NAS of Netwerkschijf - welke

Gestart door VlisChris, juni 5, 2011, 12:57:53

Vorige topic - Volgende topic

EJ

Ik heb in de philips ook andere firmware gemikt, hij kan nu iets meer kunstjes (waaronder ssh/rsync) maar hij is nog steeds zwaar onderbemeten.

Nieuwere WD green schijven schakelen zichzelf continu uit (tenzij je dat uitzet), onder linux nogal ongewenst omdat er erg regelmatig wordt geschreven. Dat gaat ongeveer 300.000 keer goed. Maar die zijn snel voorbij als dat iedere 5 (ofzo) seconden gebeurt...

VlisChris

Wat is het verschil tussen deze twee schijven eigenlijk?
Qua specs zijn ze gelijk of lijken ze op elkaar?

Hitachi Deskstar 7K3000

Western Digital Caviar Black WD2002FAEX
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

EJ

Het merk en de prijs. ;) Technisch lijken ze erg op elkaar, maar er staan geen gegevens mbt mtbf enzo bij. Dus je kunt geen uitspraken doen over uitval.

VlisChris

Haha. Lag dus niet aan mij dat ik weinig verschil zag.
Heerlijk, zulke dingen moeten uitzoeken als je een "behoorlijke" n00b bent op dit gebied.
Maar moet echt wat gaan doen, want van de 998,5GB die ik op mijn schijf heb, heb ik momenteel nog welgeteld 11,25GB vrij :o :D
Systeem wordt ook merkbaar langzamer.

Xstream

Ik heb laatst diezelfde Hitachi's gekocht. Bevallen me zeer goed. De prijs is aantrekkelijk (vergeleken met de WD). De WD is ietsje sneller, maar zo weinig dat je 't niet zult merken. Reviews tonen aan dat het verschil miniem is (de prijs groter).
Wilde eerst voor Samsung's gaan, gezien de prijs en stilte, maar die fluiten als ze uit sleep stand komen (NAS). De Hitachi's zijn heel stil en fluiten niet. Dus is op zich een prima keuze.

Over betrouwbaarheid kan ik weinig zeggen, maar daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken.
Ik heb WD's en Seagates gehad die bij bosjes overleden, terwijl ik jarenlang Maxtor en Samsungs heb gedaan die bleven draaien. Je weet 't soms toch niet.
Dit zijn m'n eerste Hitachi's sinds kort, dus weinig over te zeggen, maar de rep. is op zich prima.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

VlisChris

Heb de NAS die ik hierboven had staan besteld icm 2 2TB Hitachi schijven @ 7200 RPM.
Ben benieuwd. Heb het zaakje maar prive besteld zodat ik nog recht op kopen op afstand heb.
Bedankt voor het meedenken.

Hanky Panky

Citaat van: Christiaan S op juni  6, 2011, 16:39:35
Heb de NAS die ik hierboven had staan besteld icm 2 2TB Hitachi schijven @ 7200 RPM.
Ben benieuwd. Heb het zaakje maar prive besteld zodat ik nog recht op kopen op afstand heb.
Bedankt voor het meedenken.

Zolang je IB ondernemer bent gaat dat goed: je kunt met een factuur op naam (van jezelf of je bedrijf) de BTW verrekenen. Als je niet op de bedrijfsnaam koopt heb je inderdaad 'consumentenrechten'  :)

Doe ik ook wel eens in zulke situaties / bij twijfel  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

VlisChris

Heb het zaakje inderdaad gewoon op mijn eigen naam/adres laten zetten, dus geen probleem :) Al eens eerder gedaan, en dat is gecontroleerd door de belastingdienst.

VlisChris

Zaakje is gewoon al binnen joh.
Heerlijk zo snel. Voelt zwaar en degelijk aan. Nu eerst koffie drinken, en daarna uitpakken, installeren, aansluiten, en in gebruik gaan nemen.

hifiman

Citaat van: Christiaan S op juni  7, 2011, 09:50:09
Zaakje is gewoon al binnen joh.
Heerlijk zo snel. Voelt zwaar en degelijk aan. Nu eerst koffie drinken, en daarna uitpakken, installeren, aansluiten, en in gebruik gaan nemen.
Een goed stappenplan is het halve werk  :thumbs-up:  ;)

VlisChris

En het kost je altijd meer tijd dan je denkt ;) Je denkt, even 2 schijven monteren, aanzetten en gaan, maar ben nu een uur verder, en hij staat net te draaien eigenlijk.

Xstream

Citaat van: Christiaan S op juni  7, 2011, 09:50:09
Nu eerst koffie drinken, en daarna uitpakken, installeren, aansluiten, en in gebruik gaan nemen.

Vooral die stap is belangrijk ;) Succes gegarandeerd  :headbanging:

Citaat van: Christiaan S op juni  7, 2011, 10:56:24
En het kost je altijd meer tijd dan je denkt ;) Je denkt, even 2 schijven monteren, aanzetten en gaan, maar ben nu een uur verder, en hij staat net te draaien eigenlijk.

't stelt ook niks voor eigenlijk ;) Laat het configureren maar beginnen, daar zit vaak meer tijd in :D
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

VlisChris

Haha, prioriteiten moet je stellen he ;)
Beestje staat nu sinds elf uur vanochtend overigens zijn schijven te syncen. Gaat nog best wat tijd in zitten. Maar laat hem maar even doen die eerste keer, dan kan ik daarna verder kijken.
Vind het alleen erg jammer dat er nul gebruikershandleiding bijzit. Maar gelukkig hebben ze daar internet voor uitgevonden :)

EJ

Best wel tijd? Kan wel een uurtje of 10 of meer duren hoor, ga er niet op zitten wachten, en zeker niet met kopje koffie. Dat is vast koud als hij klaar is. ;)

VlisChris

Haha, wees gerust, ik ben in de tussentijd op het gemakje met zinnigere dingen bezig dan te kijken hoe dat gaat ;)
Hij zou overigens nu op zo'n 73% zitten. Netjes, na 5 uur.

EJ

Snif snif, vandaag heeft 1 van mijn WD RE schijven het na 25451 uur trouwe dienst begeven. :( Snif snif.

Toch maar weer even generieke backups van alle systemen aangestoken. ;) Je kan nooit weten.

Hanky Panky

Citaat van: EJ op juni  7, 2011, 17:16:51
Snif snif, vandaag heeft 1 van mijn WD RE schijven het na 25451 uur trouwe dienst begeven. :( Snif snif.

Toch maar weer even generieke backups van alle systemen aangestoken. ;) Je kan nooit weten.

da's best een hoop moeite voor een pr0n collectie  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

EJ

Citaat van: Hanky Panky op juni  7, 2011, 17:37:34
da's best een hoop moeite voor een pr0n collectie  :D
Dat is zoveel, die moet je extern laten staan. Bij Eweka bijvoorbeeld.  :P

VlisChris

Ik ben zonet begonnen aan het overpompen van mijn data van mijn interne HD naar mijn NAS.
Komende 23 uur zou die zo'n dikke 800GB moeten verwerken.
Moet alleen nog kijken naar de instellingen van de NAS zodat die wat vlotter kan worden. Draait nu @ 10MB/s wat me wat weinig is.
Daarna vanaf mijn laptop controleren dat mijn data daadwerkelijk overgegaan is, en daarna verwijderen van mijn iMac. Is die ook weer voor 80% leeg ;)

Morgen over overmorgen overigens maar eens mijn laptop en computer instellen dat mijn downloads ook allemaal naar mijn NAS gaan. Dan nog proberen te ontdekken hoe ik iTunes kan aansturen vanaf de Netgear, en we komen al een eind in de buurt van normaal gebruik van het ding ;)
Ben benieuwd wat ik allemaal kan ontdekken waar die NAS nog meer goed voor is behalve dan data-opslag.

EJ

Draadloos? 10 MB/s klinkt als een 100 Mbit netwerk...

Het gaat hier een stukje vlugger, o rond de 40-50 MByte/s inclusief schrijven naar usb disk, via netwerk uiteraard.

VlisChris

Bedraad.
Was vergeten dat mijn eigen router een Gigabit router is, maar ik zit nu aan een Fritz!box en die is geloof ik inderdaad maar 100Mbit.
Binnenkort maar weer eens een poging wagen om mijn Zeelandnet + modem + router aan de praat te krijgen. Dan kan ik op het gemakje een stuk sneller werken :)

VlisChris

Wat ik me afvraag,

Als ik in Finder kijk, zie ik drie verschillende namen staan voor mijn NAS.
Waarom staat er niet gewoon 1 naampje?
Moet nu nog steeds kijken welke ik nodig heb.

EJ

Dat zijn niet 3 namen, dat zijn 3 verschillende protocollen!

VlisChris

Aha,

En daar kan ik precies wat mee? Ben echt een nieuweling hierin :)

EJ

Ik schat dat de eerste NFS is (de snelste optie voor je), de tweede apple's eigen protocol (maar daar ontbreekt al een mapje), en de derde is Samba/CIFS, de windows manier. Als het me goed herinner gebruik je een Apple toch?