteren naar een set. Dus minder nummers beluisteren, zodat ik dat switchen wat vaker kan doen. Eigenlijk merk ik na drie nummers namelijk wel hoe een set klinkt, is mijn ervaring. En mijn voorkeuren (coherentie, strakke bas, betrokkenheid) heb ik ook steeds duidelijker, ik heb niet het idee dat aan het zwemmen ben in de zee van mogelijkheden.

Nog even over de verschillen in DACS. Daar lette ik helemaal niet op, maar door het misverstand (dacht de DAC van SuperNait te horen, was de DAC van de CD5XS) en de verwarring die bij dat bij mij gaf, viel dat nu op. Ik heb dat verschil even als extraatje benoemd.

Citaat van: S@m op augustus  1, 2011, 15:20:26
Ieder uiteraard op zijn eigen manier, maar ik heb het al eerder aangegeven om door muziek geraakt te worden heb je geen kladblok nodig. Het raakt je of het raakt je niet...
Citaat van: S@m op augustus  1, 2011, 16:53:56
Citaat van: skyfox op augustus  1, 2011, 16:39:10

Zoals ik al eerder aangaf, staat voor mij het "notuleren" muziekplezier en -beleving niet in de weg. Ik maak alleen aantekeningen om later te weten wat ik heb gehoord en hoe ik dat vond. Ook als geheugensteuntje, zodat ik in mijn hoofd geen dingen ga verzinnen en mooier dan wel lelijker maken dan het was. Een set die mij kippenvel geeft of daar dan toch heel dicht in de buurt komt, valt mij wel op. Lees de luisterverslagen er nog maar eens op na. Tuurlijk is het maar een relatief korte tijd dat ik luister, het is wat mij betreft een luistertriage. Dat echte luisteren en vooral genieten, komt later wel.
En ik blijf erbij dat ik er graag de tijd voor neem, er is geen enkele haast voor luxe. Om het in perspectief te zetten; mensen zeggen vaak: "Geef Bas 's ochtends de menukaart, dan weet ie 's avonds wat hij in het restaurant wil eten." Ik bedoel maar... ;)

Kortom; minder lang naar sets luisteren, eerder switchen en blijven genieten van muziek. Dat is jullie advies in een notendop en dat neem ik zeker ter harte!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Citaat van: aMUSEd op augustus  1, 2011, 17:11:06
Indrukwekkend verslag (maar minder plezierig om te lezen dan de vorige verslagen vind ik persoonlijk).
Het is ook goed om elke keer dezelfde muziek te gebruiken voor een 'technisch' oordeel maar dit komt in mijn geval vaak niet het luisterplezier ten goede.

Ik heb het inderdaad wat snel geschreven, zodat ik het snel kon plaatsen (en mijn vrouw stond ook te wachten tot ik eens film kwam kijken ;)). Daardoor komt het wat kortaf en droog over, de jeu breng ik er nog wel in aan (ja, perfectionistisch). Ook wat nummers betreft ben ik het volledig met je eens! Ik luister nu eigenlijk maar twee nummers sowieso (Nil sen La, Goodbye Strangers) vaak aangevuld met Billie Jean en/of de nummers van Pink Floyd. Gli Imperiabili en Walking In My Shoes speel ik minder (en zijn ook minder goed opgenomen, een teken aan de wand...??  :unsure:). De eerste twee blijven dus, over de andere ga ik eens goed denken. Het moeten wel nummers blijven die een beetje de set kunnen testen én die muziek in zich hebben. 

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2011, 17:38:46
Om het in perspectief te zetten; mensen zeggen vaak: "Geef Bas 's ochtends de menukaart, dan weet ie 's avonds wat hij in het restaurant wil eten." Ik bedoel maar... ;)

;D

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2011, 17:38:46En ik blijf erbij dat ik er graag de tijd voor neem, er is geen enkele haast voor luxe. Om het in perspectief te zetten; mensen zeggen vaak: "Geef Bas 's ochtends de menukaart, dan weet ie 's avonds wat hij in het restaurant wil eten." Ik bedoel maar... ;)
::)  Dan voel jij je lekker bij de keuze van het gerecht, en dat is natuurlijk prima, maar dan weet je nog niet van tevoren hoe lekker het gaat smaken, dus laten we niet doen alsof dit rationeel gedrag is.  (nb Dit is geen waarde-oordeel.)

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2011, 17:38:46Kortom; minder lang naar sets luisteren, eerder switchen en blijven genieten van muziek. Dat is jullie advies in een notendop en dat neem ik zeker ter harte!
Ik zou ook wat breder naar muziek gaan luisteren.  (nb Dit is niet alleen een waarde-oordeel.)  Have fun!  :coffee:

Poldo

gezien je ook geen referentiepunt hebt maakt het natuurlijk alleen nog maar lastiger. Stel je had al een leuk setje thuis staan, dan wist je waar je de verbeter punten zou moeten zoeken. Nu begin je blanco en je luistert al direct naar hele prijzige speakers voor een instapper. Je legt de lat daarom nu al heel erg hoog denk ik. De neat motive verbleekt natuurlijk tegen over een PL100 of een 805D, dit is een heel andere klasse. Dit terwijl de motives voor velen al een eindpunt is.

Je hoeft ook geen 7000 euro in 1x uit te geven, waarom koop je niet een leuke 2e hands versterker NAD 326 met cd speler en paar Dali Lektor 2's . Dan ben je voor nog geen 1000 euro helemaal klaar. Geeft dit set, wat een leuk starters setje is, de kans en ga er eens 3-4 maanden van genieten. 2e hands verkoop je dit toch weer moeiteloos door.

TheoPrime

Hoi Bas ik kan jouw ervaringen met Monitor Audio alleen maar beamen :thumbs-up:. Daarom ben ik ook van het merk afgestapt. Het geluid gaf bij mij geen emotie, zoals kippenvel. Het klinkt idd eerder naar metaal dan hout.
Stereo: Mark Levinson No 532H - Classé cp-50, Sony xa-7es, Stello da100 Signature, JBL Century gold
      Kabels: Inakustik, Nordost, LAT International, Xindak, Supra Sword

Lars_Portman

edit
Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op augustus  1, 2011, 17:55:53
::)  Dan voel jij je lekker bij de keuze van het gerecht, en dat is natuurlijk prima, maar dan weet je nog niet van tevoren hoe lekker het gaat smaken, dus laten we niet doen alsof dit rationeel gedrag is.  (nb Dit is geen waarde-oordeel.) Ik zou ook wat breder naar muziek gaan luisteren.  (nb Dit is niet alleen een waarde-oordeel.) Have fun!  :coffee:
Nee, ik ga echt eerst bij mezelf te raden waar ik die dag zin in heb en welk gerecht daar het beste bij past. En dan geniet ik ook echt meer dan dat ik zomaar iets kies waar ik eigenlijk geen zin in heb. Ratio in combinatie met gevoel en intuïtie? Overigens geniet ik ook als iemand voor mij kiest hoor, maar eerlijk is eerlijk, liever kies ik zelf ;) En op wat voor manier bedoel je "breder naar muziek" precies? Mijn setlist is lang niet alles wat ik beluister. Ik zou ook graag Spotify willen proberen en door dit forum raak ik steeds nieuwsgieriger naar onbekende muziek (het "wat luister jij nu" topic bijvoorbeeld vind ik :thumbs-up: :worship:) Een waarde-oordeel over muziek geven, lijkt me sowieso lastig, dus ik ben wel benieuwd naar wat je bedoelt. ;)

Citaat van: Poldo op augustus  1, 2011, 18:10:10
gezien je ook geen referentiepunt hebt maakt het natuurlijk alleen nog maar lastiger. Stel je had al een leuk setje thuis staan, dan wist je waar je de verbeter punten zou moeten zoeken. Nu begin je blanco en je luistert al direct naar hele prijzige speakers voor een instapper. Je legt de lat daarom nu al heel erg hoog denk ik. De neat motive verbleekt natuurlijk tegen over een PL100 of een 805D, dit is een heel andere klasse. Dit terwijl de motives voor velen al een eindpunt is.
Je hoeft ook geen 7000 euro in 1x uit te geven, waarom koop je niet een leuke 2e hands versterker NAD 326 met cd speler en paar Dali Lektor 2's . Dan ben je voor nog geen 1000 euro helemaal klaar. Geeft dit set, wat een leuk starters setje is, de kans en ga er eens 3-4 maanden van genieten. 2e hands verkoop je dit toch weer moeiteloos door.
Ik zie hier, eerlijk gezegd, niet zo het voordeel dan wel nut van in, maar misschien begrijp ik je verkeerd?
Ik heb een budget gesteld waarbinnen ik naar een muzikale set zoek en ik merk nu dat dat wel binnen die €7000,- kan. Dat budget kom natuurlijk niet uit de lucht vallen. Bij mensen thuis, eens luisteren bij de Media Markt en ook een bliksembezoek aan hifi-winkels; al die ervaringen maakten duidelijk dat een set van pakweg €2000,- voor míj goedkoop duurkoop zou betekenen, omdat het mij geen voldoening zou geven. Ik herhaal voor míj en hier geef ik geen enkel waardeoordeel mee ten opzichte van mensen die helemaal tevreden zijn met een "goedkopere" set.
Het verschil tussen goedkopere onderdelen en duurdere vind ik goed te horen en de verbeterpunten zijn behoorlijk helder tijdens de luistersessies. Naar mijn mening zo goed dat ik het eigenlijk zonde vind om overhaast een set van €1000,- te kopen. En natuurlijk heb ik thuis weinig referentie. Tijdens de luistersessies heb ik nu wel een referentie, ook al staat die referentie niet thuis. Wat mij betreft hoef ik dan ook niet snel een set. Van de voorpret geniet ik even zo goed. Laten we (ondanks mijn eigenwijsheid) deze discussie vooral wél blijven voeren hoor!  ;D

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2011, 20:03:18
Nee, ik ga echt eerst bij mezelf te raden waar ik die dag zin in heb en welk gerecht daar het beste bij past. En dan geniet ik ook echt meer dan dat ik zomaar iets kies waar ik eigenlijk geen zin in heb. Ratio in combinatie met gevoel en intuïtie? Overigens geniet ik ook als iemand voor mij kiest hoor, maar eerlijk is eerlijk, liever kies ik zelf ;)  En op wat voor manier bedoel je "breder naar muziek"? Een waarde-oordeel over muziek geven, lijkt me sowieso lastig, dus ik ben wel benieuwd naar wat je bedoelt. ;)  Ik zie hier, eerlijk gezegd, niet zo het voordeel dan wel nut van in, maar misschien begrijp ik je verkeerd?
Sommigen hier hebben enige twijfels over hoe gericht je kunt kiezen op basis van je huidige menu.  Anyway the proof of the pudding is in the eating.  Zou zomaar kunnen dat het juist goed uitpakt...  (maar als je al je spaargeld meteen belegt in aandelen van één bedrijf en je maakt winst, heb je dan wijs gehandeld?)

Qua muziek:  als Michael Jackson en dergelijke je op dit niveau (wat toch heel behoorlijk is) niet genoeg doet dan is dat misschien ook omdat er niet zoveel meer in die muziek zit voor je.  (Hanteer je hierbij een referentie, gevoelsmatig of anderszins?)  Zoek meer en grotere verschillen in genres, instrumentatie, enz.  Verras jezelf.*

Just my two cents.  // edit:  typefaut

*p.s. per abuis niet zo expliciet benoemd, maar (wederom in mijn perceptie) niet minder belangrijk: 
het lijkt me dat de proefsessies met een heel beperkt genre ingrediënten gebeuren.

Softpower

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2011, 20:03:18
Nee, ik ga echt eerst bij mezelf te raden waar ik die dag zin in heb en welk gerecht daar het beste bij past. En dan geniet ik ook echt meer dan dat ik zomaar iets kies waar ik eigenlijk geen zin in heb. Ratio in combinatie met gevoel en intuïtie? Overigens geniet ik ook als iemand voor mij kiest hoor, maar eerlijk is eerlijk, liever kies ik zelf ;) En op wat voor manier bedoel je "breder naar muziek" precies? Mijn setlist is lang niet alles wat ik beluister. Ik zou ook graag Spotify willen proberen en door dit forum raak ik steeds nieuwsgieriger naar onbekende muziek (het "wat luister jij nu"topic  )Een waarde-oordeel over muziek geven, lijkt me sowieso lastig, dus ik ben wel benieuwd naar wat je bedoelt. ;)
Ik zie hier, eerlijk gezegd, niet zo het voordeel dan wel nut van in, maar misschien begrijp ik je verkeerd?
Ik heb een budget gesteld waarbinnen ik naar een muzikale set zoek en ik merk nu dat dat wel binnen die €7000,- kan. Dat budget kom natuurlijk niet uit de lucht vallen. Bij mensen thuis, eens luisteren bij de Media Markt en ook een bliksembezoek aan hifi-winkels; al die ervaringen maakten duidelijk dat een set van pakweg €2000,- voor míj goedkoop duurkoop zou betekenen, omdat het mij geen voldoening zou geven. Ik herhaal voor míj en hier geef ik geen enkel waardeoordeel mee ten opzichte van mensen die helemaal tevreden zijn met een "goedkopere" set.
Het verschil tussen goedkopere onderdelen en duurdere vind ik goed te horen en de verbeterpunten zijn behoorlijk helder tijdens de luistersessies. Naar mijn mening zo goed dat ik het eigenlijk zonde vind om overhaast een set van €1000,- te kopen. En natuurlijk heb ik thuis weinig referentie. Tijdens de luistersessies heb ik nu wel een referentie, ook al staat die referentie niet thuis. Wat mij betreft hoef ik dan ook niet snel een set. Van de voorpret geniet ik even zo goed. Laten we (ondanks mijn eigenwijsheid) deze discussie vooral wél blijven voeren hoor!  ;D

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en dit is 1 van die wegen. Daarbij leren wij lezers weer op een andere manier naar onze eigen set luisteren of juist in onze zoektocht naar nieuwe sets kijken/luisteren.. alle wegen zijn in mijn ogen goed!

Bas zet m op!

Ps wie weet zijn die nieuwe b&w monitoren iets voor je.. Op een neutrale versterker denk ik dat je krijgt waar je naar op zoek bent... Kijk deze review maar eenshttp://www.whathifi.com/video/bowers-wilkins-pm1-review nu ben ik niet zo'n fan van whathifi maar de review geeft je wel een goede indruk om misschien eens te luisteren.

Enneuh ga nog maar veel luisteren.. :thumbsup:   Dan loopt dit verhaal nog wel even. Ik vind het top zoals je het omschrijft en kan je helemaal volgen.. :clapping: Wel ben ik benieuwd van welke set(s) die je tot op heden hebt beluisterd je nu echt kippenvel hebt gekregen want dat heb ik nog niet zo opgemaakt uit je verhaal. Wel wat je mooier vindt die dag dat je ze beluisterde maar ik heb nog niet het eureka gevoel gekregen bij 1 van de combinaties die je hebt beschreven. Klopt dat? Want dan zit je combo er nog niet bij denkik en neem ik aan dat je verder zoekt ;)
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op augustus  1, 2011, 20:31:25
Sommigen hier hebben enige twijfels over hoe gericht je kunt kiezen op basis van je huidige menu.  Anyway the proof of the pudding is in the eating.  Zou zomaar kunnen dat het juist goed uitpakt...  (maar als je al je spaargeld meteen belegt in aandelen van één bedrijf en je maakt winst, heb je dan wijs gehandeld?)
Qua muziek:  als Michael Jackson en dergelijke je op dit niveau (wat toch heel behoorlijk is) niet genoeg doet dan is dat misschien ook omdat er niet zoveel meer in die muziek zit voor je.  (Hanteer je hierbij een referentie, gevoelsmatig of anderszins?)  Zoek meer en grotere verschillen in genres, instrumentatie, enz.  Verras jezelf.
Just my two cents.  // edit:  typefaut

En die twijfels begrijp ik hoor! Misschien komt het wel neer op twee uitgangspunten. Kies je een set op wat je nu mist in je set? Of kies je een set op wat je hoopt te bereiken? Bij mij ligt het zwaartepunt op het tweede, maar misschien is het eerste een beter uitgangspunt. Zeker discussiewaardig wat mij betreft.
Mij viel ook al op dat ik naar sommige nummers niet echt meer wilde luisteren. Ik ben de setlist dan ook wat aan het veranderen. Nog wel verschillend in instrumentgebruik, stemmen, maar zeker ook in sfeer en vooral emotie.
Twee waardevolle centen Abz! En dat geldt natuurlijk vaker jullie posts hè? ;)

Citaat van: AbZ op augustus  1, 2011, 20:31:25
*p.s. per abuis niet zo expliciet benoemd, maar (wederom in mijn perceptie) niet minder belangrijk: 
het lijkt me dat de proefsessies met een heel beperkt genre ingrediënten gebeuren.
Wat bedoel je hier? Zo min mogelijk variabelen, zodat je beter verschillen kan duiden?

Citaat van: Softpower op augustus  1, 2011, 20:42:27
Wel ben ik benieuwd van welke set(s) die je tot op heden hebt beluisterd je nu echt kippenvel hebt gekregen want dat heb ik nog niet zo opgemaakt uit je verhaal. Wel wat je mooier vindt die dag dat je ze beluisterde maar ik heb nog niet het eureka gevoel gekregen bij 1 van de combinaties die je hebt beschreven. Klopt dat? Want dan zit je combo er nog niet bij denkik en neem ik aan dat je verder zoekt ;)
Op pagina 10 (sjonge, wat gaat dit topic eigenlijk hard...) had ik een overzichtje gemaakt dat voor mij nog staat. Synergie en muzikaliteit vind ik het belangrijkste, dus dat zou op deze voorkeursvolgorde komen:

* Van Medevoort MA250 met Manger Zerobox 109 II (€1250 + €4400 = €6550)
+ diepe, strakke bas
+ echtheid
+ muzikaliteit
+ diepte in beeld
- spreiding en definitie redelijk, kan beter
- treble minder

* Supernait met Harbeth Monitor 30 (€3500 + €3300 = €6800)
+ synergie
+ heerlijke, strakke bas
+ definiering
+ upfront
- near-field effect is wennen en kan leiden tot luistermoeheid
- vrij 1 dimensionaal, met name in diepte

* Supernait met Wilson Benesch Square Two (€3500 + €4000 = €7500)
+ PRAT
+ spreiding
+ definiering
+ diepte in beeld
+ makkelijke weergever

- moeilijk aan te geven, omdat ik deze combinatie te weinig heb gehoord

* NaimUniti met B&W 805 diamond (€3000 + €4500 = €7500)
+ autoriteit
+ definiering
+ echtheid
+ uitdoven van instrumenten
- meer beschouwend
- voorliefde voor gitaren, langere sessie nodig om te zien of dit te overheersend wordt

Ten overvloede: het gaat dus om deze combinaties met de akoestiek waarin ik ze heb geluisterd en vooral ook zonder direct vergelijk tussen deze "kanshebbers". Het echte eurekagevoel heeft er nog niet bij gezeten, maar de eerste twee kwamen daar wel erg dichtbij.

Poldo

Die Mangers zijn gewoon enorm goed, een van de beste speakers die ik gehoord heb. Hoewel ik ook heel goed met de Von Schweikert op die buizenversterker van 16k zou kunnen leven  ;D

AbZ

Citeertwee uitgangspunten
Ja, "wat je hoopt te bereiken" gaat er vanuit dat je doel al voldoende bekend is  :notify:

CiteerWat bedoel je hier? Zo min mogelijk variabelen, zodat je beter verschillen kan duiden?
Nee, je muziekkeuze is in mijn perceptie juist al erg éénzijdig  :-\   Als je meer verschillende muziek beluistert (thuis! kan ook op een baggerset! of doe eens gek, koop een goede hoofdtelefoon!) dan kan je nog heel wat beleven.

Kort samengevat in beide gevallen eigenlijk meer iets met de reis dan het doel.
(Straks gaat S@m nog zeggen dat ie het met me eens is  :crazy: )

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op augustus  1, 2011, 21:23:42
"wat je hoopt te bereiken" gaat er vanuit dat je doel al voldoende bekend is  :notify:
Nee, je muziekkeuze is in mijn perceptie juist al erg éénzijdig  :-\   Als je meer verschillende muziek beluistert (thuis! kan ook op een baggerset! of doe eens gek, koop een goede hoofdtelefoon!) dan kan je nog heel wat beleven.

Het eerste gaat om luisterplezier, betrokkenheid en emotieoverdracht. Dat is voor mij helder. Het lastige dat dat nou juist een samenloop van kenmerken is, het geheel dat meer dan de som der delen is. Voor mij zijn in ieder geval de volgende kenmerken daar belangrijke spelers bij: een strakke bas, geen felheid in het hoog, synergie en coherentie, een rijke tonaliteit in stem en instrument.

Eens! Ik draai natuurlijk meer dan in mijn 6 nummers te zien valt, maar mijn muziekkeuze is niet heel breed en gevarieerd in vergelijking tot veel anderen hier. Dat begint nu een beetje te ontstaan door ontdekkingen, maar dan nog zal ik bijvoorbeeld niet snel van metal of klassiek gaan houden. Uitzonderingen daargelaten. Het zal deels met het ontwikkelen van smaak (zeker bij klassiek) te hebben, deels ook met voorkeuren in die smaak die ik gewoon heb. De luistersessienummers zijn daarbij ook de nummers die ik (dankzij de koptelefoon) erg goed ken en daardoor als geschikt beschouw om te testen.

S@m

Citaat van: AbZ op augustus  1, 2011, 21:23:42
Kort samengevat in beide gevallen eigenlijk meer iets met de reis dan het doel.
(Straks gaat S@m nog zeggen dat ie het met me eens is  :crazy: )

Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2011, 21:42:54
Ik draai natuurlijk meer dan in mijn 6 nummers te zien valt, maar mijn muziekkeuze is niet heel breed en gevarieerd

Misschien een idee om geen eigen muziek mee te nemen naar je luisterbezoeken, maar je laten verrassen door wat je voorgeschoteld krijgt.

Een set die op je lijf is geschreven pik je er toch wel uit, ook met tot dan toe onbekende muziek.

Poldo

als je eenmaal een goed set hebt staan ga je veel meer soorten muziek ontdekken, geloof me.

Deleted member

Haha wat een geweldige discussies! :clapping: Ik herken veel van hetgeen je (karaktertechnisch) schrijft Bas, het voorbeeld van de menukaart..haha dat ben ik ook!  :D Anyway; super hoe je luistert naar anderen en datgene meeneemt dat waardevol is maar wel gewoon je eigen pad blijft bewandelen. Op die manier kom je, als je 't volhoudt, zeker tot een keuze die voor jou goed is en eerder achterhaald zou kunnen worden doordat je 'meer' wil dan dat je ánders wil. Dat 't wat langer duurt dan sommigen hier lijken te waarderen, tsja...deze opmerking van jou is erg sterk: "er is geen enkele haast voor luxe" en als je er zo in kunt staan: respect!  :thumbs-up:

Succes en plezier verder! Ik denk dat een luisterbezoek aan een Studio Alkmaar en/of Sense of Music ook nog wel een aanrader zou kunnen zijn om heel andere apparatuur te horen. Zeker Studio Alkmaar heeft een breed assortiment waaronder electrostaten die je volgens mij ook nog eens wilde beluisteren.

AbZ

O ja, moest dit nog ff kort citeren  :D 
Citaat van: Bas Akkerman op augustus  1, 2011, 17:38:46
Allereerst bedankt voor jullie reacties en jullie terechte kritiekpunten, ik zal er even kort op reageren.

Een logische opmerking en toen ik ook zaterdag "wéér" naar Naim versterkers luisterde, had ik ook de neiging eens naar iets anders te willen luisteren. Zo ben ik ook bijvoorbeeld benieuwd wat een Cyrus versterker met DAC doet (die Rik Stoet wellicht gaat verkopen). Totdat ik besefte dat ik nu mijn voorkeuren voor luidsprekers aan het beluisteren ben. Dat is toch de basis van waaruit je verder een set opbouwt. Dus ook al ben ik super nieuwsgierig naar andere componenten in de set, nu ligt de nadruk op luidsprekers. Misschien is juist wel het voordeel dat ik zaterdag Naim gebruikte, omdat ik dat al kende en dus makkelijker de "huissound" van Monitor Audio kon opmerken.
Bij BB&G heb ik bijvoorbeeld in eerste instantie drie verschillende sets gehoord die Bjorn en Garmt voor me hadden samengesteld. Eigenwijs als ik was (en ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat ik énorm eigenwijs ben) heb ik na het luisteren van die sets gevraagd componenten te wisselen. En dat werkte behoorlijk goed, ook bij andere luistersessies. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat dealers niet weten wat ze samenstellen, het is meer dat ik met hun hulp en advies "mijn eigen smaakset" durf samen te stellen. Wat ik wel heb, is dat ik minder zal gaan luisteren naar een set. Dus minder nummers beluisteren, zodat ik dat switchen wat vaker kan doen. Eigenlijk merk ik na drie nummers namelijk wel hoe een set klinkt, is mijn ervaring. En mijn voorkeuren (coherentie, strakke bas, betrokkenheid) heb ik ook steeds duidelijker, ik heb niet het idee dat aan het zwemmen ben in de zee van mogelijkheden.

Nog even over de verschillen in DACS. Daar lette ik helemaal niet op, maar door het misverstand (dacht de DAC van SuperNait te horen, was de DAC van de CD5XS) en de verwarring die bij dat bij mij gaf, viel dat nu op. Ik heb dat verschil even als extraatje benoemd.

Zoals ik al eerder aangaf, staat voor mij het "notuleren" muziekplezier en -beleving niet in de weg. Ik maak alleen aantekeningen om later te weten wat ik heb gehoord en hoe ik dat vond. Ook als geheugensteuntje, zodat ik in mijn hoofd geen dingen ga verzinnen en mooier dan wel lelijker maken dan het was. Een set die mij kippenvel geeft of daar dan toch heel dicht in de buurt komt, valt mij wel op. Lees de luisterverslagen er nog maar eens op na. Tuurlijk is het maar een relatief korte tijd dat ik luister, het is wat mij betreft een luistertriage. Dat echte luisteren en vooral genieten, komt later wel.
En ik blijf erbij dat ik er graag de tijd voor neem, er is geen enkele haast voor luxe. Om het in perspectief te zetten; mensen zeggen vaak: "Geef Bas 's ochtends de menukaart, dan weet ie 's avonds wat hij in het restaurant wil eten." Ik bedoel maar... ;)

Kortom; minder lang naar sets luisteren, eerder switchen en blijven genieten van muziek. Dat is jullie advies in een notendop en dat neem ik zeker ter harte!

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op augustus  1, 2011, 22:01:31
Misschien een idee om geen eigen muziek mee te nemen naar je luisterbezoeken, maar je laten verrassen door wat je voorgeschoteld krijgt.

Een set die op je lijf is geschreven pik je er toch wel uit, ook met tot dan toe onbekende muziek.
Citaat van: Poldo op augustus  1, 2011, 22:41:44
als je eenmaal een goed set hebt staan ga je veel meer soorten muziek ontdekken, geloof me.
Beslist! Ik ben er ook van overtuigd dat ik met een mooie set nog meer van nog meer muziek kan genieten. Sterker, dat is een van de voornaamste redenen dat ik een nieuwe set wil kopen!!! Dus af en toe een onbekend nummer (het nummer van Katie Melua gaf ook voldoende setinformatie) is een goed idee.
Eigen muziek blijf ik nog wel meenemen, omdat ik toch een referentie wil hebben tussen hoe ik weet wat ik kan horen en kan beleven (welliswaar met koptelefoon) en tussen wat ik door een luidspreker daadwerkelijk beleef! Overigens is er een heel andere (detail)beleving tussen een koptelefoon en luidsprekers in mijn prijsklasse. Dus ik weet al waar mijn verjaardagsgeld naar toe gaat. ;)

Citaat van: AbZ op augustus  1, 2011, 23:50:59
O ja, moest dit nog ff kort citeren  :D  
Ja, ik ben de meester van kort en bondig antwoorden! :D

garmtz

Ik denk dat het helpt als je Bas iets beter kent in het verhaal van 'luistert Bas op de juiste manier of niet'... ;)  Zonder nu te zeggen dat ik Bas ken, wil ik wel zeggen dat ik zeker weet dat er hier sprake is van luisteren op basis van gevoel, ondanks de schijn van zeer analytisch/technisch luisteren. Uiteindelijk is het eerste dat opvalt bij het beluisteren van een set ook gewoon 'de klank' (van vooral de speakers). Als daar al iets niet 'lekker' zit, zal de betrokkenheid ook niet komen. Je kunt het ook omkeren: als de weergave betrokken is en je hebt kippenvel, 'who cares about the sound'... ;)

Anyhow, ik denk dat Bas er wel uit gaat komen... ;)