Black Diamond scherm Screen Innovations DE oplossing voor projectie ??

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 16, 2010, 18:15:25

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Prijzen kun je heel lang over discuteren natuurlijk.
Als ik kijk dat Stewart in dezelfde prijsrange zit maar feitelijk niet veel meer biedt dan bv beamax, kingpin etc. Dan vind ik de BD elke cent waard.
En inderdaad je scherm overleeft meerdere projectoren.

Ons scherm hangt nu 15 jaar en dat zijn heel wat projectoren ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Matthieu

Is Optoma niet eerder al met zo'n oplossing gekomen met de GreyWolf, heel donker scherm, maar met een gain 2.8 voor een hele lage prijs?

J.A.F._Doorhof

Ik heb nog nooit zoiets als de BD gezien, anders hadden we er wel opgedoken.
De winst in contrast ratio is gewoon extreem.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Matthieu

Werkt de BD ook van opzij?
Ik heb een grote wandkast waar het scherm voor moet gaan zakken.
Daar tegenover heb ik een 3 persoons bank.
Links heb ik een 2 persoonsbank en rechts een luie stoel.
De linker bank en de rechter stoiel staan dan naast het scherm, dus kijk je meer van opzij.
Ik heb een gezin van 5.
Krijg ik visite dan komen er links en rechts stoelen bij.

Gaat dit wel met deze Black Diamond materiaal. of wordt de tegenovergestelde zijkant donker?

Hoe zit het trouwens met het Moiré effect?
Heb je daar last van met dit BD materiaal?

evilniek

Idealiter, zit je liefst niet heel ver naar links of rechts, deze schermen hebben niet zo'n brede kijkhoek. Ik heb zelf de Black Diamond II 1.4, je kunt waarschijnlijk het beste is een kijkje nemen bij Frank.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

J.A.F._Doorhof

Geen moire natuurlijk :D dat zou niet goed zijn voor dit soort schermen.
Inkijk hoek is iets kleiner als standaard 1.4 materiaal maar nog steeds erg goed, echter je ziet wel lichtafval.
Je zal dan de 0.8 moeten hebben.
Wij zitten regelmatig met 4-5 man naast elkaar op de bank en dat gaat goed, maar als je echt buiten de hoek komt valt het IETS weg (nogmaals dat is normaal), ook een plasma/LCD doet dit.
Sterker een LCD verkleurt zelfs ENORM.

Gewoon een keer komen kijken.
Custom installer

digitalboy

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari  3, 2011, 23:49:02
Zelfs de 1.4 heeft dat niet storend. (alles boven de 1.3 heeft het iets). De 0.8 heeft dat natuurlijk nog minder.

Ik heb op internet in verschillende reviews gelezen dat het 1.4
materiaal een grotere kijkhoek heeft, en de 0.8 een kleinere kijkhoek.
Ik kan als je dat wilt een link hier neerzetten.
de 0.8 gain materiaal is eigenlijk z'n geld niet waard omdat de lichtsterkte
van de projector sterk afneemt en door de kleinere kijkhoek.

Matthieu

Ik kan me niet voorstellen dat 1.4 een breedere kijkhoek heeft als 0.8.
Dat moet dan een schrijffout geweest zijn.
Je hebt inderdaad wel een licht-sterkere projector nodig.
Op de ISE Beurs stond SI ook met een 0.8.
Ik heb van opzij gekeken en het was best goed, alleen zit de helft thuis meer van naast het scherm te kijken en weet ik niet of dat vervelend gaat worden.

Ik heb de 50VT20 Plasma van Panasonic, maar daar is geen uitval.
Zelfs niet vanuit de keuken.
Daarom moet ik ook geen LCD TV hebben.
Ik moet dus wel zeker weten dat dit scherm goed bevalt thuis, anders willen ze hier alleen maar films op de Plasma gaan kijken.

Ik wil dus inderdaad eens langskomen om dit moois allemaal te komen bewonderen.
Je hebt nu alleen nog de 1.4 dus wacht ik nog even tot je ook een 0.8 hebt.
Ik ga er maar even vanuit dat je beiden houdt.

Dankjewel voor het nemen van de tijd om al mijn vragen te beantwoorden.
Ik heb inderdaad zitten denken aan wat Maxtrash zei, over het langer hebben van een scherm dan een projector, en dat jij je scherm al 15 jaar hebt hangen.
Dat mag dan best wel een mooi scherm zijn.

J.A.F._Doorhof

Ik heb nu een Dalite hangen, of wel de hele dikke Matwit M van Projecta.
Hangt nog super recht.

Maar nu word hij vervangen.

@Digitalboy.
Lichtsterkte neemt wel af maar lichtaval en kijk hoek worden juist POSITIEF beïnvloed.
Maar je mag me altijd een linkje sturen.
Custom installer

digitalboy

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari  4, 2011, 20:34:46
Ik heb nu een Dalite hangen, of wel de hele dikke Matwit M van Projecta.
Hangt nog super recht.

Maar nu word hij vervangen.

@Digitalboy.
Lichtsterkte neemt wel af maar lichtaval en kijk hoek worden juist POSITIEF beïnvloed.
Maar je mag me altijd een linkje sturen.

Hieronder link, Hier even een voorbeeld alvast lees maar:
''In February, we looked at Screen Innovations' Black Diamond II 0.8-gain ambient light screen shortly before it was released. Now, we're back in the lab with their 1.4-gain version of the same screen. This ambient light rejection (or "black") screen solves the brightness problem of the last model. It also expands the viewing angle, which frees up some of the restrictions and makes the screen easier to use. At $2699''

http://www.projectorcentral.com/SI_black_diamond_ii_1-4gain_screen_review.htm

De review voor de 0.8:
http://www.projectorcentral.com/si_black_diamond_ii_screen_review.htm

Waar halen ze die 900 procent contrastratio vandaan?

Door agressievere blokkering van omgevingslicht,
Wat resulteert dat er minder ongewenst licht op het scherm valt.
En dus gaat de cr omhoog, maar door de agressievere filtering van zijkantlicht,
is daardoor de kijkhoek ook kleiner.
Frank ik snap dan ook niet hoe je tot de conclusie kan komen dat de 0.8
een grotere kijkhoek zou hebben, terwijl je deze nog niet uitgetest hebt
en blijkbaar de gegevens hierover niet goed gelezen heb.

digitalboy

Hier toch nog even een screenshot om het wat duidelijker te maken,
eerste is genomen in het midden van het beeld van de 0.8 gain materiaal.
Je ziet zelfs in het midden van het beeld al een flinke rolloff!

De tweede op een 22 graden kijkhoek, de rolloff word al heel groot nu.

Matthieu

Dan hebben ze inderdaad iets, met het materiaal gedaan.
Ik weet van de 3D club dat dit wel het geval was met de zilverschermen.
Hoe spiegelender het scherm was, des te groter de lichtopbrengst en beter de polarisatie, maar kleiner de kijkhoek.
Een mattere zilverscherm was altijd beter voor breder publiek, maar gaf dan minder licht opbrengst en meer spookbeelden door slechtere polarisatie.

Ik denk dat dit allemaal niet opgaat bij dit Black Diamond materiaal.
Het voelde ook aan als plastic en had volgens hun ook 4 lagen over het scherm.
Dit is dus niet zomaar met een schermdoek te vergelijken, wat ik wel weer heel bijzonder vind.

Als ik de review van projectorreviews lees, dan zou ik ook met name met 3D toch maar voor 1.4 gaan.
http://www.projectorreviews.com/screen-innovations/black-diamond/summary.php
Ik moet alleen nog even testen of het bij mij thuis wel werkt.
Ik heb in de huiskamer een wit plafond en witte tegels op de vloer.
Dit wordt met dit BD scherm goed weggewerkt.
Lijkt me echt geweldig om te zien gebeuren.

Wel heb ik blauw behang.
Als ik de review zo lees heeft dit scherm moeite met zijwaarts licht, en pakt het de kleuren van de muren naast het scherm op.
Art de reviewer had last van koperkleur van zijn muren op het scherm
Ik heb daar dan met mijn opstelling geen last van behalve de muur tegenover het scherm.
Ik vraag me af wat het scherm daarmee doet.

Wel heel sneaky van de promo video hier:
http://www.youtube.com/watch?v=gKrN6yiS2lA&feature=related
Ik was onder de indruk na het zien hoe donker de kamer werd bij het wegrollen van het witte scherm, maar ja,... de zijkanten waren dus ook donker en boven hadden ze een witte plaat hangen.
Voor mij zal het dus wel geweldig werken, maar het kan wel verschillen per inrichting

J.A.F._Doorhof

Zelfs in een batcave heeft het enorme voordelen.
Je ziet gewoon echt een boost in contrast.
Custom installer

denoontje

papaleo

En daar is die dan de gemotoriseerde Black-Diamond screen.... :pompom:
Nu nog wachten wanneer die in productie gaat en hopen dat 'n 100" betaalbaar gaat worden.  :-X
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Custom installer

Matthieu

Citaat van: papaleo op februari  6, 2011, 00:09:09
En daar is die dan de gemotoriseerde Black-Diamond screen.... :pompom:
Nu nog wachten wanneer die in productie gaat en hopen dat 'n 100" betaalbaar gaat worden.  :-X

Ja maar dat is niet de Black Diamond II.
Ik had deze wel gezien maar ik denk dat dit toch ander materiaal betreft.
Ik heb het BDII in mijn handen gehad en het is stug plastic achtig.
Daarom willen ze het dunner maken voor oprolschermen.
Ik vraag me alleen af of ze dit niet al heel lang willen, en dat het meer een wens is dan het echt voor mekaar kunnen brengen.
We zullen zien.

Hopjesvla

Citaat van: maxtrash op februari  4, 2011, 00:44:35
op zich vreemd, een scherm gaat langer mee dan een projector. Zou zelf dan ook bereid er minimaal hetzelfde aan uit te geven.

Is toch een beetje appels en peren vergelijken.. Ik denk dat het verschil tussen een scherm van 500 en 3000 euro minder is dan bijvoorbeeld tussen een beamer van 500 en 3000 euro ;)
Levensduur + kwaliteit bepaalt niet alleen wat je voor iets wil betalen natuurlijk.

Matthieu

Velen zien een projectie scherm als noodzakelijk kwaad.
Als ik met mensen over een videoprojector praat, dan hebben ze het vaak over een benodigde witte muur.
Als ik dan vertel dat het beter is om een projectie scherm te gebruiken, dan zeggen ze vaak; "ach zo'n ding koop je ook voor nog geen €200"
Om mensen over te halen om €3000 voor een scherm te betalen, moeten ze toch echt wel een Forum lezer zijn denk ik.
Ik vond €1000 al absurd, en ik heb dit topic dan ook moeten volgen en de video's moeten zien wilde ik het voordeel ervan zien.
Ik heb ze hier thuis allemaal de YouTube filmpjes laten zien en ze vonden de werking wel heel erg bijzonder.

Ik heb eigenlijk net genoeg gespaard voor een JVC RS40 en wilde even doorsparen voor een eventuele VW90.
Na het lezen van het verval in contrast bij alle projectoren, geef ik mijn geld liever uit aan een goedkopere JVC RS40 en zo'n Black Diamond scherm, gezien dit thuis wel HEEL veel oplost. (Mits hij dit jaar nog als electrisch oprol versie uitkomt en de kijkhoek hier werkt)
Het is voor mij alleen heel belangrijk dat deze combinatie met 3D wel goed werkt.

Ik moet het zelf allemaal nog even gaan bekijken, en ik hoop dat deze week of volgende week nog te kunnen gaan doen.

evilniek

Citaat van: Matthieu op februari  6, 2011, 17:47:59
Velen zien een projectie scherm als noodzakelijk kwaad.
Als ik met mensen over een videoprojector praat, dan hebben ze het vaak over een benodigde witte muur.
Als ik dan vertel dat het beter is om een projectie scherm te gebruiken, dan zeggen ze vaak; "ach zo'n ding koop je ook voor nog geen €200"
Om mensen over te halen om €3000 voor een scherm te betalen, moeten ze toch echt wel een Forum lezer zijn denk ik.
Ik vond €1000 al absurd, en ik heb dit topic dan ook moeten volgen en de video's moeten zien wilde ik het voordeel ervan zien.
Ik heb ze hier thuis allemaal de YouTube filmpjes laten zien en ze vonden de werking wel heel erg bijzonder.

Ik heb eigenlijk net genoeg gespaard voor een JVC RS40 en wilde even doorsparen voor een eventuele VW90.
Na het lezen van het verval in contrast bij alle projectoren, geef ik mijn geld liever uit aan een goedkopere JVC RS40 en zo'n Black Diamond scherm, gezien dit thuis wel HEEL veel oplost. (Mits hij dit jaar nog als electrisch oprol versie uitkomt en de kijkhoek hier werkt)
Het is voor mij alleen heel belangrijk dat deze combinatie met 3D wel goed werkt.

Ik moet het zelf allemaal nog even gaan bekijken, en ik hoop dat deze week of volgende week nog te kunnen gaan doen.

LET OP! Op het moment van schrijven, is het nog zo dat de BD-II in combinatie met Sony VW90 niet correct werkt met 3D. Dus als 3D belangrijk voor je is, is een JVC op dit moment verstandiger.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

J.A.F._Doorhof

Correct. En voor 3D een ander scherm.

Over prijzen.
Ik ben het wel met iedereen eens dat een scherm soms overpriced is.
Er zijn zat merken waarvan ik denk, "ik geef de klant liever een ander merk dat goedkoper is maar net zo goed"

ECHTER de BD schermen is iets totaal anders.
Eigenlijk moet je het gewoon gezien hebben om te geloven maar het is gewoon een hele aparte gewaarwording.
Custom installer

erwinh

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari  6, 2011, 22:59:32
Correct. En voor 3D een ander scherm.
Zou er voor 3D projectie een ander scherm wenselijk zijn Frank? Zou dat betekenen dat voor optimale beleving twee schermen 2D/3D nodig zijn??
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Kjelt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari  6, 2011, 22:59:32
Ik ben het wel met iedereen eens dat een scherm soms overpriced is.
Er zijn zat merken waarvan ik denk, "ik geef de klant liever een ander merk dat goedkoper is maar net zo goed"

ECHTER de BD schermen is iets totaal anders.
:D Sorrie maar van die tekst krijg ik een "tell sell" deja-vu  :D

J.A.F._Doorhof

@Kjelt,
Als het een ander wit scherm was, ja.
Maar ik neem aan dat je ondertussen genoeg gelezen en filmpjes gezien hebt om te weten dat het hier ECHT om een totaal ander soort scherm type gaat. Anders ben ik echt niet zo enthousiast......

@ErwinH,
Voor 3D adviseren we schermen rond de 2.0-2.8 gain, voor normaal kijken bij de moderne projectoren rond de 1.0-1.4
Je kan wel 3D kijken op 1.4 of zelfs 1.0 maar de impact op een 2.0-2.8 scherm is echt waanzinnig.
Custom installer