Stroomkabels vervangen... beste optie?

Gestart door HuubF, december 29, 2010, 10:58:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

S@m

Gewoon de aders aan elkaar twisten en daarna verzegelen met een stukje soldeer, krimpkousje eroverheen en voilá...

Kjelt

Zowel Dre, Wijx en ik zeg het ook, als je advies van ervaren mensen in de wind slaat waarom vraag je dan advies?
Lees mijn vorige post nog maar eens door over mechanische verbinding en soldeer.
Advies over alle aders samen in een lange adereindhuls en dan goed samenpersen is een hele goede. Daar zou je dan ook nog eens als extra een schroefverbinding kunnen zetten van een pro kroonsteen, niet zo,n brak gamma ding. Als je daarna alsnog wilt soldereb heb je mijn zegen maar zoals je het nu gaat doen is inderdaad prutswerk.

S@m

Citaat van: Kjelt op december 31, 2010, 18:47:31
Zowel Dre, Wijx en ik zeg het ook, als je advies van ervaren mensen in de wind slaat waarom vraag je dan advies?
Lees mijn vorige post nog maar eens door over mechanische verbinding en soldeer.
Advies over alle aders samen in een lange adereindhuls en dan goed samenpersen is een hele goede. Daar zou je dan ook nog eens als extra een schroefverbinding kunnen zetten van een pro kroonsteen, niet zo,n brak gamma ding. Als je daarna alsnog wilt soldereb heb je mijn zegen maar zoals je het nu gaat doen is inderdaad prutswerk.

De meningen over koud solderen (of hoe dat samenpersen ook moge heten) of solderen lopen nogal uiteen. De éne kabelmaker/expert zweert bij 'samenpersen' en de andere zweert bij solderen.

Naar mijn mening is er in deze geen goed of slecht, een slechte 'persing' is net zo slecht als een slechte soldeerverbinding en vice versa...

dre73

als jij eens wist hoe vaak ik al storingen opgelost heb met solderingen.........
wij doen alles met adereindhulzen.
volgens mij is cardas ook die kant op gegaan ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

S@m

Citaat van: dre73 op december 31, 2010, 19:13:24
als jij eens wist hoe vaak ik al storingen opgelost heb met solderingen.........
wij doen alles met adereindhulzen.
volgens mij is cardas ook die kant op gegaan ;)

Ik geloof je direct, maar als je enkele draadeinden samen twist en daarna soldeert kan er volgens mij (hierin) geen storing optreden.

dre73

een hogere overgangsweerstand=warmte ontwikkeling.....
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

S@m

Citaat van: dre73 op december 31, 2010, 19:26:48
een hogere overgangsweerstand=warmte ontwikkeling.....

Krijg je met het in elkaar twisten van wat koperen litze een hogere overgangsweerstand..?

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Kjelt

Citaat van: S@m op december 31, 2010, 19:19:59
Ik geloof je direct, maar als je enkele draadeinden samen twist en daarna soldeert kan er volgens mij (hierin) geen storing optreden.
Kijk eens naar het contactooppervlak en de metalen ertussenin. Het is gewoon bad practice om twee geleiders niet direct met elkaar te verbinden maar met een soldeerverbinding ertussen dat kun je niet ontkennen als je verstand hebt van chemie, elektronica en mechanica. Je wilt de twee draden zo stevig en direct mogelijk met elkaar inverbinding brengen het liefste zodat beide kabels een vormen, dat kan alleen met extreem hoge druk helaas. Geboden opties bieden een praktisch alternatief. Het twisten van de kabels zorgt alleen voor onderling contact met de buitenkant van de kabels en met een kracht gelijk aan de twist kracht. Een twist is een slechte verbinding op zich want die draait vanzelf weer los als je verder niets doet. Dan ga je dit vastzetten met een extreem zwakke mechanische verbinding (solderen) die helemaal niet bedoeld is voor mechanisch verbinden maar voor elektrisch geleiden. Voel eens aan je soldeerdraad hoe zwak dat metaal is.

HuubF

Citaat van: Kjelt op december 31, 2010, 18:47:31
Zowel Dre, Wijx en ik zeg het ook, als je advies van ervaren mensen in de wind slaat waarom vraag je dan advies?
Lees mijn vorige post nog maar eens door over mechanische verbinding en soldeer.
Advies over alle aders samen in een lange adereindhuls en dan goed samenpersen is een hele goede. Daar zou je dan ook nog eens als extra een schroefverbinding kunnen zetten van een pro kroonsteen, niet zo,n brak gamma ding. Als je daarna alsnog wilt soldereb heb je mijn zegen maar zoals je het nu gaat doen is inderdaad prutswerk.

Ok dan doen we het met een adereindhuls. :)

Ik dacht juist dat solderen een electrisch betere verbinding zou geven.
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

S@m


S@m

#61
Citaat van: Kjelt op december 31, 2010, 19:36:16
Kijk eens naar het contactooppervlak en de metalen ertussenin. Het is gewoon bad practice om twee geleiders niet direct met elkaar te verbinden maar met een soldeerverbinding ertussen dat kun je niet ontkennen als je verstand hebt van chemie, elektronica en mechanica. Je wilt de twee draden zo stevig en direct mogelijk met elkaar inverbinding brengen het liefste zodat beide kabels een vormen, dat kan alleen met extreem hoge druk helaas. Geboden opties bieden een praktisch alternatief. Het twisten van de kabels zorgt alleen voor onderling contact met de buitenkant van de kabels en met een kracht gelijk aan de twist kracht. Een twist is een slechte verbinding op zich want die draait vanzelf weer los als je verder niets doet. Dan ga je dit vastzetten met een extreem zwakke mechanische verbinding (solderen) die helemaal niet bedoeld is voor mechanisch verbinden maar voor elektrisch geleiden. Voel eens aan je soldeerdraad hoe zwak dat metaal is.

Waarschijnlijk heb je gelijk, maar hoe zit het dan met je stekkerblok? Gewoon een paar pootjes in een paar klemmetjes...

Een gesoldeerde verbinding is dan misschien de mindere van de geperste maar altijd nog beter dan de reguliere 'stekker > stekkerblok' verbinding. Of zie ik iets over het hoofd...?


Edit. Uiteraard is de soldeerverbinding niet van toepassing op de trekkrachten. Daar hebben we een lasdoos o.i.d. voor.

Kjelt

#62
Citaat van: S@m op december 31, 2010, 19:47:23
Waarschijnlijk heb je gelijk, maar hoe zit het dan met je stekkerblok? Gewoon een paar pootjes in een paar klemmetjes...
Een gesoldeerde verbinding is dan misschien de mindere van de geperste maar altijd nog beter dan de reguliere 'stekker > stekkerblok' verbinding. Of zie ik iets over het hoofd...?
Edit. Uiteraard is de soldeerverbinding niet van toepassing op de trekkrachten. Daar hebben we een lasdoos o.i.d. voor.
Voor je stekkerblok geldt in principe hetzelfde, hoe sterker de klemkracht van de contacten des te beter, zie ook mijn 3 jaar oude topic waarin ik het heb over de helaas bijna uitgestorven "dubbelgeveerde" contacten. Wandcontactdozen lubberen en dienen ook regelmatig op klemkracht gecontroleerd te worden. Laatst was er een topic van een htforum member die uitgevonkte wandcontactdoos in de keuken had. Slecht contact -> hogere overgangsweerstand -> warmte ontwikkeling.

Waarin je vergelijk met een wandcontactdoos mank gaat is dat in dat geval de verbinding juist vaak moet worden verbroken en dat je daarom compromissen sluit. Verder zullen (althans het positieve geval) de beide materialen van hetzelfde soort zijn (vaak nikkel op nikkel, of vernikkeld koper, en bij de dure Furutechs goud op goud). De mechanische verbinding wordt gemaakt bij een geaarde wandcontactdoos door de twee stekkers maar ook in meerdere mate door de aardgleuven, deze zorgen voor een behoorlijke klemkracht.

S@m

Citaat van: Kjelt op december 31, 2010, 20:45:08
Waarin je vergelijk met een wandcontactdoos mank gaat is dat in dat geval de verbinding juist vaak moet worden verbroken en dat je daarom compromissen sluit.

Dit topic ging juist over een toepassing vinden om stekker(s) > stekkerblok te omzeilen...

Voor de rest duidelijke taal  ;)

HuubF

#64
Erg verwarrend voor mij als niet-electronicus. Waar ik naar op zoek ben is de beste electrische verbinding. Mechanische eigenschappen vind ik van ondergeschikt belang. Het even opnieuw laten vloeien van een soldeerverbinding zo af en toe kunnen we gewoon onderdeel maken van de hobby. Dat Cardas af wil van problemen door soldeerverbindingen is logisch en hoeft niets met de kwalititeit van het geluid te maken te hebben.

Dan de vraag of voor die optimale electrische verbinding persen of solderen het beste is...

Als die verbinding zo kritisch is zou ik zeggen: doe geen spinconstructie maar tak de 5 kabels al af in het stopcontact. Dan is er nog maar 1 kritische verbinding. Die dan deugdelijk wordt geklemd met kabeleindhulzen en een professionele super-kroonsteen.

Dus de spinconstrucie is (voor mij) een gepasseerd station. Dan liever 1 overgang en iets langere snoeren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rowdy

Dan haal je de stopcontact eraf. Als het een aparte groep is, ben je helemaal klaar. Neem een lasdoos van b.v. OBO, Attema, ABB en maak een gat in het bodem. Bevestig het voor het inbouwdoos waar het stopcontact heeft gezeten. Doe de gewenste aantal snoeren in de lasdoos en verbindt het met de bestaande kabel. Zorg voor een goede trekontlasting en eventueel kun je de snoeren bundelen met b.v. klitteband.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Dirk

Citaat van: Rowdy op januari  1, 2011, 14:24:03
Dan haal je de stopcontact eraf. Als het een aparte groep is, ben je helemaal klaar. Neem een lasdoos van b.v. OBO, Attema, ABB en maak een gat in het bodem. Bevestig het voor het inbouwdoos waar het stopcontact heeft gezeten. Doe de gewenste aantal snoeren in de lasdoos en verbindt het met de bestaande kabel. Zorg voor een goede trekontlasting en eventueel kun je de snoeren bundelen met b.v. klitteband.
...iets zegt me dat de (brand)verzekering dit erg leuk gaat vinden  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Rowdy

#67
Waarom?

Met snoeren bedoel ik de apparaatsnoeren.
Het is maar een idee van mijn kant. De TS bepaalt zelf hoe hij iets wil maken. Ik probeer alleen maar ideeën te geven.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Dirk

Citaat van: Rowdy op januari  1, 2011, 14:50:28
Waarom?
Met snoeren bedoel ik de apparaatsnoeren.
...
zover ik weet mag je geen apparaat met soepele kabel (dus geen installatiedraad) rechtstreeks op de verdeelkast van je huis aansluiten, althans...hier in België niet.
dat die kabel in de praktijk "afneembaar" is thv het apparaat verandert volgens mij niets aan die regel.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

Citaat van: Dynky op januari  1, 2011, 17:17:45
zover ik weet mag je geen apparaat met soepele kabel (dus geen installatiedraad) rechtstreeks op de verdeelkast van je huis aansluiten, althans...hier in België niet.
dat die kabel in de praktijk "afneembaar" is thv het apparaat verandert volgens mij niets aan die regel.
Same here in NL.

Andere uiterste is het installatiedraad doorvoeren tot aan/in het apparaat.
Weet niet of dat wel mag.  Misschien is een stekkerovergang zelfs verplicht?

phmeijer

Je mag tegenwoordig op basis van de nen1010 wel soepele draad gebruiken naar de meterkast in Nederland, was vroeger niet het geval.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

phmeijer

Citaat van: dre73 op januari  1, 2011, 18:28:49
ja,met adereindhulzen :D

Klopt, maar vroeger moest je massief installatiedraad gebruiken.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Kjelt

Citaat van: HuubF op januari  1, 2011, 13:39:22
Erg verwarrend voor mij als niet-electronicus. Waar ik naar op zoek ben is de beste electrische verbinding. Mechanische eigenschappen vind ik van ondergeschikt belang.
Laat het nou net zo zijn dat de beste elektrische verbinding ook de beste mechanische verbinding is  ;)
Ik zal het even plastisch maken met een plaatje (wat een tekentalent he  :D ) ook al is het wat overdreven. In de eerste zie je dat beide metalen zeer goed verbinding met elkaar maken door de kracht die erop wordt gezet door de adereindhuls en/of kroonsteen. Er zit geen andere metalen tussen de kabels dus nauwelijks overgangsweerstand geen ingesloten gaten, geen mogelijke reacties door de verschillende metalen icm hoge stromen etc. In het tweede deel de meest slechte verbinding mogelijk, er is geen direct contact tussen beide kabels behalve via het zwakke soldeer. Deze vormt ook nog eens een behoorlijk hoge overgangsweerstand (tin/lood vs koper) en mogelijke insluitingen. Als je aan beide kabels trekt zitten ze zo weer los laat staan na 10 jaar trouwe dienst met behoorlijk hoge stromen/spanning. Het is wat overdreven maar dan zie je dat mechanische en elektrische verbinding elkaar niet uitsluiten echter complementeren  ;)

HuubF

Citaat van: Kjelt op januari  2, 2011, 12:41:32
Laat het nou net zo zijn dat de beste elektrische verbinding ook de beste mechanische verbinding is  ;)
Ik zal het even plastisch maken met een plaatje (wat een tekentalent he  :D ) ook al is het wat overdreven. In de eerste zie je dat beide metalen zeer goed verbinding met elkaar maken door de kracht die erop wordt gezet door de adereindhuls en/of kroonsteen. Er zit geen andere metalen tussen de kabels dus nauwelijks overgangsweerstand geen ingesloten gaten, geen mogelijke reacties door de verschillende metalen icm hoge stromen etc. In het tweede deel de meest slechte verbinding mogelijk, er is geen direct contact tussen beide kabels behalve via het zwakke soldeer. Deze vormt ook nog eens een behoorlijk hoge overgangsweerstand (tin/lood vs koper) en mogelijke insluitingen. Als je aan beide kabels trekt zitten ze zo weer los laat staan na 10 jaar trouwe dienst met behoorlijk hoge stromen/spanning. Het is wat overdreven maar dan zie je dat mechanische en elektrische verbinding elkaar niet uitsluiten echter complementeren  ;)

Thanks, je steekt er erg veel energie in. ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)