Oppo BDP-93 review

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 15, 2010, 19:59:24

Vorige topic - Volgende topic

riwi

Je moet met een gecalibreerde weergever niet aan de brightness / contrast controls zitten te prutsen. Daar wordt het nooit beter van.

Mosquito noise is een soort pixel achtige ruis rond contouren die veroorzaakt wordt door mpeg2 compressie (wat de dvd compressie techniek is). Op een bluray heb je dus tenzij deze met mpeg2 gecodeerd is nooit mosquito noise.
Volgens de test die las (ik geloof widescreenreview tijdschrift) zou de 83 dus ietsje beter zijn dan de 93 bij het herkennen en onderdrukken van dit artifact.

Waar jij het over hebt is gewoon grain, of een wat slechter gemasterde bluray.

evilniek

Grain is meestal een teken van een goeie master, imho.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

J.A.F._Doorhof

Je moet sowieso het contrast van nagenoeg ALLE spelers 3-4 punten naar beneden zetten, anders clipped het wit :D
De rest staat vaak goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DVDmartinDVD

Vraag:

Kan je wel van de HDMI 1 gebruik maken als je wel een 3D versterker hebt maar geen 3D scherm?

zie text van een review ( even google vertaling gebruikt)

Deze nieuwe speler markeert een verandering in de video-oplossingen voor verwerking van Oppo. De BDP-83 wordt gebruikt geprezen VRS Anchor Bay's (Video Reference Series) ABT2010 chipset voor video up-conversie naar 1080p, maar dit 3D-speler is gebaseerd op een Marvell Kyoto-G2 processor met secondgeneration Qdeo-technologie om het zware werk doen. De resultaten zijn spectaculair. Maar de Marvell verwerking is alleen actief op de HDMI-1-uitgang, voor HDMI-2 en component video, de Oppo gaat de verwerking een op maat gemaakte Mediatek decoder, die niet meten met de Qdeo oplossing. Dus de aanbevolen procedure is om HDMI-1 te gebruiken voor zowel video en audio als je AVR kunnen passeren 3D. Zo niet, gebruik HDMI-1 rechtstreeks aangesloten op uw beeldscherm zoals hierboven beschreven voor video-en HDMI-2, doorgestuurd naar uw AVR, voor audio.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Claudio

Het principe van 2 hdmi uithangen is eigenlijk bedoeld voor andersom. Dus geen 3D versterker, maar wel 3D scherm. Dus waarschijnlijk klopt die info. Echter waarom dan niet gewoon loopen en laten bypassen door de amp? Het audio gedeelte is niet het voornaamste van de hdmi 1.4 specs. En als één onderdeel 1.3 is schakelt alles gewoon terug.
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!

john2910

Nog even ter bevestiging,

Er zal geen verbetering optreden in het 3d gedeelte als ik mijn panasonic DMP-BDT310 vervang met een oppo BDP93?

Claudio

Citaat van: john2910 op juli 16, 2011, 14:32:52
Nog even ter bevestiging,

Er zal geen verbetering optreden in het 3d gedeelte als ik mijn panasonic DMP-BDT310 vervang met een oppo BDP93?

Dat weer wel, realtief gezien. Maar of dat een aankoop verantwoord is aan jouw. Evenals de vraag of je dat zelf gaat waanemen.
LG OLED65E6V Dolby Vision, Denon AVR-X7200W, Onkyo TX NR 5000E Eindtrap, OPPO UDP 203,  B&W FPM 4- 5- 6, Cambridge Audio WS30 als Atmos speakers (7.1.2), Rel Strata 5, PS4, Xbox One, Ziggo Horizon & CI+, Sony KDL 43W756, Sony KDL-32W706BAEP, Pronto TSU 9400/9600, Sony HDR SR 12E, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy Tab S 10.5 - Alles over Film - redactie en forummoderator.

That's no moon, it's a spacestation!
We're gonna need a bigger boat!

john2910

Citaat van: Claudio op juli 16, 2011, 16:07:31
Dat weer wel, realtief gezien. Maar of dat een aankoop verantwoord is aan jouw. Evenals de vraag of je dat zelf gaat waanemen.

Bedankt voor je antwoord,

Dan word het een lastige keuze :-\

Erik van Voorst (in memoriam)

Dan natuurlijk een vraag hoe staat het met de timings welke de 93 uitgeeft.

Mijn huidige Panasonic geeft/gaf brakke timings uit zodat de Barco Projector met HDFury de 1080P toch niet kon uitgeven.
Dus een scaler VP50 gekocht en er een heel klein stukje van in gebruik genomen  :-X en de rest in een pass thru mode dus enkel met gecorigeerde timings en voila eindelijk 1080P.

Zijn er uberhaupt Oppo gebruikers met een Scaler en Barco.

Maandag ben ik in bezit van een nieuwe 93 dus ik moet wel nu mijn huiswerk doen.....het liefst plug ik gewoon de nieuwe speler erin en ga ik weer snel Blurays kijken ipv instellingen-instellingen en instellingen... :-X ;D

Trouwens linkjes zijn ook welkom..ik ben niet te beroerd om (in) te lezen  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Matthieu

Ik heb nu wat Super Audio CD's besteld.
Nora Jones is al binnen, en het is niet zozeer dat de hoge noten opeens helderder zijn of scheller.
Wel iets maar,...
Het klinkt wel meer of ze in mijn kamer staan te spelen en te zingen.

Hoe het werkt mag Joost weten.

Wie weet mij te vertellen of de audio menus van de 93 en 95 gelijk zijn.

M.a.w. heeft de 95 niet alleen veel mooiere audiostages maar ook meer audio-instelmogelijkheden (frequentie/delay/level/bassmanagement) als je 8 maal analoog uit kiest.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

riwi

Citaat van: Erik van Voorst op augustus  6, 2011, 15:58:59
Wie weet mij te vertellen of de audio menus van de 93 en 95 gelijk zijn.

M.a.w. heeft de 95 niet alleen veel mooiere audiostages maar ook meer audio-instelmogelijkheden (frequentie/delay/level/bassmanagement) als je 8 maal analoog uit kiest.

Ik heb alleen de 83 en de 95. Maar als je firmware download voor de 93 of 95 is er maar 1 file. Dus ik geloof dat er menu en feature technisch geen enkel verschil is tussen de 93 en de 95. Ze zijn dus volledig firmware compatible.

Verschillen tussen de 93 en 95 is niet alleen de analoge output stages. Ze hebben de speler echt opnieuw opgebouwd ook kwa voeding en printplaten met het oog op betere stereo performance.

Yepp duidelijk, dus slechts een paar maanden geleden hadden ze pas een update voor "single" speaker instellingen ipv "ïn pairs".
Nu maar wachten op de update dat je ook de juiste "delay" instelling kan maken als de rears verder weg staan dan de fronts....

Krijg net te lezen dat die restrictie ook is weggehaald middels een update  ;D

riwi

Citaat van: Erik van Voorst op augustus  7, 2011, 09:45:12
Krijg net te lezen dat die restrictie ook is weggehaald middels een update  ;D

Klopt. Ik heb het net getest in de 95. Je kan de afstand van de rears hoger zetten dan van de fronts.

Thanks  ;D

Ik ben wat aan het droogzwemmen met 3 manuals "in front of me".....en het AVS forum. :-X

Er zijn mensen op dit forum die hem aan een VP50 hangen en een projector....

Kan iemand mij deze Oppo instellingen hiervoor bevestigen/aanpassen/corrigeren...dat zou erg veel hulp zijn.

BD-Live   OFF
Secundary Audio   OFF
HDMI CEC      OFF
Color Space YCbCr      4:4:4 (of moet ik hier 4:2:2 )
Output res   1080P
Source direct (ben ik een beetje kwijt hoe of wat)
Picture Adjustment  0
Video Set Up > TV Aspect Ratio
DVD 24p Conversion Off

Tips and Tricks more than welcome...let wel ik gebruik een scaler. ;)

riwi

Citaat van: Erik van Voorst op augustus  7, 2011, 13:39:09
BD-Live   OFF
Secundary Audio   OFF
HDMI CEC      OFF
Color Space YCbCr      4:4:4 (of moet ik hier 4:2:2 kiezen zodat het minder conversie is voor de VP50 :-\)
Output res   1080P
Source direct (ben ik een beetje kwijt hoe of wat)
Picture Adjustment  0
Video Set Up > TV Aspect Ratio
DVD 24p Conversion Off

BD-Live is alleen voor internet toegang door de BD schijf.
Secundary audio komt op enkele schijven voor. Als dit aanwezig is wordt de alle audio in de speler naar PCM terug gebracht zodat een commentaar track er in gemixed kan worden. Met de 83 was het een must om dit uit te zetten. Volgens mij is het met de 93/95 minder van belang.
HDMI CEC is als je wil dat de Oppo een ander apparaat de juiste input laat kiezen. De scaler zal hier niks mee kunnen en mogelijk in de war raken. Dus Off is het beste inderdaad.
Colorspace 4:4:4 is lastiger. Op een bluray staat 4:2:2 volgens mij. Je CRT wil van de YCrCb toch RGB hebben, daarvoor is de stap naar 4:4:4 misschien wel handig. Je kan kiezen of je de colorspace upconversion door de speler wil doen of door de vp50.
Lees : http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?p=253155
Source direct is goed als je er een externe scaler achter wil houden. Alle bron video gaat dan zonder scaling de speler uit.
DVD 24p conversion heeft de 93/95 niet meer. Dat zat in de 83 wel. Vind ik wel jammer. alhoewel ik vrijwel nooit meer DVD speel, dus zo erg is het ook weer niet.

Hardstikke bedankt....kijk "begrijpen" is beter dan "onthouden"... ;D

riwi

Citaat van: Erik van Voorst op augustus  7, 2011, 14:08:23
Hardstikke bedankt....kijk "begrijpen" is beter dan "onthouden"... ;D

En als ik het niet meer onthoud dan kijk ik stiekem even in de goede faq van de Oppo's. Daar staat echt veel nuttige info in vind ik.
http://watershade.net/wmcclain/BDP-93-faq.html

Ik weet niet of je alleen bluray schijven speelt of ook gedownloade media. Maar de mogelijkheden van de 93 zijn kwa afspelen van spul op een USB schijf erg goed met de huidige firmware.

Nope alleen Blurays en dvd's en ook alleen Pal...dus ik laat waarschijnlijk de regiovrij over gaan.. ;)

De faq's zijn inderdaad ook nuttig.....veel mensen willen hetzelfde weten als ik  :D.....maar het blijft wel jammer dat er (nog maar) ZEER weinig mensen met een scaler en CRT spelen..... :(

Voor een bioscoopbeleving is het bezitten van een grote tv (nog steeds) geen enkel vergelijk naast  een projector.................................................................................(vind ik :plain:)

Hoi CRT en Oppo bezitters,

Even een snelle vraag....de fabrieksinstellingen zijn deze zodanig dat ik bij een eerste opstart (scaler ertussen) in ieder geval beeld heb (afgezien van de kwaliteit) in verband met de instellingen te maken via "on-screen menu" ????

Nog 2 uurtjes geduld en hij is van mij... O0  O0  O0  O0

Matthieu

Is de Oppo niet zo aan te passen dat hij schijt heeft aan die verplichte menu's? :devil:
Dat is een ombouw waar ik extra geld voor over heb. :worship:
Dan heb ik ook niet de behoefte om kopietjes te maken van mijn films, wat weer piraterij bevordert.
Ik erger me groen en geel, elke keer als ik een Blu-Ray opzet.
Het duurt minstens 5 minuten voor je echt kunt kijken.

Al die achterlijke waarschuwingen tegen het illegaal kopiëren terwijl ik deze film juist betaald hebt,...
Mijn zwager heeft dit serieus voorgelegd bij Buma Stemra, en geen reactie he.

Nope...alleen bij DVD's is dat middels de gele knop uit te schakelen want dan gaat hij naar hoofdstuk 1. de start van de film.  ;)

riwi

Citaat van: Matthieu op augustus  8, 2011, 16:21:29
Is de Oppo niet zo aan te passen dat hij schijt heeft aan die verplichte menu's?

Er is hooguit de UOP functie die de pro mod misschien gaat krijgen. Dan kan je de user operation prohibitation negeren. Dwz je kan skippen ook als de disk vind dat dit niet mag. Geheel overslaan gaat niet volgens mij. Is inderdaad wel jammer.

Matthieu

Dat van die gele knop wist ik ook niet, (badankt Erik :clapping:) maar nieuwe DVD's kopieer ik meestal vanuit de videotheek.
Juist vanwege dat de film dan meteen start.
Ik haal echt alleen de film eraf, meestal met behoud van 100%.

Maar de meeste goede films koop ik nu graag op Blu-Ray, en ik hoop dat Riwi :clapping: gelijk krijgt met die functie.
Dan druk ik gewoon als een gek op dat specifieke knopje.
Ik ben daar al erg tevreden mee hoor.
Ik ontplof juist als ik op 'next page' druk en ik krijg een rood verbodstekentje te zien.
Dat kan wel eens de nodige afstandsbedieningen kosten. :devil:

Kan zoiets gewoon met een Firmware-Update, of moet mijn Oppo dan terug naar JVB?

riwi

Citaat van: Matthieu op augustus  8, 2011, 19:46:36
Kan zoiets gewoon met een Firmware-Update, of moet mijn Oppo dan terug naar JVB?
Als je de Pro-mod hebt van JVB dan kan het (als de software van de mod zover is) en dan moet de speler kort terug naar jvb hiervoor helaas. Dus het kan kennelijk niet zo met een filetje op een schijf. Maargoed dat horen we wel als de functionaliteit beschikbaar is.