Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer


mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

yorkie13

Ik heb ook gewoon via www.minidsp.com besteld, was alles bij elkaar 167 euro kwijt
inclusief shipping & douane.

mel

Citaat van: RA SUBS op januari 24, 2013, 17:41:36
Ik heb ook gewoon via www.minidsp.com besteld, was alles bij elkaar 167 euro kwijt
inclusief shipping & douane.

Daar heb ik gisteren een mail naar gestuurd maar nog geen antwoord gehad.
Van Juoiga heb ik net bericht gekregen dat hij ze niet meer in voorraad heeft >:(
Hij vermeldde wel dat hij ze in kit vorm nog heeft. Maar ik heb geen idee wat ik er dan nog aan moet doen met zon kit? Iemand?

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Martijnst1990

Citaat van: mel op januari 24, 2013, 18:01:38
Daar heb ik gisteren een mail naar gestuurd maar nog geen antwoord gehad.
Van Juoiga heb ik net bericht gekregen dat hij ze niet meer in voorraad heeft >:(
Hij vermeldde wel dat hij ze in kit vorm nog heeft. Maar ik heb geen idee wat ik er dan nog aan moet doen met zon kit? Iemand?
Wat Rovinggecko zegt een kastje eromheen bouwen. Persoonlijk zou ik het antwoord van minidsp.com dan even afwachten, mij lijkt dat zij ze nog wel moeten hebben. Dan heb je er gelijk een net kastje op maat omheen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


eMVe

Ik heb de vraag in mijn subtopic al gesteld, maar wellicht is hij hier beter op z'n plaats: waar moet ik calibratiefile van de microfoon in REW toevoegen?

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

eMVe

Ok, ik had het gezien als zijnde voor de db-meter. . . :-[. . . voor de meetmicrofoon dan gewoon "C Weighted SPL Meter" niet aanvinken naar ik aanneem?

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

LocoJ

Hey allemaal!

Ik heb net de eerste 30 pagina's van dit topic doorgekeken of iemand een equalizer o.i.d. gebruikt voor zijn 5.1 HT set, maar voor alsnog kom ik dit niet tegen. Vandaar dat ik nu maar een eigen reply plaats.

Mijn situatie is de volgende;
Een kelder ruimte van 4.00 x 3,30 x 1,95 meter ongeveer. Hoogte is aan alle 4 de zijkanten 30 cm minder vanwege verhoging van ong 60 cm breed. Op de vloer ligt hoogpolig tapijt. Aan de voorkant heb ik gordijnen opgehangen en aan de achterkant zijn de muren 'hard'. Het plafond bestaat uit gipsplaten met daarachter een paar lagen Rockwool.

Nu heb ik een 5.1 opstelling staan, maar ik heb het idee dat het geheel nog een stuk beter kan gaan klinken. Ik wil de eerste reflecties van de fronts + center gaan opvangen door diffusors/absorbers aan plafond. Eventueel ook op de muren alhoewel daar ook al een gordijn hangt welke toch iets van de hogere frequenties zal absorberen of in ieder geval verstrooien.

Nu wil ik wel een meetmicrofoon gaan aanschaffen en metingen verrichten met REW, maar mijn vraag is of er ook 5.1 equalizers bestaan. Na een meting weet ik waar de problemen zitten, maar ik heb bijna geen ruimte om de speakers te verplaatsen, ook de sub eigenlijk niet. Ik denk dus dat ik er alleen met wat diffusers en wat basstraps niet kom. Maar bijvoorbeeld de Behringer DEQ 2496 kan niks met een DD/DTS signaal.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met zo'n situatie dus heeft iemand ideeën hierover?
Thanx alvast!!
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

morca

Heb je geen ADSY,die kan je ook manual als eq gebruiken.Per speaker instelbaar.
7.1 eq staat in de startpost,van minidsp,maar dat werkt alleen met losse eindtrappen

LocoJ

Citaat van: morca op januari 27, 2013, 14:43:33
Heb je geen ADSY,die kan je ook manual als eq gebruiken.Per speaker instelbaar.
7.1 eq staat in de startpost,van minidsp,maar dat werkt alleen met losse eindtrappen

Heb helaas geen ADSY op mijn pre.
Die MiniDSP 10x10HD heb ik idd gemist in de startpost. Die zou alles kunnen, maar is wel erg prijzig...

Misschien zou alleen de sub via een DSP al veel opleveren. Wat is je/jullie ervaring met het geluid van de overige speakers als je de sub aanpakt? Verandert het geluid (dus hogere frequenties dan 80 Hz) daar ook een beetje van? Kan me zo voorstellen dat de geluidsgolven meer ruimte krijgen als de sub 80 Hz frequenties recht worden getrokken en je dus minder pieken en dalen hebt.
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

Former member 78

Met een DEQ2496 kun je prima het  .1 kanaal aanpakken.
Ook kun je hem tot 120hz laten lopen.

Former member 78

Net de hele tijd aan het meten geweest, er kwam geen laag uit het systeem  :nopompom:
Pas vanaf 30hz was er wat te meten  :wacko:

Snapte er helemaal niks van, je voegt 2 extra subs toe en dán geen laag meer...

Afijn, na alle kabel checken bleek dat er 1 los zat, maakte wel/geen contact.
Nu meet ik dus wel laag, maar ook dat ik nog wat aan kan gaan passen aan de kamer  :confused:

Eentje met en zonder ARC.

Former member 78


morca

Meting loopt al lekker laag door zo Arjan  :thumbs-up:
Je nagalm,dit was je huiskamer toch,je hebt het beneden staan ?
Je kamer zal idd niet echt meewerken.

Heb je beide sub,s tot 80 hz kantelpunt staan?
En hoe staat je fase,de Inuke heeft maar 2 standen,welke type dsp had je ook al weer,die kan wel in stappen regelen denk ik.
De gepoorte sub zou uit fase kunnen staan,maar je meting tot 63 hz geeft nog niet echt rare dingen aan.
Meting van 10-200 misschien,even beter kijken wat ze doen.

Netjes tot 10 hz zo ,hoe klinkt het samen ?gepoort en gesloten.

Former member 78

Heb het net pas klaar, dus ga maar geen film kijken :D

Maar snap niet dat ik niet direct goed de lage waardes kon meten.
Pas nadat ik de amp op mono zette kwam er een ander resultaat.  (dit dus)

Heb alles nog opnieuw opgestart, en blijf nu het zelfde meten.
Bijna 80db @ 8hz, ben bijna trots op me zelf :D

Former member 78


morca

Je kan de Xover ook apart regelen,in het menu de input vd de dsp op links en rechts zetten.
Dan kan je die gepoorte beter iets lager inzetten denk ik.

Maar dat kan je het beste met een filmpje aan horen,dus idd,lekker voor later.
Heb je input links en rechts aangesloten,als je 1 input gebruikt,hoort die input instelling idd op mono te staan.
Zo kan je ook de dsp en Xover enz,door dsp A laten doen,maar je kan ook A en B apart instellen als je ze beide aanzet.

Former member 78

De Xover zit in de Anthem.
En heb nu maar 1 input aangesloten, omdat die op mono staat ;)

Met de DEQ kan ik maar tot 20hz aanpassen, en heb maar 1 sub-uitgang.
Ideaal is het dus niet, maar mag de pret niet drukken ;)

Om nog een vraag te beantwoorden:

Set staat idd in de woonkamer, en mocht het wat te veel zijn, laat ik de subs wat rustiger mee spelen.

mel

Aangezien ik ( hopelijk ) tegen het einde van deze week een mini dsp zal hebben wil ik me toch al een beetje voorbereiden.
Hieronder zie je de laatste meting die ik heb gedaan, ik hoop uiteraard met de dsp deze grafiek vlakker te krijgen..... maar het is natuurlijk hoe je het bekijkt. Trek ik bvb een denkbeeldige horizontale lijn op 60 Hz en bekijk ik zo welke pieken ik kan aftoppen? Of trek ik een denkbeeldige lijn op bvb 70 Hz.....op 70 Hz zal er volgens mij toch op een heel andere manier moeten worden gecorrigeerd 8).
Ik hoop dat deze vraag een beetje duidelijk is, ik weet ook niet direkt hoe ik ze anders moet formuleren.
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Stukje van 25 hz-55 hz zou ik proberen te vlakken tot 70 db,daarna die 2 dipjes ernaast onder de loep.(ook dempen)

Dan is ie redelijk vlak denk ik,en ja je bent zeer duidelijk Mel  :)

Als je alles met 70 hz gelijk trekt demp je teveel imo.