Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

RalphH

Een paar db's winst kunnen boeken..
In de Amp was 63dB de enige band die in de buurt lag van het "probleem". Deze heb ik maximaal (6db) teruggeschroefd.
Hiermee kon ik de sub in de Amp 4.5 dB boosten. Meer ging eigenlijk niet omdat de piek dan ook weer mee ging stijgen.

Das Resultat:



5dB winst.
Ik hoor Ralf al denken: "Ik zeg het je: A N - T I  M O D E." ;D Hmmmmja, ik weet het, enkel zou de laatste versie dan mooi zijn met 2 subs enkel dat wordt me wat te gortig. Misschien laaaangzaam toch een keer aan een Behringer denken. Bijna jarig..kadootje aan zelf?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Zojuist stukje luisteren gedaan. Is wel ietsjes beter, maar die bult blijf je natuurlijk horen.
Karla kwam ook net binnen en vroeg geinteresseerd of ik nog wat had kunnen verbeteren. Blablabla, blablabla EQ blablablabla, Behringer dingetje blabla. Haar reactie: "Ohw, dan krijg je die voor je verjaardag." Wat een schatje hé ;D. We zullen wel eens zien maar ik neig er nu steeds meer naar.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Minidsp schijnt ook goed te werken,gebruikt die ander belg ook  :D

Die dip tussen 100 en 150 is al vanaf het begin een probleem jammer genoeg,en het laag is weer veel minder tov mid/hoog.
Denk toch dat je ruimte ergens problemen blijft geven.

Ik wil ook meten,heb geen comp beneden dus geen rew..............met de hand en op het oor gedaan.
Ben benieuwd hie dat eruit ziet.

De set staat geweldig te spelen voor een living setje,ik ben er heel druk mee geweest vd week.

Heb jij trouwens geen manual EQ ,ik kan ADSYEQ op manual zetten,regel ik alle 5 de speakers ,ben ik zeer content mee  :pompom:

Timvg

Voor de duidelijkheid bij een full range meting best 1/12 smoothing toepassen

RalphH

Citaat van: morca op augustus  2, 2012, 22:16:13


Heb jij trouwens geen manual EQ ,ik kan ADSYEQ op manual zetten,regel ik alle 5 de speakers ,ben ik zeer content mee  :pompom:

Die 63 hz die ik 6db zachter heb gezet is met manual op de ANP. Enkel maar een 5 bands eq voor de sub...25,40,63,100,120,160 hz als ik me niet vergis.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Hey jij hebt hem weer voor de sub,die kan ik niet regelen met de SR.
Dat is een mooie regeling voor je sub,jammer genoeg heb ik die niet.....................of ....zoeken in het menu.

Kan je de 2 preout,s apart regelen?
,jij gebruikt er maar 1 van toch,waarom niet beide,doe ik ook.
Denk dat beide woofer/amp,s meer gain krijgen ipv splitter ertussen.

RalphH

Zijn geen apart te regelen outputs helaas, krijgen hetzelfde signaal zegt t boekie. Had ze initieel wel dubbel aangesloten en om te kijken of er verschil was, ook eens met splitten geprobeerd. Kon zo geen verschil ontdekken dus maar zo gelaten. Maar zal het nog eens omprikken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

ik heb hier nog een behringer Deq2496 werkloos staan, hiermee kan je de 2 subwoofers apart filteren.

Gewoon met splitter naar de deq2496 en dan per subwoofer een mooi grafiekje  instellen.

RalphH

Zat zelf aan een FBQ1000 of FBQ2496, iets vriendelijker in prijs  ;) en ik denk voor mijn toepassing voldoende. Kan volgens mij in geen van alle zo de REW correctie inschieten wel?

EDIT:
Of een minidsp, maar daar heb ik me nog helemaal niet in verdiept.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

THX-UltraII

Waar geven jullie de voorkeur aan bij het inmeten van je speakers: een correcte time alignment+group delay onderling of een optimale SPL response? Ik merk namelijk dat het of het een of het ander is.

Timvg


THX-UltraII

Citaat van: Timvg op augustus  8, 2012, 12:21:00
Optimale respons, sowieso.
maar een optimale respons gaat altijd ten koste van juiste onderlinge time alignment tussen alle speakers. Wat is de maximale afwijking die je hierin redelijk vindt dan? 4ms?

Timvg

Hangt van het gebied af, hoe lager hoe minder kritisch. Ik veronderstel dat het hier dus gaat om de crossover tussen sub en mains te optimaliseren?

Timvg

Normaal gezien ga ik niet over de 2,5ms met een crossover op 80hz, je kan ook eens met de polariteit spelen en dan delay toevoegen.

THX-UltraII

Waar ik op doel is het volgende (zal de uitleg kort trachten te houden, het meeste van onderstaande zul jij wel weten maar het is meer om duidelijk te maken waar ik mee bezig ben/wat mijn vraag is):

Wanneer je Audyssey je speakers laat calibreren heb je na de meting een nagenoeg perfecte time alignment tussen alle speakers onderling (dus juiste afstandsinstellingen). Je kunt dit handmatig verder fine-tunen door de peaks in de IR response overlay zo dicht mogelijk tegen elkaar te laten lopen maar dat is alleen voor de echte fanatiekelingen en laat ik voor nu even achterwege :) (voor degenen die willen weten hoe dit proces in zijn werk gaat laat maar weten, dan maak ik een tutorial hiervoor).
Aangezien Audyssey zich enkel richt op response en tijd domein correctie voor elke speaker in isolatie kan Audyssey niet de integratie tussen speakers bepalen => het meet niet de gecombineerde respons tussen de subwoofer en main speakers.
Om deze integratieproblemen op te lossen doen we dus wat iedereen hier doet: een zo net mogelijke (hoogste SPL output met minste dips) SPL curve creeen rond het XO bereik door de tijdsinstelling van je subwoofer (via AVR of fase van subwoofer) aan te passen. Het uiteindelijke doel is om voor iedere speaker apart een zo goed mogelijke SPL te hebben te het XO gebied. Op dat moment redt je het vaak niet meer met 1 bepaalde afstandinstelling voor je subwoofer. Dus je meet (in een 5.1 home cinema opstelling) FR+SUB, FL+SUB, CC+SUB, SR+SUB en SL+SUB. Vervolgens stel je per main speaker de juiste delay in (via distance in AVR) waarmee je per MAIN SPEAKER+SUB combi de beste SPL krijgt.

Het nadeel hiervan is dat je gaat schuiven met de ondelinge time alignment tussen de 5 main speakers (die in eerste instantie na de Audyssey meting juist waren maar die je nu zelf om zeep helpt omdat je zo graag een nette SPL wil). Maar wat is nu de compromis die je hierin wilt maken, dat is mijn vraag. Stel dat je uitgaat van een onderling verschil van maximaal 3ms, dan heb je een dikke meter speling is de distance settings die onderling mogen afwijken van elkaar (de snelheid van geluid is ongeveer 343 m/s dus 3 ms is ongeveer 1meter). Dat zou inhouden dat je wel degelijk kan schuiven met de afstandinstellingen van je main speakers.

EDIT: de Trinnov equalizers richting zich op een perfecte group delay ipv een platte frequentierespons dus dat zal toch ook wel belangrijk zijn. Maar wat is belangrijker: geen timingproblemen of geen SPL problemen? Jij zegt dus geen SPL problemen

Timvg

Ik snap je probleem, ik zou niet teveel overdenken en uitgaan van alle speakers zonder sub op één lijn te krijgen. Daarna maakt het in theorie niet uit met welke speaker je de sub gaat integreren. Persoonlijk doe ik het steeds in stereo mode (met L/R) dus, ik maak dus geen afzonderlijke metingen van elke speaker + de sub.

Mijn werkwijze (manueel): Eerst de afzonderlijke respons van de speakers, vervolgens de tijd-domein instellingen, dan pas sub EQ, en pas daarna de integratie tussen de speakers en de sub.

Als ik het goed begrijp speel je dus nu ook met de afstanden/delay van de speakers? Dit zou ik niet doen. Probeer het louter te beperken tot de afstand/delay/fase van de sub. Anders ga je idd één probleem oplossen en een nieuw creëren.

THX-UltraII

Citaat van: Timvg op augustus  8, 2012, 15:15:06
Ik snap je probleem, ik zou niet teveel overdenken en uitgaan van alle speakers zonder sub op één lijn te krijgen. Daarna maakt het in theorie niet uit met welke speaker je de sub gaat integreren. Persoonlijk doe ik het steeds in stereo mode (met L/R) dus, ik maak dus geen afzonderlijke metingen van elke speaker + de sub.

Mijn werkwijze (manueel): Eerst de afzonderlijke respons van de speakers, vervolgens de tijd-domein instellingen, dan pas sub EQ, en pas daarna de integratie tussen de speakers en de sub.

Als ik het goed begrijp speel je dus nu ook met de afstanden/delay van de speakers? Dit zou ik niet doen. Probeer het louter te beperken tot de afstand/delay/fase van de sub. Anders ga je idd één probleem oplossen en een nieuw creëren.
Bedankt voor je snelle reactie Tim.

Voor een stereo opstelling is het prima om op die manier te doen maar voor een 5.1 opstelling zal er toch eea. niet goedgaan. Je meet enkel de relatie tussen sub en fronts maar neem nu je centerkanaal; dit is het meest belangrijke kanaal bij films. Doe maar eens een meting CC+SUB en surrounds+SUB (de surrounds afzonderlijk). Je zal zien dat je huidige subwoofer instellingen (die in jouw geval zijn gekozen voor FR+FL) niet kloppen bij andere speakers. Er is dus geen vaste subwoofer distance te kiezen waarmee je een optimale SPL curve haalt voor alle 5 main speakers. In mijn geval moet ik de subwoofer distance 90cm aanpassen bij het CC kanaal tov het FR kanaal om de beste SPL curve te behalen. Dit komt natuurlijk overeen met het NIET aanpassen van de subwoofer afstand maar het aanpassen van de afstand van het CC kanaal. Vandaar mijn vraag wat een redelijke afwijking is voor het aanpassen van je delayinstellingen van de FR,FL,CC,SR en SL tov. de standaardinstellingen (die Audyssey heeft gevonden of die je handmatig ingesteld hebt met de IR peak overlay manier). Indien bijvoorbeeld 3ms acceptabel is qua handmatige in te stellen afwijking heb je ongeveer '1.00m speling'. (uit te rekenen als je uitgaat van de snelheid van geluid van 343 m/s bij 20graden celcius)

Timvg

Bij mij komt komt dit heel goed overeen hoor. De relatie tussen fronts en sub is namelijk dezelfde als center of surrounds + sub, omdat alle speakers eerst op mekaar zijn afgestemd voor de sub erbij kwam.

Of ik dus een sweep doe van de linkersurround + sub, de center + sub , of de rechterfront + sub.. qua curve maakt het weinig uit rond de crossover.

Wel rekening houden dat sommige dips gewoon eigen zijn aan de luisterplek, en niet noodzakelijk liggen aan de combo van speakers en sub..  Sub staat meestal op de grond, en laat de gemiddelde afstand tussen vloer-plafond in de meeste huizen nu net een staande golf/nulpunt veroorzaken rond de 70-80-90hz..

THX-UltraII

Citaat van: Timvg op augustus  8, 2012, 16:25:19Bij mij komt komt dit heel goed overeen hoor. De relatie tussen fronts en sub is namelijk dezelfde als center of surrounds + sub, omdat alle speakers eerst op mekaar zijn afgestemd voor de sub erbij kwam. Of ik dus een sweep doe van de linkersurround + sub, de center + sub , of de rechterfront + sub.. qua curve maakt het weinig uit rond de crossover
Niet dat ik je niet geloof maar ben erg benieuwd naar jouw graphs van je verschillende sateliet speakers met sub. In theorie is dit namelijk alleen mogelijk wanneer al je speakers op exact dezelfde afstand staan tov. je luisterpositie en wanneer je een 100% perfecte akoestiek hebt in je ruimte.

Bij mij bijvoorbeeld staan mijn rechter en center speaker op exact dezelfde afstand tov. mijn luisterpositie maar dan nog moet ik voor een de beste SPL curve de afstand van de center aanpassen met 30cm (om een bepaalde dip te minimaliseren)

Timvg

Heb je toevallig gepoorte speakers? En ik moet wel zeggen dat de opstelling heel symmetrisch is hier, subs dienen als stands voor FL en FR, center staat op gelijke afstand als R/L, en de surrounds hangen ook op gelijke afstand.. alle speakers zijn gesloten.

Graphs heb ik niet langer, maar wanneer ik eens tijd heb deze week zal ik er eens proberen te maken. De curves verschillen wel, maar de integratie met de sub zit bij alle speakers gelijk.

THX-UltraII

Citaat van: Timvg op augustus  8, 2012, 16:42:48
Heb je toevallig gepoorte speakers? En ik moet wel zeggen dat de opstelling heel symmetrisch is hier, subs dienen als stands voor FL en FR, center staat op gelijke afstand als R/L, en de surrounds hangen ook op gelijke afstand.. alle speakers zijn gesloten.

Graphs heb ik niet langer, maar wanneer ik eens tijd heb deze week zal ik er eens proberen te maken. De curves verschillen wel, maar de integratie met de sub zit bij alle speakers gelijk.
nee, ik heb gesloten kasten. Om precies te zijn heb ik de Teufel Theater 8 5.1 set, homogener dan dat kan het niet. Alle speakers staan op gelijke afstanden (op de cm nauwkeurig). Ik ben echt benieuwd hoe jij het voor elkaar krijgt dat bij jou geen enkele aanpassing in de distance setting nodig is voor een juiste (lees meest optimale) SPL curve per main kanaal+sub (apart gemeten)

Timvg

Heb jij curves staan op de pc die je even kan posten? Normaal gezien, zonder sub, indien de curves afzonderlijk goed zijn, en ze samen goed zijn (nog steeds zonder sub) .. mag er gewoon met sub geen groot verschil zijn..

nielvm

Dit lezende zou ik ook eens de center willen betrekken bij de metingen. Hoe kan ik dit het beste doen? Centerkanaal aansluiten op FL of FR en de andere fronts even niet laten meespelen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

THX-UltraII

Citaat van: nielvm op augustus  8, 2012, 17:28:14
Dit lezende zou ik ook eens de center willen betrekken bij de metingen. Hoe kan ik dit het beste doen? Centerkanaal aansluiten op FL of FR en de andere fronts even niet laten meespelen?
inderdaad, maar vergeet niet om voor de meting van je CC de CC afstandwaarde even in te vullen bij FR (of FL) en ook niet vergeten daarna terug te zetten. Voor het beste resultaat meet je overigens nooit FR+FL om cancellation en andere problemen te voorkomen. Altijd FR, FL, FR+SUB of FL+SUB

morca

Vergeet niet dat ADSY door verschillende leden af word geraden,ik ben nou zelf ook in het bezit ervan.
Een meting maakt er bagger van vind ik,maar regel ik met de hand de speakers /EQ in en de afstanden klinkt/intregeert alles veel beter.
Dus ik zou die ADSY gewoon weglaten/beter gezegd handmatig doen, en dan zoals Tim al aanhaalde met de front,s meten.
De center inmeten...........ik heb het nog nooit gedaan,met een meting dan.
Heb er beneden ook nog geen  :D