Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

maximus79

Citaat van: N1v3K op augustus 14, 2017, 19:50:34
Wat gebruiken de meesten hier voor kabel van AVR naar MiniDSP/Antimode?
Een subwoofer interlink, of gewoon een RCA-RCA interlink?

Ik gebruik een identieke subwoofer kabel.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

yorkie13

Voor langere kabel is een goed afgeschermde subwoofer kabel beter.

Korter dan 1 meter kan een gewone interlink prima volstaan.



maximus79

"Are you talking to me?" zo ja, ze stonden op de vorige pagina. Zo nee, nevermind... ;D



7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2



HTip

In de sectie over akoestiek staat een link die eigenlijk bovenaan in de openingspost zou moeten staan.

In dit topic staat alle informatie naar de kennisbank van Thingman...
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=164748.0
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

LS2

Is er ook een 'I'm stupid' emoticon?  :blush:
Ik ben pas verhuisd en zit even zonder fijne ht ruimte en in de woonkamer ga ik geen sub opstellen. Nu heb ik al langere tijd een 7.2 set met 2 XTZ 99w12.18p subwoofers die worden aangestuurd door een XTZ Sub Amp 1 DSP. De afgelopen 5 jaar ben ik ongeveer 5 keer verhuisd en heb nog nooit goede aandacht kunnen besteden aan opstelling en akoestiek. Ik heb het wel een paar keer geprobeerd, in het vorige huis ook een dedicated ht ruimte gemaakt maar ik ben alleen nog maar erg teleurgesteld geweest in de prestaties van de set. Terwijl de subs en de sub amp toch echt wel acceptabele prestaties zouden moeten kunnen neerzetten.

Nu ben ik aan het kijken naar een ruimte (1 van de 5 oude varkensstallen) in ons nieuwe huis om een dedicated ht ruimte van te maken. Dat is een fijne luxe maar geeft ook weer heel veel vragen en behoorlijk wat kosten en werk. Dus dat gaat nog wel even duren en ik zal eerst moeten beslissen welke ruimte ik aan ga pakken. Waarschijnlijk wordt het de middelgrote stal van 3,8x11,5m groot.

Nu lees ik al jaren allemaal enthousiaste verhalen over subwoofers op dit forum. Ik heb een zwak voor producten met een ultieme prijskwaliteitsverhouding  ::) en zie de Klipsch R-115SW als de heilige graal  :satisfied:
En iedere keer als ik die sub in de markt voorbij zie komen dan verlies ik al mijn verstand en wil ik hem per se hebben. Ik ga er van uit dat meer mensen dat gevoel kennen. Nu heb ik die koopzucht de afgelopen jaren goed kunnen onderdrukken. Meestal door mijn eigen set wat aan te passen of goedkopere dingen te kopen/maken die ik nog niet had (meestal tbv akoestiek). Maar nu kwam er een fraai exemplaar voorbij in de markt van Ralf67 voor een mooie prijs en (gelukkig) zag ik die net aan mijn neus voorbij gaan. Toch baalde ik er van en ben ik op internet gaan zoeken en nu heb ik een nieuwe gekocht voor 529 euro incl bezorging!!!  :butbut: Ik kon hem niet laten staan! Ik dacht voor dat geld. Maar eigenlijk is 529 euro voor mij toch nog steeds wel erg veel geld, ook al is de sub het dubbel en dwars waard. En wat brengt mij die subwoofer al helemaal? Ik heb al moeite om de twee XTZ's goed af te stellen/plaatsen. En nu heb ik er een 3e bij, met waarschijnlijk heel andere karakteristieken en een nog groter plaatsingsprobleem. Het stemmetje in mijn hoofd zegt maak de ruimte mooi klaar en vergelijk de 2 xtz's met de enkele klipsch en maak dan een keuze. Mijn verstand zegt maak nu een keuze en verkoop of de klipsch nu hij nog nieuw in de verpakking zit of de 2 xtz's met de amp (waar ik volgens mij nauwelijks nog iets voor kan krijgen ook al hebben ze nog maar nauwelijks gespeeld (de amp zit zelfs nog in de folie  :angel: )

Wat denken jullie?  :sigh:
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

RalphH

2x xtz eruit en nog een klipsch erbij? ;D

Maar zonder dollen, ik zou altijd 2 subs inzetten. Correct geplaatst krijg je daarmee waarschijnlijk een vlakkere response in vergelijking tot 1 sub.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Al heb ik ze net weg gedaan, idd voor 2 x Klipsch R115sw gaan voor HT.

LS2

Citaat van: RalphH op augustus 17, 2017, 11:46:33
2x xtz eruit en nog een klipsch erbij? ;D

Maar zonder dollen, ik zou altijd 2 subs inzetten. Correct geplaatst krijg je daarmee waarschijnlijk een vlakkere response in vergelijking tot 1 sub.

En 1 of beide XTZ's behouden en combineren met de Klipsch?

ps: ik luister ook graag naar meerkanaalsmuziek in mijn HT
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

LS2

Citaat van: Ralf67 op augustus 17, 2017, 11:49:59
Al heb ik ze net weg gedaan, idd voor 2 x Klipsch R115sw gaan voor HT.

Nu weet ik weer waarom ik destijds 2 passieve subwoofers met 1 versterker kocht....  ;) Toch wel weer een forse uitgave 2 x r-115sw ook al kosten ze "maar" 529,- per stuk. En dan geen DSP meer.
Iemand een idee wat je voor 2x XTZ 99w12.18p en 1 x Sub Amp 1 DSP die nauwelijks hebben gespeeld nog kan vragen? De sub amp zit zelfs nog in de folie en nieuwprijs van het totaal was destijds 2x350 en 1x550 euro = 1250 euro
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

morca

Citaat van: HTip op augustus 17, 2017, 11:16:04
In de sectie over akoestiek staat een link die eigenlijk bovenaan in de openingspost zou moeten staan.

In dit topic staat alle informatie naar de kennisbank van Thingman...
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=164748.0
Boven aan in het hoofdstuk akoestiek bedoel je.
Zal er later even naar kijken
Pm me even als ik het vergeet aub

GPO

Citaat van: LS2 op augustus 17, 2017, 12:44:56
Nu weet ik weer waarom ik destijds 2 passieve subwoofers met 1 versterker kocht....  ;) Toch wel weer een forse uitgave 2 x r-115sw ook al kosten ze "maar" 529,- per stuk. En dan geen DSP meer.
Iemand een idee wat je voor 2x XTZ 99w12.18p en 1 x Sub Amp 1 DSP die nauwelijks hebben gespeeld nog kan vragen? De sub amp zit zelfs nog in de folie en nieuwprijs van het totaal was destijds 2x350 en 1x550 euro = 1250 euro
Stuur je die 2 x 12" aan met 1 sub amp? Hoeveel watt levert die dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

yorkie13

300 watt klasse AB

Kan de 2 * Peerless xxls12 woofers makkelijk aansturen.

Schitterende set subwoofers met dito DSP, heb deze jaren geleden ook gehad. :D

tonus

Ik ben met mijn eerste metingen met een sub bezig, en loop tegen het volgende aan. Afhankelijk of ik subsonic filter op 20 Hz zet, krijg ik een dip boven de 30 Hz. Dat snap ik niet. Ik zou verwachten dat zo'n filter geen effect heeft boven de 20 Hz. Iemand een idee hoe dat komt?



paars: zonder sub
groen: subsonic 30 Hz
blauwig: subsonic 20 Hz
Mijn fronts zijn niet gefiltered, de sub vult dus de fronts aan.

thebest106

Citaat van: tonus op augustus 30, 2017, 15:24:35
Ik ben met mijn eerste metingen met een sub bezig, en loop tegen het volgende aan. Afhankelijk of ik subsonic filter op 20 Hz zet, krijg ik een dip boven de 30 Hz. Dat snap ik niet. Ik zou verwachten dat zo'n filter geen effect heeft boven de 20 Hz. Iemand een idee hoe dat komt?


Maak eens een meting van alleen de subwoofer.
Graag ook even vermelden om welke subwoofer het gaat, en welke meetapparatuur je gebruikt.
mogelijk het .mdat file (met alle metingen) even toevoegen als bijlage, daaruit is meer informatie te halen


tonus

Citaat van: thebest106 op augustus 30, 2017, 16:06:23
Maak eens een meting van alleen de subwoofer.
Graag ook even vermelden om welke subwoofer het gaat, en welke meetapparatuur je gebruikt.
mogelijk het .mdat file (met alle metingen) even toevoegen als bijlage, daaruit is meer informatie te halen

Het is een jl audio 10 inch sub, zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159275.0 , daar staat ook wat meer achtergrond. Ik moet topic nog updaten want de sub is ondertussen af  ;D

Ik speel met een buizenversterker zonder sub out, dus sub is high level aangesloten op een XTZ Sub amp met DSP. De fronts kan ik niet filteren, de DSP werkt alleen op de sub. Die bult is rond de 50 is er ook zonder sub, die kan ik dus niet wegflteren, wat ik hoop is dat ik het geheel gladder kan trekken met de sub. Ik had niet verwacht dat de meting met sub onder de meting zonder sub uit zou komen.

Ik zal volgende keer ook een meting van alleen sub maken. Ff opzoeken of loskoppelen fronts, en alleen sub aan speakeruitgangen hangen geen kwaad kan, versterker speelt dan onbelast.

Ik had niet verwacht verschil te zien tussen 30 en 80 hz bij een verschillend subsonic filter < 30 Hz

linkje naar bestanden: https://www.dropbox.com/s/uvbfbhl22ucyhay/170830%20-%20eerste%20meting%20met%20sub.zip?dl=0

solitaire

"buizen eindversterkers nooit onbelast gebruiken" is mij door de jaren heen meerdere malen op mijn hart gedrukt ... ben geen techneut dus kan de mogelijke ernst van een 'overtreding' niet inschatten, maar ik wil hem hier toch even geschreven hebben :unsure:



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

palmspar

Citaat van: Ralf67 op augustus 17, 2017, 20:25:00
300 watt klasse AB

Kan de 2 * Peerless xxls12 woofers makkelijk aansturen.

Schitterende set subwoofers met dito DSP, heb deze jaren geleden ook gehad. :D

De  Peerless xxls12 woofers zitten ook in de SVS SB2000 en PB2000 subs, daar zit 500 watt versterking op per woofer.
Al is 150 watt vs 500 watt ook niet zon groot verschil als het lijkt, ongeveer 5 db minder volume.
Maar bij erg lage tonen heb je wel heel veel watts nodig, van 30 hz naar 15 hz bij hetzelfde volume was toch ook een verdubbeling van watts meen ik.

morca

Citaat van: tonus op augustus 30, 2017, 16:57:23
Het is een jl audio 10 inch sub, zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159275.0 , daar staat ook wat meer achtergrond. Ik moet topic nog updaten want de sub is ondertussen af  ;D

Ik speel met een buizenversterker zonder sub out, dus sub is high level aangesloten op een XTZ Sub amp met DSP. De fronts kan ik niet filteren, de DSP werkt alleen op de sub. Die bult is rond de 50 is er ook zonder sub, die kan ik dus niet wegflteren, wat ik hoop is dat ik het geheel gladder kan trekken met de sub. Ik had niet verwacht dat de meting met sub onder de meting zonder sub uit zou komen.

Ik zal volgende keer ook een meting van alleen sub maken. Ff opzoeken of loskoppelen fronts, en alleen sub aan speakeruitgangen hangen geen kwaad kan, versterker speelt dan onbelast.

Ik had niet verwacht verschil te zien tussen 30 en 80 hz bij een verschillend subsonic filter < 30 Hz

linkje naar bestanden: https://www.dropbox.com/s/uvbfbhl22ucyhay/170830%20-%20eerste%20meting%20met%20sub.zip?dl=0
Ah ik zie al welke set en sub het is.

Die bult rond 50 hz is je roommode
Dus die ga je niet beter krijgen met een sub.
Maar eerder nog meer en dat is ook zo duidelijk in de meting te zien.

Moeilijk echt goed advies te geven.
Ik zou de fronts ook wat dsp willen geven ivm die bult.
Maar dat word dus moeilijk.

Heb je de dsp vd plateamp al ingesteld?

morca

Citaat van: palmspar op augustus 30, 2017, 18:23:44
De  Peerless xxls12 woofers zitten ook in de SVS SB2000 en PB2000 subs, daar zit 500 watt versterking op per woofer.
Al is 150 watt vs 500 watt ook niet zon groot verschil als het lijkt, ongeveer 5 db minder volume.
Maar bij erg lage tonen heb je wel heel veel watts nodig, van 30 hz naar 15 hz bij hetzelfde volume was toch ook een verdubbeling van watts meen ik.
Klopt
Dat kan niet echt strak spelen zoals ralf voorstelt.
Je heb niet alleen paar db minder maar de sub krijgt niet voldoende vermogen om goed strak te spelen.
Het laag zal er idd helemaal bij in schieten .

Zonde van zulke goeie drivers

20 tot 15 of 10 hz is een verdubbeling als ik me goed herinner

yorkie13

In de sb2000 en de PC en PB2000 zit een custom made Peerless woofer.

De 830517 zit in de PC12NSD en SB12 met 400 watt plate amp.

Heb deze ook allemaal gehad   :D