NAS of Netwerkschijf - welke

Gestart door VlisChris, juni 5, 2011, 12:57:53

Vorige topic - Volgende topic

VlisChris

Ik ben druk aan het zoeken naar een uitbreiding van mijn hardeschijf ruimte.
Nu heb ik eigenlijk 2 mogelijkheden.
Een NAS neerzetten voor enkele honderden euro's, of een netwerkschijf neerzetten.

Wat zijn de voordelen van een NAS boven een netwerkschijf, wat zijn de nadelen?
Ik weet dat een NAS in RAID opstellling te draaien is, ik wil een tweede externe schijf in het netwerk hangen, en daar een constante back-up van maken. Dan lijkt me dat RAID niet meteen heel veel toegevoegde waarde biedt?

Wat ik wil kunnen met het ding:
- 2TB opslag ruimte
- Netwerk aansluting
- Firewire aansluiting
- Liefst een mogelijkheid om op de 1 of andere manier via internet een back-up te kunnen draaien naar een schijf bij mijn ouders thuis. Is overigens niet het belangrijkste dat die moet kunnen.

Als ik op internet zoek kom ik nogal eens Western Digital schijfen tegen, maar daar hoor je volgens mij verschillende verhalen over. Zijn die waar, of is het een merk dat je gewoon rustig kun kopen? Ik heb een Mybook World in huis staan, en geen problemen mee, maar als ik de verhalen een beetje mag geloven is dat meer geluk dan wijsheid.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

SpeedyAndré

Ik zie de combinatie netwerk aansluiting en firewire erg weinig op externe disken of een nas, het is steeds 1 van de 2.
Een nas heeft voordelen als je de storage via internet bereikbaar wil maken, echter is de snelheid vaak beperkt.
Met raid 1 kan je 2 schijven spiegelen en dan heb je een automatische backup in hetzelfde apparaat (met 2 hdd's erin).
Recent kocht ik een 4TB nas voor €200, deze haalt ruim 30MB/s via gigabit ethernet en dat is prima voor streamen.
Firewire(800) is sneller maar meestal zit dat op een externe disk voor een mac met misschien nog een usb of esata connector erop.
Ik snap dat je liever niet een mac aan laat staan om op afstand bij je data te kunnen ;)
Er is wel een nas die ook firewire heeft maar die valt buiten je budget vrees ik  ::)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

screamhouse

Meer een tip: Als je data je erg lief is zou ik het ook op een externe locatie opslaan. Als er ooit ingebroken wordt nemen ze je pc en NAS mee en heb je nix meer
Dune D1| Marantz SR-6004 Black |Boston Acoustics A23| BK XLS 200 | W&M Tornado powercord | W&M HDMI | Canare 4S8 | Samsung UE40D6500| Synology NAS

EJ

Het grote verschil is de snelheid. Nassen kunnen (maar zijn niet altijd) sneller zijn dan een netwerk schijf.

Netwerkschijven ondersteunen zelden firewire, daartoe is ook geen noodzaak daar netwerken (vooral de gigabit versies) in het algemeen dezelfde orde van grootte van throughput hebben. Firewire zou je moeten vergelijken met usb, niet met een netwerkschijf of een nas.

Ik heb stapels WD schijven, ook die die een slechte reputatie hebben, maar dat kun je normaal gesproken prima beinvloeden door parameters van de schijf in te stellen (en dat lukt je dus niet in een nas, noch in een netwerkschijf).

Een nas kun je ook andere dingen laten doen zoals p2p en dergelijke. Dat lukt met een netwerkschijf niet.

Raid is GEEN backup!

VlisChris

Citaat van: screamhouse op juni  5, 2011, 13:49:13
Meer een tip: Als je data je erg lief is zou ik het ook op een externe locatie opslaan. Als er ooit ingebroken wordt nemen ze je pc en NAS mee en heb je nix meer

Weet het :) Daarom dat ik met der tijd ook mijn gegevens wil kunnen backuppen naar mijn ouders toe.

@ André: hm. Jammer. Ik dacht al dat het aan mij lag dat ik ze nauwelijks kon vinden. Had een beetje gehoopt dat ik een netwerkschijf via firewire op mijn iMac kon aansluiten, en dan via het netwerk voor mijn MBP beschikbaar kon stellen. En dan beneden nog een tweede netwerkschijf gebruiken om een backup naar te draaien. Maar dat wordt dus lastig? Jammer.

@ EJ: dat was me bekend dat RAID geen backup is :)

Wat raden jullie aan als je naar mijn eisen kijkt? Zie door de bomen het bos niet meer. Had een NAS in gedachten, maar toen kwam het idee van een netwerkschijf weer voorbij, en toen begon het grote twijfelen weer eens...

VlisChris

PS: ik ben een beetje bang dat als ik mijn foto's alleen maar via een Gigabit verbinding beschikbaar stel ik me ga ergeren aan de snelheid van openen en wegschrijven. Maar dat is niet helemaal gegrond dus?

SpeedyAndré

Binnen je eigen netwerk zal het wel meevallen, via internet zal het het traagst zijn.
Een nas is het veelzijdigste apparaat, goed te beveiligen en makkelijk om via internet te benaderen.
Keus zat tegenwoordig, ik heb een Buffalo met 2 verwisselbare schijven erin (via deurtje bereikbaar).
Raid is idd geen backup, maar bij 1 defecte hdd heb je een goede kans dat je de boel kan herstellen met een nieuwe hdd.
Ik heb er wel een kleine ups bij staan zodat de nas niet tijdens een bewerking uitvalt maar gecontroleerd wordt uitgeschakeld bij wegvallen van de 230V.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

EJ

Ik wil je niet teleurstellen hoor, maar gigabit is echt sneller dan firewire. :) De snelheid wordt vooral *) bepaald door de snelheid van de harddisk. Gigabit kan (theoretisch) 125 Megabyte per seconde halen. Normale harddisks komen daar niet aan (tenzij raid0 wordt gebruikt).

*) er zijn natuurlijk nog andere factoren die de snelheid bepalen, zoals processor, processor belasting zowel aan de sender als aan de receiver kant. Een voordeel van firewire ten opzichte van usb is dat het in hardware wordt afgehandeld. Bij een netwerk kaart kan dat ook (tcp checksum offloading) maar niet iedere kaart doet en ondersteunt dat. De beroemde (kuch) Realteks bijvoorbeeld doen het niet. De duurdere Intelkaarten weer wel.

Ik heb een philips netwerk diskje, die komt zelden boven de 2 Megabyte/s uit. Dat is niet echt heel snel. ;) Dat ligt niet aan de disk, maar aan de krakkemikkige processor in het ding. Prima dus voor (remote hihi) backup.

VlisChris

Ok dan. Dat is niet teleurstellen, dat is prettig om te horen.
In dat geval wordt de oplossing in ieder geval aan gigabit gehangen. En dan dus een 7200 RPM disk eraan hangen.
Dat is opgehelderd.

Dit is wat ik in een ander topic hier op het forum gepost had.
Dit is dan een 4 bays, maar het mag van mij ook 2 zijn.

Citaat van: Christiaan S op mei 24, 2011, 16:21:27
Wie heeft er ervaring met onderstaande NAS?
Lijkt me voor zijn prijs, en wat ik er mee ga doen een nette machine. Ja, inderdaad al een paar jaar oud, maar dan is die tenminste doorontwikkeld ;)
Heb ook naar een redelijk vergelijkbare Qnap gekeken, maar die is meteen 50% duurder, en dat is eigenlijk alleen omdat er functies op bleken te zitten die ik toch niet gebruik.
Iemand van jullie ervaring met dit ding?

Netgear ReadyNAS NV+ RND4000

SpeedyAndré

Ik heb ook een WD Mybook world, dat ding is tergend traag ondanks de gigabit ethernet verbinding  :dry:
Daarom heb ik de hdd er maar uit gehaald en het lege ding in de recycle bin gegooid  :P
Dit is een goed voorbeeld van een ondermaatse cpu gebruiken en op papier heel wat moois trachten te verkopen.
Op zich werkte hij wel goed, geen crashes gehad en altijd bereikbaar maar toch ...
Gelukkig kostte het ding me destijds wat de ingebouwde hdd in de markt waard was dus niet getreurd.

André  8)

SpeedyAndré

De Netgears zijn best ok, heel uitgebreid (software, compatibliliteit) en betaalbaar.
Ibood had eind maart een Ultra 2 met 4TB erin voor €370.

André  8)

eduard

Om een beetje in de buurt van gigabit te komen in een nas moet er minimaal een 800mhz processor in zitten, maar een nas met een 1200 of hoger is een beter keuze.

Eduard

VlisChris

Ik zit op tweakers te kijken wat voor processor erin zitten bij die dingen, maar dat kan ik zo niet vinden. Kijk ik er overheen?
Maar wederom handige tip om te weten dat je minimaal 1200 moet hebben om een beetje snelheid te krijgen.

EJ

Ik zou niet zozeer op processor snelheid vertrouwen maar meer op tests...

hifiman

EJ

Of dat hp ding dat hier kortgeleden voorbij kwam....

VlisChris

Door het bomen het bos niet meer zien :)
Netwerkschijf, NAS of server.
Ik denk dat ik maar gewoon ga zoeken naar een betaalbare NAS die snel genoeg is.
Dat ding dat ik hierboven had gelinkt kwamen geen negatieve verhalen over naar boven.
Die met twee schijven erin en ik ben volgens mij weer even klaar. Ok, dan nog een schijf bij mijn ouders zetten, maar dat staat daar even los van.

Dan gaan we de vraag aanpassen: wat zijn momenteel goede interne schijven @ 7200RPM? 2TB/stuk.

screamhouse

Citaat van: SpeedyAndré op juni  5, 2011, 16:33:14
Ik heb ook een WD Mybook world, dat ding is tergend traag ondanks de gigabit ethernet verbinding  :dry:
Daarom heb ik de hdd er maar uit gehaald en het lege ding in de recycle bin gegooid  :P
Dit is een goed voorbeeld van een ondermaatse cpu gebruiken en op papier heel wat moois trachten te verkopen.
Op zich werkte hij wel goed, geen crashes gehad en altijd bereikbaar maar toch ...
Gelukkig kostte het ding me destijds wat de ingebouwde hdd in de markt waard was dus niet getreurd.

André  8)

zonde.....behuizing was errug mooi....
Dune D1| Marantz SR-6004 Black |Boston Acoustics A23| BK XLS 200 | W&M Tornado powercord | W&M HDMI | Canare 4S8 | Samsung UE40D6500| Synology NAS

screamhouse

Altijd goede ervaringen met WD Caviar, meestal de Green, maar heb in mijn Nas nu Blacks zitten.

VlisChris

De prijs van de Greens moet ik ook nog even opzoeken, maar die blacks zijn toch nog best aan de prijs :)
They better be good ;)
Wat is het voordeel van zulke schijven boven standaardschijven? Levensduur?

screamhouse

green vanwege het milieu :P, nee Green had ik vanwege temps en geluid. De black had ik genomen om te matchen in de Nas.
Op WD site staan de exacte verschillen, zit aardig wat garantie op moet ik zeggen.

EJ

Juist de green heeft issues...

screamhouse

Voor RAID of in het algemeen? Heb er nu stuk of 6 gehad en 1tje heeft het begeven, maar sleepte er misschien te veel mee.

SpeedyAndré

Citaat van: screamhouse op juni  5, 2011, 19:13:32
zonde.....behuizing was errug mooi....

De behuizing telde wel mee toen ik hem kocht, hij ziet er best leuk uit ondanks het plastic.
Hij is nog niet weg hoor, ik heb hem in de rommelkamer voor als ik er toch nog wat mee wil doen.
Er kan een andere firmware in maar het blijft een onderbemeten ding.

André  8)

Hanky Panky

Citaat van: EJ op juni  5, 2011, 18:28:05
Of dat hp ding dat hier kortgeleden voorbij kwam....

Met uhmmmm...... bijvoorbeeld een firewire PCI-kaartje erin ofzo zodat je 100% van je wensen gerealiseerd krijgt  :)

Firewire 800 kaartjes kosten ca. 50 euro.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.