DIY stekkerblok welke spulletjes erin?

Gestart door twani, december 22, 2010, 21:13:36

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

Citaat van: twani op januari  6, 2011, 16:13:21
En zoiets dan?
Dan kun je net zo goed een adereindhuls gebruiken, die maakt nog meer contact doordat je een kabelschoen (officieel) slechts op 1 plek aandrukt. Mooie van een kabelschoen mits met een juiste tang gebruikt is wel dat er een trekontlasting op zit, het gele hulsje wordt klemvast op de niet gestripte kabeldeel geklemd.
Ik zou persoonlijk eens kijken naar dikke koperen aardklem kroonstenen voor 4mm2 of wellicht nog meer? En dan adereindhulzen voor die diameter en dan zoveel uitgaandekabels als mogelijk gestript samenpakken in zo'n adereindhuls en deze dan afmonteren in de koperen kroonsteen.

Citaat van: S@m op januari  6, 2011, 16:01:21
Helder Kjelt. Dat solderen en daarna vastdraaien geen verstandige keus is komt meen ik vooral doordat het soldeer meegeeft waardoor op een gegeven moment de bedrading niet meer klem vast zit.
Dat is zeker een van de redenen, ook de extra overgang, mogelijke extra weerstand (zie ander topic) en het gebruik van de verschillende metalen (liefste zie ik dezelfde metalen op dezelfde metalen met zo'n groot mogelijke druk).

Wijx wondere wereld

mijn blokje. Aarde zit een beetje raar maar ik heb verder geen aarde in het wcd

Helemaal gebouwd volgens de Powerlab methode (alles is ook van Powerlab)

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

twani

Ik kan de pic niet openen Wijx.................

Voel veel hiervoor! 3 maal uiteraard geisoleerd gemonteerd anders wordt het een "hitsig blok"..

Wijx wondere wereld

zo misschien?

blue-eyes

Is dat een metalen behuizing? Leg je dan ook een aardedraad aan de behuizing vast of zeg ik nu iets raars? Ik heb hier dadelijk ook mee te maken en dacht voor mezelf dat dit een kleine moeite is om te doen.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Wijx wondere wereld

blue-eyes

Zeker met kinderen die rondkruipen, het blok zal maar per abuis onder stroom staan! Dus goed gedacht, THX!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Wijx wondere wereld

Die kans is vrij klein en vaak zijn wcd in de huiskamer niet geaard. Dus dan maakt het nog weinig uit.

Overigens overleef je 230 wel  8)

twani

Als ik jouw blok zo zie Wijx, ben ik misschien toch iets te gecompliceerd in m`n gedachtegang, dit ziet er niet anders dan uitstekend uit!! Aarde doorgelust, is dat een downgrade t.o.v. een volle sterbedrading of maakt dat niet veel uit?

Wijx wondere wereld

Ik zou de aarde ook als sterbedrading doen als ik het nogmaals zou doen. Als je trouwens naar de defenitie van sterbedrading kijkt zou je ook alle draden even lang moeten hebben.

Of het te horen is weet ik niet. In mijn geval denk ik het niet.

Meestal is simpel beter.

blue-eyes

Citaat van: Wijx wondere wereld op januari  6, 2011, 20:20:01
Die kans is vrij klein en vaak zijn wcd in de huiskamer niet geaard. Dus dan maakt het nog weinig uit.

Overigens overleef je 230 wel  8)

Dat klopt, maar bij mij wel geaard, heb 3 audio groepen met aarde ;)
Ik ben boerenzoon, heb vaak genoeg aan het stroom "gehangen" :D :D

S@m

Citaat van: Blue-Eyes op januari  6, 2011, 20:30:12
Ik ben boerenzoon, heb vaak genoeg aan het stroom "gehangen" :D :D

Is dat standaard voor een boerenzoon..?

twani

Bij het programma "boer zoekt vrouw" zie je anders soms boeren die je best even aan de stroom kunt "hangen" hoor................. 

erik s.

Citaat van: Blue-Eyes op januari  6, 2011, 19:58:25
Is dat een metalen behuizing? Leg je dan ook een aardedraad aan de behuizing vast of zeg ik nu iets raars? Ik heb hier dadelijk ook mee te maken en dacht voor mezelf dat dit een kleine moeite is om te doen.

zeker doen, zit in mijn blokken standaard een aansluiting voor.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

vester86

Citaat van: S@m op januari  6, 2011, 15:21:40
Uit onwetendheid: wat is de reden dat hier adereindhulzen moeten worden gebruikt..?
NEN-norm, en je beschadigd de draadjes minder

S@m

Peerless Monster

Citaat van: S@m op januari  7, 2011, 01:58:33
Is daar in een DIY stekkerblok ook sprake van..?

Wellicht verzekeringsgewijs Dick? ;)
Maar ik weet niet of NEN daar een uitgangspunt voor is.
Vermoed van niet...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Kjelt

@Wijx je zou nog winst kunnen boeken door de eenvoudige kroonsteen te vervangen door een wat sterkere of de ingaande kabel en de uitgaande kabels eerst mechanisch en elektrisch met elkaar te verbinden via een adereindhuls en deze daarna te isoleren met krimpkous. Als je toch voor de eenvoudige kroonsteen kiest hoop ik dat in de kroonsteen zelf de ingaande en uitgaande kabels elkaar overlappen, oftewel dat ieder schroefje beide kabels klemt (dat scheelt ook weer in overgangsweerstand).

@Twani, als je die aardklem in koperen uitvoering kunt krijgen altijd doen.

twani

Is messing ook een goede geleider? en voelt een koperen adereindhuls zich in zo`n blokje thuis?

Wijx wondere wereld

Citaat van: Kjelt op januari  7, 2011, 09:02:13
@Wijx je zou nog winst kunnen boeken door de eenvoudige kroonsteen te vervangen door een wat sterkere of de ingaande kabel en de uitgaande kabels eerst mechanisch en elektrisch met elkaar te verbinden via een adereindhuls en deze daarna te isoleren met krimpkous. Als je toch voor de eenvoudige kroonsteen kiest hoop ik dat in de kroonsteen zelf de ingaande en uitgaande kabels elkaar overlappen, oftewel dat ieder schroefje beide kabels klemt (dat scheelt ook weer in overgangsweerstand).

@Twani, als je die aardklem in koperen uitvoering kunt krijgen altijd doen.

ik geef je helemaal gelijk, maar ik geloof niet zo in de voodoo van de electriciteit. Ik zorg er eigenlijk vooral voor dat het degelijk en afgeschermd is. Een iets knappere kroonsteen zal ik wel eens proberen

twani

Nou Wijx, die scepsis t.a.v. exorbitant dure kabels, stekkers en andere 230V componenten deel ik volkomen. Wél denk ik dat het zaak is je audiogroep met goede (niet persé dure!) materialen te verzorgen per slot van rekening functioneert je hele set-up van het begin tot het eind met stroom.
Waarom dan toch zo`n blok opbouwen? Ik vind het blok (komt in het zicht te staan) mooi, het is leuk om zoiets uit te docteren en te bouwen en de ervaringen met andere enthousiasten te delen maar bovenal vind ik dat de kosten van dit project op een "aards" (om in de terminielogie te blijven) nivo moeten blijven. Zodra het blok klaar is zal het incl. de Furutech componenten ongeveer een 250 euro kosten. Voor dat bedrag kun je ook een blokje kopen echter dit is leerzaam en geeft veel voldoening, het wordt mijn unieke en enige exemplaar, dát vind ik gaaf...............

Wijx wondere wereld

ben ik het helemaal mee eens. Als je iets maakt moet je er ook het maximale uithalen!  ;D
Ik heb ook geen goedkope troep aan m'n set hangen, maar ik ga er geen tijd steken in het steeds wisselen van kabels.
Mijn blok was ongeveer 150 euro om te maken, in de winkel kant en klaar gaan ze voor het 3 voudige weg. Althans 8 jaar geleden toen ik het kocht.

Ben ook wel benieuwd wat je uiteindelijk gaat maken  :P

Kjelt

Citaat van: Wijx wondere wereld op januari  7, 2011, 23:00:24
ik geef je helemaal gelijk, maar ik geloof niet zo in de voodoo van de electriciteit. Ik zorg er eigenlijk vooral voor dat het degelijk en afgeschermd is. Een iets knappere kroonsteen zal ik wel eens proberen 
Voodoo? Ik zal eens in het curiculum van mijn opleiding kijken maar dat woord heb ik daar nog niet zien staan, wellicht dezelfde opleiding in Haiti  :D
maar FF serieus, advies dat ik je geef kan ik wetenschappelijk verklaren en onderbouwen, of je het gaat horen is een tweede maar voor een paar euro heb je een zwakke schakel weer verstevigd.

Citaat van: twani op januari  7, 2011, 20:39:22
Is messing ook een goede geleider? en voelt een koperen adereindhuls zich in zo`n blokje thuis? 
messing is een legering van koper en zink en soms nog andere hulpmetalen.
De weerstand is echter 4,3 keer hoger dan die van koper maar weer twee keer lager dan nikkel.
Ik weet niet waarvan die andere aardklem gemaakt is maar het is in ieder geval een vooruitgang vermoed ik. Het is natuurlijk ook maar een heel klein stukje (paar cm) en behoorlijk dik dus eigenlijk praktisch te verwaarlozen verschil.
Zuiver koper is theoretisch gezien wel het mooiste (behalve zilver maar dat is te zwak).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_weerstand#Tabel_met_resistiviteit_van_enkele_stoffen

twani

Dit vind ik nog steeds heel mooi!

Kjelt

Citaat van: twani op januari  8, 2011, 12:25:01
Dit vind ik nog steeds heel mooi!
Dat is meer kunst dan functioneel, acrylglas is niet echt wat je wilt voor een stekkerblok vlakbij je audio interlinks vind ik persoonlijk.