pure music, itunes, airport express

Gestart door atie, mei 22, 2011, 13:59:02

Vorige topic - Volgende topic

Pjotr

Zit inmiddels qua rippen naar FLAC via XLD op 30% van mijn CD-collectie. De afgelopen dagen heb ik een externe DAC van een een collega kunnen lenen om in mijn set te gebruiken. Het gaat om de Music Hall DAC25.3. Dit is een DAC van hetzelfde merk als mijn geïntegreerde stereoversterker en CD-speler.

De DAC thuis op mijn set aangesloten:
- CD-speler analoog naar versterker middels Van den Hul D102 MKIII interlinks
- CD-speler digitaal naar DAC via een optische kabel
- DAC naar versterker middels Van den Hul D102 MKIII interlinks

Nu kon ik de DAC van de CD-speler goed met de externe DAC vergelijken. Eerst een stukje muziek via de DAC van de CD-speler zelf, dat klonk prima. Na het nummer afgeluisterd te hebben, hetzelfde nummer nogmaals aangezet, maar dan via de Music Hall DAC. Wat een verschil! :o De muziekweergave was ineens:

1) Warmer, komt waarschijnlijk door de buis die in de MH DAC zit.
2) Veel beter gedefinieerd, alsof er gekaderd wordt. Vocalen waren beter te verstaan en rauwe randjes in de stemmen beter hoorbaar.
3) Strakkere basweergave.
4) Instrumenten klonken veel echter, vooral piano.

Uiteraard mag je in het algemeen verwachten dat een losse DAC die hetzelfde kost als je CD-speler beter presteert dan de interne DAC. Maar dit was echt een wereld van verschil. Wat klinkt de DAC uit mijn CD-speler ineens slecht ;) Conclusie: bij mij komt er volgende maand ook een Music Hall DAC25.3. Ik kan nu nog 1 avond van het geluid genieten voordat de DAC weer teruggaat naar mijn collega.

Ik ga volgende maand ook een Logitech Squeezbox Duet aanschaffen en deze via de DAC laten lopen. Hiervoor was de aanschaf van een externe DAC primair bedoeld, maar dat mijn CD-weergave er zo op vooruit zou gaan is met recht een echte bonus!
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

aMUSEd

Citaat van: Pjotr op november 24, 2011, 10:33:18
Ik ga volgende maand ook een Logitech Squeezbox Duet aanschaffen en deze via de DAC laten lopen. Hiervoor was de aanschaf van een externe DAc primair bedoeld, maar dat mijn CD-weergave er zo op vooruit zou gaan is met recht een echte bonus!
Ik ben benieuwd hoe de dac icm de SB presteert tov de cd cdspeler als transport.

Spijkie

Na een kort vergelijk is Bitperfect geen concurrentie voor puremusic, Puremusic steekt met kop en schouders erboven uit. Ik heb ook iets gelezen over Decibel maar om nu alles te gaan proberen heeft weinig zin. Binnenkort weer PM downloaden dus.

Groeten,
Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

garmtz

Citaat van: Spijkie op november 27, 2011, 09:29:01
Na een kort vergelijk is Bitperfect geen concurrentie voor puremusic, Puremusic steekt met kop en schouders erboven uit. Ik heb ook iets gelezen over Decibel maar om nu alles te gaan proberen heeft weinig zin. Binnenkort weer PM downloaden dus.

BitPerfect laat inderdaad steekjes vallen, zitten duidelijk nog bugs in. Geluidskwaliteit haalt het nog niet bij PM inderdaad. Wel lekker goedkoop... :)

raindog

Voor diegene die momenteel ook overwegen om een Mac Mini als bron aan te schaffen, tot zondag geeft de Mediamarkt €100,- euro korting. Zal er zelf nu ook eentje gaan aanschaffen ter vervanging van mijn ATV-1. Ik zal de Mac Mini alleen voor audio gebruiken, ik neem aan dat de basisversie dan voldoet? Werkgeheugen en evt. SSD kan ik altijd achteraf nog toevoegen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Leeuwarden

Ik heb ook de basis uitvoering. Voor € 50,- aan RAM erbij gekocht bij simmcity. Vond de RAM upgrade wel een prettige. Ik had het idee dat het hoorbaar was/is. Wel jammer trouwens dat ze bij PM nog niet door hebben dat PayPal erg handig is...

Pjotr

Citaat van: aMUSEd op november 24, 2011, 20:15:30
Ik ben benieuwd hoe de dac icm de SB presteert tov de cd cdspeler als transport.
Inmiddels m'n Music Hall DAC25.3 binnen evenals mijn Logitech Squeezebox Duet. Ik moet zeggen dat de geluidskwaliteit indrukwekkend is. Mijn CD-speler heb ik ook op m'n DAC aangesloten en klankmatig is er voor mij bijna geen verschil hoorbaar tussen streaming en loopwerk. Als ik al een verschil hoor dan is deze in het voordeel van de streaming oplossing. Ben erg blij met deze upgrade. Even een paar fotootjes:

Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Fré

Heb zojuist BitPerfect gekocht bij de Appstore.  Nu speelt dit enkel via de luidsprekers van mijn MacBook Pro. 
Ook al staat "AirPort Express" onderaan mijn Itunes scherm aan.  Is dit normaal of zie ik iets over het hoofd??  Ken er namelijk niks van.  :wacko:
Maar omdat het niet veel kost, wou ik dit eens proberen... :)
Sonus Faber -- McIntosh -- Lampizator -- Aurender -- Tellurium Q -- Technics -- Aurorasound -- Nagaoka

jobozo

Citaat van: Fré op januari 13, 2012, 16:54:18
Heb zojuist BitPerfect gekocht bij de Appstore.  Nu speelt dit enkel via de luidsprekers van mijn MacBook Pro. 
Ook al staat "AirPort Express" onderaan mijn Itunes scherm aan.  Is dit normaal of zie ik iets over het hoofd??  Ken er namelijk niks van.  :wacko:
Maar omdat het niet veel kost, wou ik dit eens proberen... :)

ik denk toch dat dit via Airfoil moet, bitperfect via de AE, dan gaat het iig wel.

groet

Fré

Citaat van: jobozo op januari 13, 2012, 22:42:08
ik denk toch dat dit via Airfoil moet, bitperfect via de AE, dan gaat het iig wel.

groet

idd, via Airfoil lijkt het wel te gaan.  Bedankt voor uw hulp!   :headbanging:
Sonus Faber -- McIntosh -- Lampizator -- Aurender -- Tellurium Q -- Technics -- Aurorasound -- Nagaoka

Spijkie

Heb je bij bitperfect geen vastlopers en kraken in het geluid? Dit had ik nl wel en heb het daarom direct weggedaan, PureMusic was daarbij ook nog een klap beter.

Veel suc6!

Groeten,
SPijkie

Fré

ja, ik heb nu enkele nummers beluisterd via Airfoil en elk nummer hapert wel eens ofwel stop het gewoon met spelen na een paar seconden.

Niet goed dus.    :nopompom:

garmtz

Citaat van: Fré op januari 14, 2012, 11:26:51
ja, ik heb nu enkele nummers beluisterd via Airfoil en elk nummer hapert wel eens ofwel stop het gewoon met spelen na een paar seconden.

Niet goed dus.    :nopompom:

Gewoon Pure Music gebruiken. Nadeel is dat het een stuk duurder is.

Leeuwarden

Best een gek produkt dat BitPerfect. Ik speel rechtstreeks vanaf een MacMini met een M2Tech er tussen. Het kan tijden goed gaan maar uiteindelijk vertoont ie dan toch weer een paar gaten. Ik begrijp overigens dat er een grote update voor BitP. aan zit te komen...

Spijkie

Hey Leeuwarden,

Dat deed ie bij mij inderdaad ook, volgens mij eet BP je geheugen op en als dat op is begint ie te hikken. Zo lijkt het althans. Er zou inderdaad een update aankomen maar tot nu toe nog niet gezien en PM blijft goed updaten en heb ik nog nooit wat mee gehad. Ach ik denk maar zo de meeste kabeltjes zijn duurder die ik heb en PM is dan toch een betere investering.

Groeten,
Spijkie

Leeuwarden

Uiteindelijk wil ik ook over naar PM maar ik heb geen creditcard (soort zelfbescherming) en PayPal is daar geloof ik niet mogelijk... Moet maar even zien hoe het komt...

Fré

Citaat van: garmtz op januari 14, 2012, 13:49:05
Gewoon Pure Music gebruiken. Nadeel is dat het een stuk duurder is.

Werkt Pure Music via Itunes en dan direct via AirPort Expr.?  Of moet dit ook via Airfoil naar de AirPort Express?

garmtz

Citaat van: Fré op januari 14, 2012, 15:11:28
Werkt Pure Music via Itunes en dan direct via AirPort Expr.?  Of moet dit ook via Airfoil naar de AirPort Express?

Ook via Airfoil.

denoontje

ben nu wat cd's aan het rippen met xld en af aan het spelen met de linn majik.
Echter heb ik bijv bij art of noise the ambient collection toch af en toe een hick tussen de nummers.
Moet ik deze cd dan toch volledig rippen als 1 file en zo ja kan dt met xld of moet ik wat anders gebruiken op de mac?

Fré

garmtz

Denoontje, kan je screenshots sturen van je XLD settings? Met welke server speel je? Zijn de hikjes alleen tussen de nummers door? Speel je bedraad?

denoontje

heb jou settings overgenomen, server is synology 410, bedraad

cd: art of noise the ambient collection

chelseapigui

Vandaag even het gehele toppic door gelezen en moet zeggen erg interesant
Draai zelf alles via Imac->Itunes->Airport express->Audio-gd nfb3.1 dac->Onkyo->Klipsch rf82
Moet zeggen dat dit al heel mooi klinkt maar zo te lezen kan het een heel stuk beter nog
Nu wil het feit dat ik nog in het bezit ben van een mac mini G4 1.5ghz 1g geheugen (die te koop staat).
Nu kan ik deze ook inzetten als stand-alone muziek server en koppelen aan de dac met hier tussen een digitale interfase ook van Audio-gd zodat de usb-output van de mm volledig jitter vrij is, punt is wel dat ik PM en dergelijke niet kan draaien op de mac mini g4 :(
Maar om hiervoor nu een nieuwe mm te kopen a 599,- wordt mij een beetje te gortig, zijn er andere opties in deze setup?

Ik hoor het graag.

Gr,

Rob

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=51.431723,4.317595
Raspberry DigiOne - Audio gd NOS-11 - Crown XLS 2500 - Thiel cs 1.5

jobozo

Citaat van: chelseapigui op januari 14, 2012, 23:22:05
Vandaag even het gehele toppic door gelezen en moet zeggen erg interesant
Draai zelf alles via Imac->Itunes->Airport express->Audio-gd nfb3.1 dac->Onkyo->Klipsch rf82
Moet zeggen dat dit al heel mooi klinkt maar zo te lezen kan het een heel stuk beter nog
Nu wil het feit dat ik nog in het bezit ben van een mac mini G4 1.5ghz 1g geheugen (die te koop staat).
Nu kan ik deze ook inzetten als stand-alone muziek server en koppelen aan de dac met hier tussen een digitale interfase ook van Audio-gd zodat de usb-output van de mm volledig jitter vrij is, punt is wel dat ik PM en dergelijke niet kan draaien op de mac mini g4 :(
Maar om hiervoor nu een nieuwe mm te kopen a 599,- wordt mij een beetje te gortig, zijn er andere opties in deze setup?

Ik hoor het graag.

Gr,

Rob

Wat je zou kunnen overwegen is de probeerversie van PM te nemen, en ofwel via airfoil-airport, dan wel  via je Imac met PM direkt koppelen aan je DAC, eerst maar eens luisteren naar de verschillen.

Verder weet ik niet waarom je PM niet op de G4 kan draaien, je zou een eerdere versie van PM kunnen proberen, bv de eerste?

PM heeft ook wel wat nadelen hoor. Internetradio bv gaat niet, gaat wel met bitperfect.
Daar ik niet elke keer PM wil stoppen luister ik radio via de Macbook-AE -DAC.
Op dezelfde DAC staat mijn MM 2010-PM-vlink, en ja dat klinkt beter, maar daar op mijn MB dezelfde bestanden staan luister ik ook wel eens geripte muziek op de ouderwetste manier, dus MB-AE, en dan zijn de verschillen lang zo groot niet als in de  tijd dat ik PM ontdekte.
Soms valt het me niet eens op...

hopelijk heb je wat aan deze overwegingen ,

groet

chelseapigui

Thanks Jobozo,

Kijk dat maakt het een stuk duidelijker.
Gisteren (vanacht) :) pm inderdaad geprobeerd in trail versie, moet zeggen dat dit inderdaad beter klinkt.
Klinkt duidelijk strakker met een veel betere plaatsing.
Denk dat ik toch eerst een DI van audio-gd aanschaf i.c.m een usb-iso en daarna rechtstreeks vanaf de Imac ga spelen.
Mm komt wel een keer.
Raspberry DigiOne - Audio gd NOS-11 - Crown XLS 2500 - Thiel cs 1.5