Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

morca

Oei 2 subs intregeren met smooting raad ik af.
Andere grote forum,s ook,vd week nog gelezen en gepost hier waarom.

Detail voor goed intregeren valt dan weg.

Plus mannen is deze response zo slecht,denk dat mijn tip hem snel naar een oplossing zal helpen zonder helemaal overnieuw te moeten gaan meten.
Dus echt overnieuw beginnen raad ik af in dit geval.
Je hebt hem zelf al netjes gemaakt.


PS heb je alleen gedempt met de minidsp of ook geboost ?

HTip

Citaat van: morca op maart 10, 2013, 12:33:02
Dat is imo ook de meest logische manier.
Je sub sluit netjes aan bij je front,s,ik zou je kantelpunt op 80 zetten,dat geeft meer punch denk ik.


Tips alles overnieuw te meten zijn goed bedoeld,maar ik zie een bijna goedafgestelde sub zo.
Ik zou:
Kantel naar 80 sub ,nogmaal meten wat er bij 50 -70 hz gebeurd,en net boven 80.
Dan beoordelen of de sub iets harder kan,denk het wel namelijk ,ong 4-6 db.
En nee dan zou ik 30 hz niet temperen  ;)
Afstelling ziet er inderdaad goed uit, maar Erwin mist punch dus is er in mijn ogen iets mis. En het probleem analyseren kan alleen als je de variabelen 1 voor 1 uitschakelt. Een vlakke output is niet altijd het gewenste resultaat. Luisteren naar de sweep en "kijken" waar je de gaten ervaart is imo een onmisbaar onderdeel van de afstelling.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Erwin25

Ik ga gewoon meten en kom straks terug met de diverse wensen :)

No Trouble!
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

HTip

Een boost op 30Hz heeft Erwin toegepast. Ben daarom benieuwd naar de metingen met en zonder ADSY/miniDSP. Dat is ook niet moeilijk.

- ADSY en miniDSP uit, meting REW
- ADSY aan, meting REW
- ADSY uit en miniDSP aan, meting REW

En klaar! ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: HTip op maart 10, 2013, 12:46:12
Een boost op 30Hz heeft Erwin toegepast. Ben daarom benieuwd naar de metingen met en zonder ADSY/miniDSP. Dat is ook niet moeilijk.

- ADSY en miniDSP uit, meting REW
- ADSY aan, meting REW
- ADSY uit en miniDSP aan, meting REW

En klaar! ;)
ok duidelijk.
Ik zou het totaal anders inmeten.

De sub,s 1 voor 1 meten waar ze nu staan,daarna samen,en kijken hoe goed ze aansluiten.
ADSY draaien daarna nog eens samen meten
Daarna met de fase vd sub,s aan de gang,kijken of hij beter kan als er dips zijn.

Daarna pas dsp toepassen

BJF

Citaat van: BJF op maart  8, 2013, 13:55:48
Ik heb hem inmiddels binnen, het wachten is nu op de 2 way advanced 2.1 plugin. Is die device- c.q. accountafhankelijk of zou ik hem van iemand anders kunnen downloaden en installeren zodat ik vast aan de bak kan? In geval van het laatste: wie heeft hem voor mij?
Even mezelf quoten, sorry. Iemand die hier antwoord(en) op heeft?
NAD M10 V2
Elac FS247

Bart_M

@Morco, mbt de 2 subs. Mijn aanpak zou zijn om eerst de ene sub zonder correctie zo vlak mogelijk te krijgen door plaatsing, vervolgens zet je de 2de sub aan en probeer je de dalen in de respons op te vangen door de juiste plaatsing van de sub. Daarna ga je pas aan de slag met correctie op de totale respons dmv je dsp.

@Erwin, gooi ook je kantelpunt eens omhoog naar 100Hz, waarschijnlijk heb je direct meer punch.

yorkie13

Misschien dat Multiple subwoofer set up van meneer Gedlee kan helpen.

je kan dan de plaatsing van de subwoofers en fase gebruiken.

Edit : en idd omhoog naar 100 of zelfs 120 hz .

morca

Citaat van: Bart_M op maart 10, 2013, 12:53:01
@Morco, mbt de 2 subs. Mijn aanpak zou zijn om eerst de ene sub zonder correctie zo vlak mogelijk te krijgen door plaatsing, vervolgens zet je de 2de sub aan en probeer je de dalen in de respons op te vangen door de juiste plaatsing van de sub. Daarna ga je pas aan de slag met correctie op de totale respons dmv je dsp.

@Erwin, gooi ook je kantelpunt eens omhoog naar 100Hz, waarschijnlijk heb je direct meer punch.
Zeg maar Marco ,Bart  :)

Idd daarom wil ik ook de meting vd voorste sub zien zonder iets.
Jouw aanpak is de mijne ong,zie de startpost,daar heb ik het vorig jaar al zoals door jouw beschreven neergezet  ;)

En ja gooi dat kantelpunt omhoog,was ook mijn eerste reactie....

morca

Ik heb het mezelf zonder geddes geleerd,minder gelezen en meer geleerd zeg maar  ;)

Zie mijn manier uit de startpost,werkt feilloos.
Alleen heb jij geen 2 gepoorte,maar gesloten,maakt niet uit manier van werken is hetzelfde.


Beschrijving hoe ik me sub,s in fase stel:


stap 1 : de gesloten sub alleen aan met de front,s,kantel heb je op 80 hz staan?
Dan speel je een testtoon af met bv je htpc van 80 hz ,en draai je aan de fase vd gesloten.
Als je de mic van rew dan op je luisterplek houd zie je links en rechts gain meters.
Maakt even niet uit hoe hard hij aangeeft,bij mij was het 43 uit fase en 47 in fase db.Dip weg.
Maar je moet aan de fase draaien tot de gain het hoogst is,dan staan je fronts in fase met je sub.

Of even alleen de fronts en de sub meten,als die een dip van bv 90 hz geven is een testtoon van 90 ook weer beter denk ik,even proberen ;)

stap 2;
je zet de gepoorte ong even hard als je gesloten sub,gok even op oor,of meet even zoals ik net zei met rew.
Maak een meting ,
Kijk op die meting waar een flinke dip zit bv 50 hz.
Dan speel je een testtoon van 50 hz af met je htpc,draai aan de fase vd 2e sub en kijk weer met rew de gain links en rechts tot je de meeste gain meet,mijn dip was helemaal weg ,


yorkie13

Ik heb iets gelezen over meer wegen en Rome enzo..

en vergeet  :google: niet.

Een bandpass subwoofer is bv een slechte referentie , die valt al snel af boven de 80 hz in het laag en mist dus
punch.

Met een 2de en/of 3de subwoofer erbij is dat probleem natuurlijk weer opgelost.

meerdere subwoofers werkt gewoon heel goed is mijn ervaring.

Erwin25

Ga nu draaien...dus er komen straks wat grafiekjes aan.
Ga eerst Audyssey draaien.

Dan zal ik zonder DSP maar met en zonder Audyssey laten zien.
Dan zal ik de individuele subs zonder Audyssey laten zien, individuele subs met Audyssey kan niet vanwege de wijze van aansluiten.
Dan wacht ik advies van jullie af wat weg te dsp-en.

En als er nog verzoekjes zijn, hoor ik het graag natuurlijk :)

@Ralph and others,

boven de 90 hz een crossover...is dat niet zonde voor de Fronts? Wordt het dan niet erg kil qua geluid?
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

Erwin25

Okay:

Mic Calibration meting:



Beide subs met Audyssey aan en uit, crossover 80 HZ



Individuele Subs, zonder Audyssey. Crossover 80 HZ



Is dit voldoende? Wat valt er op? (behalve het feit dat de subwoofer achter het alleen best wel aardig doet! :)

Groet,

Erwin



Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

Erwin25

Citaat van: BJF op maart 10, 2013, 12:52:58
Even mezelf quoten, sorry. Iemand die hier antwoord(en) op heeft?

Volgens mij moet je die gewoon van de site kopen en downloaden (heb ik gedaan..) lukt dat niet?
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

morca

Citaat van: RA SUBS op maart 10, 2013, 13:13:34
Ik heb iets gelezen over meer wegen en Rome enzo..

en vergeet  :google: niet.

Een bandpass subwoofer is bv een slechte referentie , die valt al snel af boven de 80 hz in het laag en mist dus
punch.

Met een 2de en/of 3de subwoofer erbij is dat probleem natuurlijk weer opgelost.

meerdere subwoofers werkt gewoon heel goed is mijn ervaring.
Weet ik al die wegen leiden naar Rome,zo heb ik al vaker ingegrepen omdat de vragende partij de weg wil weten.
Niet van de ene naar de andere weg geleid worden door teveel input van alle leden tegelijk,maar naar het eindpunt.

Doet niks af aan de kennis van sommige leden hier,hun manier van werken is zeker ok.
Die zie ik ook graag meeposten hier.

Maar in je topic,s heb je het de laatse tijd over vlakke metingen,je post er geen,dus hoe goed je kennis is mbt meerdere sub,s...?
Met alle respect,ik zie in je laatste meting nog steeds die dip op 40 hz,die had je 2 jaar terug ook al.
Dus of de weg die jij volgt ok is ? Ik heb me weg zelf gelegd,en bereik mijn doel meestal wel.

Nee dit is absoluut niet persoonlijk bedoeld,maar ik zie jouw metingen of niet,of niet veel beter worden.
Dus dat doet mij de vraag rijzen of jij de juiste persoon bent om mee te tippen.

Ik zie graag mensen mee tippen die het ook voorelkaar hebben,en zelf weten hoe simpel uit te leggen hoe te werk te gaan ,en waarom.
Ipv linken naar Geddes waar menig leek eerst een technisch leescursus over audio moet gaan lezen,is een leuke toevoeging.
Maar of een beginner daar mee aan de gang kan,denk het niet.
Daarom probeer ik het meestal simpel uit te leggen.

Crossover op 90 is vaak plaatsbaar,imo zet je hem op 80 hz Erwin 25

morca

Citaat van: Erwin25 op maart 10, 2013, 14:13:55
Okay:

Mic Calibration meting:



Beide subs met Audyssey aan en uit, crossover 80 HZ



Individuele Subs, zonder Audyssey. Crossover 80 HZ



Is dit voldoende? Wat valt er op? (behalve het feit dat de subwoofer achter het alleen best wel aardig doet! :)

Groet,

Erwin
Dit is zonder dsp en fase stelling?,netjes  :thumbs-up:
Meet ze eens tesamen als je wilt.
En daarna de sub,s en de fronts ,even kijken hoe ze aansluiten op de front,s.

BJF

Citaat van: Erwin25 op maart 10, 2013, 14:21:37
Volgens mij moet je die gewoon van de site kopen en downloaden (heb ik gedaan..) lukt dat niet?
Zou inbegrepen moeten zijn in de aanschaf van de MiniDSP, maar de link komt maar niet. Ben 'een beetje' ongeduldig...
NAD M10 V2
Elac FS247

Erwin25

Citaat van: morca op maart 10, 2013, 14:26:01
Dit is zonder dsp en fase stelling?,netjes  :thumbs-up:
Meet ze eens tesamen als je wilt.
En daarna de sub,s en de fronts ,even kijken hoe ze aansluiten op de front,s.

Morca,

Zoals gevraagd.

Beide Subs, Beide Fronts (Geen Center). Crossover 80 HZ en Audyssey AAN!



Ook de Fronts only even toegevoegd (ook op 80 HZ crossover met Audyssey aan)

Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

Erwin25

Citaat van: BJF op maart 10, 2013, 14:32:26
Zou inbegrepen moeten zijn in de aanschaf van de MiniDSP, maar de link komt maar niet. Ben 'een beetje' ongeduldig...

Ik heb hem gewoon van de site gekocht toen ik het apparaat binnen had gekregen (geimporteerd).
Dus waren wel degelijk 2 verschillende acties...

Groet,

Erwin
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

morca

Citaat van: Erwin25 op maart 10, 2013, 14:38:58
Morca,

Zoals gevraagd.

Beide Subs, Beide Fronts (Geen Center). Crossover 80 HZ en Audyssey AAN!


Wauw,alleen op 30 en 65 hz een klein dipje.
Je meting is super zo,front,s sluiten ook mooi aan,top werk kerel  :thumbs-up:

Meer punch nu ?

Dipje 60-70 hz is minimaal,zo zou ik eerst eens gaan luisteren zonder verder iets te doen.
mis je wat impact,zet je de sub stapje voor stapje iets harder.

Deze meting is idd wel beter als de eerste.
Even overnieuw beginnen was geen slecht idee van HTip ;)

Erwin25

Citaat van: morca op maart 10, 2013, 14:59:41
Wauw,alleen op 30 en 65 hz een klein dipje.
Je meting is super zo,front,s sluiten ook mooi aan,top werk kerel  :thumbs-up:

Meer punch nu ?

Dipje 60-70 hz is minimaal,zo zou ik eerst eens gaan luisteren zonder verder iets te doen.
mis je wat impact,zet je de sub stapje voor stapje iets harder.

Deze meting is idd wel beter als de eerste.
Even overnieuw beginnen was geen slecht idee van HTip ;)

THX! ik heb nog niet geluisterd..ga ik zo doen.
Valt mij wel op dat de FRONTS alleen (roze lijn) minder dipjes hebben dan de FRONTS met SUBS (oranje lijn).
Enig idee waarom dat is? Phase?

Groet,

Erwin
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

morca

Die gele is toch beide sub,s en front,s.
Die knalroze alleen de front,s ?
Toch zie je bij die roze dipjes idd,niet op letten.
Het gaat om de meting met de front,s en alle sub,s aan,daar heb je nagenoeg vlak ,zeer netjes.  :thumbs-up:

RalphH

Staan je fronts op large? Er gebeurt niets op het crossover punt, ze zouden af moeten vallen.
Of zie ik wat over het hoofd?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Erwin25

Citaat van: RalphH op maart 10, 2013, 15:24:12
Staan je fronts op large? Er gebeurt niets op het crossover punt, ze zouden af moeten vallen.
Of zie ik wat over het hoofd?

Crossover staat op 80 HZ..
Klinkt allemaal best goed... Moet ik zeggen..

Ga volgende week weer verder :)..
Zie dat de Waterfall er een stuk slechter uitziet op dit moment. (omdat ik > 40 hz normaal wat naar beneden dsp)..

Nu even luisteren....Toch het allerbelangrijkste.

Allemaal ontzettend bedankt voor de tips en hulp!

Wie heeft er nou op het forum gewoon een perfect afgestelde 5.1 / 7.1 opstelling waar ik eens kan luisteren hoe het klinkt.
Ik ben weleens nieuwsgierig wat het uiteindelijk streefpunt is :)

Groet,

erwin

Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

yorkie13

Vandaar ook mijn kritische opmerkingen soms.

Een topic als deze is er om te leren, zo was de MiniDSP er een tijdje terug nog niet.
Dus eentje aangeschaft en getest maar echter nier mijn ding.

Zo zien ik in bovenstaande metingen wel dat XT32 van Audessey zeker mooie dingen doet met het laag.

Voor wat betreft de Velodyne sms1 is het bedieningsgemak
groot .
Echter zijn de metingen met 1/3 smoorhing gedaan.

Dus metingen met REW voor een nauwkeuriger beeld moet ik
zeker doen.

Helaas heb ik bij 42 hz toch een piek zitten en dan kom ik
Op een combinatie van DSP , Audessey XT en Tube Traps uit.