Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Liber0

Citaat van: morca op oktober 29, 2013, 17:44:21
Hokkie@ leuke hobby he  ;D

Liber0@ Je nagalm is erg lang in het laag,je output is wel indrukwekkend  :thumbs-up:

@morca 
Van die galm merk ik weinig op de luisterplek wel ondertussen 25 m2 vloerbedekking voor tv en speaker geplaatst
Alle muren en vloeren zijn hard
Blu Rays films gaan idd dwars door de darmen

Muziek zit bij de de nummers waar diep laag inzit ook je haren van staan... echt diep laag
Muziek zonder laag wel heel strak nergens boemerige geluiden


Hokkie001


Hokkie001

Maar zijn er, gezien de laatste metingen, nog wat extra verbeteringen door te voeren? Ik weet dat de dip op te lossen is om de sub te verplaatsen of een extra te kopen.

Wat vinden jullie van de rest?

MegaJ

Ik ben ook met REW aan de slag gegaan. Maar ik zit nog met een vraag, hopelijk kunnen jullie mij helpen  ;D

Ik zal eerst uitleggen welke spullen ik gebruik en wat ik al heb gedaan.

Behringer Xenyx 802
Behringer UCA-222
Behringer ECM8000

Aangesloten zoals beschreven op home theater shack (http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/10001-rew-cabling-connection-basics.html)
Calibratie voor de UCA-222 gemaakt zoals beschreven op home theater shack (http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/26169-uca-202-problems-solutions-calibration-rew-windows-7-more.html)
Calibratie file voor ECM8000 gedownload van home theater shack

Voorlopig heb ik de microfoon even rechtstreeks in de xenyx 802, die kan ik op de bank zetten als ik meet (op achterkant zodat het ongeveer op oorhoogte is).

Nou zit ik een beetje te klooien met die levels voor het meten. Als ik de levels check doe en dan het volume op mijn UMC-200 verhoog en de versterking van de mic preamp wat bijdraai op de xenyx 802 dan kan ik Out en de input (ik gebruik Right) gewoon netjes gelijk krijgen. Maar als ik vervolgens een meting doe dan clipt de meting en krijg ik daar ook een waarschuwing van. Als ik het volume verlaag op de UMC-200 dan kan ik meten en heb ik wat headroom, maar dit moet toch beter kunnen? Wat doe ik hier fout?

Daarnaast krijg ik helaas ook wat van die digitale ruis door de speakers als het geheel aangesloten is, dat zal een probleempje tussen de laptop, UCA-222 en UMC-200 moeten zijn i.v.m. aarde schat ik zo. Wellicht heeft dat ook nog invloed op de meting, want je hoort het ook tijdens de sweep.

Nog even twee plaatjes puur voor de aardigheid (UMC-200 met Emo Q filters en UMC-200 flat, fronts L+R gemeten):


Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

morca

Je kan alleen die Behringer Xenyx 802 volgens mij.....

Meting is netjes,in het laag nog wel wat problemen,heb je dsp of ADSY op je receiver?
Meting van 10-200hz geeft die dippen nog wat beter weet als nu,want daar zit nog wel wat winst te behalen.
Fase of staande golf probleem vermoed ik,want je hebt een paar flinke dippen.

Waterfall meting bij de 10-200 hz meting zou ook niet verkeerd zijn voor een totaalbeeld van je ruimte.

Waarom hij clipt kan ik zo even niet uit je post halen,na levelcheck zou de meting ook goed moeten zijn.
Die ruis..? durf ik niet te zeggen


MegaJ

Citaat van: morca op november  9, 2013, 14:51:05
Je kan alleen die Behringer Xenyx 802 volgens mij.....

Meting is netjes,in het laag nog wel wat problemen,heb je dsp of ADSY op je receiver?
Meting van 10-200hz geeft die dippen nog wat beter weet als nu,want daar zit nog wel wat winst te behalen.
Fase of staande golf probleem vermoed ik,want je hebt een paar flinke dippen.

Waterfall meting bij de 10-200 hz meting zou ook niet verkeerd zijn voor een totaalbeeld van je ruimte.

Waarom hij clipt kan ik zo even niet uit je post halen,na levelcheck zou de meting ook goed moeten zijn.
Die ruis..? durf ik niet te zeggen

Ik heb die UCA nodig omdat ik met de geluidskaart van de laptop niet uit kom, of doelde je daar niet op toen je het over alleen de Xenyx gebruiken had?

Ik gebruik geen receiver maar een UMC-200, de eerste meting is in feite met dsp, de Emo Q staat daar aan. Je kan alleen ook handmatig filters instellen. Voor elk kanaal (speaker) kan ik afzonderlijk een parametrische EQ doen op 11 banden, voor de sub kan je voor 4 banden parameters instellen. Het lijkt mij wel wat om dit dus handmatig te doen.

Ik zal een dezer dagen nog een keer meten voor de lage frequenties en nog een paar plaatjes posten incl. waterfall. Je geeft aan dat het mogelijk een fase probleem is in het laag. Dit is dus mogelijk te verhelpen begrijp ik als ik de fase op de XXLS400 verander?

Iemand nog ideeën over die levels? Vind het toch raar dat hij clipt bij het meten in niet bij het level checken...

Stellen jullie het laag af op een "hard knee house curve"? Wel een interessant verhaal op home theater shack over dat een vlakke respons in het laag niet lekker zou klinken.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

morca

Ok ,ik denk idd dat je gelijk hebt over die geluidskaart,......mijn fout  :-X

Mooi ding die UMC-200,welke eindbakken heb je?

Ja in de startpost staan het beschreven.
Beste wat je doet is elke fasestand vd sub en dan een meting,en dan kijken welke de vlaktse is,met de minste dippen zeg maar.
Dan heb je de fase optimaal staan.
Heb je variabel fase of in stappen,ik denk variabel.

MegaJ

Ik heb op dit moment alleen Emotiva, UMC-200 pre en XPA-5 ev.

De XXLS400 heeft volledig instelbare fase van 0 tot 180 graden. Ga ik mee aan de slag van de week, is wel een klus want ik kan niet bij het knopje gewoonlijk  :-X
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Former member 78

Volgens mij klopt er sowieso weinig van die meting.
Een XXLS400 kan absoluut geen 80db @ 6hz leveren.

MegaJ

Daar zat ik ook al naar te kijken. Leek mij inderdaad ook een fout in de meting, ik kan me voorstellen dat de meetapparatuur (mic / usb geluidskaart) voor die hele lage frequenties niet accuraat meer is? Of moet hier iets anders aan de hand zijn?
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Former member 78



Ejorne

Dat komt door de cal file van de ecm8000. Die genereert daar in de buurt wel een boost van +30 dB, als ik me niet vergis.

morca

Ik zat al te denken ,zou deze mic zo naar boven afwijken.
Doet die van jouw niet zo erg toch Jeroen?

Misschien eens zonder calfile meten.

Former member 78

Citaat van: morca op november  9, 2013, 19:39:41
Scherp opgemerkt Arjan ,idd dat zal wel niet bij de meting horen.
Wel apart dat het zo aanwezig is

Zat aan mijn meting te denken, en ik scoor met een normale meting rond de 90db @ 10hz.
Maar heb 2x 18'' en 2x 15''... Vond het bizar dat een BK 400 dat kon halen, en als je dan leest
dat het rond de 20hz ''echt op'' is bij de XXLS400 klopt er iets niet.

Ik wil hiermee dus niet zeggen dat het een slechte sub is, maar alles onder de 20hz is niet
serieus te nemen.


morca

Huiskamer zal idd 20 hz zijn,niet lager.
Boven in me HT heeft de driver wel potentieel om lager te kunnen denk ik.
Daar draaide ik met een vergelijkbaar JL model ook 16 hz vlak.

Maar 6 hz zal niet kloppen,denk dat hij beter zonder cal file vd EMC meet.

Former member 78

Alles onder de 20hz is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk vind ik.
Wij kunnen het niet horen, alleen voelen en met 20hz voel je ook al meer dan voldoende ;)

Ik meet met mijn huidige speakers strak tot 20hz. Zal als ik mijn subs boven heb een meting posten.
Al kan dat nog ff duren... En dan zit er nog de bouw aan te komen van de 2 15'' woofers die ik nog in de
doos heb liggen. Jammer dat niet alles op een dag klaar kan zijn :P

morca

Nee bij 1 x12 inch doet het er niet veel onder 20 hz,de driver is te klein om echt te laten voelen.
Of de Xmax moet fors meer zijn,als deze 12 mm.

Ach zo leef je er naar toe,het word een mooie ruimte denk ik,de set is al een feit dat it  :headbanging: rock,s  ;D
Met sub,s zal je aardig laag brengen.
Ik zat nog te denken,nu heb je eigenlijk al soort van 4 gepoorte sub,s.
Imo zou in elke hoek een gesloten MTX mooi bij je speakers aansluiten.

MegaJ

Ik zal ook eens meten zonder de cal file. Alleen heb ik dan denk ik de kans dat de lage frequenties weer als te laag worden weergegeven vanwege de afval van de respons van de ECM8000?
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

morca

Hoeft niet perse,misschien is je mic aardig goed en geeft die cal file een boost die er niet is.
Deze meting van mijn oude sub, is zonder cal file en loopt ook goed door:


W.Otter

ik heb laatst de Umik1 binnengekregen en begin nu een beetje te kloten met instellen. Wat me opvalt is dat (als ik op de site van minidsp en alles inregel zoals zij dan voorstellen) dat ik extreme volumes aan moet houden wil ik de 'balkjes' gelijk krijgen. Ook bij de levelcheck zegt ie dat het db niveau te laag is.

ik ben echt een leek met meten, wat doe ik fout?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

clipto

Db te laag schijn je te moeten negeren met de umik las ik ergens. (Ik hoop m morgen ook binnen te krijgen)
Cambridge Audio Azur 650A versterker - Linn Kaber LS500 speakers - BK XLS200 - Cambridge Audio Dacmagic 100 - Linn K20 speakerkabel

W.Otter

aha.. naja eerste meting gemaakt: hoop dat ik het goed heb gedaan..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF