Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Ejorne

Volgens mij geeft die Audassey mic al van zichzelf een line-level signaal af? Dan heb je helemaal geen mic-voorversterker nodig en ook geen Phantom voeding.

rovinggecko

Yep, de Audyssey mike gaat hier gelijk in de mic ingang van de audio kaart op de pc...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Ejorne

Citaat van: rovinggecko op december 28, 2012, 15:47:43
Yep, de Audyssey mike gaat hier gelijk in de mic ingang van de audio kaart op de pc...

De mic-ingang van een pc heeft voor zover ik weet wel een vorm van voorversterking. Doet de mic het ook op een line-ingang?

Dutchmuscle

Ik heb de mic aan de praat maar het geluid is niet luid genoeg en de mic knop staat vol open.
Moet ik het geluid van me speakers dus van me receiver op 0 db zetten???
En ik moet mijn spl meter calibreren zegt ie maar ik kan de mijne nergens op aansluiten.
mijn bloed druk begint aardig op te lopen nu :devil:

Deleted member

Je calibreert de levels mét de losse SPL/dB meter op de plek waar je ook je meetmicrofoon plaatst.

Lezen mensen nog handleidingen vraag ik me wel eens af...

Ejorne

Je moet inderdaad de level van je speakers en sub op circa 75db afstellen. Vervolgens moet je in rew ook instellen dat de uitslag van de meter circa 75db aangeeft.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dutchmuscle

Ik krijg me mic level niet hoger als 32 db???
Mic knop staat vol open.
Heb me adsy mic aangesloten via een jack xlr verloop aangesloten op de mic van de fast track.
me output device in ruw staat op lijn(m-audio ft) en input ook want er staat geen mic keuze bij :nopompom:
En ja ik heb de rew tutorial al wel 100 keer gezien maar krijg de levels niet goed van de mic

RalphH

En je hebt de mic levels goed gezet via de callibrate knop in de REW SPL meter?
Jouw Audyssey microfoon heeft zelf geen dB level meter, je zult dus de spl meter calibratie testtoon af moeten spelen, je eigen SPL meter in de buurt van de Audyssey microfoon houden en vervolgens de waarde van wat er in het scherm van je eigen spl meter staat, in moeten geven in rew. Zie hoofdstuk Calibrating the SPL Reading.
Dit dien je overigens ook te doen als je met met een SPL meter aangesloten op je geluidskaart.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dutchmuscle

Het lijkt wel of het signaal niet sterk zat is wat de mic krijgt  >:(
Zeer iritant dit  >:(
Geef je gvd 80 euro uit werkt het niet >:(
En zoveel in en uitgangen heeft de fast track niet dus dat kan niet verkeerd.
Het geluid van de ruis bij het spl calibrating komt niet hoger als 54 db in het scherm op pc.

nielvm

Volgens mij heb je de mic ook niet goed gecalibreerd hoor. Je kan hem zo calibreren dat ie bij 10db zelfs 100db 'waarneemt'.

Druk bovenaan op splmeter. Vervolgens calibrate. Kies een signaal, speel deze af en typ in hoeveel db je afleest op je dbmeter, terwijl je microfoon volledig is aangesloten. Heb je dit al gedaan? Overigens zou ik de mic ingang gebruiken in plaats van de gitaar ingang.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Dutchmuscle

Me adsy mic zit ook op de mic uitgang met een verloop jack en verloop van jack naar xlr.
de 2 line out tulpen doe ik via een y verloop naar jack in de gitaar uitgang voor de loop te maken.
Die output balk geeft 12db aan dan draai ik aan de knoppen tot de rechter balk ook op 12 db staat.
en in de linker balk zie ik de microfoon maar die komt niet hoger als -32db.
Na de loop te hebben goed gezet gaan de tulpen natuurlijk in de aux op de receiver.
Als ik die sweep toon doe hoor ik hem maar rew zegt het is niet hard genoeg maar alles staat open.
De mic knop en output knop staan helemaal open op de fast track.
En op me pc bij de geluidkaart staat de fast track op 100%
Mijn output device in rew is de lijn m-audio en input decice is ook lijn m-audio.

morca

Ik heb dit probleem al eens langs zien komen van iemand die de geluidskaart ook zonder mixer gebruikte.
Zijn toenmalige meetset heb ik toegevoegd omdat die altijd werkt.

Nou weet ik dat het simpeler kan,maar dat werkt niet altijd denk ik.Zie hierboven.
Dat zorgt voor problemen zoals hierboven,en veel frustratie bij het leren meten.....is begrijpelijk.
Maakt het voor mensen die het lezen ook weer een drempel hoger om te nemen.

Dus voor ieder die wil gaan meten,koop die onderdelen uit de mainpost,die werken altijd samen.

Maar de EMC 8000 is onderweg,hopelijk meet die wel goed zonder mixer.
Want daar ben ik niet helemaal zeker van.....

Antoinne@ wat voor mic gebruik jij ook al weer?

Dutchmuscle

Citaat van: morca op december 28, 2012, 21:26:05
Ik heb dit probleem al eens langs zien komen van iemand die de geluidskaart ook zonder mixer gebruikte.
Zijn toenmalige meetset heb ik toegevoegd omdat die altijd werkt.

Nou weet ik dat het simpeler kan,maar dat werkt niet altijd denk ik.Zie hierboven.
Dat zorgt voor problemen zoals hierboven,en veel frustratie bij het leren meten.....is begrijpelijk.
Maakt het voor mensen die het lezen ook weer een drempel hoger om te nemen.

Dus voor ieder die wil gaan meten,koop die onderdelen uit de mainpost,die werken altijd samen.

Maar de EMC 8000 is onderweg,hopelijk meet die wel goed zonder mixer.
Want daar ben ik niet helemaal zeker van.....

Antoinne@ wat voor mic gebruik jij ook al weer?

Tja ik denk dat het gewoon aan de mic ligt ook al vind ik dat raar maar goed.
Ik ga de juiste mic nog bestellen hoopelijk gaat het dan wel goed.
In de winkel zijden ze tegen me bewaar alles is het niet goed ruilen we het voor je.
Maar dat weer houdt mij er niet van om door te klooten tot ik het misschien heb gevonden ;)

rovinggecko

Probeer eens:
- control panel
- hardware en sound
- manage audio devices
- recording devices tab
- selecteer de recording device die je gebruikt (meestal heeft hij een groen vinkje)
- kies properties
- tab levels
- je kan hier de microfoon volume op 100 zetten, maar nog belangrijker, er is ook de mogelijkheid voor microfoon boost. Hier kan ie +20 db geven.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dutchmuscle

Rovinggecko ik heb het gevonden wat je bedoelt maar het werkt niet.
Dan ga ik 2 geluidskaarten gebruiken en dat werkt niet.
Ik denk dat het gewoon aan de mic ligt van adsy dat rew hem niet ziet als mic maar ook als m- lijn van fast track.
Denk dat ik morgen maar terug ga naar de winkel en die ecm 8000 mic ga bestellen.
Ik krijg bij de calie steeds de melding: very low signal on refrence level.

Timvg

Zonder de laatste posts grondig gelezen te hebben: De audyssey mic heeft een pre-amp nodig, die mixer geeft door jack geen phantom voeding.

rovinggecko

Heb je de audyssy mike rechtstreeks op de pc of via de fast track?

Er zijn volgens mij twee mogelijkheden:
- de morca methode: speciale meet microfoon, amp etc, zoals door hem duidelijk beschreven.
- de cheapy methode waarbij je de audyssey mike rechtstreeks op je pc geluidskaart zet.

Met een beetje mazzel, de juiste geluidskaart en instellingen en pc affiniteit kan de laatste optie werken. Ik zou de methodes echter niet mixen en als optie twee niet eenvoudig lukt, dan voor de veilige optie een gaan.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dutchmuscle

De mic zit met jack op de fast track.
Maar dat wat tim zegt zou best wel eens kunnen en dan ligt het toch aan de mic die je erop aansluit.
Ik heb die phantom voeding ook al eens uitgezet maar dan gaat ie nog zachter dus dat is zeker geen optie.
Wat ook is ik kan bij input devices in rew ook geen mic kiezen alleen m lijn van fast track.

Deleted member

Citaat van: morca op december 28, 2012, 21:26:05
<knip>
Maar de EMC 8000 is onderweg,hopelijk meet die wel goed zonder mixer.
Want daar ben ik niet helemaal zeker van.....

Antoinne@ wat voor mic gebruik jij ook al weer?

Inmiddels heb ik hier vier microfoons liggen!  :D Máár relevant in dit verhaal is alleen de Behringer ECM-8000er die ik standaard voor REW gebruik.

De ECM-8000 (op de XLR microfoonpoort met phantom power on) werkt uitstekend samen met de Fast Track en ook volledig plug&play. In REW hoef ik alleen als 'soundcard' de M-Audio Fast Track MKII te kiezen en de juiste gain met de knoppen op de Fast Track in te stellen. In Windows (ik gebruik Windows 7) hoefde ik eigenlijk ook niets aan te passen.  De knop van de microphone gain hoeft ook amper open.

Het volume van de meting regel ik volledig met de Fast Track, m'n versterker stel ik voor meetsessies in op '0dB' dus vol vermogen zonder het inkomend signaal zelf te veranderen met digital gain o.i.d. In Windows staan alle levels vol open, en de Windows "sound enhancements" e.d. heb ik voor de zekerheid uitgeschakeld.


morca

Dutchmuscle@ succes met die andere mic,dan zal het wel goed komen ,gezien Antoinne zijn aanvulling.  :thumbs-up:
Misschien een leuke kaart om die andere 2 te vervangen.
Even kijken hoe hij bij Dutchmuscle gaat werken......

Dutchmuscle

zal wel goed komen want het signaal wat hij ontvangt is gewoon te zwak.
Dus kan het maar 1 ding zijn dat is de microfoon.
Ik hou jullie op de hoogte.

Joske007

Gisteren even een eerste test uitgevoerd met de bedoeling om de sub de beste plaats te kunnen geven in de kamer.

Mijn meetset bestaat dus uit:
•   Software: Rew versie 5
•   Behringer ECM8000 Microphone.
•   Behringer XENYX 502 PA en studio mixer
•   Geluidskaart op de pc met line-in en line out

Instellingen:
•   Microphone en geluidskaart hebben beiden hun Cal-file.
•   X-over in de receiver staat op 80Hz
•   X-over op de Sub staat op 200Hz (volledig open)
•   Microphone rechtstreeks in de mixer geplaatst en op kussens in de luisterpositie gezet of
is het beter om de microphone met een kabel aan te sluiten en deze in een statief op de luisterplaats zetten? zie foto http://users.telenet.be/max1/Rew/Meetset.jpg

Graag wil ik weten of deze éérste meting goed is uitgevoerd of niet  ???
Wat jullie vaststellingen zijn, zodat ik verder kan met wat ik goed of fout doe  ???

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

yorkie13

De Meting lijkt me redelijk, heb je de calibrabtie voor de ECM8000 uitgevoerd ?