Stroomkabels vervangen... beste optie?

Gestart door HuubF, december 29, 2010, 10:58:02

Vorige topic - Volgende topic

HuubF

Mijn stroomkabels en stekkerblokken zijn altijd een zooitje geweest. Ik heb 3 'mooie' kabels maar ze zijn allemaal verschillend. Het belangrijkste stekkerblok is een Energia met 6 aansluitingen voor eindversterker, voorversterker en digitalia. Die is op dit moment netjes in gebruik.

Nu wil ik alles in 1 klap vervangen door iets beters. Het mag best iets kosten maar het moet wel een beetje no-nonsense blijven.

Als stroomkabel lijkt me de Belden 19364 een goede optie. Maar wat zijn goede, qua prijs bij deze kabel passende, stekkers?

En dan de onvermijdelijke verdeeldoos. Is het goed die Energia te vervangen? Ik heb er wel eens over gedacht om de stroomkabels aan elkaar te solderen i.p.v. al die stekkers plus doos. Is daar een oplossing/truc voor? Of is dat dom?
Roon server (NUC), iFi Zen Stream (op coax), Benchmark DAC3 HGC, Sugden LA4, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

dre73

de belden is een prima keus!
met de stekkers kan je zo ver gaan als je wil......
er staat van alles op hifisupply ;)
hij zet ze trouwens ook voor je in elkaar.
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

HuubF

Citaat van: dre73 op december 29, 2010, 11:14:47
de belden is een prima keus!
met de stekkers kan je zo ver gaan als je wil......
er staat van alles op hifisupply ;)
hij zet ze trouwens ook voor je in elkaar.

Het is inderdaad een mogelijkheid om ze daar te bestellen.

De keuze aan stekkers is alleen duizelingwekkend. Ik zou graag willen weten wat een goed compromis is in prijs/prestatie.

En dan de stroomverdeling:
- Is die Energia goed genoeg of wekt dat de lachlust op?
- En... is het het niet slimmer om de boel aan elkaar te solderen i.p.v. blok met 6 stekkers?

Roon server (NUC), iFi Zen Stream (op coax), Benchmark DAC3 HGC, Sugden LA4, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

erik s.

volgens mij is die HMS best wel een aardig blok.  beter kan altijd later nog.
pakketten met Belden of Lapp met connectors vindt je bij mijn advertenties.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

dre73

dat solderen verhaal zou ik maar vergeten.
wat de stekker betreft zou ik persoonlijk iets als furutech fi-e11 en fi-11 nemen of 1 serie hoger.
stekkerdozen heb ik niet veel mee getest,dus daar kan ik je niet echt over adviseren.
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aMUSEd

Het HMS blok is volgens mij een goed gefilterd blok voor de prijs.
Wil je verder met filteren? Zo ja, heb je al eens gedacht aan een regenerator?
Ongefilterde blokken van Isotek staan hoog in aanzien en staan ook op mijn lijstje, zelf geen ervaring mee overigens.

Zelf heb ik goede ervaringen met de diy netkabels van furutech.

HuubF

Citaat van: aMUSEd op december 29, 2010, 12:21:23
Het HMS blok is volgens mij een goed gefilterd blok voor de prijs.
Wil je verder met filteren? Zo ja, heb je al eens gedacht aan een regenerator?
Ongefilterde blokken van Isotek staan hoog in aanzien en staan ook op mijn lijstje, zelf geen ervaring mee overigens.

Zelf heb ik goede ervaringen met de diy netkabels van furutech.

De HMS blijft natuurlijk. :) Inmiddels bij Erik een prijsopgave gevraagd voor alle 8 kabels plus een lekker stevig blok. Met Belden kabel en een heusche Furutech (de goedkoopste) als stekker van het stroomblok. Voor de andere kabels hou ik het even bij de Bals stekkers.

aMUSEd

Citaat van: HuubF op december 29, 2010, 12:50:59
De HMS blijft natuurlijk. :) Inmiddels bij Erik een prijsopgave gevraagd voor alle 8 kabels plus een lekker stevig blok. Met Belden kabel en een heusche Furutech (de goedkoopste) als stekker van het stroomblok. Voor de andere kabels hou ik het even bij de Bals stekkers.
Belden is een mooie kabel voor het geld.

Heb je de set al eens op een ongefilterd blok gezet?

HuubF

Citaat van: aMUSEd op december 29, 2010, 13:06:54
Belden is een mooie kabel voor het geld.

Heb je de set al eens op een ongefilterd blok gezet?

Jawel, zo af en toe verander ik weer eens wat. Om de 1 of andere reden verandert het geluid toch altijd wel een beetje.

Ik ben dan ook benieuwd wat er met het geluid gebeurt als ik de hele bubs in 1 keer vervang. Erik stuurt een mooi pakketje op met 1 stroomblok en 8 (!) kabels, gemonteerd en wel.

aMUSEd

Citaat van: HuubF op december 29, 2010, 13:42:37
Jawel, zo af en toe verander ik weer eens wat.
;D

Citaat van: HuubF op december 29, 2010, 13:42:37
Ik ben dan ook benieuwd wat er met het geluid gebeurt als ik de hele bubs in 1 keer vervang. Erik stuurt een mooi pakketje op met 1 stroomblok en 8 (!) kabels, gemonteerd en wel.
Zo zo, snel gehakt ;)

HuubF

Citaat van: aMUSEd op december 29, 2010, 14:28:38
;D
Zo zo, snel gehakt ;)

Nog even over de HMS Energia... Mijn set bestaat nu voor de helft (dac, voorversterker) uit high-end en voor de andere helft uit gemodificeerde apparatuur. Best of both worlds, hoop ik.

Op 1e kerstdag kwamen alle kids plus de 2 kleinkinderen dus heb ik de immer-chaotische hifi-wand maar eens strakgetrokken. De HMS Energia werd weer eens van stal gehaald omdat het 6-voudig is en de andere blokken slechts 4-. Maar al op 2e kerstdag begon ik meer TV te kijken dan normaal.

Vandaag viel het kwartje en heb ik de belangrijkste apparatuur weer gewoon aangesloten op een gewoon blok. Nu luister ik weer muziek. De HMS Energia is ineens geen goed apparaat meer. Raar, want tot nu toe deed ie het goed.

aMUSEd

Wat gaat er mis met de energia?
Begrijp ik goed dat je deze vergelijking (met en zonder energia) voor het eerst doet met de huidige set?

S@m

Citaat van: HuubF op december 29, 2010, 10:58:02
Ik heb er wel eens over gedacht om de stroomkabels aan elkaar te solderen i.p.v. al die stekkers plus doos. Is daar een oplossing/truc voor? Of is dat dom?

Citaat van: dre73 op december 29, 2010, 12:08:24
dat solderen verhaal zou ik maar vergeten.

Waarom André?

HuubF

Citaat van: aMUSEd op december 31, 2010, 00:03:18
Wat gaat er mis met de energia?
Begrijp ik goed dat je deze vergelijking (met en zonder energia) voor het eerst doet met de huidige set?

Met de huidige samenstelling (andere voorversterker) wel ja. Tot nu toe was de HMS een no-brainer maar dat is dus kennelijk niet meer zo.

Citaat van: S@m op december 31, 2010, 07:31:48

Waarom André?

Vertel!

S@m

Met het aan elkaar knopen van de powercords aan de aanvoer passeer je een aantal overgangen. Lijkt me niets mis mee...

Een beetje als dit      >

HuubF

Citaat van: S@m op december 31, 2010, 08:27:51
Met het aan elkaar knopen van de powercords aan de aanvoer passeer je een aantal overgangen. Lijkt me niets mis mee...

Een beetje als dit      >

Precies, de vraag is alleen hoe je dat zelf het best kunt oplossen. Zo'n verdeeldoosje als op de foto lijkt me niet los in de handel.

dre73

waarom niet solderen?

lekker handig als je de fase van een apparaat wil omdraaien.........
stekkers op schroeven,draden omdraaien......
mooie verbinding maken in een lasdoos of zo?

HuubF

Citaat van: dre73 op december 31, 2010, 08:49:23
waarom niet solderen?

lekker handig als je de fase van een apparaat wil omdraaien.........
stekkers op schroeven,draden omdraaien......
mooie verbinding maken in een lasdoos of zo?

Een lasdoos lijkt inderdaad de enige oplossing die snel kan worden geprobeerd. Verwisselen van de fase is te voorkomen door eerst uit te zoeken hoe het met die fase gesteld is. Vervolgens de stekkers merken natuurlijk.

dre73

S@m

Eenvoudig wegwerken en je ziet er niets van. 't Is naar mijn mening en ervaring een uitstekende toepassing... ;)

HuubF

Citaat van: dre73 op december 31, 2010, 09:13:59
zal fraai staan achter de moon! :D

;D Ik kan hem met een viltstift een beetje zwart maken, natuurlijk.

Citaat van: S@m op december 31, 2010, 09:21:29
Eenvoudig wegwerken en je ziet er niets van. 't Is naar mijn mening en ervaring een uitstekende toepassing... ;)

Hoe heb jij het uitgevoerd dan? Welke soldeer, hoeveel maximaal etc.

Kjelt

Als je dit gaat doen kun je het allerbeste koperen aardschroefcontactblokjes nemen en deze uiteraard wel goed fixeren zodat er geen kortsluiting ontstaat. Deze hebben de laagste overgangsweerstand. Als je hieraan gaat solderen dan heb je loodgietersgereedschap nodig met alle fik vandien, gewoon niet doen. Beter een overkill koperen zware contactblok nemen dan plastick metalen prutblokjes en solderen. Dikste draad nemen die je kunt wegwerken, ik zelf werk gewoon met 2,5mm2.
Verder zou ik powerconsumers op een eigen gescheiden wandcontactdoos aansluiten en de laagverbruikers hun eigen groep of eigen wandcontactdoos. Dus niet alles aan elkaar aansluiten. Als laatste zorg er voor dat de TV weer een eigen aansluiting heeft, ik heb al zoveel rotzooi gemeten op die krengen. De meeste tv's zijn geaard en de meeste audio apparatuur is ongeaard. Als je dan gaat meten dan zitten er tussen de chassis van tv en audio apparatuur opeens (hoogohmig uiteraard) 90VAC die even weggezonken moet worden door het audioapparaat, niet lekker dus.
het allerallerbelangrijkste: gebruik de juiste kleurcoderingen en werk netjes, je moet ervan uitgaan dat als jou iets overkomt en een ander er aan gaat prutsen dat deze meteen snapt hoe het werkt, oftewel bruin: fase, blauw: neutraal, groen/geel: aarde.

S@m

Ik heb betreffende geleiders samengetwist en met zilversoldeer vereeuwigd.

contour3.0

Citaat van: HuubF op december 31, 2010, 08:34:34
Precies, de vraag is alleen hoe je dat zelf het best kunt oplossen. Zo'n verdeeldoosje als op de foto lijkt me niet los in de handel.
die doosjes zijn verkrijgbaar hoor!
ik dacht dat o.a Spanjaard audio ze in hun pakket hebben

Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

contour3.0

Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707