Stroomkabels vervangen... beste optie?

Gestart door HuubF, december 29, 2010, 10:58:02

Vorige topic - Volgende topic

S@m

Miracle.

Citaat van: HuubF op december 29, 2010, 10:58:02
Mijn stroomkabels en stekkerblokken zijn altijd een zooitje geweest. Ik heb 3 'mooie' kabels maar ze zijn allemaal verschillend. Het belangrijkste stekkerblok is een Energia met 6 aansluitingen voor eindversterker, voorversterker en digitalia. Die is op dit moment netjes in gebruik.
Is dat erg, dat de stroomkabels ven verschillende merken zijn?

Volgens mij zoek je een kabel uit op klankmatige eigenschappen in combinatie met jouw componenten, en dat is per component verschillend volgens mij. Lees DIT maar eens door.
Gaat niet over stroomkabels, maar over interlinks, maar mijn mening over stroomkabels, digitale- en speakerkabels is niet anders (reviews daaromtrent volgen nog op die site).
Citeer
Nu wil ik alles in 1 klap vervangen door iets beters. Het mag best iets kosten maar het moet wel een beetje no-nonsense blijven.

Als stroomkabel lijkt me de Belden 19364 een goede optie. Maar wat zijn goede, qua prijs bij deze kabel passende, stekkers?

En dan de onvermijdelijke verdeeldoos. Is het goed die Energia te vervangen? Ik heb er wel eens over gedacht om de stroomkabels aan elkaar te solderen i.p.v. al die stekkers plus doos. Is daar een oplossing/truc voor? Of is dat dom?
Als je "alles in één klap wilt vervangen door iets beters" wens ik je héél veel sterkte met je zoektocht, die volgens mij onmogelijk is.

Volgens mij is het met kabels precies het zelfde als met alle andere componenten in de audio-keten: Niet alles matcht even goed met elkaar.

Mvg. Miracle.

HuubF

Citaat van: Miracle. op januari  3, 2011, 00:21:02
Is dat erg, dat de stroomkabels ven verschillende merken zijn?

Volgens mij zoek je een kabel uit op klankmatige eigenschappen in combinatie met jouw componenten, en dat is per component verschillend volgens mij. Lees DIT maar eens door.
Gaat niet over stroomkabels, maar over interlinks, maar mijn mening over stroomkabels, digitale- en speakerkabels is niet anders (reviews daaromtrent volgen nog op die site).Als je "alles in één klap wilt vervangen door iets beters" wens ik je héél veel sterkte met je zoektocht, die volgens mij onmogelijk is.

Volgens mij is het met kabels precies het zelfde als met alle andere componenten in de audio-keten: Niet alles matcht even goed met elkaar.

Mvg. Miracle.

Als je bedoelt dat een hifi-set een bijna organisch geheel is waarvan de klank met soms volslagen irrationele wijzigingen het stapje kan maken van aardig, lekker naar hemels: mee eens. Ik ga daarin zelfs misschien nog iets verder dan jij door ook nog eens te geloven in de voordelen van echt organische modificaties, het hier nog niet zo in zwang zijnde (zelfs besmuikt doodgezwegen) Gehakt.  ;)

Mijn set is nu een soort mengeling van (in mijn oren) high end (2 componenten) en dat gehakt (ook 2 componenten). De zoektocht daarnaar heeft veel tijd gekost omdat ik dat graag met een server wilde realiseren. Dit is (nogmaals, in mijn oren) zo goed gelukt dat ik ook heerlijk naar Spotify kan luisteren. Streaming Mp3 dus, maar wel netjes via de Ayre QB-9 die daar wel raad mee weet.

De interlinks (en luidsprekerkabel) zijn ook bij mij een enorme zoektocht geweest. Bij elke componentwisseling weer. Na de laatste (de komst van de Moon voorversterker) kon ik volledig op XLR over en moest ik weer helemaal overnieuw beginnen. Heerlijk. Ook dat is volgens mij gelukt.

Dus nu blijft alleen de stroomvoorziening over om me druk om te maken. En tot mijn stomme verbazing scheelt dat behoorlijk. Dat komt m.i. door enerzijds die 2 erg goede apparaten (die wellicht het verschil tussen stroomkabels hoorbaar maken) en de 2 gemodificeerde apparaten (die wellicht kabels nodig hebben die de voodoo niet in de weg zitten).

Mijn conclusie was: eerst maar eens de volledige stroomvoorziening op niveau brengen met een kabel die algemeen goed bekend staat en goede (maar niet overdreven dure) hardware. De 3 merk-kabels die ik heb liggen blijven natuurlijk ook. En dan kan het grote uitproberen beginnen.  :bigsmile:
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

erik s.

voorproefje...
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

phmeijer

www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Kjelt

Citaat van: erik s. op januari  3, 2011, 13:41:44
voorproefje...
Ziet er goed uit, welk merk en type connectoren gebruik je?

erik s.

Citaat van: Kjelt op januari  3, 2011, 14:45:36
Ziet er goed uit, welk merk en type connectoren gebruik je?
Bals schuko, Furutech-kloon IEC.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Vandaag was het pakket van Erik binnen. Lekker snel. De inhoud van de doos bevatte exact de bestelling: 8 snoeren in verschillende lengtes en een fraaie 8-voudige verdeeldoos. Ziet er werkelijk prachtig uit.

Natuurlijk gelijk aangesloten op de belangrijkste apparaten. Eerste indruk:  :o

ddejonge

Citaat van: HuubF op januari  4, 2011, 20:57:48
Vandaag was het pakket van Erik binnen. Lekker snel. De inhoud van de doos bevatte exact de bestelling: 8 snoeren in verschillende lengtes en een fraaie 8-voudige verdeeldoos. Ziet er werkelijk prachtig uit.

Natuurlijk gelijk aangesloten op de belangrijkste apparaten. Eerste indruk:  :o
Ja, daar hebben we natuurlijk he-le-maal niets aan... aan zo'n opmerking  ;D

Vertel, stroomblok met sterbedrading, stroomkabels afgeschermd, gebruikte materialen stekkers?

En hoe klinkt het nu!?  :music:

Zo, Dennis pakt een bakkie :coffee: en wacht op een zeeeeeeeeeeer uitgebreid verslag.
Stereo:- HTPC + Roon - Mytek Brooklyn+ DAC/Pre- NuForce R9V3SE - Nordost Valkyrja
           - Wilson Audio Sophia I

HT      :- OPPO 93 - TAG McLaren AV32R bp192 - JVC DLA-X5900 - 3x JOB 150
           - Wilson Audio CUB II surround
           - Wilson Audio Watch center

Stroom:- Aparte audiogroep - Electra Glide Ultra Kahn II kabels - HiFi tuning zekeringen

Tube-freak

Ik zou in elk geval furutech of gelijkwaarige stekkers nemen.  Ik geloofde daar zelf ook nooit zo erg in in dure stekkers maar man dat maakt echt veel verschil.

Met kabels zou je toch moeten proberen wat het beste klinkt.  Mijn goed afgeschermde Lapp kabel (3x2,5) klinkt beter op mijn versterker dan mijn Kemp Hi kabels,
Maar met de Kemp Hi kabels heb ik weer een beter geluid op de apparatuur met laag vermogen zoals phono versterkers of cd spelers.

Dus je kan niet zeggen wat een goede kabel is voor jou set.  De meeste kabels zijn goed, alleen is het goed voor jouw set,dat is waar je achter moet komen.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

daffy

Citaat van: Tube-freak op januari  5, 2011, 11:09:48
Ik zou in elk geval furutech of gelijkwaarige stekkers nemen.  Ik geloofde daar zelf ook nooit zo erg in in dure stekkers maar man dat maakt echt veel verschil.

Die zelfde ervaring heb ik ook, Ik denk zelfs dat de schuko + iec stekkers misschien wel meer invloed op de klank van een complete kabel hebben dan de gebruikte kabel zelf.

In mijn set bevalt een standaard bals naar mijn smaak beter dan een hifi tuning vergulde bals, deze maakt het geluid wat donkerder en minder dynamisch vooral het laag word wat wolliger.

daffy ;)
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

HuubF

Citaat van: ddejonge op januari  5, 2011, 11:00:32
Ja, daar hebben we natuurlijk he-le-maal niets aan... aan zo'n opmerking  ;D

Vertel, stroomblok met sterbedrading, stroomkabels afgeschermd, gebruikte materialen stekkers?

En hoe klinkt het nu!?  :music:

Zo, Dennis pakt een bakkie :coffee: en wacht op een zeeeeeeeeeeer uitgebreid verslag.

Een post of wat terug is er een foto te vinden.

De stroomset bestaat uit een aluminium blok en 8 kabels van verschillende lengte. Het type kabel is Belden 19364, voor het stroomblok 3.3mm2 en voor de rest 2.1mm2. De stekkers zijn van Bals en die van het stroomblok wat luxer: de 'HiFi-Tuning Heavy schuko'.

Al met al niet het duurst denkbare maar wel een fraai uitziende, uniforme set. Een beetje anders dan de kabelspaghetti die de laatste jaren een soort eigen leven ging leiden.

De verandering in de weergave is onmiskenbaar. Er is meer rust en tegelijk meer dynamiek. Het laag is beter te volgen en lijkt dieper te gaan. De set kan harder zonder te hard te staan.

Aardige, relatief goedkope, investering dus.

Deleted Member 2

Citaat van: HuubF op januari  5, 2011, 21:01:26
Een post of wat terug is er een foto te vinden.

De stroomset bestaat uit een aluminium blok en 8 kabels van verschillende lengte. Het type kabel is Belden 19364, voor het stroomblok 3.3mm2 en voor de rest 2.1mm2. De stekkers zijn van Bals en die van het stroomblok wat luxer: de 'HiFi-Tuning Heavy schuko'.

Al met al niet het duurst denkbare maar wel een fraai uitziende, uniforme set. Een beetje anders dan de kabelspaghetti die de laatste jaren een soort eigen leven ging leiden.

De verandering in de weergave is onmiskenbaar. Er is meer rust en tegelijk meer dynamiek. Het laag is beter te volgen en lijkt dieper te gaan. De set kan harder zonder te hard te staan.

Aardige, relatief goedkope, investering dus.

Het oude draadje maar weer eens opgepakt:
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen na ruim een jaar.
Al ruim een jaar gelden dus dat je de stroomvoorziening op orde bracht (geen kabelspaghetti meer).
Heb je in het afgelopen jaar nog aanpassingen gedaan aan de stroomvoorziening?
Wat zijn zoal je ervaringen?

Ben zeer benieuwd naar je ervaringen omdat juist dan en zonder last te hebben van de euforie van nieuwe spullen, je een meer objectieve indruk geeft.

Groet,

Henk