DIY stekkerblok welke spulletjes erin?

Gestart door twani, december 22, 2010, 21:13:36

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

Oh ja bij montage ook de alu behuizing goed aarden voor er ongelukken gebeuren.

twani

Kijk dát zijn de tips! Welke interne bekabeling gaat ik toepassen?

Kjelt

Citaat van: twani op januari  5, 2011, 15:04:57
Kijk dát zijn de tips! Welke interne bekabeling gaat ik toepassen?
Voor het gemak zou ik geen massieve draad nemen maar flexibel 2,5mm2 als je grote vermogens hebt of 1,5mm2 icm adereindhulzen.
Deze dan per wcd dus 3 aders groeperen en bij elkaar houden door tiewrap of krimpkous.
Als je sterbedrading wilt toepassen zou ik een mooi sterpunt kiezen, een geisoleerde basis op de voet van de behuizing monteren (bv plastick of hout) en daarop 3 zware van elkaar geisoleerde koperen kroonstenen of alle draden bij elkaar in een grote adereindhuls en goed aanknijpen persen (zie ook dit topic http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107986.msg1862067#msg1862067 ) en evt. daarna afsolderen naar gelang de keuze.
Dan heb je de keuze uit diverse merk of niet-merk draad, daarvoor zou ik even internetten. Het zijn wel erg korte stukjes in zo'n stekkerblok dus heel veel zal het naar mijn mening niet gaan uitmaken welke bedrading je gaat gebruiken mits voldoende dik en uiteraard geisoleerd voor 250VAC of hoger

twani

Nog aanbevelingen voor kroonstenen? Deze porseleinen exemplaren kwam ík tegen

Wijx wondere wereld

er bestaan vergulde. Ziet er wel audiofiel uit :p

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

twani

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

twani

Ken ik zeker wel vanuit mijn (vroegere) "auto audio op-pimp" tijdperk, maar uhh....12V toch?

erik s.

Citaat van: twani op januari  5, 2011, 23:43:28
Ken ik zeker wel vanuit mijn (vroegere) "auto audio op-pimp" tijdperk, maar uhh....12V toch?

maakt niet uit, gaan ook honderden watts door heen.

twani

Mag het dan ook nog volgens "meneer NEN"? Of mag hetgeen ik uitspook al helemaal niet?

erik s.

Citaat van: twani op januari  5, 2011, 23:55:16
Mag het dan ook nog volgens "meneer NEN"? Of mag hetgeen ik uitspook al helemaal niet?
ik weet niet wat er precies aan normen is na de WCD.

Kjelt

Alleen even op de isolatie letten, 12VDC is natuurlijk een hele andere klasse dan 230VAC. Maar ziet er op zich goed uit. Ik zou ook eens kijken naar massief koperen blokjes , worden wel voor aardaansluitingen gebruikt. Als je de kabels zelf bij elkaar laat zitten en goed in een adereindhuls klemt is het ook al behoorlijk goed (zie mijn metingen in het andere topic).

twani

Dat interessante topic heb ik gelezen, ik "zeur" een beetje door over deze verbinding die ik in het blok moet maken (van 1 in naar 6 uit dus) omdat je daar volgens mij veel fout kunt doen, cq. verlies kunt creëren. Zelf houd ik een beetje een dubbel gevoel over de "Car-Audio" oplossing met zo`n verdeelblok, wat doet zo`n massief blok verguld (is het metaal??) zo vlak vóór je uiteindelijke afnamepunt.
Btw. hoe doet Ron Kemp dit in zijn blok? anders gezegd: wat zit er onder die krimpkousjes?

http://www.hifisupply.nl/index.php?item=kemp-ke-power-strip-_amp_-powercord-1_5m--per-stuk&action=article&aid=248&lang=NL

Kjelt

Citaat van: twani op januari  6, 2011, 10:41:07
Btw. hoe doet Ron Kemp dit in zijn blok? anders gezegd: wat zit er onder die krimpkousjes?
Bij een normale inlet zitten redelijke aansluitcontacten die geschikt zijn voor kabelschoenen. Grootste kabelschoenen die ik ken gaan tot 6mm2 (geel)
Dus zoals het er volgens mij naar uit ziet heeft Kemp de uitgaande draden gebundeld en in een soort custom metalen verloop geperst die uitkomt in wat een kabelschoen zou kunnen zijn en vervolgens vermoedelijk alles nog eens nagesoldeerd. Maar als je zekerheid wilt hebben zul je zo'n krimpkous moeten lossnijden  ;)
Een vergelijkbare oplossing zou een grote adereindhuls kunnen zijn die je dan afsoldeert en isoleert met dubbele krimpkous.

daxie

Ikzelf heb in mijn sterblok gebruik gemaakt van een aardingsklem. Heb je in allerlei maten en kan je veel klemdruk op zetten.

twani

Jij hebt het over zoiets?

erik s.

Kjelt

dat is ook wat ik bedoel maar dan wel adereindhulzen gebruiken als je geen massief draad gebruikt tenminste.

S@m

Citaat van: Kjelt op januari  6, 2011, 15:12:21
dat is ook wat ik bedoel maar dan wel adereindhulzen gebruiken als je geen massief draad gebruikt tenminste.

Uit onwetendheid: wat is de reden dat hier adereindhulzen moeten worden gebruikt..?

daxie

inderdaad, dat heb ik gebruikt.

Ikzelf geen adereindhulzen gebruikt aangezien het toch weer een overgang extra is.

In een verdeelblok hoeft dit volgens mij ook niet. Bijna elk blok dat ik ken maakt gebruikt van stranded wire maar geen eindhulzen.

Kjelt

Citaat van: S@m op januari  6, 2011, 15:21:40
Uit onwetendheid: wat is de reden dat hier adereindhulzen moeten worden gebruikt..?
Moet is een groot woord, het houdt alle losse aderen keurig bij elkaar, en vergroot het contactoppervlak. Wat je al snel krijgt als je een kabel in een kroonsteen monteert dat veel losse draadjes niet vast komen te zitten, ze zitten naast de plek waar het schroefje zit. Die doen al niet eens meer mee met het contact en er is potentieel risico dat ze gaan uitsteken en als ze heel lang zijn wellicht andere losse draadjes van de andere polariteit raken. Ik zeg niet dat dit het geval hoeft te zijn maar het zou potentieel kunnen. Dat zou kortsluiting of erger brand kunnen veroorzaken, een van de redenen dat in een meterkast adereindhulzen verplicht zijn.

Extra overgang daar kun je over twisten, als je dan zo puur gaat denken zou je alle kabels op de een of andere manier toch contact met elkaar willen laten maken, dan zou 1 grote adereindhuls mijn voorkeur hebben.
In ieder geval heeft een adereindhuls de voorkeur boven solderen en dan vastdraaien. Wel zou je eerst kunnen vastdraaien en dan solderen maar dat is een optie en je hebt bij dit soort grote hoeveelheden metaal een behoorlijk sterk vermogen bout nodig.

S@m

Helder Kjelt. Dat solderen en daarna vastdraaien geen verstandige keus is komt meen ik vooral doordat het soldeer meegeeft waardoor op een gegeven moment de bedrading niet meer klem vast zit.

twani

En zoiets dan?