riwi's woonkamer hometheater

Gestart door riwi, januari 16, 2011, 23:03:43

Vorige topic - Volgende topic

riwi

Citaat van: Kjelt op juli 22, 2025, 07:09:14Ik las het als net zoveel lumen als 1e lamp na 1500 uur.
Toen de projector nieuw was, was deze niet gecalibreerd dus de eerste meting was ongecalibreerd.
En ik kijk altijd low lamp, dus ook in de meetwaardes vergelijk ik voornamelijk de low-lamp light output. En die is maar beperkt gedaald.

De 3012 uur meting met de 2de lamp had ik voor Low lamp 16x9 twee waardes. Eerste meting was 242 toen stond de projector net 10 minuten aan. En daarna heb ik low lamp nogmaals gemeten _na_ de High lamp meting. En toen gaf de meter 258 aan. En heb ik het gemiddelde 250 opgeschreven.

@Vik
Deze was het Vik :

Maar dan moet je wel een soort cleanroom hebben en veel ervaring. Ik begin daar niet aan.

Ik zag nu overigens wel een hele lichte waas op het glas van lamp-2. In de projector zag het er wel goed schoon uit op het oog (glas binnenkant lamp vak).

Kjelt

Citaat van: Vik op juli 23, 2025, 13:49:22Welk filmpje is dat Kjelt? Het verwijderen van stof brengt altijd een risico met zich mee. De kans bestaat dat het juist verergert zodra je de boel openmaakt.
Deze Vik:
https://www.youtube.com/watch?v=tujUb5HNhLw

En tenzij je heel goed bent in zowel mechanica als elektronica en ESD beschermd kunt werken kan ik het ook niemand aanraden, want het gaat erg ver zoals je op het filmpje wel kunt zien.

De kans dat je iets kapot maakt of permanent beschadigd is zeker aanwezig.
Meer stof niet want zoals je in het filmpje ook ziet zijn deze onderdelen niet stofvrij afgesloten dus het beetje stof wat in je kamer hangt is te verwaarlozen tov het geaccumuleerde stof op de optische delen. Maar ook hier de kans op krasjes is groot dus niet aan te raden tenzij je exact weet wat je doet en de projector toch is afgeschreven.

Ik blijf het trouwens bij dit soort niet stof vrije constructies slecht vinden dat JVC geen clean beurt aanbied tegen uurtarief want nu is het gewoon degradatie over tijd.
Of je moet zelf een ruime stofbox bouwen met cleanroom filters en voldoende m3/uur doorstroom capaciteit.

morca

Iets anders wat ook helpt
Zet een luchtreiniger met een hepa filter neer.
Sinds ik die gebruikt ligt er bijna geen stof meer in huis.
Apparatuur mooi schoon en lekker frisse lucht.

Kjelt

Helpt natuurlijk altijd iets maar een projector is zelf een soort van luchtreiniger, zuigt veel lucht aan en blaast deze weer uit waardoor er best een luchtstroming in de kamer plaats vind.
Als je projecteert zie je de stofdeeltjes in het licht van de projector bewegen.
Blij dat Sony hun lichtoptiek wel stofdicht heeft gemaakt.

Robbo

Je zet me wel aan het denken: een hushbox eromheen en aan de aanzuigende kant een hepa filter van een Dyson  :)

Kjelt

Citaat van: Robbo op juli 24, 2025, 10:47:06Je zet me wel aan het denken: een hushbox eromheen en aan de aanzuigende kant een hepa filter van een Dyson  :)
Meet wel de temperatuur want een Hepa filter blokkeert de luchtstroom aanzienlijk dus zal de m3/h capaciteit van de fans ook groter dienen te zijn.

morca

Citaat van: Robbo op juli 24, 2025, 10:47:06Je zet me wel aan het denken: een hushbox eromheen en aan de aanzuigende kant een hepa filter van een Dyson  :)
Die is hepa 12 denk ik
Ik zou een hepa 14 filter nemen van een luchtreiniger ofzo.
Die filtert meer kleine deeltjes.

Vik

Interessant filmpje, maar dit is inderdaad niet iets wat iedereen zomaar gaat doen.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gezien dat het beeld bij een JVC er zó slecht uitziet. Wat ik bedoel is echt gewoon een stofje dat je in het beeld ziet. Een klant van mij heeft een roze vlekje in z'n N5. Ik heb toen even gebeld met een servicecenter om te vragen wat het zou kosten om dat weg te laten halen. Daar zeiden ze dat er wel een risico aan zit, het kan juist erger worden. Ze zijn er zo'n drie uur mee bezig, werd mij verteld.

Citaat van: Kjelt op juli 23, 2025, 14:52:57Deze Vik:
https://www.youtube.com/watch?v=tujUb5HNhLw

En tenzij je heel goed bent in zowel mechanica als elektronica en ESD beschermd kunt werken kan ik het ook niemand aanraden, want het gaat erg ver zoals je op het filmpje wel kunt zien.

De kans dat je iets kapot maakt of permanent beschadigd is zeker aanwezig.
Meer stof niet want zoals je in het filmpje ook ziet zijn deze onderdelen niet stofvrij afgesloten dus het beetje stof wat in je kamer hangt is te verwaarlozen tov het geaccumuleerde stof op de optische delen. Maar ook hier de kans op krasjes is groot dus niet aan te raden tenzij je exact weet wat je doet en de projector toch is afgeschreven.

Ik blijf het trouwens bij dit soort niet stof vrije constructies slecht vinden dat JVC geen clean beurt aanbied tegen uurtarief want nu is het gewoon degradatie over tijd.
Of je moet zelf een ruime stofbox bouwen met cleanroom filters en voldoende m3/uur doorstroom capaciteit.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Robbo

Citaat van: Kjelt op juli 24, 2025, 11:23:52Meet wel de temperatuur want een Hepa filter blokkeert de luchtstroom aanzienlijk dus zal de m3/h capaciteit van de fans ook groter dienen te zijn.
Zeker.  Ik dacht eerst aan een luchtfilter van een diesel, maar die filtert stof waarschijnlijk een stuk minder uit.

riwi

Citaat van: Vik op juli 25, 2025, 09:34:36Interessant filmpje, maar dit is inderdaad niet iets wat iedereen zomaar gaat doen.
Ik zou vooral bang zijn dat de panel alignment zo verkeerd staat na het in elkaar zetten dat je het nooit meer goed krijgt. En al die tere lint kabel connectoren etc. brr. :)

Kjelt

Zoiets kan denk ik ook prima, een prefilter en een hepafilter.
Het carbonfilter is niet nodig dat is voor damp/geur.

https://www.eleshop.nl/eleshop-fe1-filters.html

IMG_2657.jpeg

riwi

Met dank aan Viktor van Cinemike Benelux

Een nieuwe projector JVC NZ500

Ten opzichte van de NP5 weer wat extra scherpte en contrast en dankzij de laser ook een heleboel extra licht.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

MLCinema

Veel plezier! Bevalt mij ook uitstekend. Ik zag eerst die NP5 op marktplaats staan aan jou houten ophang constructie. Toen dacht ik al: die Riwi gaat vast upgraden.

williams

Hoi Riwi gefeliciteerd met je mooie aanwinst 😊 Heb je de houten constructie nog iets moeten aanpassen ?
JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

blue-eyes

Je gaat ook maar door he :D

Mooi man, ik krijg de vrouw hier maar niet overtuigd - ik durf niet eens meer er over te beginnen ;) :D
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Eternal, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ; Werkamer Moon 390 / 330 op JBL Ti-K2

riwi

Citaat van: williams op januari 19, 2026, 09:24:05Hoi Riwi gefeliciteerd met je mooie aanwinst 😊 Heb je de houten constructie nog iets moeten aanpassen ?

Nee de voetjes van de NZ500 zijn exact gelijk aan die van de N5 en NP5 projectoren. Dus ik hoefde de constructie niet aan te passen. Ik heb nu wel M5 oogbouten ipv gewoon bouten met platte schroefkop oid. Dus dat draai je er wat makkelijker in met je vingers terwijl iemand (Vik) de projector op de kop omhoog houdt. Ik heb nu M5 50mm dus de projector hangt dan ongeveer een centimeter onder het plankje. Hij is met 15kg ook een stuk lichter dan de NP5 (21kg).
Omdat de NZ500 iets minder lens shift heeft (nz500 heeft 170% ipv 185% met de NP5) kan ik in 2.35:1 mode niet de zoom stand gebruiken want dan krijg ik hem kwa shift niet in het 21x9 vlak. Met Netflix 2:1 lukt dat wel.
Ik zou dan het doek aan moeten passen, maar het programmeren van het doek werkt niet meer helaas. Kjelt heeft in die unit alle condensatoren al vervangen, maar dat mocht niet baten helaas. Het doek doet het prima met de 4 standen die er nu in zitten (16x9, 1.85:1, 21x9 en 2:1) maar ik kan ze niet meer wijzigen.

Kwa beeld ben ik erg blij met de NZ500. Ik heb gisteravond een aantal screenshots gemaakt die ik nog moet posten. Gisteren stukjes, Resident Evil, Revenant, Shooter, Sicario, Interstellar gekeken en dat zag er prachtig uit. Ik denk dat de nieuwe 80mm lens ietsje scherper is dan de 65mm van de NP5.
Op LD power stand 40 haal je ongeveer 420 Lux op mijn meter, en dat is gelijk aan de NP5 met nieuwe lamp op High lamp mode. Met SDR draai ik op stand 32 of 40 al naar gelang de content. Met HDR staat ie op stand 76.
Ik moet nog spelen met de HDR mapping instelling. Die staat nu op Auto (wide) maar kan ook op Auto(normal) en je kan manueel kiezen -2, -1, 0, +1, +2. Het Iris laat ik voorlopig open staan.

Ik moet ook zeggen dat ik blij ben met de HDR-SDR mapping van de nz500. Ik speel tegenwoordig alles met de Dune 4k Vision Solo en laat de projector de mapping doen. Ik speel bijna nooit meer met de MadVR PC/Kodi. Ik wil dat nog wel weer doen maar dan moet ik een nieuwe SDR rec2020 stand maken in de NZ500 en een nieuwe 3D LUT calibratie doen met de HTPC.

Kwa CMD (Clear Motion Drive) speelde ik al op de NP5 met CMD off. Dus dat mis ik niet en ik denk dat de panelen in de NZ500 weer sneller zijn dus dat je minder 24p artifacts hebt. Ik zie het wel, maar stoor me er niet aan. Het was leuk geweest als CMD er nog op zat, maar dat is niet zo.

riwi

Citaat van: blue-eyes op januari 19, 2026, 09:32:55Mooi man, ik krijg de vrouw hier maar niet overtuigd - ik durf niet eens meer er over te beginnen ;) :D
Jouw setup is ook in de woonkamer. Als je een projector ophangt in de woonkamer dan verplicht je de huisgenoten mee te kijken. Dat is niet handig. Ik denk dat als je een gezins situatie hebt dat je wel een dedicated ruimte moet hebben, of anders moet je concessies doen aan je kijk gedrag. Ik woon alleen dus ik heb dat probleem niet. Ik merk wel dat ik niet geneigd ben om atmos speakers op te hangen, omdat ik toch nog wel de 'woonkamer' als zodanig intact wil houden.

Misschien een leuk beamertje in de nieuwe schuur?

blue-eyes

Citaat van: riwi op januari 19, 2026, 10:20:51Jouw setup is ook in de woonkamer. Als je een projector ophangt in de woonkamer dan verplicht je de huisgenoten mee te kijken. Dat is niet handig. Ik denk dat als je een gezins situatie hebt dat je wel een dedicated ruimte moet hebben, of anders moet je consessies doen aan je kijk gedrag. Ik woon alleen dus ik heb dat probleem niet. Ik merk wel dat ik niet geneigd ben om atmos speakers op te hangen, omdat ik toch nog wel de 'woonkamer' als zodanig intact wil houden.

Misschien een leuk beamertje in de nieuwe schuur?

Denk ik ook hoor.

Schuur, niet de goede afmetingen, te vochtig, en is een werkschuur, opbergen.
De garage zou dan wel geschikt zijn.

Maar nee, ik vind het prima zo. 100" OLED later en goed genoeg ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Eternal, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ; Werkamer Moon 390 / 330 op JBL Ti-K2

pameijer

Citaat van: riwi op januari 19, 2026, 10:02:35Ik moet ook zeggen dat ik blij ben met de HDR-SDR mapping van de nz500. Ik speel tegenwoordig alles met de Dune 4k Vision Solo en laat de projector de mapping doen. Ik speel bijna nooit meer met de MadVR PC/Kodi. Ik wil dat nog wel weer doen maar dan moet ik een nieuwe SDR rec2020 stand maken in de NZ500 en een nieuwe 3D LUT calibratie doen met de HTPC.
Begrijp ik het goed dat je HDR-content ook mapt naar SDR? Ik dacht juist dat de laser JVC's zo goed waren met HDR content. Als ik het goed begrijp, wat is de reden daartoe?
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

diceman

Citaat van: blue-eyes op januari 19, 2026, 10:25:06Denk ik ook hoor.

Schuur, niet de goede afmetingen, te vochtig, en is een werkschuur, opbergen.
De garage zou dan wel geschikt zijn.

Maar nee, ik vind het prima zo. 100" OLED later en goed genoeg ;)

Kom op nou kerel, zie wat jij allemaal in je huiskamer heb staan, en in het plafond verwerkt, kan een laser projector ook ( nog) wel.wellicht scherm in verlaagde plafond wegwerken. Kortom een man van jou kaliber verkoopt dat wel thuis 🫣🤣

riwi

Citaat van: pameijer op januari 19, 2026, 15:18:14Begrijp ik het goed dat je HDR-content ook mapt naar SDR? Ik dacht juist dat de laser JVC's zo goed waren met HDR content. Als ik het goed begrijp, wat is de reden daartoe?
Formeel heb je gelijk. Het is geen mapping van HDR naar SDR, maar een mapping van HDR naar wat de projector kan weergeven. Maar omdat SDR gemastered wordt op 100 nits (volgens mij) kom dat op hetzelfde neer. Ik denk dat de projector intern mapped naar een dynamisch bereik van 100 of 200 nits. Hele geavanceerde TV's kunnen wel 4000Nits weergeven op een klein vlak, dus die kunnen dan misschien HDR weergeven zonder echt een mapping te doen.
de Envy en MadVR mappen ook HDR naar SDR met behoud van rec2020 kleuren. Daar stel je dan het nits level van de weergever in.
HDR content is vaak 4000nits of zelfs 10000nits gemastered en dan kan een projector niet aan. Er zijn ook wel HDR titels die op 1000 nits gemastered zijn.

riwi

Screenshots van de NZ500 (met Canon G12 compacte camera, ge-cropped en ge-resized naar 1200 pixels breed)
http://riwi.noip.me/ht/jvc_nz500_screenshots.htm

Resident Evil

Sicario

Shooter

Revenant

One Battle After Another

Itchy Boots youtube channel :

riwi

De kwaliteit van de screenshots is niet erg goed. Maar ook met de mapping van de projector is nog wel winst te halen denk ik.

Als je deze 2 screens hieronder vergelijkt dan zie je dat MadVR veel meer van de achtergrond laat zien, dat is met de NZ500/JVC mapping overbelicht. Het oogt ook wat harder

(NP5 met MadVR PC)

(NZ500 met JVC mapping op auto(wide) )

De overbelichting kan ook nog aan de camera liggen, want dat is ook lastig zo blijkt.

Welke HDR mapping setting in de NZ500/NZ700 gebruiken jullie?